بازدید 16439

ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم سینمایی «ملک سلیمان» جدی شد؟!

انتظار می‌رود، اگر واقعاً منابع عمومی وجود دارد که قرار است صرف تولید آثار دینی شود، شخصیت‌‎های اسلامی به ویژه چهارده معصوم در اولویت قرار گیرند و وقتی درباره ائمه هدی آثار درخوری خلق شد، بودجه‌ها صرف سایر مضامین شود. بدون تردید، این اتفاق خوبی نیست که بعد از چهار دهه، درباره اغلب ائمه حتی یک اثر مهم نیز خلق نشده است.
کد خبر: ۷۸۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 11 March 2018

ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم سینمایی «ملک سلیمان» با کدام بودجه؟!زمزمه‌های ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در شرایطی شنیده می‌شود که مشخص نیست قرار است با چه انگیزه‌ای این فیلم سینمایی به یک سه گانه تبدیل شود و تولید دو فیلم سینمایی بعدی از این سه گانه با چه منابع مالی تأمین خواهد شد؟ آیا هیچ موضوع دیگری به جز تولید فیلم سینمایی در این زمینه در اولویت نیست که قرار بر ساخت قسمت‌های دوم و سوم آن شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی یکی از آثاری بود که تحت عنوان سینمای فاخر در دوره مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی، ساخته شد. این فیلم سینمایی که با بودجه قابل توجهی ساخته شد، اقدامی ارزشمند بود؛ هرچند امکان ساخت باکیفیت‌تر این اثر وجود داشت، در مجموع می‌توان از آن به عنوان یک اثر دینی قابل ارزیابی مثبت یاد کرد اما در مجموع نتوانست به قدر هزینه تولیدش جذب مخاطب نماید و شبیه سایر آثار فاخر در جذب مخاطب در سینما شکست خورد.

در این میان به نظر می‌رسید این تجربه برای سینمای ایران به پایان رسیده اما در خبرهایی که اخیراً منتشر شده از ساخت قسمت‌های دوم و سوم این فیلم سینمایی برای روایت بخش‌های دیگر زندگی سلیمان نبی که در قسمت اول این فیلم سینمایی نیامده، سخن به میان آمده است. طبیعتاً ساخت قسمت‌های دوم و سوم این فیلم سینمایی هزینه‌ای بسیار کلان خواهد داشت که با سیاست‌های کنونی سازمان سینمایی، مبنی بر عبور از سرمایه گذاری در تولید و تقویت بنگاه‌های تولیدی برای شکل‌گیری بخش خصوصی قوی است، ارتباطی ندارد.

ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم سینمایی «ملک سلیمان» جدی شد؟!

علاوه بر این، اعتبارات محدود سازمان سینمایی، اجازه سرمایه گذاری برای تولید دو پروژه بزرگ تاریخی تازه را نمی‌دهد؛ بنابراین، مشخص نیست این دو فیلم سینمایی قرار است با کدام اعتباراتِ تخصیصی از کدام سازمان ساخته شود؟ البته با توجه به آنکه در دیدار مسئولان سازمان سینمایی با یکی از شخصیت‌های برجسته، شهریار بحرانی حضور داشته و از او به عنوان کارگردان قسمت‌های دوم و سوم «ملک سلیمان» یاد شده، این گمانه زنی نیز به میان آمده که آیا نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی سرمایه گذار این دو فیلم هستند؟

در این میان، سوای بحث اعتبارات، این پرسش اساسی مطرح است که آیا واقعاً ساخت دو فیلم سینمایی دیگر با منابع عمومی درباره سلیمان نبی جز اولویت‌های فرهنگی کشور است؟ اگر قرار بر تولید آثار سینمایی است، آیا اغلب ائمه که درباره شان هیچ فیلم سینمایی ساخته نشده، در اولویت قرار نمی‌گیرند؟ چرا در شرایطی که درباره اغلب ائمه -به جز امام حسین (ع)- تقریباً هیچ فیلم سینمایی قابل تأملی ساخته نشده و حتی در حوزه ساخت سریال تلویزیونی نیز به جز چهار سریال درباره امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و امام رضا (ع) درباره ده معصوم دیگر اقدام جدی نشده، اینقدر اصرار بر تولید سریال درباره حضرت موسی و حضرت سلیمان وجود دارد؟

اگر واقعاً منابع عمومی وجود دارد که قرار است صرف تولید آثار دینی شود، شخصیت‌‎های اسلامی به ویژه چهارده معصوم در اولویت قرار گیرند و وقتی درباره ائمه هدی آثار درخوری خلق شد، بودجه‌ها صرف سایر مضامین شود. بدون تردید، این اتفاق خوبی نیست که بعد از چهار دهه، درباره اغلب ائمه حتی یک اثر مهم نیز خلق نشده است؛ بنابراین، انتظار می‌رود اگر منابع عمومی بودجه وجود دارد، در ابتدا برای مضامین اولویت بندی شود و در ادامه به کارگردان‌های خبره سپرده شود که بتوانند اثری پرمخاطب خلق کنند که مردم برای تماشایش به صف بایستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار