بازدید 7624

چطور بسته اینترنت خود را راستی‌آزمایی کنیم؟

کد خبر: ۷۵۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 18 December 2017

کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکت‌های اینترنتی مدام خود را با آن روبه‌رو می‌بینند؛ موضوعی که البته با واکنش وزیر ارتباطات هم رو به رو شده است. این در حالی است که علاوه بر راهکارهایی که برای کاهش مصرف مشترکان وجود دارد، مشترکان همچنین می‌توانند سرعت بسته خریداری شده را هم راستی آزمایی کنند.

به گزارش ایسنا، طرح غیرحجمی کردن اینترنت علی رغم تبلیغات وسیعی که پیرامون آن انجام شد اما به نظر می‌رسد که هنوز نتوانسته آن طور که باید رضایت کاربران را جلب کند؛ علت آن هم وجود سقفی برای مصرف کاربران است؛ در چنین شرایطی مشترکان باید علاوه بر حجم مصرفی خود نگاهی هم به سنجش سرعت بسته خریداری شده خود داشته باشند.

یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است؛ امری که با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم رو به رو شد؛ آذری جهرمی با اشاره به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کم‌فروشی اینترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظیم مقررات تهیه و ارائه شده است. علت گزارش از شکایاتی که واصل شده بود را بررسی کردند که عمده علل، عدم آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بود که در اختیار دارند.

وی با اشاره به برخی دیگر دلایل تصور افراد از کم‌فروشی اینترنت گفته بود: در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای مناسب نبوده و پسوردشان توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت آنها مورد استفاده قرار گرفته است. مورد دیگر اینکه به‌روزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک انجام گرفته و آن را مدیریت نکردند. البته دلایل متعددی وجود داشته اما مهم‌ترین عامل همین موارد بوده است.

مساله بعدی این است که نارضایتی در بین مردم وجود دارد و از بین نرفته است و به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه آگاهی‌رسانی بر عهده شرکت‌هاست که به مردم ابزار لازم را بدهند تا میزان استفاده خود از اینترنت را ببینند. با بررسی شکایات، مردم آگاه می‌شوند بیشترین شکایات از کجاست و همین اطلاع‌رسانی‌ها باعث شده بسیاری از شکایات وارده کم شود. همچنین آمار منتشرشده اثر پیشگیرانه خود را داشته و شرکت‌ها حساس شده‌اند.

به گزارش ایسنا، شرکت های ارائه دهنده اینترنت طبق قانون موظفند قیمت‌های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ و از طرفی آن سرعت وعده داده شده را نیز تضمین کنند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با قرار دادن سامانه‌ای در سایت خود امکان سنجش سرعت بسته های مختلف اینترنت از شرکت های مختلف فراهم آورده است. با کلیک بر روی این لینک می توانید به این سامانه وصل شود.

حالا و با نهایی شدن طرح فروش اینترنت غیرحجمی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت های ارائه دهنده اینترنت باید قیمت های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ امری که اطلاع از سرعت اینترنت توسط کاربران را بسیار بیشتر از گذشته ضروری می کند.

ضرورت سنجش سرعت اینترنت

با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه های ایجاد شده توسط اپراتورها در این بخش متمرکز و ساماندهی شده است که به منظور سنجش سرعت و کیفیت، مشترکین می توانند اپراتور سرویس دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

نکات لازم قبل از تست سنجش سرعت

در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلود های درحال اجرا و یا مرورگر های در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید. با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است. تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه دهنده سرویس دریافتی خود برای سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و همچنین سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره گیری شود.

روش تست سنجش سرعت

مشترکین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال داده می توانند از طریق لینک های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند، لازم به ذکر است با توجه به اینکه برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت کرده اند که مشترکین باید برای انجام آن با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شده و سپس تست سرعت را انجام دهند.

این سامانه به منظور ارایه امکان بررسی سرعت مشترکین سرویس‌های اشتراکی اینترنت پرسرعت مطابق مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ایجاد شده که کیفیت و سرعت دسترسی مشترکین در شبکه های مختلف ارائه اینترنت را فراهم می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان