بازدید 5642
۹

واریز سالانه ۲.۵ میلیارد دلار ایرانی‌ها در جیب ترکیه

کد خبر: ۷۷۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴ 13 February 2018
سال گذشته میلادی ایرانی‌ها 2.5میلیارد دلار به همسایه شمال غربی کشورمان بردند. کشوری که قبل از سال 2014 با بحران اقتصادی روبه‌رو شده بود و سرپا ماندن آن ابهام‌های زیادی داشت، با سرمایه‌گذاری چشمگیر در عرصه گردشگری، توانست به درآمدهای نجومی در این حوزه دست پیدا کند.
 
به گزارش روزنامه ایران، سال 2015 کشور ترکیه به درآمد 31.5 میلیارد دلاری دست یافت و سال 2016 که جزو بدترین سال‌های گردشگری این کشور لقب گرفت میزان درآمد آنها به 22 میلیارد دلار رسید اما خیلی زود ترک‌ها کاهش 30 درصدی را جبران و سال گذشته میلادی 26.3 میلیارد دلار از گردشگران کشورشان جذب درآمد کردند. در این میان ایرانی‌ها هم سهم بسیار بالایی در رونق گردشگری ترکیه داشتند. به‌گونه‌ای که سال 2107 ایرانی‌ها 2.5 میلیارد دلار ارز به ترکیه بردند. می‌گویند اقتصاد منطقه وان را گردشگران ایرانی می‌چرخانند و اگر دلارهای آنها نباشد وان با رکود عجیبی روبه‌رو خواهد شد. گردشگران سایر کشورها هم خیلی زود ترکیه را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند. در حالی که هر سال بر تعداد گردشگران این کشور افزوده می‌شود، ما هنوز نتوانستیم سهمی از گردشگران این کشور داشته باشیم.

مدیران تورهای خارج از کشور هم این روزها از بازاری صحبت می‌کنند که با تغییرات متعددی روبه‌رو شده است.یکی از آنها اظهار داشت: در گذشته سبد معرفی تور به خارج از کشور تنوع داشت اما دو ماهی است که تمرکز بیشتری بر ترکیه داریم.

این امر به دو علت است. اول اینکه قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفته است لذا مردم برای کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند از تورهای ارزان قیمت ترکیه استفاده کنند.دوم آنکه خرید در این کشور برای خیلی از خانواده‌ها صرف دارد.بدین جهت با یک تیر دونشان می‌زنند.

وی ادامه داد:ترکیه برای گردشگران احترام قائل است و سعی می‌کند با ارائه تخفیف و عرضه قیمت‌های رقابتی گردشگری خود را پر رونق نگه دارد. اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.حتی در برخی از موارد سفر به ترکیه یا سایر کشورهای همسایه ارزان‌تر از سفر به برخی از شهرهای کشورمان است.

رتبه 98 ایران در جذب گردشگر

رتبه ایران در بین کشورهای در حال جذب گردشگر(هم‌اکنون در دنیا 150 کشور مشغول فعالیت در عرصه گردشگری هستند) 98 است. 8 درصد از تعداد کل گردشگران، گردشگران خارجی هستند که به ایران می‌آیند و ارزآوری آنها برای کشورمان بسیار اهمیت دارد اما متأسفانه 92درصد از گردشگران هم از ایران خارج می‌شوند.

 60 درصد درآمد گردشگری ترکیه مربوط به گردشگران خارجی است و تنها 40درصد درآمد آنها از طریق گردشگری داخلی به دست می‌آید. درآمد حاصل از گردشگری بین سال‌های 92 تا 95، بیش از 32 میلیارد دلار بوده و در این مدت 19میلیون و 900هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند.این اعداد نشان می‌دهد که عملاً ایران دارای کمترین درآمد گردشگری است.

 برنامه‌ریزی خوب ترکیه ای ها

رضا کامی رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه از اینکه سهم ایران در گردشگری ترکیه بالا است، گفت:ترکیه برای جذب گردشگر بهترین برنامه‌ریزی را انجام داد و اکنون براحتی از زیرساخت‌هایی که فراهم کرده است، بهره‌برداری می‌کند. اما ایران نتوانست برنامه مدون و جامعی در جذب گردشگر داشته باشد وهمواره می‌بینیم سایر کشورها در جذب گردشگران ایرانی موفق عمل کردند. نمونه بارز این اتفاق هم کشور ترکیه است. وی ادامه داد: در نشست‌های مختلفی که با ترک‌ها داشتیم بارها آنها تأکید کردند که می‌خواهند گردشگران خود را به سمت ایران هدایت کنند اما وقتی این امر به مرحله عملیاتی نزدیک شد، شکست خورد چرا که شرایط کشور برای جذب گردشگر فراهم نیست. از طرفی ما حتی در معرفی پتانسیل‌های ایران عملکرد ضعیفی داشتیم و کسی نمی‌داند ایران چه آثار تاریخی با ارزشی دارد.

گزارش اتحادیه هتلداران ترکیه

بر اساس گزارشی که از سوی اتحادیه هتل‌های ترکیه منتشر شده، در سال 2017 میلادی، حدود 2.5میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و بدین ترتیب ترکیه اصلی‌ترین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان در سال گذشته میلادی بوده است. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که روند افزایش سفرهای گردشگری ایرانیان به ترکیه در سال‌جاری میلادی نیز ادامه یابد و بویژه شهرهای ترکیه در ماه مارس، یعنی ایام تعطیلات نوروز شاهد حضور پرتعداد گردشگران ایرانی باشد.بعد از ترکیه، کشورهای عراق، امارات و ارمنستان، دیگر مقصد‌های جذاب گردشگری برای مسافران ایرانی بوده‌اند.در سال 2016، مجموعا 1.7 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند.

این گزارش خاطرنشان کرده که هر گردشگر ایرانی به‌طور متوسط 6شب در ترکیه اقامت گزیده و هزار دلار هزینه کرده و در مجموع 2.5 میلیون گردشگر ایرانی 2.5 میلیارد دلار برای ترکیه درآمد داشته‌اند. سرانه هزینه کرد سایر گردشگران خارجی در ترکیه 630 دلار بوده است. در بین شهرهای مختلف ترکیه، استانبول، وان و آنتالیا، محبوب‌ترین شهرها برای گردشگران ایرانی بوده‌اند. ایرانی‌ها علاوه بر تفریح، برای خرید و تجارت نیز به ترکیه سفر می‌کنند.

در این گزارش خاطرنشان شده که عدم انطباق سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی ترکیه موجب شده تا برخی از ایرانیان از سفر به ترکیه منصرف شوند. همچنین از نگاه این گزارش عدم امکان استفاده ایرانیان از کارت‌های بانکی در ترکیه، موجب شده تا گردشگران ایرانی ناگزیر شوند مقدار زیادی پول نقد با خود حمل کنند و این سبب محدود شدن هزینه کردهای آنها شده است.

اتحادیه هتل‌های ترکیه پیشنهاد کرده که برای حل این مشکل از دبیت کارت‌ها استفاده شود. «اگر این سامانه پرداخت راه‌اندازی شود، ایرانی‌ها می‌توانند براحتی با استفاده از دبیت کارت‌ها خریدهای خود را انجام دهند.»

بر اساس آمارهای وزارت گردشگری ترکیه، تعداد کل گردشگران ورودی به این کشور در سال 2017 میلادی با 27.8درصد رشد به 32.4 میلیون نفر رسیده است. ایرانی‌ها در مجموع 7.7درصد از کل مسافران ورودی به ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از روس‌ها (14.6 درصد) و آلمانی‌ها (11.1 درصد) در رتبه سوم جای گرفته‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۹
سفر تو ايران خيلي گرونه ولي يه هفته تركيه براي 3 نفر با هتل و صبحانه و شام و كمي خريد از 3.5 ميليون بيشتر نميشه.
شما بگيد بريم تو جاده چالوس ترافيك 10 ساعته بايستيم بريم شمال شبي 400 تا 500 پول جا بديم؟؟؟؟
خوب وقتی از کیش و سایر نقاط تفریحی ایران ارزونتر میشه, چرا نریم؟
سید جان قربون اسمت برم، بحث گرونی و ارزونی نیس که! خودت خوب میدونی چرا هجوم میبرین اونجا سید جون
من با خانوادم چند بار رفتم خوش گذشته خصوصا به بچه ها امکانات هتلها باب استفاده واسه بچه هاست استخر زمین فوتبال نوشیدنی و خوراکی های متنوع .و امنیت کامل در همه موارد حالا ایران را قیاس کنیم اصلا نه به صرفه است و نه امنیت دارید در جاده ها احتمال تصادف هست هتلها تعرفه درستی ندارند امکانات اصلا تطابقی با هزینه پرداختی نداردضمن انکه اخرش هزینه کردی و اصلا بهت خوش نگذشته
نوش جونشون
خوب خدمات میدن ، مردم هم استقبال می کنند!
چرا نریم؟ گردشگر بمونه تو ایران تا همه بهشون گیرهای الکی بدن و اذیتشون کنند؟
همین امروز بپرسین تور قشم شبی چنده
اونم قشم نه کیش
شبی برای هر نفر دو و هفتصد میلیون تومان
با این دلار مفت و ارزانی که دولت به ملت میدهد باید هم اینطور باشد. دلار را واقعی کنید و اقتصاد مملکت را از نابودی نجات بدهید. به اندازه کافی تعلل شده است. مرگ یکبار شیون یکبار.
هم ارزانتر است هم زیر ساختهای درست و حسابی دارد نظیر فرودگاه و هتل و ... هم مردم آزادند ...
وقتی بلیط رفت و برگشت چابهار اندازه رفتن و برگشتن و هتل موندن ترکیه میشه تازه از جنسای بنجل چینی هم خبری نیست هم میره تفریح هم خرید هم گشت و گذار
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان