بازدید 20714

«‌جامعةالمصطفي» با اين بودجه چطور ارز بخرد؟

کد خبر: ۷۵۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 23 December 2017

هرچه پيش‌تر مي‌رويم، ابعاد انقباضي بودجه بيشتر مي‌شود. به عبارتي کفگير به ته ديگ خورده است. بودجه ٩٧ نه‌تنها حذف ميليون‌ها يارانه‌بگير را هدف قرار داده بلکه بنا دارد بودجه نهادهاي «ويژه» را کمتر از گذشته کرده يا دست‌کم نظارت‌پذير کند. مصداق اين نوع بودجه‌ها به نهادهاي فرهنگي زيرمجموعه جدول ١٧ بازمي‌گردد؛ جدولي که حالا زيرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد تعريف شده تا نظارت‌پذير شود.

به گزارش شرق، نيمچه جراحي دولت در مديريت نهادهاي ويژه جدول ١٧، گويا اثر کرده و حالا صداي برخي منتقدان بيش از گذشته به صدا درآمده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمين نصرالله پژمان‌فر با اشاره به ريل‌گذاري غلط دولت در بودجه فرهنگي، به مهر گفته: «با اين وضعيت لايحه دولت، سال آينده در حوزه مديريت فرهنگي کشور اتفاق ناخوشايندي را شاهد خواهيم بود. بودجه بخش‌هايي که امروز مأموريت فرهنگ‌سازي و اسلامي‌سازي جامعه را بر عهده دارند، ازجمله حوزه‌هاي علميه و ديگر مراکز فرهنگي مرتبط، افزايشي که متناسب با مأموريت اين بخش‌ها باشد، ندارد و در اين ميان، بخش‌هايي مانند ‌جامعةالمصطفي وضعيت‌ سخت‌تري دارند».

٤٠ هزار طلبه خارجي در ‌جامعة المصطفي

جامعة‌المصطفي کجا است و چرا کاهش بودجه آن، اين‌همه حاشيه‌ساز شده است؟ ‌جامعةالمصطفي نهادي آموزشي براي گسترش تشيع در ساير کشورها است. پژوهشگاه بين‌المللي المصطفي، مجتمع عالي فقه (مدرسه حجتيه)، دانشگاه مجازي امام خميني، مدرسه المهدي، مدرسه بنت‌الهدي و انتشارات بين‌المللي المصطفي، ازجمله نهادهاي وابسته به ‌جامعةالمصطفي به‌شمار مي‌آيند.

اين ارگان در شهر قم واقع شده و در ۶۰ کشور جهان شعبه دارد. ‌جامعةالمصطفي در کشورهايي که جامعه مسلمان دارند، نماينده دارد و از طريق اين نماينده افراد مناسب براي آموزش اسلام را شناسايي و آنها را براي آموزش طلبگي به قم اعزام مي‌کند. اين افراد در حوزه علميه قم آموزش ديده و بعد از کسب آموزش‌هاي لازم، براي صدور انقلاب اسلامي به کشورهاي خود اعزام مي‌شوند. جامعة‌المصطفي حدود ۴۰ هزار طلبه خارجي و ۴۰ هزار فارغ‌التحصيل دارد.

با اين بودجه چطور مأموريت بين‌المللي انجام دهد

حالا پژمان‌فر درباره وضعيت بودجه‌اي اين نهاد آموزشي در سال ٩٧ گفته: «با بودجه‌هاي ريالي بايد از بازار آزاد آن‌هم با اين وضعيت نابسامان ارزي، ارز مورد نياز خود را تهيه کند تا در مأموريت‌هاي بين‌المللي از آن استفاده کند؛ اما با افزايش تنها ۱۰درصدي که در بودجه آنها صورت گرفته، به نوعي مي‌توان گفت با تبديل ريال به دلار، بودجه آنها از سال قبل نيز کمتر شده و مشکلات عديده‌اي خواهند داشت».

طيبه سياوشي در همين زمينه به «شرق» گفته: «تا جايي که مي‌دانم، بودجه نهادهاي حوزوي و مذهبي کاهش نيافته بلکه تحت نظارت يک ارگان و وزارتخانه قرار گرفته و در واقع نظارت‌پذيرتر شده و کاهش اعتبار کمتر مشاهده شده است».

ريل‌گذاري غلط در زمينه بودجه

پژمان‌فر همچنين گفته: «معتقدم نوعی ريل‌گذاري غلط در زمينه بودجه فرهنگي در حال اتفاق‌افتادن است و با اين وضعيت، سال آينده در حوزه مديريت فرهنگي کشور اتفاقات ناخوشايندي را شاهد خواهيم بود». او درباره بودجه فعاليت‌هاي قرآني هم نگران است و مي‌گويد: «در حوزه قرآني، نگراني‌هاي شديدتري داريم؛ چراکه در سال‌هاي ۹۳ و ۹۴ به بودجه ۲۰۰ميلياردتوماني آن سال‌ها اعتراض داشتيم؛ اما امروز آن اعتبار به ۴۰ ميليارد تومان در لايحه بودجه ۹۷ کاهش يافته و با این اعتبارات، می‌توان پيش‌بيني کرد که وضعيت فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در سال آينده چگونه خواهد بود».

کاهش ٦٠درصدي بودجه قرآني کشور

نقدها به وضعيت بودجه فرهنگي به همين‌جا ختم نمي‌شود. سيدصادق طباطبايي‌نژاد، نماينده اردستان و ديگر عضو فراکسيون فرهنگي مجلس، نيز از کاهش ۶۰درصدي بودجه قرآني کشور در لايحه دولت براي سال ۹۷ خبر داده. حجت‌الاسلام سيدصادق طباطبايي‌نژاد با اشاره به وضعيت نامناسب بودجه قرآني سال آينده کشور در لايحه بودجه سال ۱۳۹۷، به مهر گفته: «پيش از اين در قانون بودجه ۹۶ حدود صد ميليارد تومان براي شوراي توسعه و ترويج فرهنگ قرآني در نظر گرفته شده بود تا شورا، اين مبلغ را ميان تشکل‌ها و نهادهاي قرآني کشور توزيع کند. با وجود اين حکم قانوني، در عمل حدود ۱۰ ميليارد تومان معادل ۱۰ درصد بودجه مصوب در قانون تخصيص يافته است. براي سال ۹۷ هم رقم پيشنهادي در لايحه بودجه با ۶۰ درصد کاهش، به حدود ۴۰ ميليارد تومان کاهش يافته که مشخص نيست چقدر از آن تخصيص مي‌يابد». روزنامه «شرق» پيش‌تر در گزارشي به اين نکته اشاره کرده بود که «بودجه نهاد‌هايي مانند جامعة‌المصطفي با بودجه دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي و صنعتي شريف هم‌تراز بوده و از دانشگاه‌هايي مانند تربيت‌مدرس، دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه علامه طباطبايي بالاتر است».

طبق آماري که در سايت جامعة‌المصطفي اعلام شده، اين ارگان تاکنون بيش از ٥٠ هزار مرد و زن را از ۱۲۲ مليت، تحت تعليم و تربيت خود داشته که تاکنون بيش از ٥٠ هزار نفر از آنان دانش‌آموخته شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۳۸
چيزي نگفتن بهتر است.
شیعه داخلی باید توانمند ، سالن ، خوشحال و آماده باشد تا بتواند شیعه خارجی را حمایت کند . با این بیکاری و شکم خالی و بی پولی و هزار بدبختی این جور بودجه ها فقط آبروی شیعه و کشور را میبرد
در شهر ما نیز جامعه المصطفی وجود دارد. سیاه پوستان و چینی هایی میبینیم که در شهر با خانواده هایشان تردد می کنند. خانه ی مجانی هم به آنها می دهند. حقوق هم می دهند. این شرایط را برای خود ایرانی ها فراهم کنند خواهید دید که نیمی از ایرانیان نیز علاقه مند به جامعه المصطفی می شوند. و این تنها دلیلی است که خارجیان آفریقایی و چینی را به اینجا کشانده. زندگی مجانی با حقوق!
بودجه این مراکز باید از خمس و زکات تهیه شود .
علی برکت ا...بااین همه نهادهای ویژه برخوردار از بودجه .تازه داریم می فهمیم دراین کشور چه خبره.
که چی ؟
تا حالا که این همه بودجه رو می گرفتن وضع فرهنگی الان خیلی خوبه ؟
دوستان برای چه چیزی سینه زنی میکنند ؟
یعنی هم اکنون ۴۰ هزار خارجی به خرج و هزینه ما در کشور مشغول به تحصیل هستند؟؟؟
وقتی مردم گشنه هستند بودجه فرهنگی یعنی چه؟
در حالي كه مردم نون ندارن بخورن چرا بايد 40 هزار خارجي بورس تحصيلي ديني بشن؟بايد بوجه اين نهاد ها قطع بشه
قیل از انقلاب که ترویج تشیع بدون بودجه دولتی و با تکیه بر مردم انجام می شد بسیار موثر تر از اکنون بود.
نهادي آموزشي براي گسترش تشيع در ساير کشورها؟
شما اگه مردید نزارید مردم کشور خودتون از دین فرار کنند.
خوب این جامعه برای خودشان اسپانسر بگیرند و یا از دولت های ان طلبه های خارجی درخواست شهریه و هزینه کنند و یا همانطور که دانشجویان ایرانی از طرف پدر و مادرشان ساپورت میشوند و ارز میگیرند و وقت ازاد را کار میکنند طلبه های خارجی هم توسط پدر و مادرشان ساپورت شوند و ایام ازادشان را بیرون از حوزه به کاری چیزی مشغول شوند تا کمک خرجی برایشان باشد.اول وجود دوم سجود!!
دستاورد جامعه المصطفی را هم بررسی کنید بد نیست. چگونه است که هیچ جای دنیا کسی به حمایت از مواضع به حق ما بلند نمی شود؟
ما نان شب نداریم شما از فرهنگ حرف میزنید!
چی بنویسیم که چاپ بشه.سوال اینجاست که اینگونه خدمات فرهنگی چه تاثیر مثبتی در جامعه داشته؟و اینکه بهترین کار فرهنگی ایا ایجاد اشتغال پایدار نیست؟بهتر نیست که بجای صرفا پرداختن به مقوله فرهنگی ،راهی برای ایجاد اشتغال پیدا کرد که فقر زمینه ساز همه نوع بزه و خرابی در جامعه هستش؟
حالا امسال کمتر خرج کنند. چطور میشه؟
جامعه المصطفی دیگه کجای چرخه فرهنگه مملکته؟؟
دانشگاه زدن واسه شیعه کردنه مردمه 60 کشور چه ربطی به حوزه فرهنگ این مملکت داره؟؟؟
بودجشونو از همون دانشجو های 60 کشور تهیه کنن!!!
عجب بودجه اشون کاهش پیدا کرده و اینقدره قبل از کاهش چقدر بوده؟!!
مگر در طول تاریخ تشیع با پول و بودجه گسترش پیدا کرده که الان می خوان با پول تشیع رو گسترش بدن؟
خب این وضعیت برای همه مملکت صادق هست و همه باید با این محدودیت ها کنار آمده و ان را مدیریت منیم. نمی شود که بودجه جایی صفر شود تا به بودجه قسمت دیگری هیچ لطمه ای وارد نشود
بودجه های فرهنگی در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است که در نهایت سود آن به خود مردم و کشور بر می گردد.
اقای پژمان فر ملت دارند از گرسنگی میمیرند و فقر و فساد و فحشا داره بیداد میکنه اونوقت شما از بودجه فرهنگی صحبت میکنید اقای عزیز شکم گرسنه دین و ایمان سرش نمیشه این موضوع در احادیث و روایات هم تاکید شده بنابراین اول به فکر مردم گرسنه مملکت خودمون باشیم بعد به فکر صدور تفکر شیعه به تمام دنیا ضمن اینکه ایا این سازمان با این بودجه عریض
مردم هر روز فقيرتر و فسادو بيشتر ، جوانان دين گريز تر ،ولي متاسفانه بودجه مملكت اين طور به هدر مي رود اگر اين اين مراكز همين الان بسته شود بودجه در داخل خرج شود وضعيت فرهنگي بهتر مي شود و مردم هم راضي هستند، اگر قبول نداريد نظر سنجي كنيد
بجای هزینه کردن برای مسلمون شدن سرخپوست و سیاه پوست و زردپوستان جهان, این پول ها رو صرف مردم خودمون کنید که زیر بار مشکلات قراردارن و بخاطر همین مشکلات دارن دین و ایمانشون رو هم ازدست میدن.
در گذشته این نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه میگیرن، پایان هر سال ارائه گزارش به دولت هم میکردن یا نه؟؟؟
این نهادها واسه ارتقاء فرهنگ کشور چیکار کردن؟؟؟ گزارشی در این زمینه وجود داره یا نه؟؟؟
من هر بار برنامه ای تلویزیونی یا سخنرانی های مرتبط با وضع فرهنگ رو شنیدم همه جا و همه وقت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد سیبل بودن و اسمی از این نهادها به میان نمیومد.چرا؟؟؟؟؟
پس خمس و زکات چی میشه چراغی که بر خانه فرض است بر مسجد حرام است
این نهادها باید کلا تعطیل بشن - کاهش بودجه کار حوبی بوده اتفاقا
چه بهتر! یکی نمی پرسه خروجی این موسسات عریض و طویل چیه و چه گلی به سر این مملکت زدن؟؟؟
مهمتر از اینها وضعیت معیشت مردم و بودجه سلامتی مردم و بیمارهای خاص و اموزش بچه‌ها ی مردم است که برای ثبت‌نام مدرسه از کارگر گرسنه 300 هزار تومان پول می گیرند
میتونن در همون کشورهای خارجی، که مردمشون مشتاق شنیدن و پذیرش نظرات ما هستند، از کمکهای مردمی که مردم همون کشور برای گسترش نظرات ما پرداخت میکنن، استفاده کنن.
بهتره همونجا کمکهای مردمی بگیرند
بایدمالیات های اسلامی مانندخمس وزکات وهمچنین مالیات بردرآمد به خودمراکز اسلامی تعلق گیرد
به نظرم چراغی که به خانه حلال است به مسجد حرام است . این یکی از بهترین کارهای آقای روحانی بوده است. این همه بودجه به این قبیل نهادها بجز ایراد اشکال به سیاست های خارجی کشورمان و افزایش بیکاری و بدتر شدن وضع کشور از داخل ، هیچ فایده ای نداشته است واقعا مردم راضی نیستند که به خاطر این قبیل فعالیت ها ارز خارجی تهیه شود. ارز را برای مدرسه سازی در داخل کشور خودمان ، برای خطوط راه آهن برای هواپیمایی کشور خودمان مصرف کنید نه برای 40 هزار طلاب خارجی، مگر دانشجویان دانشگاه های خودمان امکانات به اندازه کافی دارند که شما طلاب خارجی قبول می کنید؟؟؟ خدا را خوش نمیاد ..
بازنشستگان با این حقوق چطور زندگی کنند
شما نميخواد شيعه اضافه كني همين شيعياني داخلي رو حفظ كني كافيه!!
خوبه تو مردم بالعکس جا افتاده که این نهاد زیاد هم میگیره
بودجه مملکت باید صرف خود مملکت بشه. پول نفت و مواد معدنی مملکت سهم مردم ما و نسل های آینده است. این پول امانت دست ماست. باید خرج محیط زیست و نوسازی بافتهای فرسوده و توسعه دانش و تکنولوژی و موارد ضروری برای حیات این سرزمین بشه. بچه های ما در شهر های محروم از ابتدایی ترین حقوق تحصیلی خودشون هم محروم هستند. اون وقت ....
با سلام علي ع جامعة المصطفي نداشت ولي تشيع رواج يافت با اينكه ٢٥ سال خانه نشيني كرد
طلبه خارجی می خواهیم چکار؟. چرا بخش عمده ای از بیت المال باید صرف اینگونه افراد شود؟ 320 میلیارد تومان برای تربیت طلبه آنهم از نوع خارجی ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل