بازدید 8683
حالا که استیضاح وزرا پایان یافته؛

زمان آن رسیده که بساط حضور نمایندگان در پست‌های مدیریتی رانت محور برچیده شود!

در روز‌های گذشته، استیضاح سه وزیر دولت در حالی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داشت که اخبار زیادی پیرامون سهم خواهی و سهم دهی در خصوص استیضاح مطرح می‌شد؛ اخباری که با پایان یافتن استیضاح، زمان رسیدگی به آن فرا رسیده است.
کد خبر: ۷۸۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 17 March 2018
در روز‌های گذشته، استیضاح سه وزیر دولت در حالی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داشت که اخبار زیادی پیرامون سهم خواهی و سهم دهی در خصوص استیضاح مطرح می‌شد؛ اخباری که با پایان یافتن استیضاح، زمان رسیدگی به آن فرا رسیده است.

به گزارش «تابناک»؛ از اتهام سهم خواهی برخی نمایندگانِ خواستار استیضاح وزیر تا سهم دهی وزیر به برخی دیگر برای رهایی از استیضاح و عزل، در روز‌های اخیر آنقدر در این خصوص حرف زدند و برای اثبات حرف ها، سند و مدرک رو کردند که به رغم اعتماد دوباره مجلس به هر سه وزیر استیضاح شده، افکار ناخوشایندی از این اتفاق در اذهان عمومی بر جای ماند.

وضعیتی که بر اساس آن می‌توان گفت: این استیضاح‌های اخیر نه تنها فایده‌ای برای عموم نداشت، که بدتر، عقبگردی بزرگ و شبیه نقض غرض بود. اینکه استیضاح باید منجر به شفافیت شود، اما در موارد اخیر، به غیرشفاف‌تر کردن همه چیز منجر شد. اینکه حدس و گمان‌ها و برخی شایعات را رنگ واقعیت زد تا ثابت شود در پس پرده استیضاح، دعوایی میان برخی نمایندگان مجلس و وزرا در جریان است.

مواردی که در چند نوبت از تریبون مجلس بازگو شد تا مهر تأییدی باشد بر بسیاری از شنیده‌ها و شایعات؛ اینکه برخی نمایندگان در سمت‌های مختلف در شرکت‌های زیرمجموعه وزرا به کار مشغولند یا با ارتباطشان، نزدیکانشان را به این مشاغل سوق می‌دهند یا شغل آینده خودشان، بعد از اتمام دوران نمایندگی مجلس را رزرو می‌کنند یا بعضی از وزرا و مسئولان می‌کوشند با دعوت نمایندگان به همکاری، ایشان را با خود همراه کرده و حضور خود در رأس وزارت‌خانه را تضمین کنند.

ارتباطاتی نامناسب که برخی برای اثبات آن، مستنداتی نیز ارائه می‌دادند؛ مستنداتی که با پایان یافتن استیضاح در مجلس، زمان رسیدگی به آن‌ها فرارسیده است. چه از نوع سهم خواهی باشد و چه از جنس سهم دهی؛ چه پای نمایندگان (نمایندگان فعلی یا نمایندگان سابق) و نزدیکانشان در میان باشد و چه وزیر. رسیدگی‌ که می‌تواند حتی فراتر از مجلس و دولت هم رفته و به پرونده‌های قضایی منجر شود.

این در حالی است که موارد مطرح در روز‌های اخیر یک اشکال بزرگ را هم هویدا می‌کرد. اینکه برخی پست‌های دولتی مورد توجه برخی نمایندگان است و وزرا در تعامل با ایشان، به درخواست‌ها در این امور پاسخ مثبت می‌دهند؛ وضعیتی که موجب شده برخی نمایندگان سابق اکنون در سمت‌های مهم دولتی به کار مشغول باشند و شائبه سهم خواهی و سهم دهی را پررنگ‌تر از همیشه جلوه دهند.

این در حالی است که رسیدن برخی سمت‌ها به بعضی نمایندگان مجلس همواره مورد اعتراض شمار دیگری از نمایندگان و البته مردم قرار می‌گیرد، به ویژه آنکه اغلب این نمایندگان پست‌های مدیریتی را کسب می‌کنند که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص دارد؛ بنگاه‌هایی که بسیاری‌شان به ورشکستگی می‌رسند یا دست کم فرجامشان آن شکوفایی‌ نیست که انتظارش می‌رود؛ وضعیتی که اگر ناشی از سپردن سکان این بنگاه‌ها به نمایندگان نباشد هم، پای نمایندگان مجلس را به ماجرا باز می‌کند و استیضاح به دنبال خواهد داشت.

وضعیتی که لازم است تغییر کند. با برکناری نمایندگانی که به هر شکل به هیأت مدیره شرکت‌های مختلف راه یافته‌اند و گماردن مدیرانی از بطن این شرکت‌ها یا سپردن امور به مدیرانی که تجربه و تخصص کافی دارند، ولو از جای دیگری به این شرکت‌ها تزریق شوند. رویکردی که اگر جامه قانون هم بپوشد و منع نمایندگان از تصدی چنین پست‌هایی را موجب شود، مثبت به نظر می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۸
زمان خیلی کارها و چیزها گذشته ..... امیدواریم دیر نشه و نشه مردم قید همه چی رو بزنن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
شما جوش نزن کتری با نیم سیر اب بخار بیشتری از ما تولید میکنه !!!:)
باسلام خدمت شماسروران یه نماینده داشتیم تو شهر فیروزکوه یه اقای مال چند سال قبل این اقا معلم مقطع دبستان بودن به شانس وهمت جمعی از مردم ایشان نماینده این شهر شدن دوره دوم همین طور وبعد ازان این اقا الان در بدنه مشغول میباشد وچنان امپراتوری برای خود دست وپا کرد که الان سناتور های امریکا هم به گرد پایش نمیرسند
مجلس نگو بلا بگو آفت پول پلا بگو
مجلس تبدیل شده به جزیی از دولت متاسفانه جزء ناچیزی
استقلال مجلس از بین رفته و نمایندگان کارمند دولت شده اند
عدالت اینه که باید قانونی وضع بشه که نمایندگان مجلس بعد از تمام شدن دوره نمایندگی به شغل قبلی خود برگردند
وقتی مدیریت های رانت محور ریشه کن شوند هیچ نماینده ای هوس عضویت و یا گرفتن منصبی در ان را نخواهد کرد و نیازی برای برچیدن عضویت انها در چنین تشکیلاتی نخواهد بود.
مطلب را بگونه ای بیان میکنید که انگار اساسا مدیریت های رانت محور موجه هستند و وجه قبیح ان فقط عضویت برخی نمایندگان محترم در اونهاست و گرنه همه چی اروومه.
اولین جایی که باید نماینده ها از اونجا بیرون رانده بشن
هیات علمی دانشگاه هاست
و قانونی خم تصویب بشه اگر نماینده ای سهم از کارخانه و واردات و مال نامشروع کسب کرد اخراج و مادام عمر محروم از امور مردم بشه
با این همت و تلاش نمایندگان واحساس مسعولین و انقلابی بودنشون وعدم لابی گری حتمن برچیده میشه شنیده ام نمایندگان انقد خجالت زده هن از موقع استیضاح تا الان از داخل مجلس بیرون نیامدن بندگان خدا روشون نمیشه
سلام
این مسئله اکنون در محافل و شبکه های مجازی شهرستان کازرون توسط گروه های مطرح می باشد که نماینده محترم با وزیر کشور در خصوص تجزیه کازرون پنهانی و بدون طی مراحل قانونی به توافق سیده اند.
ناکارامدی و فساد به جان مدیران افتاده خدا رحم کنه!!!!
تابناک اطلاع داری بالای چهل نفر از نمایندگان ادوار در وزارت نفت و توسط آقای زنگنه به کار گرفته شده است؟ آیا اطلاع داری چند نفر از همین نمایندگان فعلی از آقای زنگنه قول مساعد برای بعد از اتمام نمایندگی گرفته اند؟ آیا اینها واقعا می توانند ناظر بر قوانین باشند؟!
ایده خوبی امابهترمیشداگر به داراییهای نمایندگان قبل وبعدازنمایندگی رسیدگی شود بهتر است.
آیا می دانید در افغانستان ،هر نوع ارتباطی بین نمایندگان و وزرا خارج از محیط مجلس نمایندگان ممنوع است؟ واین به شفافیت و ،در نتیجه، به جلو گیری از فساد کمک زیادی کرده است.
آقا مگه ما قانون اساسی نداریم و همه چیز در قانون واضح اومده و از طرفی تجربه نشون داده که هیچ کدام از مجالس ایران گره از مشکلات مردم نتونسته باز کنه پس چرا این هزاران میلیارد تومن از بودجه کشور رو برای مجلس ها هدر میدیم.
نماینده های زیر میزی
یکی از رانتهای بسیار زشت بعد از اتمام هر دوره مجلس شورای اسلامی ، درخواست پستهای مدیریتی نمایندگانی است که در دور بعد مجددا کاندید می شوند ولیکن رای نمی آورند، می باشد .
زمان آن رسیده که تابناک بعلت متن های این چنینی فیلتر شود و برای رفع فیلتر شدن بچه ی خوبی مثل شریعمتداری باشد و بعدش علیه کارگران ظالم و مردم فریب خورده دشمن قلم فرسایی کند
اگر مملکت بر اساس قوانین درستی اداره می شد هر نماینده باید پس از اتمام دوره نمایندگی به پست قبلیش بر می گشت. تنها در این صورت نمایندگان واقعا کار درست را انجام می دادند زیرا امیدی به تصدی مقام های مهم پس ار اتمام دوره نمایندگی نداشتند و دیگر زد و بند نمی کردند.
ملت از خود سئوال میکنند ؟؟!!ایا زمان ان نرسیده که بساط اختلاس گران ، حقوق های نجومی ، دزدان بیت المال ، و وزیران رانتی برچیده شود بنظر شما وقتش چه زمانی است؟؟!!
کشوری که برادر رئیس جمهور ، برادر معاون رئیس جمهور ، برادر رئیس شورای شهر تهران ، معاونان رئیس جمهور سابق به دلیل جرایم سنگین مالی در زندان تشریف دارند ، مانند تابلویی است که از دور دل می برد و از نزدیک زهره آب میکند!
روسای فراکسیونها بجای اینکه تو فکر ملت و کشور باشند تو فکر کندن بودجه برای شهر خودشون هستن....به نماینده های خوزستان دقت بفرمایید !!
مرحوم شهید بهشتی یه داستان نقل کردن که دوره پیامبر صلواتلاه علیه عده ای از رجال های مومن مسجدی بنا کردن ودر ان مسجد بر اهل مومنان دیگر ظلم و بی عدالتی وناحقی میکردن این داستان به گوش پیامبر رسید وایشان دستور بر تخریب ان مسجد دادن که بنام مسجد ضرار معروف شد الان قضیه این مجلس دارد سمت سوق مسجد ضرار میرود
من که دیگه به این حرف امام خمینی(ره)رسیدم( نگذارید این انقلاب دست نا اهلان بیفتد)
.....!!!!
باید اجازه بدید افراد تحصصیل کرده بدون فیلترهای مختلف که فقط جنحا های و افراد وابسته به خودشون وار انتخابات برای نماینده مجلس وارد انتخابات بشن
یک سوزن به خودمان بزنیم یک جوالدوز به دیگران. خود ما بدون اطلاع کافی و بر اساس حمایت یک فرد، به این افراد رای دادیم. پس به جای ملامت نمایندگان، خودمان را ملامت کنیم. روز بعد از انتخابات یادمه بعضی ها با خوشحالی می گفتند دقیقا هر 30 نفر لیست امید رای آوردند.
همه ناکارامدیها این نمایندگان رای به مزد در می آید.نماینده ای که اسم موزه را نمیتوتند تلفظ کند.اون قدوسی کریمی والباقی که بیرون ریخته شدند رسایی
کاش آیین نامه داخی مجلس بگونه ای تغییر کند.که فایل متنی هرگونه رای گیری درمجلس باهرنتیجه ای(چه رای بیاورد وچه رای نیاورد) به انضمام اسامی نمایندگان موافق،نمایندگان مخالف،نمایندگان با رای ممتنع،نمایندگان بارای باطله،ونمایندگان عدم حاضردرمجلس دراختیارجرایدقرارگرفته ودرسایت مجلس منتشرشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل