بازدید 19490
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش قیمت تندر و ساندرو در رکود بازار خودرو» تا «شاخص‌ سهام آمریکا اولین قربانی حمله احتمالی به سوریه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص‌های منتخب بورس تهران قرمز شد، ضرر ۱۶ میلیارد دلاری فعالان اقتصادی روس از تحریم های آمریکا، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، سیاسی شدن بازار نفت به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آسیب می‌رساند، میانگین قیمت نفت سبک ایران در هفته نخست آوریل، آرامکوی سعودی و توتال قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کردند، حراج سکه کنسل شد و بازگشت تقاضای «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ 12 April 2018

از «افزایش قیمت تندر و ساندرو در رکود بازار خودرو» تا «شاخص‌ سهام آمریکا اولین قربانی حمله احتمالی به سوریه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص‌های منتخب بورس تهران قرمز شد، ضرر ۱۶ میلیارد دلاری فعالان اقتصادی روس از تحریم های آمریکا، کاهش بهای نفت در بازار جهانی، سیاسی شدن بازار نفت به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آسیب می‌رساند، میانگین قیمت نفت سبک ایران در هفته نخست آوریل، آرامکوی سعودی و توتال قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کردند، حراج سکه کنسل شد و بازگشت تقاضای «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

شاخص‌های منتخب بورس تهران قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، سه شنبه بیست و یکم فروردین ماه 97 با کاهش 461 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 96 هزار و 287 واحد رسید. این در حالی است که روز سه شنبه نیز شاهد افت 372 واحدی شاخص کل بودیم. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته جاری، همانند روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 146 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 30 هزار و 532 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز قبل با افت 186 واحدی معادل 1.10 درصد، عدد 16 هزار و 763 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 138 واحدی معادل 1.10 درصد به رقم 12 هزار و 476 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 0.64 درصد همراه شد و 662 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 323 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 392 واحد کاهش معادل 0.57 درصد به رقم 68 هزار و 69 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 640 واحد کاهش معادل 0.31 همراه بود و عدد 206 هزار و 757 واحد را به نمایش گذاشت.

از «افزایش قیمت تندر و ساندرو در رکود بازار خودرو» تا «شاخص‌ سهام آمریکا اولین قربانی حمله احتمالی به سوریه»

افزایش قیمت تندر و ساندرو در رکود بازار خودرو

بازار خودرو هنوز هم با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و در شرایطی که با حکم دولت، اوج‌گیری‌های ارز فعلا متوقف شده، قیمت برخی محصولات افزایش یافته است. سری اما به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم طی هفته‌های ابتدایی پس از تعطیلات نوروزی چه تغییراتی در نمودار قیمت خودروهای داخلی و خارجی رخ داده است. آن طور که از بازار داخلی‌ها خبر می‌رسد، فعلا رکود میهمان آن است و مشتریان میلی به خرید و فروش ندارند. بنا به گفته فعالان بازار، در حال حاضر در بین محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از ثبات قیمت آن حکایت می‌کند. پژو ۲۰۷ نیز که تغییر قیمتی را تجربه نکرده، هم‌اکنون ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر اما تندر ۹۰ مدل۲ E پارس‌خودرو با قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت این محصول دارد. بر این اساس، خودرو موردنظر حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. پارس‌تندر اما از افزایش قیمت‌ در امان بوده و در حال حاضر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. تندر اتومات نیز که سال را با تثبیت قیمت آغاز کرده، در حال حاضر ۵۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ وی اما افزایش قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. نمایشگاه داران خودرو پایتخت اما در مورد رانا از تثبیت قیمت آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، این محصول در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سمند مدل EF۷ نیز که در اواخر سال گذشته حدود ۳ میلیون تومان جهش قیمتی داشت، این روزها آرام گرفته و تغییر قیمت خاصی را به خود نمی‌بیند، این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. /دنیای اقتصاد

ضرر ۱۶ میلیارد دلاری فعالان اقتصادی روس از تحریم های آمریکا

بعضی از ثروتمندترین فعالان اقتصادی روسیه به دنبال باز شدن بورس این کشور در هفته جاری میلادی با ضرر مالی هنگفتی روبه رو شدند؛ این در حالی است که بزرگ ترین افراد متضرر روس فقط شامل اشخاص و شرکت هایی نیستند که در فهرست تحریم های جدید آمریکا اضافه شده اند. این موضوع بدان معناست که حتی آن دسته از کسانی  که در فهرست تحریم ها قرار ندارند، هم متضرر شده اند. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، تمام ۲۷ ثروتمند بزرگ روسی به جز یک نفر در این هفته با ضرر مالی بزرگی روبه رو شده اند؛ ضمن اینکه برخی از آنها در فهرست تحریم های واشنگتن قرار نداشتند. از جمله آنها «ولادیمیر پونانین» صاحب یکی از شرکت های غول معدن در روسیه است که ۲.۲۵ میلیارد دلار متضرر شده است و مدیر عامل لوک اویل هم ۱.۳۷ میلیارد دلار از دارایی خود را به دنبال تحریم ها از دست داده است. گروه «ویکتور وکسلبرگ» هم که به تازگی به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شده است، ۱.۲۸ میلیارد دلار ضرر کرده است. اولگ دریپاسکا هم ۲ میلیارد دلار از جمعه تا دوشنبه متضرر شده و شرکت وی ۵۴ درصد از ارزش خود را از روز پنجشنبه هفته گذشته تا کنون از دست داده است. تمام افراد فعال تجاری قرار گرفته شده در فهرست تحریم های آمریکا از جمله صاحبان مشاغل بزرگ در روسیه محسوب می شوند و بدترین سناریو برای روسیه است؛ ضمن اینکه لازم است دولت روسیه برای پیشگیری از بین رفتن فرصت های شغلی زیاد تدابیری را اتخاذ کند. به نقل از ایبنا بر پایه این گزارش، در مجموع ثروتمندترین فعالان اقتصادی روسیه به دلیل تحریم های جدید آمریکا ۱۶ میلیارد دلار ضرر کرده اند. /بلومبرگ انگلیسی

کاهش بهای نفت در بازار جهانی

روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با کاهشی ۲۶ سنتی (۰.۴ درصد) ۷۰.۷۸ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت (۰.۲ درصد) کاهش بشکه ای ۶۵.۳۸ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز گذشته، قیمت نفت برنت با افزایش ۳ درصدی بشکه ای ۷۱.۳۴ دلار معامله شد و بدین ترتیب به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید.

سیاسی شدن بازار نفت به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آسیب می‌رساند

بیژن زنگنه روز چهارشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) در حاشیه شانزدهمین نشست مجمع جهانی انرژی در دهلی‌نو در جمع خبرنگاران گفت: نشست امروز بر چالش‌های پیش‌ روی عرضه نفت و گاز در جهان تمرکز داشت. وی تصریح کرد: نظر ایران بر آن است که اگر چه نقش نفت در آینده کمرنگ تر خواهد شد، اما این محصول همچنان به ایفای نقش خود در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد و کشورهای جهان حداقل تا سال ۲۰۴۰ میلادی به نفت احتیاج خواهند داشت؛ بنابراین در این حوزه هنوز احتیاج به سرمایه‌گذاری حس می‌شود. وزیر نفت درباره اوضاع کنونی حوزه انرژی در جهان تأکید کرد: بازار نفت باید غیر سیاسی باشد و به گاز نیز در بازارهای جهانی اهمیت داده شود. سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان نفت خواهد شد زیرا این بازار، یک مجموعه به هم پیوسته است و آسیب به یک کشور سبب آسیب به دیگر کشورها خواهد شد. زنگنه درباره روابط هند و ایران در حوزه انرژی و مسائل موجود بین دو کشور درباره میدان گازی «فرزاد بی» گفت: پس از سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند، روابط دو کشور هر روز بهبود پیدا کرده است. وی با اشاره به دیدار با «دارمندرا پرادان» همتای هندی خود و دیگر مسئولان نفتی این کشور پیش از آیین گشایش نشست وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی تصریح کرد: چشم‌انداز همکاری‌های ایران و هند در زمینه انرژی بسیار مثبت است و دو کشور در زمینه طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی به‌دست آورده‌اند. /ایرنا

میانگین قیمت نفت سبک ایران در هفته نخست آوریل؛ چند دلار؟

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۶ آوریل (جمعه، ۱۷ فروردین‌ماه) با ۲ دلار و ۳۱ سنت کاهش به ۶۴ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی یک دلار و  ۴۸ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۶ آوریل، به ۶۵ دلار و ۱۱ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، با یک دلار و ۲۸ سنت کاهش همراه بود. میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی در هفته منتهی به دوره مورد بررسی، یک دلار و  ۹۳ سنت کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با  یک دلار و ۴۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۶۶ دلار و ۷۲ سنت معامله شد. به نقل از شانا، میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی به ترتیب ۱۲ و ۳۴ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و هر بشکه ۶۵ دلار و ۴۴ سنت و ۶۵ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.

آرامکوی سعودی و توتال قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کردند

آرامکوی سعودی و توتال فرانسه برای ساخت یک پالایشگاه در عربستان قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار امضا کردند. به نقل از روزنامه عکاظ عربستان، در قالب امضای این قرارداد، قرار است یک مجتمع بزرگ پتروشیمی در پالایشگاه ساتورپ در منطقه «الجبیل» در شرق عربستان با ظرفیت پالایش روزانه ۴۴۰ هزار بشکه ساخته شود. در همین حال، شرکت توتال هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: این طرح سرمایه گذاری حدود ۵ میلیارد دلار است و دو طرف برنامه ریزی خواهند کرد که فعالیت های مهندسی و طراحی آن در چهارماهه سوم سال ۲۰۱۸ انجام شود. بن سلمان، ولیعهد عربستان یکشنبه این هفته ،۱۹ فروردین ۹۷ در سفری سه روزه برای دیدار و گفت وگو با مقام های فرانسوی وارد پاریس شد. /مهر

بازگشت تقاضای «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 473 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن زیر کف 58 هزار تومانی در نیمه ابتدایی فروردین، با افزایش معاملات پس از 18 فروردین، شاهد رشد تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن هستیم. به صورتی که روز گذشته «تسه»ها در سطح 63 هزار تومانی قرار گرفتند. اما همچنان قیمت «تسه»ها پایین‌تر از میانگین اسفند (66 هزار و 740 تومان) قرار دارند. شناسایی کف قیمتی در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا عامل حمایت از تقاضاست. با وجود رشد کمتر از 2 درصدی ماهانه قیمت مسکن در تابستان ۹۶ (اوج تقاضای مسکن) در ماه‌های پایانی سال از آذر، تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد نزدیک ۵ درصدی به صورت ماهانه از آذر تا اسفند) با سیگنال ورود نقدینگی، عامل احتیاط متقاضیان مصرفی مسکن شد.

حراج سکه کنسل شد

حراج روز گذشته بانک کارگشایی که قرار بود ساعت ۱۵ برگزار شود و بعد اعلام شد که با تأخیر و حدود ساعت ۱۵:۳۰ برگزار می شود، با دستور بانک مرکزی لغو شد. یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفت وگو با مهر، با اعلام این خبر گفت: این تصمیم بانک مرکزی بوده است. قرار بر این بود که بعد از تک نرخی کردن ارز، حراج های سکه در بانک کارگشایی روزهای زوج برگزار شود که بر طبق روال هم قرار بود ساعت ۱۵ حراج برگزار شود و مردم و متقاضیان نیز برای خرید سکه حضور یافته بودند. یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: بانک مرکزی دستور لغو حراج امروز را صادر کرده است.

شاخص‌ سهام آمریکا اولین قربانی حمله احتمالی به سوریه

روز چهارشنبه، با افزایش نگرانی‌ها از رویارویی ایالات‌متحده و روسیه بر سر اقدامات نظامی علیه سوریه، شاخص‌های سهام آمریکا به شدت سقوط کردند. تا ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران، شاخص ای‌مینی داوجونز، ۲۵۹ واحد یا ۱.۰۶ درصد سقوط کرد. ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ هم با سقوطی ۲۶.۷۵ واحدی یا ۱.۰۱ درصدی مواجه شد، درحالی‌که ای‌مینی نزدیک ۶۸ واحد یا ۱.۰۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از اینکه روسیه اعلام کرد، در صورتی که آمریکا به بهانه حمله انجام شده با سلاح شیمیایی به سوریه حمله کند، موشک‌های آمریکا را هدف قرار خواهد داد و احتمال تقابل دو کشور بالا گرفت. دونالد ترامپ در پاسخ اعلام کرده است که موشک‌ها خواهند آمد و مسکو را در مورد حمایت از رئیس‌جمهور سوریه، مورد انتقاد قرار داده است. به نقل از مهر، پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار در اسپارتان کپیتال سکیوریتیز در نیویورک، می‌گوید: هشدارهایی در مورد وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه داده شده و شاید شرایط به رویارویی نظامی بزرگتری توسعه پیدا کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
تابناک لطفا گزارشی از قیمت مسکن تهیه کنید که این روزها با افزایشی چشمگیر و دست نیافتنی دور از هیاهوهای بازار ارز بی رقیب شده و قیمت ها بدون نظارت و بدون خریدار به ارقامی نجومی تبدیل شده است . انگار بازار حیاتی مسکن افسار گسیخته و کاملا از سبد خانوار های ایرانی خارج گشته است .
برادرم در رابطه با هر موضوع که رشد قیمت پیدا میکند ما خودمان مقصر هستیم اگر فرهنگ نرخریدن را تمرین کنیم دیگه نه مسکن و نه ارز و.... افزایش بی رویه پیدا نمیکنند خوب ما یک مدت نخریم ببینیم فروشندگان مسکن ملک خود را به کی با قیمت سرسام آور می فروشند پس براردم ما خودمان هم مقصر هستیم تا اینگه شایعه توسط دلالان و آزانسهای مسکن اعلام میشود که وای قیمت مسکن داره افزایش میابد همه هجوم میبریم برای خرید؟؟؟!!! فکر میکنیم که الان تمام میشود؟؟!!! اگر به این شایعات توجه نکنیم و خود مردم قیمت خرید تعیین کنند و اگر میسر نبود نخرند خود بخود بازار به قیمت متعادل میرسد .پس برادرم بیشتر گرانی را ما خودمان مقصر هستیم چون همواره به فکر این هستیم که کلاه سرمان نرود پس در هر مقطع زمانی به هر قیمتی باشد میخواهیم بخریم و این نگرش اصلا صحیح نیست .به امید روزی که ما مردم ایران به نه گفتن هم عادت کنیم برای منفعت خودمان.
پاسخ ها
تیمور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
دقیقا....واقعا نظر درستی است....
خوشم میاد که بامزه ای و دلت برای بازار آمریکا میسوزه!!
آقا تحریم کنید.نخرید.به خدا اگه ۶ماه تا یکسال نخرید درست میشه
قیمتهای ارز آزاد روزپنجشنبه ۲۳ فروردین:
دلارآمریکا ۵۷۰۰
دلارکانادا ۴۷۵۰
پوند ۸۸۰۰
قیمت های دولتی فقط منحصر به تابلوهای صرافی ها ست !!!
ماشاءالله همه حضار در اين سايت كارشناس و متخصص علوم اقتصاد و مسكن هستند!!!! فقط با گفتن نه به مسكن مي خواهند قيمت را پايين نگه دارند!!! آخه عزيزان وقتي با بالا رفتن قيمت ارز و بدنبال آن تورم شديد در اقتصاد كشوري وجود داشته باشه، قيمت تمام شده مسكن و مصالح و كارگر و هزار هزينه ديگر هم همگي افزايشي خواهند بود و در ضمن هرساله هزاران خانواده جديد به بازار تقاضا وارد ميشوند كه بايد سقفي بالاي سر خود داشته باشند ، مگر ميشود يك چرخ ماشين حركت كند و از چرخهاي ديگر بخواهيم ثابت باشند همه مانند دانه هاي زنجير بهم متصلند يكي كه حركت به جلو داشته باشه بقيه را هم بدنبال خواهد كشيد! حالا شما تا ابد به اين و اون نه بگيد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر