بازدید 6688

به خبر خوب آری می‌گویم

مسؤولیت آگاهی بخشی رسانه ها و وظیفه نظارت مردم بر مدیران و کارگزاران نظام به وسیله رسانه ها، نافی توجه ویژه به خبرهای خوب و انعکاس آن در جامعه نیست ، تولید و انتشار اخبار خوب باید به عنوان یک مسؤولیت در نظام رسانه ای باید مورد توجه قرارگیرد.
کد خبر: ۷۶۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 17 January 2018

کرم رضا پیریایی در یادداشتی با عنوان «‎به خبر خوب آری می گویم» نوشت:

‎پژوهش های مختلف جامعه شناسی نشان می دهد که کارایی و توان افراد از جمله شهروندان کشورمان پس از شنیدن اخبار بد، به نحو چشمگیری کاهش می یابد، در صورتی که همین افراد پس از دریافت اخبار خوب و امیدوار کننده، با توان و انگیزه ای بیشتر به فعالیت می پردازند.

همه به خاطر دارند در روزگار دفاع مقدس و در ایامی که عملیات ظفرمند صورت می گرفت، در پشت جبهه ها، در شهرها و روستاهای ایران، موجی از شادی و تلاش برای تداوم پیروزی ها، اوج می گرفت و حماسه آن روزها، در اذهان مردم ماندگار می شد. خاطره جشن ملی در آزادسازی خرمشهر و دیگر شهرهای اشغال شده و یا خاطره بازگشت پیروزمندانه آزادگان و تأثیر این خبرها بر جامعه ایرانی را از یاد نمی بریم.

‎جامعه ایران، در مقطع حساس کنونی نیز که چندی است با کارشکنی ها و فشارهای مختلف روبه رو شده است، تشنه شنیدن و خواندن خبرهای خوب است. خبرهای امیدبخش، پیش برنده و احیاگر. بی تردید خبرهای خوب، انگیزه جامعه را برای ساختن آینده، ترمیم زخم ها و گره گشایی از مشکلات، ارتقا می دهد و رفع موانع را تسهیل و تسریع کند.

‎اگر چه نمی توان از این مفهوم که مالکان اخبار و اطلاعات مردمند، به آسانی عبور کرد، اما در سال های اخیر و با اجرای سبک های غربی اطلاع رسانی، تمرکز اخبار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در رسانه های داخلی بر بزرگنمایی ناکامی ها و نقص ها بوده است و مردم کمتر اخبار توانمندی ها و فرایندهای پیش‌برنده را شنیده اند.

در الگوهای غربی مدیریت رسانه ها، اخبار ناگوار یا به اصطلاح «بد نیوز» ارزش خبری بیشتری دارند و به تعبیری «گود نیوز» محسوب می شوند. اما آیا نمی توان نگاهی بومی و مبتنی بر نیاز و انتظار جامعه ایرانی را در این مفاهیم گنجاند؟

‎این روزها خبرهای مربوط به دستاوردهای علمی در زمینه های نانو فناوری، سلول های بنیادی، پزشکی هسته ای، خوداتکایی در صنایع دفاعی، پیشرفت در میزان تولیدات کشاورزی، افزایش تولیدات فرهنگی و رسانه ای، رشد چشمگیر گرایش جوانان به مراسم و مناسک مذهبی از قبیل اعتکاف و یا شرکت در اردوهای جهادی و پیشرفت های چشمگیر در نظام سلامت ایرانیان و ... را در روزنامه ها، سایت ها، شبکه های اجتماعی و حتی در صداوسیما کمتر می شنویم.

‎در این سال ها، مردم نقش و جایگاه خود در تحولات کشور، خاصه پیشرفت ها و گشایش های اقتصادی را کمتر در رسانه ها مشاهده کرده اند و اگر هم در مواردی با خبری خوب مواجه بوده اند، حس خوب آن اخبار در لابه لای اخبار منفی و تخریبی و ناکارآمدی ها و بی مسئولیتی ها گم شده است.

‎پیشرفت ایران اسلامی در سایه امید و کوشش همه ایرانیانی است که خبرهای موفقیت و دستاوردهای انقلاب اسلامی با انگیزه های مختلف از آنها دریغ شده است. انتقال و بازگویی اخبار خوب برای مردم، البته به معنای سکوت در برابر کاستی ها و نارسایی ها نیست، اما نقدها نیز باید دلسوزانه، کارشناسانه و تؤام با ارائه راهکار باشد.

‎مسؤولیت آگاهی بخشی رسانه ها و وظیفه نظارت مردم بر مدیران و کارگزاران نظام به وسیله رسانه ها، نافی توجه ویژه به خبرهای خوب و انعکاس آن در جامعه نیست و می توان گفت که تولید و انتشار اخبار خوب باید به عنوان یک مسؤولیت در نظام رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد.
‎با این امید که پویش خبر خوب، به پیشرفت کشور بینجامد، به پویش خبرخوب آری می گویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل