بازدید 103663
تاملی بر وعده دورف مبنی بر عرضه تلگرام بر بستر بلاک‌چین؛

TON یا تلگرام غیرقابل فیلتر کردن چیست و چگونه کار می‌کند؟

خبری که پیشتر یکی از مدیران تلگرام آن را اعلام کرده بود، اما حالا به طور رسمی اعلام می‌شود. خبر در راه بودن «شبکه باز اطلاعات تلگرام» یه به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network) که در آن تلگرام بر بستری عرضه خواهد شد که امثال بیت‌کوین بر آن بستر فعالیت می‌کنند. پلتفرمی که به تلگرام کمک می‌کند بی ارتباط با سرورهایش نیز فعال بماند!
کد خبر: ۷۶۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 09 January 2018
تلگرام فیلترناشدنی چیست و چگونه کار می‌کند؟ این سوالی است که این روز‌ها مکرر پرسیده می‌شود و حتی عده‌ای روزشماری می‌کنند تا موعد رونمایی از آن برسد. نسخه متفاوتی از تلگرام که بنیانگذار آن وعده ارائه اش در زمانی کوتاه را داده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کوتاهی از انسداد موقت تلگرام در کشورمان، پاول دورف، بنیانگذار تلگرام -که پیشتر وی‌کی (VK)، یعنی بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه را بنا نهاده و به دلایلی از آن جدا و برای ادامه فعالیت، روانه آلمان شده، وعده عرضه نسخه متفاوتی از تلگرام را داد که قابل فیلترکردن و انسداد نیست.

این وعده در حالی بیان می‌شد که تلگرام به درخواست مسئولان کشورمان برای حذف برخی کانال‌های ترویج کننده خشونت و ترور پاسخ منفی داده بود و پیرو آن، مسئولان کشورمان رای به خارج شدن آن از دسترس ایرانیان دادند. تصمیمی که البته تاکید شده و می‌شود که موقتی‌ست، به شرطی که تلگرام به خواسته مسئولان کشورمان جامه عمل بپوشاند.

شرطی که به نظر نمی‌آید محقق شود که اگر این گونه بود، پیشتر این گونه شده بود. وضعیتی که نشان می‌دهد احتمالا بازگشتی در کار نیست و ظاهرا دورف هم تمایلی به بازگشت به بازار ایران ندارد، حتی با اینکه می‌داند ۴۰ میلیون از حدود ۷۰ میلیون کاربر نرم افزارش ایرانیان هستند و تنها راه به سود رساندن تلگرام، تداوم این ارتباطات و همکاری با مسئولان کشورمان است.

درباره همکاری‌هایی سخن می‌گوییم که نمونه آن، مجوز ورود تلگرام به عرصه تبادلات مالی در کشورمان بود که از مدت‌ها پیشتر زمزمه افزوده شدنش امکانش به تلگرام مطرح شده بود و مسئولان کشورمان قصد داشتند با دادن این مجوز به تلگرام، این شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان را مجاب به انتقال سرورهایش به کشورمان نمایند.

اتفاقی که دیگر قرار نیست رخ دهد، به ویژه زمانی که به یادآوریم وی‌چت به کشورمان بازگشته و در چندسالی که از دسترس ایرانیان خارج بود، توانسته سهم بسیار بزرگی از بازار تبادلات مالی جمعیت بزرگی از هموطنانش به دست آورد؛ جمعیت چند صد میلیون نفری چینی‌هایی که برای پرداخت مبلغ خرید‌های روزمره خود از وی‌چت بهره می‌برند.

دورنمایی که دورف برای تلگرام ترسیم کرده بود، اما حالا تغییر کرده است؛ آنقدر که به نظر می‌رسد تلگرام هم برای این برنامه نویس نابغه روس، حکم وی‌کی را یافته است. شبکه اجتماعی‌ای که وی در روسیه بنا نهاد و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی این کشور، با اختلاف به نسبت فیسبوک و امثال آن شد و وقتی کنترل آن با فروش سهام توسط شریکش تا حدی از دستان دورف خارج شد، عطای داشتنش را به لقایش بخشید و دست از آن شست.
 
TON یا تلگرام غیرقابل فیلتر کردن چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتفاقی که این بار به شکلی دیگر در حال وقوع است. اینکه دورف از نسخه جدید تلگرام سخن به میان آورده که بر بستر بلاک‌چین عرضه خواهد شد. نسخه‌ای که نمی‌توان آن را فیلتر یا محدود کرد و از آن سو، اختیار تلگرام را از دست مالکش خارج خواهد کرد! چیزی شبیه وقف کردن تلگرام برای عموم!

خبری که پیشتر «آنتون روزنبرگ»، یکی از مدیران تلگرام آن را اعلام کرده بود، اما حالا به طور رسمی اعلام می‌شود. خبر در راه بودن «شبکه باز اطلاعات تلگرام» یه به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network) که در آن تلگرام بر بستری عرضه خواهد شد که امثال بیت‌کوین بر آن بستر فعالیت می‌کنند. پلتفرمی که به تلگرام کمک می‌کند بی ارتباط با سرورهایش نیز فعال بماند!

برای فهم بهتر ماجرا بهتر است ابتدا کمی درباره بلاک چین توضیح دهیم؛ فناوری بلاکچین اساساً یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفتر کل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویداد‌های دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل دهنده اش به شکل مشترک اجرا می‌شود. یعنی هر تراکنش در آن با توافق اکثریت اجزای سیستم محقق می‌گردد و اطلاعاتی که یکبار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شوند.
 
به عبارت ساده تر، در بلاک چین اطلاعات یک واقعه نه در یک سرور و با چک شدن و رجوع مداوم به آن سرور، که در هسته های فراوانی که همانا کاربران آن سیستم هستند، نگهداری می‌شود و از این رو، قطع ارتباط سرور، منجر به قطع ارتباط شبکه نخواهد شد. وضعیتی که برای تلگرام باید این گونه آن را تشریح کرد که مدیران این نرم افزار قصد دارند اطلاعات این شبکه اجتماعی را بین کاربران نگهداری کنند که در این صورت، حتی با بستن ارتباط کاربران با سرورهای تلگرام هم نمی‌شود تلگرام ایشان را از کار انداخت.
 
TON یا تلگرام غیرقابل فیلتر کردن چیست و چگونه کار می‌کند؟

وضعیتی که البته آفت هایی به دنبال دارد که از جمله آنها، خارج شدن کنترل کامل تلگرام از دست مدیران این شرکت نیز هست. منظور کنترل اطلاعات در این شبکه است که بستر بلاک‌چین مانع از دخل و تصرف و حذف آن به سادگی می‌گردد و بر این اساس، دیگر مدیران این شرکت نمی‌توانند مدعی شوند خط و خطوط قرمزی دارند که اگر زیر پا گذاشته شود، به سرعت آن را حذف می‌کنند چراکه بلاک‌چین این امکان را به ایشان نمی‌دهد.

علاوه بر آن، ورود TON به بازار و اقبال کاربران به آن، برای ایرانیان یک مساله جدید خواهد آفرید. اینکه هزینه اینترنت شان –ولو اندک- افزایش خواهد یافت چراکه در بلاک چین مدام بین کاربران برای صحت سنجی و انتشار مطالب ارتباط برقرار است و این ارتباط در کشور ما که اینترنت را به صورت مجموع اطلاعات دریافت و ارسالی فاکتور می‌کنند و می‌فروشند، منجر به افزایش هزینه کاربران خواهد شد.

افزایش هزینه‌ای که البته اندک است، اما در کشور ما می‌تواند مساله ساز باشد، به ویژه آنکه بسیاری از کاربران تلگرام در کشورمان از بسته های اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند که محدودیت زیادی از نظر حجمی دارند. این در حالی است که عرضه تلگرام بر بستر بلاک‌چین، تماس صوتی رایگان این نرم افزار که از زمان راه اندازی، در کشورمان فیلتر شد را هم به امکانات تلگرام خواهد افزود و طبعا هزینه های بیشتری برای مشترکان به وجود خواهد آورد.

به این موارد، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال و تبادلات مالی خاص بر بستر TON را هم می‌توان افزود که به دلیل ویژگی های بلاک چین، انسداد آنها تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. اتفاقی که پیشتر دست کم یکبار در Frozen Chat، نرم افزار ارتباطی بر بستر بلاک‌چین برای اندروید تجربه شده اما به شکست این پروژه منجر شده است. شکست نرم افزاری که خاستگاه ایتالیایی دارد اما کسی نیازی به استفاده از آن ندیده تا به بایگانی سپرده شود اما اوضاع برای تلگرام فرق می‌کند؛ فرقی که می‌توان آن را در اشتیاق فراوان ایرانیان به این نرم افزار، حتی پس از فیلتر شدنش دریافت!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۱۰۸
این چه استدلالیه که با اضافه شدن قابلیت تماس صوتی در بستر جدید تلگرام، هزینه استفاده از اینترنت بیشتر میشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
40 ميليون ايراني منتظر تلگرام هستند و به هيچ برنامه ديگيري اعتماد ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
دقیقا هی می خوان ملت رو بترسونن و یا فکر کردن ملت بدبخت بیچاره و گدا هستند
خجالت بکشید
امیر محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
به این دلیل که حجم استفاده شده بیشتر میشه!! اما کلا حجم ارسالی چند سالی است که محاسبه نمیشه و فقط برای دریافت حجم ما هزینه می پردازیم پس هیچ هزینه ای اضافه نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اتفاقا هزینه ها کم میشه . دیگه به اپراتور ها پولی برای تماس صوتی نمی دیم .
حالا یک نفر یه فکر این مردم بیچاره است شما ناراحتی؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
جلو پیشرفت علم رو نمیشه گرفت.اگه دوش اومد جای خزینه رو گرفت و نتونستن جلوش رو بگیرن چیزهای دیگه رو هم نمیتونن
قابل توجه اونهایی که فکر میکنن میشه جلوی تکنولوژی ایستاد و مردم را به عصر حجر برگردوند !
هر چیزی محدود بشه نتیجه عکس میده
امیدورارم سرورهای تلگرام به ایران منتقل نشن و سیستمی که نشه فیلترش کرد برای تلگرام عملیاتی بشه. باشد که از دست مسئولین کشور راحت باشیم. انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آمين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
در این صورت متاسفانه گام بعدی مسئولین قطع اینترنت خواهد بود. امیدوارم امسال پاول دورف سریعتر فکری هم برای این مساله بکنند. با تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
و حتی قطع برق. ظاهرش شوخیه اما تقریباً مطمئنم که در صورت ضرورت اتفاق خواهد افتاد
وای. اگه امکان مکالمه امن داشته باشه پرونده شرکت مخابرات هم بسته میشه. و این موضوع امکان شنود را برای مخابرات هم حذف میشه. و این یعنی فاجعه امنیتی.
آذري جهرمي قيافت ديدنيه .
مجلسي ها خودشون سر راه اينترنت بشينن فيلترينگ كنن يعني هر پكتي كه مشكوك بود با بيل بزن توي سرش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
عزيز كاري نداره اينترنت داخلي و خارجي را از هم جدا ميكنند و بعدش شما مات ميموني
!!!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
همونطور که هر فناوری پیشرفته میشه راه مقابله با اونهم ایجاد میشه مخصوصا تو زمینه فناوری مجازی وبرنامه نویسی
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
بستر بلاک چین ربطی به اینترنت داخلی و خارجی نداره...حداقل ارتباط با زنچیره‌هایی که بر بستر اینترنت داخلی هستن تغییری نمی‌کنه
lind
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ناشناس 11:44 منظورت اینه که کل اینترنت خارجی رو فیلتر میکنن؟ یعنی مثلا گوگل رو هم فیلتر میکنن؟
نوع گزارش شما نوعی ترس از این ویزگی را نشان میدهد که البته با توجه به اینکه حکومت تمایل بسیار شدیدی برا کنترل همه چی دارد خب طبیعی هم هست ولی اینگه گفته میشود با بلاک چین هزینه اینترنت مردم افزایش پیدا میکند ایا با فیلتر گردن تلگرام و یا هر نرم افزار دیگری و استفاده مردم از وی پی ان هزینه وی پی ان افزایش نداشته؟؟
ضمنا حداقل خوبی این سیستم جدید اینکه بقول معروف عدو شد سبب خیر اگر خدا بخواهد و برنامه دسترسی ازاد مردم به اطلاعات هم میسر میشود
تماس صوتی رایگان هم باعث افزایش هزینه خواهد شد؟
انشالله که هر چه زودتر راه بیوفته تا از دسته هر چی فیلترو سانسوره راحت شیم.
پس ميتوان اينكار را با اختراع ديناميت شبيه دانست!؟ نوبل بعد پشيمان شد آيا دورف نيز پشيمان خواهد شد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
با این تفکرت بهتره بری تو زباله دان تاریخ جناب مورخ
سلام
ایده جالبی است.
دوست دارم یکبار هم شده اون رو تجربه کنم.
با اشتیاقی که بین ایرانی ها میبینم به احتمال زیاد با استقبال روبه رو میشه
برای من 2 برابر اینترنت هم مصرف کنه مهم نیست
امکاناتش مهمه
امنیتش مهمه
رابطهای برنامه نویسیش مهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یوزر فرندلیش مهمه
هدف بعدی مسئولان: قطع اینترنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اگر اینترنت رایگان بیاد چی ؟
ان نفر احمق که پرچم کشور عزیزمان ایران را سوزاند ندانسته عدو شد و باعث تحول و پیشرفت تلگرام گردید و ساده دلانی که از این واقعه به عنوان بهانه اغتشاش استفاده کردند تا به مقاصد حذبی و دنیاییشان برسند دو باره عفب مانده و متحجرتر خواهند شد.
ديگر زمان جنگيدن با تكنولوژي هاي نوين با روش هاي سنتي مثل فيلترينگ و ارسال امواج مخرب و گذشته است .
ايكاش مسئولين كشور اين همه هزينه براي كشور نميتراشيدند و چشم ها رو ميشستند و واقعيت ها رو ميدند .
امروز ديگر امكان قايم كردن آشغالها زير فرش وجود ندارد چراكه عصر فرشهاي خرسكي و پشمي به اتمام رسيده و فرشها شيشه اي شده اند .
خلاصه اینکه بهتره از فیلترش دست بکشن.اقا یک سوال چرا ما ایرانیها اگر چیزی تولید میکنیم مثلا پیکان همونیه که ۴۰سال پیش تولید کردیم ولی اونا مثلا فلوکس قورباغه رو اینقدر عوض میکنن یا همین تلگرام که هر ماه اپدیت جدید وامکانات بیشتر داره؟
مهم نیست دیگه الان من که اول فیلتر شکنو روشن میکنم بعد میام نت دنیای ازادتری اینطوری تا میتونید فیلتر کنید
بلاک چین برای تبادلات به حدود 10 دقیقه زمان نیاز داره علاوه بر این به رابطهای ماینر نیاز داره صرف ارتباط نقطه به نقطه کفایت نمی کنه . این حرف در حال حاضر بیشتر شبیه یک بلوف میمونه تا فیلتر رو بردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطمئنا کدی که برای اینگونه ارتباط ها هست ساده تر از کد های تراکنش مالی مثل بیت کوین هست اگرچه ساختار یکی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
باید منتظر موند و دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
عزیزم ، یه چیزایی از بیت کوین شنیدی ، داری همه رو باهم قاطی می کنی .
بعید میدونم غیرقابل فیلتر باشه ..لااقل تو ایران !!! اینها ثابت کردند این رو..
در مورد افزایش هزینه صوتی رو متوجه نشدم چجوری افزایش پیدا میکنه؟؟؟وقتی داری از تلگرام تماس صوتی برقرار میکنی در واقع در بستر اینترنت هست.؟؟؟
ترسیدی ها
دمش گرم ...
چقدر توی این مملکت بیکار و معتاد تلگرام داریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
بابا فعال اقتصادی....دست ما رو هم بگیر بزرگ مرد
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
میدونی چقدر با این تلگرام سر کار رفتند و نون در میارند؟
من خودم کسب و کارم با تلگرام جلو میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تو اگه بیکار نیستی الان تو اینترنت چکار می کنی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ناشناس 10:49، تلگرام برای ایرانیها ابزار ارتباط بود نه ولگردی.
ایمان 13:46، شماهم همچین بیگناه نیستین، من برای کارم مالیات میدم، آیا شماهم مالیت میپردازین؟ مطمئنا شغلهای بر بستر اینترنت تو مملکت ما خیلی پسرفته هستن از نظر قانون
امبدواریم این راه بیفته و اونوقت قیافه مسئولان ما دیدن داره
به هر حال خدا خیرشون بده که به فکر مردم ما هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
بله رايگان در اختيار شما قرار ميدهند
چقدر زود باوريم و فكر ميكنيم پشتش فقط خير خواهانه و رايگان است
دنیا تغییر کرده اما مسئولین نظام هنوز تفکر 50 سال پیش را دارند -
اجبار به انطباق، ناگزیر سبب حذف کسانی خواهد شد که باورهای خود را تغییر ندهند
آره اينه!
لابد ميخوايين اينترنت گوشي رو اينبار قطع كنين. هان؟
پاسخ ها
هان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
هان ای دل عبرت بین ،از دیده عبر کن هان
دیوان مدائن را آیینه ی عبرت کن
هان
آقایان فلترینگ رو بردارین تا این ادم این کارو نکرده و باهاش وارد معامله بشین بعد از این کار هرچقدر هم تلاش کنید نمیتونید به حالت قبل برگردین . کو گوش شنوا
جان ؟ :))
تلگرام، توی توضیحاتی که برای TON داد بیشتر روی همین بحث امن بودن ارتباطات برای transactionهای مالی بواسطه اپلیکیشنش تاکید داشت. فکر نمیکنم قادر به برقراری ارتباطی بدون امکان فیلتر کردن باشه (البته امیدوارم که باشه!)، ولی در اونصورت ابزار کنترلیش رو بصورت کامل از دست میده! اینطور نیست؟
ولی خیلی جالبه که پاول، اینهمه خودشو وقف ما ایرانیها کرده و امکانات مجانی خفن در اختیارمون قرار میده!
یک فناوری دیگه‌ای که گوگل بر روی اون کار میکرد و با مخالفت شرکتهای ارائه‌دهنده اینترنت و دلایل دیگه (در خود آمریکا) تقریبا تعطیل شد این بود که دیگه به بستر اینترنت احتیاجی نباشه و خود تلفن‌ها، رایانه‌ها، سرورها و ... با ارتباطی خاص به همدیگه متصل باشن و کلا اینترنت به معنای امروزی از بین بره. هر چند فعلا چنین فناوری‌هایی مسکوت مونده (هرچند احتمالا هنوز روش کار میکنن) ولی در آینده که چنین چیزهایی به دست مردم برسه، اونوقت نه صدا و سیما (و حتی هر شبکه تلویزیونی به معنی قدیمی) وجود خواهد داشت، نه شرکتهای ارائه دهنده اینترنت که بشه روی اینترنت کنترل داشته باشن و نه اپراتورهای موبایل و تلفن برای ارائه تماس صوتی و یا خدمات دیگش. اون روز دیگه هیچ چیز در کنترل هیچکس نخواهد بود و با این روش‌های عهد بوق هیچ مشکلی رفع نخواهد شد. کشورهای غربی از الان آزادی میدن تا آزمایش کنن که چطور میشه افکار عمومی رو کنترل کرد، ولی اینجا تا کمی اوضاع از دستشون خارج بشه همه‌چیز فیلتر میشه
زنده باد انسانيت و قدرت تفكر و تعقل و تصميم گيري ازاد . زنده باد دنيااي كه مسئولان زير ذره بين هستنو هر كار ناشايستشون در دنياي مجازي به تصوير كشيده ميشه ...
ما چرا به جای مدیران تلگرام از رعابت نشدن خطوط قرمز حرف می زنیم ؟؟؟خط و خطوط یعنی چی ؟؟؟از دسترس خارج شدن تلگرام؟ ؟؟؟؟ جالب هست ما نگران کاسبی مالک تلگرام هستیم!!!!!!که ضرر می کنه!!!بعد مسولین به راحتی از تطمیع این فرد حرف می زنن!!!!! پس دمش گرم که پول براش مهم نبوده و اعتقادش مهم همست!!!!!
چرا اینقده سختش میکنن ما با همین سایفون هم کارمون راه افتاده داریم با تلگرام کار میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آره بابا . مشکل برطرف شد
من با شناختي كه از مسئولين دارم فكر مي كنم تا قبل از اجرائي شدن اين قضيه كه ديگه دست اون ها رو كوتاه ميكنه از شل كن و سفت كن تلگرام، خودشون زودتر تلگرام رو رفع فيلتر مي كنند كه بگن ما يه لطفي به مردم كرديم و اختيار همه چي دست ماست.
پاول جان شیر مادرت حلالت باشه
تو اینجور مسایل مسولین ما خوب آینده نگر هستن - راه حل این موضوع هم اینترنت ملی هست که همه زیر ساختهاش مهیاست- کاش تو کارایی که به نفع مردم هست هم اینقدر اینده نگر و با برنامه بودند
تلگرام بر بستر بلاکچین عملیاتی نیست. بیخودی خودتون رو فریب ندید. یعنی عملیاتی هست ولی برای ایجاد هر سرور جدید، باید چندین ترابایت حجم دانلود بشه که هیچ بیکاری در ایران یا دیگر نقاط جهان چنین وقت و پولی نداره. این روش شکست میخوره.
واقعا امنیت کشور ما بخاطر مطالب چند کانال و یا چند اپلیکیشن به خطر می افتد؟؟؟ آیا ایجاد ناامنی از اختلاسها و فساد داخل سیستم و بی اعتمادی مردم به مسولین و صدا و سیمای ناکارآمد و افسردگی در جامعه و امثال این نیست؟؟؟؟
آیا این حجم از موافقان تکنولژی را تابناک محترم به گوش مسولین میرسانید ،،
قدم بعدی قطع اینترنته...
بابا قطع کنید اینترنت رو کلا راحت بشن همه.ما هم شب سر راحت بر بالین بزاریم...
بلاک چین تلگرام خواهد اومد ، اما چیزی که هنوز نتونسته حلش کنه ، وریفای ورود به اکانت با پیامکه ، چون به سادگی توسط هرکشوری این دسترسی قابل قطع کردنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
اگه ورفای رو با ایمیل قرار بده چطوره ؟ میشه ؟
چند وقت دیگه اصلا داشتن گوشی هوشمند قدغن میشه
اطلاعاتتون غلطه تلگرام ۱۸۰ میلیون عضو داره.ممنون از مدیر دلسوز تلگرام
تابناک جون ، مکالمه رایگان ، به هزینه اینترنت اضافه می کنه ؟ چقدر ؟
عوضش از دست این اپراتور های آبکی همراه اول و ایرانسل و ... راحت میشیم و دیگه نمی خواد برای تماس صوتی بهشون پول بدیم .
این یعنی مرگ اپراتور های ما . اونوقت دیگه همشون اینترنت فروش میشن ...
البته کلی هم هزینه های ما کم میشه ...
چقدر خوشحال شدن ملت!!
این روش مثل p2p و تورنت هست و چیز جدیدی نیست.
با این کار در واقع هر کاربر به عنوان یک سرور تو شبکه تعریف میشه. یعنی وقتی شما فایلی رو به اشتراک میذارید یا در گروه آپلود میکنید هر کسی اون فایل رو دانلود کنه از دستگاه شما بر میداره و از حجم اینترنت شما کم میشه!!
ضمن اینکه امنیت گوشی یا دستگاه کاربر هم به شدت پایین میاد.
این روش تو کشور ما که اینترنت حجم محدود داره جواب نمیده. مطمئنا تلگرام با این کار حداقل در ایران برای همیشه خواهد مرد.
پاسخ ها
lind
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
خیلی ترسیدین الان نع؟؟
قیمت اینترنتش حتی دوبرابر هم بشه بازم خوبه. چون اولا تماس صوتی رایگان برقرار میشه دوما غیر قابل فیلتر بودنش باعث میشه با خیال راحت کسب و کار راه انداخت و نگران قطع ارتباط با مشتریان نبود.
متاسفم برای مردمی که خطر به این بزرگی رو تعداد زیادیشون نمی بینن. واضحه که این تکنولوژی ایران رو به ورطه نا امنی شدید میکشه. آخه چرا فکر میکنین دشمن به فکر شماست؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ما امنیت نخاییم کیو باید ببینیم
40 ساله داریم با گدایی و فلاکت زندگی میکنیم و هی منت میزارن که عوضش امنیت داریم
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آره درست میگی. فقط فیلترچی ها فه فکر ماها هستند
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
دوست عزیز این طرز تفکر شما مال دهه شصت و هفتاد هستش. گوش مردم از دشمن تراشی پر شده و می دونن که دشمن تراشی سر پوشی است بر بی کفایتی بعضی از مسئولین
الکی به خودتون وعده ندید این سیستمی که مثلا گفته شده نمیشه فیلتر کرد درواقع توسط شرکت اینترنت زیر ساخت و توسط سیستم فیلترینگ و مسدود سازی اصلی کشور قابل مسدود سازی نیست ولی به راحتی توسط شرکت هایی که به کاربرها سرویس میدن قابل مسدود سازی هست! اون هم خیلی راحت
درود بی کران بر مسولان
انشاا... در صورت ناتوانی در فیلتر کردن تلگرام تدبیری اندیشیده و خطوط مخابراتی را از بیخ و بن قطع کرده و چاپار خانه و ایستگاه دود راه اندازی می کنند.
تلگرام چیز خوبیه ولی همیشه همه جا یه عده پیدا میشن که سوء استفاده میکنن و استفاده های منفی و ... میکنن که متاسفانه ماها(ایرانیا) خیلی زودتر و بیشتر گنده همه چیرو درمیاریم . . .
دوران تلگرام به نظرم تموم شده اگه یه اپ خوب تو بازار باشه استفاده از اون به این همه دردسر ترجیح داره
باعث بیکاری میشه اونوقت اینهمه سانسور چی و فیلتر چی که بیکار میشن میخواید چکار کنید خخخخخ قیافشون دیدنیه
توی فیلمها دیدیم‌ که ملکه تاریکیها به جنگ با پادشاه سرزمین روشنایی میره و در آخر علی رغم نیروی زیادی که داره شکست میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
برو همون فیلمتو ببین عمو جون
زود هم بخواب
چیزی شبیه به دانلود از شبکه تورنت torrent بر بستر اینترنت
یعنی من فایلی که دانلود میکنم از سرور تلگرام دانلود نمیکنم، بلکه از داخل گوشی کاربران تلگرام که اون فایل رو در تلگرام دیدن و در حافظه و کش تلگرامشون هست، دانلود میکنم
برای همین وقتی با تلگرامتون کار هم نمیکنید، به علت اینکه ممکن هست کاربران دیگه از فایلهایی که در گوشی شما هست (کش تلگرام) استفاده کنند، اینترنت شما درحال sending دیتا قرار میگیره و این باعث میشه تا حجم اینترنت شما کم بشه.
اول تلگرام رو توبلاکچین ازاد و همه گیر میکنه بین مردم
بعدم ارز دیجیتال خودش گرام رو برای نقل و انتقال مالی تو تلگرام منتشر میکنه و میلیاردر میشه
دمت گرم نوش جونت
ما هم همچنان چراغ پرایدو عوض میکنیم
جرا درخارج از ایران نمی شود مطالب را لایک کرد یا رو + و منفی امتیاز داد به مطالب دیگران؟
زنده باد تلگراااااااااااااااااااااااااااام
چقدر مردم ما ساده هستند و فکر میکنن فلانی دلش براشون سوخته و به فکر سعادت و آزادیشون هست که میخواد تو دنیایی که همه چیز حول محور پول میچرخه مفت مفت خدمات بهشون بده! اینها رو چقدر ساده میشه سرکیسه کرد!
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اره تو خوبي دلواپس !
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آره حق با توئه. فقط فیلترچی ها فکر جیب مردمن
.تابنکا جان اینطوری ک تو میگی هر پیامی ک ارسال میشه شبکه باید میلیون ها بایت ارسال کنه ‌..پس غیر ممکنه...روشش .‌‌‌‌....
میشه فیلتر کرد برید یک کمی درباره شبکه تحقیق کنید می فهمید راه های زیادی وجود داره ساده نباشید هر چیزی را میشه فیلتر کرد تلگرام بدون سرور با عقل جور در نمی یاد الان مثلا ادرس تلگرام را تایپ کنی باید به سرورش وصل بشی حتی اگر سرور مرکزی هم نداشته باشه باز باید بعضی موبایل ها نقش سرور را بازی کنند باز هم میشه فیلتر کرد
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
داداش یعنی بگو پاول دورف عزیز از شبکه هیچی نمیدونه
!!!!!....فقط خودت بلدی
مثل تورنت و p2p میشه ولی انقدر از حجم اینترنت کاربرها کم می شه که همه قیدش را می زنند و منصرف می شوند مخصوصا تو ایران که اینترنت قیمتش بالا هم هست در ضمن براحتی می توان گوشی ها را هک کرد در ضمن هر کاری کنند باز به یک سرور مرکزی نیاز است تا موبابل را به همه وصل کنه و باز هم میشه فیلتر کرد در ضمن این شبکه خطری می شود برای خود کشورهای غربی زیرا گروه های تروریستی هم می توانند براحتی از ان استفاده کنند مطمئن باشید خود کشورهای غربی زودتر از همه فیلترش می کنند به خاطر دلایل امنیتی
راحت شدیم تلگرام را دیگه نیارین
البته اگر بالن اینترنت گوگل هم که در حال حاضر ۵ تاش به آفریقا با سرعت ۱۰ مگ و پهنای وصف نشدنی ۲ گیگ سرویس میده با کمی تغییر زاویه کم درددسر به ایران هم سرویس بده دیگه چی .... نشنیدم چی آره تمامه تمام مخابرات و صداسیما هم ناک اوت میشن انشاا... رب العالمین
ارسال انصراف
پس مسئولین هرچه زودتر تلگرام را از فیلتر در بیارند تادر مقابل عمل انجام شده قرار نگیرند .دیگر نمیشود باافکار قدیمی به جنگ تکنولوژی رفت تلگران نشد یه چیزدیگه
مردم راهش را پیدا میکنند.
اگر اين اتفاق به ادعاي آقاي دورف بيافته اول شركت مخابرات بايد قيد درآمد تماسهاي صوتي خودش رو بزنه و در آستانه ورشكستگي قرار ميگيره اينقدر اين براشون مهم بود كه ٢٤ ساعت بعد از وصل شدن امكان تماس صوتي فيلترش كردن دوما درسي براشون خواهد شد كه ديگه دوران بگير و ببند و فيلتر و درش تخته كن و اين حرفا تموم شده مگه اينكه ايندفعه كلا اينترنت رو كلا قطع كنن (-؛
برخی قرون وسطی فکر می کنند می توانند به جنگ تکنولوژی بروند که خودشان فقط مصرف کننده هستند نه تولید کننده.
چقدر بین مردم ومسوولین اختلاف نظر هست . یکطرف کنترل و نظارت و فیلتر و بستن یک طرف تبادل آزاد اطلاعات و گشت و گذار در آسمان لایتناهی علم و فناوری .
تا کی ما می خواهیم با دنیا متفاوت باشیم . تا کی تا کی
تا کی
به عنوان یک متخصص حوزه IT و شبکه عرض میکنم، عاقلانه ترین کار این هست که مسئولان کشورمان هر جور شده با تلگرام به توافق برسند و به هر طریقی موسس تلگرام را متقاعد کنند که این اپلیکشین را بر بستر blockchain ارائه ندن، اگر این اتفاق بیفته به جرات میشه گفت که دیگه هیچ کانال و گروه تلگرام قابل حذف شدن نیست و بسیاری از کانال های به شدت غیراخلاقی و مستهجن که الان با هماهنگی وزارت ارتباطات و تلگرام فیلتر و حذف میشن عملا دیگر امکان حذف شدن نخواهند داشت و اوضاع از شرایط فعلی بسیار بدتر و غیرقابل کنترل تر خواهد شد، بنابراین به اعتقاد بنده نباید به خاطر یک کانال ضدانقلاب فیلتر تلگرام را تداوم بخشید و مدیران تلگرام را متقاعد به استفاده از بستر blockchain کرد
این یک بلوف است و چندین ده میلیارد دلار هزینه دارد که تلگرام انتظار دارد دولت ترامپ بخاطر ایران آن را تامین کند ولی دولت ترامپ برنامه بهتری دارد. ترامپ قول داده که از شبکه اینترنت ارتش آمریکا به مردم ایران اینترنت مجانی خارج از کنترل دولت ایران را بدهد. به نظر میرسد که این وعده ترامپ عملی خواهد شد چونکه گفته است در آینده دولت آمریکا یک هدیه بسیار با ارزش به مردم ایران خواهد داد. چنین اینترنت مجانی باعث مشود که شرکتهای تلفن همراه، مخابرات، و اینترنتی همه ورشکست شوند و ارزش آن برای مردم دهها میلیارد دلار است. در نظر بگیرید که با اینترنت مجانی مردم دیگر نیاز به آبونمان تلفن همراه هم ندارند و از طرق اینترنت مجانی ماهواره ای میتوانند به همه جای ایران و دنیا مجانی زنگ بزنند.
"حتی با اینکه می‌داند ۴۰ میلیون از حدود ۷۰ میلیون کاربر نرم افزارش ایرانیان هستند و تنها راه به سود رساندن تلگرام، تداوم این ارتباطات و همکاری با مسئولان کشورمان است."

اتفاقا برعکس خودشو مردمی و امن نشون میده
با کل گزارشتون کاری نداریم ولی اگه قرار بود با تماس صوتی هزینه زیاد بشه هیچ وقت فیلتر نمی شد.
اورینگ بلاک چین قابل تشخیص است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان