بازدید 3447

بعیدی‌نژاد: اقدام آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی است

کد خبر: ۷۹۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 14 April 2018

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن تاکید کرد که کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یک جانبه شوند و باید خود را متعهد به سازو کار جهانی بدانند.

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد جمعه شب در مصاحبه با بخش خبری شبانه تلویزیون بی بی سی انگلیس گفت: ایران بعنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از این سلاحها را خیلی جدی تلقی می‌کند. استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط هر کس که باشد محکوم است.

وی ادامه داد: دهه ها تلاش برای مذاکره پیرامون کنوانسیون جهانی ممنوعیت سلاحهای شیمیایی برای همین بوده است که استفاده از این سلاحها ممنوع شود. استفاده از اینگونه سلاح‌ها اول از همه باید توسط بازرسین بین المللی سازمان کنوانسیون سلاحهای شیمیایی راستی آزمایی شود. در کنوانسیون برای مقابله با استفاده کننده از این سلاحها اقدامات تنبیهی جمعی نیز پیش بینی شده است. بنابراین ما دارای یک سازوکار چندجانبه بین المللی برای بررسی ادعای استفاده از سلاحهای شیمیایی هستیم.

وی افزود: برخی از بازیگران ادعا می کنند که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است اما هیچ سند متقنی که چنین ادعایی را تائید کند ارائه نکرده اند.

وی گفت خوشحال هستیم که تیم بازرسی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی روز شنبه برای جمع آوری شواهد استفاده از سلاحهای شیمیایی وارد شهر دوما در سوریه خواهند شد و کار خود را بسرعت شروع خواهند کرد.

سفیر کشورمان در لندن تصریح کرد: کشورها باید خویشتن داری کنند تا قبل از هر گونه اقدامی، اول از همه نتایج تیم بازرسی اعلام شود. اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از ساز و کار چندجانبه بین المللی علیه سوریه، صراحتا خلاف قوانین بین المللی است.

وی همچنین گفت: مشاورین نظامی ایران به دعوت دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریسم به سوریه اعزام شده اند. مقابله با تروریسم وظیفه ذاتی همه کشورهاست. خوشحالیم که با همکاری‌های بین المللی، داعش رو به شکست گذارده است. باید همه کمک کنند که دیگر گروههای تروریستی هم در سوریه با شکست کامل مواجه شوند.

بعیدی نژاد با اشاره به مواضع خصمانه ترامپ در قبال ملت ایران خاطرنشان کرد: ترامپ ملت ایران را تروریست خوانده است و تندترین اظهارات را علیه ملت و دولت ایران و همچنین توافق هسته ای که دستاورد دیپلماسی چندجانبه می‌باشد بعمل آورده است.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص آزادی خانم زاغری گفت که هر گونه تغییر در حکم و یا آزادی وی منوط به تصمیم قوه قضائیه است. وزارت امورخارجه ایران درخواستهای مبنی بر امکان آزادی خانم زاغری بدلایل انساندوستانه را با توجه به آنکه وی فرزند کوچکی هم دارد به قوه قضائیه منعکس نموده است و موضوع در حال بررسی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان