بازدید 4343
۱

کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب به سد‌های کشور

کد خبر: ۷۸۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 04 April 2018

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این که میزان بارندگی ها تا چهاردهم فروردین امسال همچنان نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه است درگفت وگو با خراسان از یک عدد و رقم بی سابقه دیگر نیز خبرداد و آن کاهش 40 درصد ورودی آب به سدهای کشور است.

به گزارش روزنامه خراسان، محمد حاج رسولی ها رقم میزان بارندگی سال آبی جاری را معادل 98 میلیمتر تا چهاردهم فروردین ماه ذکر کرد که برای اولین بار است که کشورمان تا این زمان از سال آبی بارندگی دورقمی را تجربه می کند {پیشتر این رقم تا این زمان از سال سه رقمی می شده است} جزئیات بیشتر را در پرسش و پاسخ با این مقام مسئول در وزارت نیرو می خوانید:

با توجه به این که میزان بارندگی در پاییز 96 نسبت به میانگین 50 سال اخیر بی سابقه بود، آیا این وضعیت در زمستان سال گذشته جبران شد؟
- نه اصلا جبران نشد،ما در امسال کماکان در رتبه پنجاهم هستیم.

منظورتان کل شش ماه سال گذشته است؟
- شش ماه سال گذشته به اضافه 14 روز امسال یعنی از ابتدای سال آبی تا الان اولین بار است که کشورمان عدد دورقمی را در بارندگی تجربه می کند، ما هنوز بارندگی مان 98 میلی متر است.

رقم 98 میلی متر تا کی است؟
- تا روز چهاردهم فروردین، تا به حال چنین سابقه ای وجود نداشته است.

این رقم از اول مهرماه 96 تاکنون است؟
- بله، بدتر از آن رقم ورودی به سدهای کشور است که این آمار را نیز تاکنون کسی ثبت نکرده است که نسبت به سال گذشته 40 درصد عقب تر هستیم.

با این وضعیت فکر می کنید تابستان امسال چه شرایطی داشته باشیم؟
- در خیلی از شهرها و روستاهایمان اگر مراقبت های ویژه ای نکنیم و تمهیدات لازم را درباره تامین آب اضطراری انجام ندهیم و با روال های قدیمی بخواهیم مدیریت تامین آب کنیم قطعا با مشکل و تنش آبی شدیدی مواجه می شویم.

برنامه خاصی هم برای رفع این شرایط درنظر گرفته اید؟
- بالاخره ما از بهمن ماه این هشدارها را به استان های مختلف داده ایم و گفته ایم تمهیداتی برای اجاره کردن چاه های آب کشاورزی داشته باشند و مدیریت خروجی سدها را بیشتر کنترل کردیم هرچند اوایل سال هم پیش بینی می شد که شرایطمان بحرانی شود منتها شرایط از آن هم که پیش بینی می کردیم بدتر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
خود كرده را تدبير نيست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر