بازدید 4419
رئيس سازمان برنامه و بودجه:

سال آینده باید کاری کرد تا ۸۳۰ هزار نفر وارد بازار شوند/ آن کس که دارا هست نگران ۴۵ هزار تومان یارانه نیست

همانطور که دولت تا بحال یارانه افراد نیازمند را قطع نکرده است در صورت شناسایی نیازمندان واقعی حتی به تعداد یارانه بگیران اضافه هم می کنیم. همچنین دولت نمی تواند نسبت به کسبه و کارمندان رفتار ناشایستی داشته باشد اگر قرار باشد نسبت مالیات به Gdp را افزایش دهیم نباید به عده کمی که مالیات می دهند فشار بیاوریم بلکه باید کسانی را که فرار مالیاتی دارند شناسایی کنیم.
کد خبر: ۷۶۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۷ 31 December 2017

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه ايجاد اشتغال يک وظيفه است گفت: پيش بيني مي کنيم سال آينده حدود 830 هزار نفر وارد بازار کار شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی، محمدباقر نوبخت در استوديو گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: 70 درصد از اين تعداد را تحصيل کرده ها تشکيل مي دهند.

او ادامه داد: در لايحه بودجه سال آينده بايد حرفي براي گفتن داشته باشيم اين در حالي است که در لايحه بودجه سال 97 همچنان بحث خروج از رکود را هم دنبال مي کنيم.

نوبخت به رام کردن تورم بالاي 40 درصد و رساندن آن به نرخ تک رقمي اشاره کرد و افزود: در لايحه بودجه سال آينده فصل قابل توجهي براي ايجاد فرصت شغلي در حد توان قانون برنامه و نياز کشور ديده شده است.

نوبخت گفت: تا سال گذشته موفق به ايجاد 650 تا 700 هزار فرصت شغلي شده بوديم اما سال آينده بايد کاري کرد تا 830 هزار نفر وارد بازار شوند.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: براي گشايش درفضاي اقتصادي و عمومي کشور و ورود سرمايه گذاران خارجي به داخل در حد توان تلاش کرديم و هنوز هم کوشش خواهيم کرد .ما بايد بتوانيم يک ميليون و سي و سه هزار فرصت شغلي و حدود 73 هزار و 400 ميليارد تومان ايجاد سرمايه گذاري داشته باشيم تا براي جوانان کشور فرصت هاي شغلي مورد نياز را فراهم کنيم، هدف ما توزيع اين رقم ميان بيکاران نيست بلکه تلاش دولت در جهت ايجاد شغل مولد است. او افزود: اين رقم قرار است در 6 حوزه سرمايه گذاري شود .

نوبخت با اشاره به وجود بافت هاي فرسوده گفت: اين بافت ها در تهران و ساير استان ها شناسايي شده است در تهران حدود 100 هزار واحد از 270 محله را در برنامه بازسازي قرار داده ايم.دولت هم پذيرفته است از اين 100 هزار واحد مسکوني 60 درصد بصورت تسهيلات با نرخ 9 درصد در اختيار متقاضيان قرار گيرد.

او ادامه داد: دولت متعهد شده است هزار و 500 ميليارد تومان براي گشايش معابر و زير ساخت هاي واحد هاي مسکوني تامين مالي کند شهرداري هم قول داد تا عوارض و ماليات ها را در سهل ترين شرايط قرار دهد.نوبخت گفت: 2500 ميليارد تومان هم از 73 هزار و چهارصد ميليارد تومان درنظر گرفته شده تا برنامه منسجمي در راستاي ايجاد اشتغال با احتساب حدود 240 هزار فرصت شغلي براي جوانان صرف شود. در ضمن 60 هزار شغل هم براي ايجاد 50 هزار واحد مسکوني ارزان قيمت براي شهر و 50 هزار واحد روستايي را براي نوسازي در نظر گرفته ايم.

وي افزود: دومين اقدام دولت براي ايجاد 25 هزار فرصت شغلي در کشور مربوط به ناوگان حمل و نقل يا نوسازي بخش حمل و نقل درون شهري و برون شهري است.

او ادامه داد: براي سال آينده در راستاي کاهش آلودگي هواي تهران تصميم گرفته شده است که هزار دستگاه واگن مترو در اختيار شهرداري قرار گيرد تا 4000 دستگاه اتوبوس و ميني بوس فرسوده از دور خارج شود.

نوبخت گفت: بخشي از سرمايه گذاري 73 هزار و 400 ميليارد تومان براي خريداري 3000 دستگاه تاکسي سواري و ون و 20 هزار دستگاه وانت فرسوده از رده خارج مي شود و 50 هزار دستگاه موتور سيکلت بنزيني با موتورهاي برقي جايگزين خواهد شد.

او افزود: حدود يک ميليون و 376 هزار تن از آلاينده هاي شهري کاهش مي يابد و 480 ميليون دلار از ناوگان فرسوده اي که بنزين زيادي مصرف مي کند صرفه جويي خواهد شد اگر طرح هاي ما عملياتي و اجرايي گردد اين تغييرات حدود 22 هزار و 400 شغل در بخش درون شهري و 2 هزار و 700 شغل هم براي حمل و نقل برون شهري ايجاد خواهد کرد.سخنگوي دولت همچنين گفت: 10 هزار دستگاه کاميون نيز جايگزين خواهد شد.

نوبخت گفت: دولت نمی تواند نسبت به کسبه و کارمندان رفتار ناشایستی داشته باشد اگر قرار باشد نسبت مالیات به Gdp را افزایش دهیم نباید به عده کمی که مالیات می دهند فشار بیاوریم بلکه باید کسانی را که فرار مالیاتی دارند شناسایی کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در حال حرکت به سمتی هستیم که علاوه بر سرمایه گذاری 73 هزار و چهارصد میلیارد تومان در بخش های گوناگون، 126 هزار میلیارد تومان هم طرح های عمرانی برای سال آینده در نظر گرفته ایم این درحالی است که کل بودجه طرح های عمرانی 60 هزار میلیارد تومان است.وی گفت: سال قبل 17 هزار میلیارد تومان به بنگاه های کوچک و متوسط از طریق ستاد تسهیل در استان ها وام دادیم آثار این کار و سرمایه گذاری 42 هزار میلیارد تومانی ما شد رشد مثبت 7% تولید کشور آن هم در دو فصل متوالی پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که با رشد بودجه و سرمایه گذاری در سال 97 با رشد بیشتری روبرو خواهیم بود.

نوبخت درباره مسکن مهر گفت: برای اینکه ساخت این مسکن ها ارزان تمام شود یا افزایش توان متقاضیان، سال قبل 2 کار انجام دادیم یکی اینکه سقف تسهیلات را افزایش دادیم و دوم اینکه 1000 میلیارد تومان از سهم مردم ر ا دولت تقبل کرد. با جدیتی که همکاران ما در وزارت راه دنبال می کنند می توان اینگونه گفت که در آینده بسیار نزدیک بحث مسکن مهر را جمع خواهیم کرد.

او درباره موضوع تنظیم بازار هم افزود: تا زمانی که وزارت بازرگانی شکل بگیرد ستاد تنظیم بازار با همکاری نهادهای غیر دولتی با پیگیری آقای شریعتمداری و معاون اول رئیس جمهور به بازار کشور رسیدگی خواهند داشت. 

سخنگوی دولت در مورد یارانه ها حذف برخی از فهرست یارانه بگیری هم گفت: آن کس که دارا هست نگران 45 هزار تومان یارانه نیست، آنهایی که نیازمند یارانه هستند از شایعات بی اساس در مورد قطع یارانه ها می ترسند. همانطور که دولت تا بحال یارانه افراد نیازمند را قطع نکرده است در صورت شناسایی نیازمندان واقعی حتی به تعداد یارانه بگیران اضافه هم می کنیم بنا به وعده های داده شده یارانه نیازمندان و افراد تحت پوشش را سه چهار برابر کرده ایم. او افزود: برای خانوار یک نفره 193 هزار تومان خانوار 5 نفره 700 هزار تومان یارانه پرداخت می شود. برای سال آینده هم در نظر داریم افرادی که نیاز به یارانه ندارند را شناسایی کنیم و سهم شان را به کسانی که در آمدشان با خط مستمری فاصله دارد بدهیم.

نوبخت در خصوص حفظ و تقویت قدرت خرید قشر متوسط جامعه هم گفت: مطابق گذشته به اندازه نرخ تورم تلاش می کنیم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته را اضافه کنیم، درکنار آن با هر گونه افزایش قیمت های هم مقابله می کنیم تا به کارمندان فشاری وارد نشود.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار