بازدید 8382
پیمانه اقتصادی؛

از «سایه سنگین رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا بر بازار طلا» تا «۱۰ مبدأ نخست گردشگران ورودی به ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تشدید نوسانات سکه در بازار، کاهش قیمت نفت با تعرفه های جدید آمریکا، افزایش پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت، یارانه نان از بودجه سال ۹۷ حذف نشده است و دفاع معاون سیف از انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 03 March 2018

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تشدید نوسانات سکه در بازار، کاهش قیمت نفت با تعرفه های جدید آمریکا، افزایش پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت، یارانه نان از بودجه سال ۹۷ حذف نشده است و دفاع معاون سیف از انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی را در بر دارد.

سایه سنگین رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا بر بازار طلا

جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در نخستین اظهارات خود در نشست کمیته بانکی کنگره بر لزوم افزایش تدریجی نرخ بهره تاکید کرده است. بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران بر این باورند که لحن سخنان پاول سختگیرانه تر از جانت یلن رئیس قبلی بانک مرکزی آمریکا بوده و وی با اصرار بیشتری بر لزوم عادی شدن سیاست های پولی تاکید کرده است. فدرال رزرو آمریکا از سال 2008 میلادی پس از وقوع بحران و رکود اقتصادی بزرگ، اجرای سیاست های انبساطی پولی را در اولویت قرار داده است. در این مدت فدرال رزرو بیش از 4.5 تریلیون دلار نقدینگی به سیستم پولی آمریکا تزریق کرده است تا به رشد و رونق اقتصادی کمک کند. پاول بر این باور است که اوضاع اقتصادی آمریکا از دسامبر تاکنون بهتر شده است. اظهارات پاول موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شده است. بر اساس گزارش سایت طلا، به نظر می رسد فدرال رزرو برای نخستین بار در سال 2018 میلادی در نشست مارس نرخ بهره را افزایش دهد.

تشدید نوسانات سکه در بازار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 4/ 4 درصدی به قیمت یک میلیون و 553 هزار تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه با وجود افت طلای جهانی و افت اندک دلار، رشد 4 هزار تومانی قیمت سکه رقم خورد. روز پنج‌شنبه طلای جهانی پس از ساعات پایانی بازار داخلی به کف 1300 دلاری نزدیک شد. اما افت بازارهای سهام و افت شاخص دلار، طلا را روز جمعه نزدیک سطح 1320 دلاری قرار داد. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، در بازار ارز نیز با وجود افت آرام نرخ دلار، رشد تقاضا چشم‌انداز افت بیشتر دلار را در کوتاه‌مدت دور از انتظار کرده است. پیش‌تر در هفته پایانی بهمن تردیدها نسبت به روند نرخ دلار، افت ۹/ ۴ درصدی سکه را تا کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رقم زد. اما در ادامه توقف حراج سکه تا چهارشنبه مجددا سکه را بر مدار صعودی قرار داد.

کاهش بهای نفت با تعرفه های جدید آمریکا

روز جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۸۱ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۱ سنتی بشکه ای ۶۰.۸۸ دلار صورت گرفت. دلیل کاهش قیمت نفت کاهش سهام بازار آسیا در وال استریت بوده که دلیل عمده آن افزایش تعرفه آمریکا بر روی واردات آهن و آلومینیوم اعلام شده است. این امر موجب نگرانی تجار از وقوع جنگ تجاری جدید گردیده است.

افزایش پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت

با وجود افت قیمت‌ها در ماه گذشته، کارشناسان پیش‌بینی خود از بهای نفت را افزایش داده‌اند. چراکه برآوردها از رشد تقاضا در سال جاری افزایش یافته، دمای هوا در نیم‌کره شمالی کمتر شده و افت تولید نفت ونزوئلا ادامه‌دار شده است. به گزارش آرگوس، ۱۴ موسسه و بانک بین‌المللی به‌طور متوسط پیش‌بینی خود از قیمت نفت شاخص دریای شمال یا همان برنت را برای امسال به ۶۳ دلار بر بشکه و برای نفت شاخص بازار آمریکا به ۵۹ دلار بر بشکه رسانده‌اند. این قیمت‌ها نزدیک به ۳ دلار بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی این موسسات است. با این حال قیمت‌های پیش‌بینی شده از سطوح بهای نفت در دو ماه گذشته همچنان کمتر است و این نشان می‌دهد که این موسسات و بانک‌ها انتظار دارند قیمت نفت در ادامه سال نسبت به قیمت در ۲ ماه ابتدایی سال  اندکی کاهش یابد و در سطوح کنونی نماند. رویترز نیز در نظر سنجی که از ۳۷ اقتصاددان و تحلیلگر بازار نفت انجام داده از افزایش پیش‌بینی‌ها از بهای نفت خبر داده است. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد،، این کارشناسان بهای نفت برنت در سال ۲۰۱۸ را ۶۳ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که ۶۳ سنت بیشتر از پیش‌بینی ماه پیش آنها است. با این حال آنها اعلام کرده‌اند که در طول سال، بازار مدام تحت تأثیر دو عامل کاهش تولید اوپک و رشد عرضه آمریکا در نوسان خواهد بود.

دفاع معاون سیف از انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره برخی انتقادات در خصوص عملکرد بانک مرکزی در سیاست کاهش سود سپرده های بانکی با اجرای بسته سه ضلعی تدابیر ویژه که از ۲۸ بهمن ماه سال جاری اجرایی شده است، اظهار داشت: سیاست های پولی ماهیت کوتاه مدت دارد و بانک مرکزی استراتژی های کلی در خصوص مبارزه با تورم و تعیین نرخ های کلیدی اقتصاد مانند نرخ ارز و نرخ سود متناسب با متغییر های بنیادین را مد نظر قرار می دهد. وی با بیان اینکه، بانک مرکزی بر اساس شرایط خاصی که در بازار ارز حاکم شده بود برای بانک ها مجوز انتشار گواهی سپرده ریالی را صادر کرد و به آنها اجازه داد از ۲۸ بهمن ماه سال جاری به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کنند، اظهار داشت: البته اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد بود. معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: بر همین اساس بسته سه ضلعی انتشار گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش فروش سکه بهار آزادی در راستای بسته التهاب زدایی به اجرا در آمد. وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی این اقدامات را انجام نمی داد التهابات و جو روانی ناشی از آن باعث می شد سطح عمومی قیمت ها افزایش یابد و نتیجه این امر نیز در مرحله بعد باعث افزایش نرخ تورم و نرخ سود بانکی می شد.

یارانه نان از بودجه سال ۹۷ حذف نشده است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اتمام بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجلس اظهار داشت: یارانه نان از این لایحه حذف نشده است، از آنجایی که قیمت تمام شده گندم در ایران به نسبت کشورهای دیگر بیشتر است، دولت موظف است به نان یارانه پرداخت کند. جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با تأکید بر ضرورت پرداخت یارانه به نان، گفت: اگر یارانه به نان از لایحه بودجه سنواتی حذف شود، علاوه بر اینکه تنظیم بازار برهم می خورد مصرف کنندگان نیز با مشکل مواجه می شوند.

رشد ۱۸ درصدی فروش رنو فرانسه به ایران در نخستین ماه ۲۰۱۸

شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در نخستین ماه سال جاری میلادی 15846 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 18 درصدی داشته است. رنو در ژانویه سال 2017 بالغ بر 13449 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود. با این حال فروش محصولات رنو به ایران در ژانویه 2018 نسبت به ماه قبل از آن افت 18 درصدی داشته است. این شرکت فرانسوی در دسامبر2017 بالغ بر 17217 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. بر اساس این گزارش رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد 49.3 درصدی داشت. فروش رنو به ایران در سال 2016 نیز نسبت به سال قبل از آن رشد 110 درصدی داشت و به 108536 دستگاه رسید. رنو در سال 2015 بالغ بر 51500، در سال 2014 بالغ بر 33هزار دستگاه و در سال 2013 بالغ‌ بر 39هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.

ده مبدأ نخست گردشگران ورودی به ایران

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آمار گردشگران ورودی و خروجی به ایران در بازه ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد تعداد گردشگران ورودی به کشور به ۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ کاهش بیش از ۳۴ هزار نفری معادل کاهش ۸۷/ ۰ درصدی را ثبت کرده است. اگر در این گزارش به شمار بازدیدهای صورت گرفته از ایران برحسب ملیت گردشگران ورودی نگاهی بیندازیم، مشخص می‌شود به ترتیب عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هند و چین در فهرست ۱۰ رتبه برتر مبادی ایران جای می‌گیرند. در این میان، گردشگران وارد شده از این ۱۰ مقصد کاهش ۷۳/ ۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته‌اند. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، عراق که بیش از ۳۰ درصد از کل گردشگران ایران را تشکیل می‌دهد، در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۳۶ هزار گردشگر به ایران فرستاده است که کاهش حدود ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش نشان می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل