بازدید 9330

پیش فروش محدوده ترافیک و خواب 63 میلیارد پول مردم در حساب شهرداری

طرحی که از همان ابتدا نیز با حرف و حدیث های فراوانی همراه شد، حالا در مسیری قرار گرفته که به نظر بسیاری از کارشناسان، نه تنها به بهبود وضعیت ترافیکی شهر کمک نمی کند، بلکه شرایط را از آن چیزی که هست نیز بدتر می کند. البته در این فضا، فعل و انفعالاتی چون خواب ده ها میلیارد پول در یک حساب تازه تأسیس، می تواند منافعی برای برخی افراد خاص فراهم کند.
کد خبر: ۷۸۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ 10 April 2018

 پیش فروش محدوده ترافیک و خواب 63 میلیارد پول مردم در حساب شهردارییکی از شروط کمتر دیده شده طرح ترافیک سال جاری، که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به صورت جدی دنبال می کند، بحث شارژ اولیه حساب شهروندی سهمیه بگیران به میزان یک میلیون تومان است؛ موضوعی که هرچند از ابتدا در این طرح دیده شده بود، اکنون به دلیل رسانه ای شدن با مخالفت و انتقادهای فراوان رو به رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با آغاز مقدمات اولیه اجرای طرح ترافیک سال جدید، معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد، آن دسته از شهروندان تهرانی که از سهمیه سالانه برخوردار می شوند، باید با مراجعه به حساب کاربری خود، مبلغ یک میلیون تومان را به عنوان شارژ اولیه پرداخت کنند تا با هر بار ورود به طرح ترافیک اعتبار لازم از حساب آنها کم شود.

این موضوع که پیشتر در مکاتبات رسمی پورسید آقایی با مسئولان دیگر شهرداری و اعضای شورای شهر مطرح شده بود، ناظر بر این است که به منظور صدور مجوز ورود به طرح ترافیک، شهروندان باید به ازای هر خودرو، حداقل ده میلیون ریال به حساب کاربری خود واریز کنند.

پیش فروش محدوده ترافیک و خواب 63 میلیارد پول مردم در حساب شهرداری

روز گذشته، محسن پور سید آقای دوباره بر این موضوع پافشاری و تأکید کرد: شهروندانی که می خواهند از مجوز طرح ترافیک سالانه استفاده کنند، باید حساب کاربری خود را حداقل یک میلیون تومان شارژ کنند.

در همین رابطه، مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور طرح ترافیک، روز دوشنبه به رسانه ها گفت: 103 هزار مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جاری صادر می شود که 63 هزار مجوز آن مربوط به سهمیه بگیران سالانه است.

وی اظهار کرد: متقاضیانی که به عنوان «سهمیه بگیران سالانه» قصد دریافت مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران را دارند، باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند.

قنبرنژاد تأکید کرد: البته این موضوع گروه های خاص سهمیه بگیر، از جمله خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص و معلولان را شامل نمی شود.

مدیر واحد صدور آرم طرح ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: سهمیه بگیران، سالانه مبلغ یک میلیون تومان را به حساب شهروندی خود واریز می کنند که عوارض طرح ترافیک براساس تعداد تردد و ساعات حضور در محدوده از حساب آنها کسر می شود.

قنبرنژاد با بیان اینکه مبلغ یک میلیون تومان به حساب شهرداری تهران واریز نمی شود، افزود: متقاضی با پرداخت این مبلغ، حساب شهروندی خود را شارژ می کند و عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک براساس تعرفه های تعیین شده، محاسبه و از حساب کسر می شود.

البته با رسانه ای شدن این موضوع، بسیاری از کارشناسان و مسئولان به مخالفت با آن پرداختند که در مخالفت آنها موضوعات قابل تأملی وجود دارد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در مخالفت با این طرح گفت: شهرداری باید مشخص کند، حساب شهروندی که باز می‌شود، به نام شهرداری یا به نام شهروند است.

وی در همین باره افزود: کسی حق ندارد در موجودی شخصی افراد سرک بکشد و لذا به کسی ارتباط ندارد که در موجودی حساب افراد چه میزان مبلغ وجود دارد. اصلاً شاید یک فرد بخواهد یک بار در هفته وارد محدوده طرح شود چرا باید از قبل پول خود را در حساب بلوکه کند؟

تصمیم معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای اخذ وجه یک میلیون تومانی و بیشتر از شهروندان پیش از هر گونه استفاده از طرح ترافیک، در حالی مطرح می شود که این موضوع می تواند یک حساب چند ده میلیاردی را برای شهرداری صرفاً در این حوزه ایجاد کند.

با احتساب اینکه جمعیت افراد متقاضی سهمیه سالانه طرح ترافیک، 63 هزار تن اعلام شده است، این موضوع به معنای دریافت حداقل 63 میلیارد تومان پول از این متقاضیان و پیش فروش طرح ترافیک به آنهاست.

شهروندان در این حالت با یک اجبار بلاوجه رو به رو هستند که چه بسا به میزان اعلام شده به این فروش خدمات از شهرداری نیاز نداشته باشند!

برای مثال، ممکن است شهروندی تنها در سال نیاز به تردد در محدوده طرح به میزانی بسیار کمتر از رقم اعلام شده داشته باشد، در این حالت اجبار او به پرداخت مبلغ بیشتر عجیب و قابل تأمل به نظر می رسد.

 

این اتفاق در حالی است که استفاده از مجوز طرح ترافیک با سامانه به روزی که شهرداری طراحی کرده است، چیزی شبیه به استفاده از حجم اینترنت و تلفن همراه است که شهروندان می توانند آزادانه و به میزان نیاز آن را شارژ و مورد استفاده قرار دهند.

این موارد و نمونه های مشابه دیگر به خوبی نشان می دهد که شهرداری تهران برای فروش مجوز طرح ترافیک در طول یک سال نیاز چندانی به اخذ اولیه پول آن ندارد و با این روش به احتمال زیاد نیم نگاهی به سودی دارد که از طریق خواب این پول در حساب به دست خواهد آورد.

حالا طرحی که از همان ابتدا نیز با حرف و حدیث های فراوانی همراه و در ادامه کار با هزاران ایراد و اشکال رو به رو شد، در مسیری قرار گرفته است که به نظر بسیاری از کارشناسان نه تنها به بهبود وضعیت ترافیکی شهر کمک نمی کند، بلکه شرایط را از آن چیزی که هست نیز بدتر می کند. البته در این فضا فعل و انفعالاتی چون خواب ده ها میلیارد پول در یک حساب تازه تأسیس می تواند منافعی را برای برخی افراد خاص فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار