بازدید 6746

جزئیات تازه از جاماندن «پنس» ۲۵سانتی در بدن بیمار

کد خبر: ۷۶۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳ 26 January 2018

خطا و قصور پزشکی از مسائلی است که نه تنها کشور ما بلکه در دنیا نیز از این دست اتفاق‌ها رخ می‌دهد و این در حالی است که استان اصفهان قصور پزشکی پایین‌تر از میانگین جهانی است.

به گزارش تسنیم، جا ماندن پنس 25 سانتی‌متری در شکم بیمار زواره‌ای سبب شد تا موج دیگری از انتقادات به سوی جامعه پزشکی به عنوان یک قصور پزشکی روانه شود. خبری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد خبرسازی کرد.

بیمار زواره‌ای اردیبهشت به دلیل سانحه‌ای مجبور به اولین عمل ریه شد که این عمل با موفقیت به اتمام رسید اما پزشک اعلام کرد باید عمل دیگری روی شکم انجام شود، بیمار عمل دوم را آذر ماه انجام می‌دهد و پس از این عمل بعد از مدتی بیمار دچار درد شدید در شکم می‌شود.

پس از مراجعه به بیمارستان و عکس‌برداری از بدن وی مشخص می‌شود که پنس از عمل قبلی در بدن بیمار جامانده و در روده فرورفته که منجر به کوتاه کردن قسمتی از روده بیمار زواره‌ای شده است.

از این دست اتفاقات در جامعه پزشکی به وفور دیده می‌شود، قصور و خطای پزشکی سال گذشته نیز در اصفهان رخ داده است.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این‌ها مواردی است که پیش می‌آید و ممکن است قصور پزشک یا پرستار یا هر دو مورد باشد که مرجع رسیدگی آن سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: در هر صورت جا ماند وسایل جراحی قصور پزشکی است ولی بررسی اینکه مقصر کیست به عهده نظام پزشکی است؛ این اتفاقی است که علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی در پزشکیوجود دارد جزو خطاهای انسانی است و موقع شمارش گاز یا ست جراحی خطایی پیش می‌آید که باید توجه شود.

کیانوش جهان‌پور بیان کرد: در دنیا قصور پزشکی اتفاق می‌افتد و قابل پیشگیری صد درصد نیست ولی اگر روی فرایندهای تعریف شده جراح و پرستار دقت کنند نزدیک به صفر می‌شود؛ این در حالی است که استان اصفهان قصور پزشکی پایین‌تر از میانگین جهانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد خطاهای پزشکی گفت: هر ساعت خطار رخ می‌دهد اما همه این‌ها ناشی از عدم تعهد و بی مبالاتی و قصور نیست.

وی افزود: خطای پزشکی رخ می‌دهد، عارضه‌هایی وجود دارد که شامل بی‌احتیاطی و یا بی‌مبالاتی است اما بعضی از خبرهایی که منتشر می‌شود خطا نبوده بلکه عارضه است. اساس کار این است که هیچ پزشکی نمی‌خواهد کارش بد باشد.

چنگیز بیان کرد: در مورد رسانه‌ها نیز باید بگویم توجیه شده‌اند، پیش از ابتدا خبر را منتشر می‌کردند بعد دلیل آن را می‌پرسیدن اما الان برعکس شده است.

چند پیش وزیر بهداشت دستور تشکیل کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی را صادر کرد، به گفته وی خطاهای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما حتی یک مورد آن موجب نگرانی است و لازم است با اقدامات کارشناسی شده، جلوی بروز و افزایش این خطاها که موجب مرگ یا آسیب جدی به بیماران می شود، گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر