بازدید 8397
روحانی در عمر باقی‌مانده از دولتش برای «یارانه» تعیین تکلیف کند؛

ادامه درخواست مجلس برای حذف یارانه پردرآمدها و بی‌توجهی دولت!

حالا که دولت دوم «حسن روحانی» کار خود را آغاز کرده و دیگر نیازی به رأی مردم ندارد، چون چهار ساله دوم خود را می گذراند، به نظر یکی از ماندگارترین اقداماتی که می تواند انجام بدهد، این است که مسأله و موضوع یارانه نقدی را تعیین تکلیف کند؛ این اقدام می تواند از حذف یارانه پردرآمدها آغاز شود و به دیگر اقداماتی که نفع آن در نهایت به جامعه خواهد رسید، بینجامد.
کد خبر: ۷۵۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 26 November 2017

به تازگی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات را از تخلف دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی تشریح کرد؛ در صورتی که مطابق با مصوبات مجلس و همچنین دستور صریح دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر ماه سال 1395 باید یارانه خانواده های پردرآمد طی سال های 94، 95 و 96 حذف و آن را برای مصارف دیگر نزد خزانه واریز کند؛ مسأله ای که مطابق با گزارش مجلس دولت به آن عمل نکرده و مرتکب تخلف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر مصوبه مجلس در جریان تصویب بودجه های سالانه سال های 1394، 1395 و 1396 دولت موظف و مکلف شده است که یارانه گروه‌های پردرآمد را حذف و آن را صرف مصارفی نظیر اختصاص این منابع به افراد نیازمند عام یا خاص و یا طرح‌های عمرانی کند. اما تا کنون یا به آن عمل نشده یا به اندازه بسیار محدودی دولت اقدام به حذف این گروه ها از دریافت کنندگان یارانه نقدی کرده است.

24 میلیون از جمع یارانه بگیران حذف نشدند

مطابق با مصوبات مجلس طی سه سال گذشته برای حذف خانوارهای پردرآمد از سبد دریافت کنندگان یارانه نقدی، دولت موظف به شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه این طیف شد. پس از تکلیفی که به دولت در بودجه سال 94 برای انجام این اقدام شد، در اواخر اسفند سال گذشته نیز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 95 مجدداً دولت را مکلف کرد یارانه نقدی سه دهک پردرآمد را حذف کند؛ بنابراین، دولت باید طی مدت حداقل حدود 24 میلیون تن را از جمع یارانه بگیران حذف می کرد، اما گویا عدد قابل توجهی از این مسأله حاصل نشده است

.

روحانی در عمر باقی‌مانده از دولتش برای «یارانه» تعیین تکلیف کند

هیأت دولت نیز در آیین نامه ای، حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد سالانه ۳۵ میلیون تومان را برای اجرا به وزارت تعاون ابلاغ کرد. بر اساس این آیین نامه، رقم ۳۵ میلیون تومان شامل خانوارهای ۴ نفره به پایین است و برای خانوارهای بالاتر این رقم افزایش می یابد.

دولت مصوب کرد، اما اقدام نکرد!

در مصوبه دولت آمده است: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است خانوارهای مشمول این بند (با درآمد بالای 35 میلیون تومان در سال) را شناسایی و نسبت به اعلام حذف یارانه نقدی به این افراد اقدام کند. این اشخاص ظرف یک ماه می‌توانند نسبت به موضوع حذف از شمول دریافت یارانه اعتراض نموده و اطلاعات و مستندات لازم را به وزارتخانه یادشده ارایه نمایند، در غیر این صورت از دامنه مشمولین دریافت یارانه نقدی خارج می‌شوند. وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی باید پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانـوارهایی که حذف می‏ شوند را به سازمان اعلام نماید. همچنین نتایج به کلیه معترضین اعلام می‌شود و یارانه اشخاص در اولین نوبت بعدی پرداخت یارانه نقدی قطع خواهد شد.

در مصوبه دولت تصریح شده است که «سازمان هدفمند سازی یارانه ها موظف است منابع حاصل از انصراف داوطلبانه دریافت‌کنندگان یارانه نقدی را پس از کسر از مصارف، متناسب با اعلام افراد مذکور برای اختصاص این منابع به افراد نیازمند عام یا خاص یا طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.»

23 میلیون خانوار ایرانی یارانه می‌گیرند

بر مبنای ابلاغ هیأت وزیران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی و حذف دهک های پردرآمد از جمع یارانه بگیران شد. «احمد میدری» معاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی تعداد و قیمت خودرو خانوار، محل سکونت، سفر خارجه و ارزش معاملات ملکی را معیارهای این وزارتخانه برای شناسایی پردرآمدها دانسته و شغل افراد در شناسایی و حذف یارانه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی خوانده بود که برای حذف افراد پردرآمد از جمع دریافت کنندگان یارانه نقدی به آن استناد خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: «ساز و کار شناسایی گروه‌های درآمدی خانوار از طریق 40 پایگاه اطلاعاتی که در اختیار است، انجام می‌‌شود. برای این‌ کار از 4 روش استفاده می‌کنیم و هر یک از شاخص‌هایی مثل شغل، محل سکونت، معاملات ملکی و خودرو در رتبه‌بندی خانواری که یارانه می‌گیرند تأثیرگذار هستند. براساس پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، 23 میلیون خانوار یارانه می‌گیرند که این تعداد خانوار هر کدام در یکی از دهک‌های اول تا دهم قرار دارند.»

یارانه نیازمندان را حذف کردند

با وجود مصوبه های مجلس و دولت و همچنین اظهارنظرهای مختلفی که پیرامون حذف یارانه پردرآمدها شده است، هنوز گویا دولت اقدام شاخص و خاصی در این زمینه انجام نداده است. در مورد موارد و موضوعاتی هم که اقدام به حذف یارانه شده، برخی موارد دیده می شود که یارانه اقشاری حذف شده که اتفاقا مشمول آنچه در قانون مصرح است، نمی باشند و البته اعتراض شان هم گویا به جایی نمی رسد.

با این حال هفته گذشته بود که «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، از تخلف دولت در پراخت یارانه نقدی به افراد خبر داد و گفت: «طبق قوانین بودجه‌های سال‌های اخیر، به دولت تکلیف کرده بودیم که یارانه پردرآمدها و افرادی که مبلغ یارانه تأثیری در روند زندگی‌شان ندارد را حذف کند، اما دولت در این باره تخلف کرده است.»

گویا عزمی برای حذف یارانه پردرآمدها وجود ندارد

وی در تشریح تخلف دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی، اظهار کرد: «تخلف دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی این است که هیچ اقدامی برای حذف یارانه‌ پردرآمدها انجام نداده است؛ گویا عزمی هم در این زمینه در دولت وجود ندارد. ما انتظار داریم که دولت با توجه به بدنه کارشناسی بسیار عظیمی که دارد نسبت به حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده اقدام کند.»

مفتح در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با بدنه کارشناسی، بدون مشکل پیشنهادهای خود را برای حذف یارانه‌های نقدی مطرح کند که مجلس هم آن را تصویب می‌کند، به هر حال زمینه‌های آن فراهم است و مجلس هم قبلا نظراتش را در این باره اعلام کرده است.

چرا دولت یارانه پردرآمدها را حذف نکرد؟

مطابق با آنچه مجلسی ها عنوان می کنند، گویا همان طور هم که در این گزارش اشاره شد، هنوز اقدام خاصی از سوی دولت برای حذف افرادی که نیازی به دریافت یارانه ندارند و جزو دهک های پردرآمد محسوب می شوند، صورت نگرفته است؛ موضوعی که بسیاری آن را سیاسی می دانند و عنوان می کنند، اگر دولت چنین کاری کند، بخشی از بدنه حامی و در پس آن آرای خود را از دست خواهد داد.

هرچند عدم اجرای قانون مصوب مجلس چیزی جز تخلف و قانون گریزی نیست و باید از ابزارهای قانونی برای برخورد با انجام این گونه تخلفات و قانون گریزی ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود، اما اینکه دولتی ها اجرای این قانون را به دلیل ریزش آرا و همچنین از دست رفتن بخشی از پایگاه مردمی شان انجام نداده اند، تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پذیرفته است، اما حالا که شش ماه از آغاز به کار دولت جدید می گذرد، چرا باز هم اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و نمی گیرد؟

روحانی اقدامی ماندگار انجام دهد

حالا که دولت دوم «حسن روحانی» کار خود را آغاز کرده است و دیگر نیازی به رأی مردم ندارد؛ چون چهار ساله دوم خود را سپری می کند، به نظر یکی از ماندگارترین اقداماتی که می تواند انجام بدهد، این است که مسأله و موضوع یارانه نقدی تعیین تکلیف کند؛ این اقدام می تواند از حذف یارانه پردرآمدها آغاز شود و به دیگر اقداماتی که نفع آن در نهایت به جامعه خواهد رسید، بینجامد.

فارغ از هر گونه نگاه سیاسی، بهترین کاری که دولت می تواند برای آینده مردم و کشور انجام دهد، قرار دادن قطار اجرای هدفمندی یارانه ها در ریل درست آن است؛ هرچند دولت قبل برای تأمین منافع و منویات سیاسی خود پایه گذاری نادرستی در جریان هدفمندی یارانه ها کرد و دولت روحانی نیز به دلایل سیاسی که پیشتر عنوان شد این راه را ادامه داد، حالا وقت اصلاح این رویه به نفع ملت و کشور است و دولت دوازدهم می تواند حال که دیگر نیازی به کسب آرای مردم ندارد و سال های پایانی خود را می گذراند، این اقدام مهم را انجام دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۴
مبلغ یارانه چرا افزایش پیدا نمیکنه؟ مگه همه چی قیمتش چند برابر نشده؟؟ پس چرا مبلغ یارانه چند برابر نمیشه؟
حال که دیگر نیازی به کسب آراء مردم ندارد و سال های پایانی خود را می گذراند؛ این اقدام مهم را انجام دهد.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خوبه والا خودشونم میگن..
دوستان و رفقای خود و کلا خودیها را حذف نمی کنند کی نظارت می کنه ؟
دمش گرم که تا حالا حذف نکرده
یارانه ما را حدف کنند یارانه مطبوعات را زیاد کنند؟
چرا همه آنهایی که خواهان تعیین تکلیف یارانه اند در زمان دولت قبل لال شده بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون پول بیت المال هست حساسیتی ندارند و بیشتر جنبه سیاسی کار را مد نظر دارند. اگر پول شخصی خودشان بود یک شبه تعین تکلیف میکردند. چه معنی دارد که کسی که 4 تا خانه دارد یارانه بگیرد. و 45 هزار در زندگی این شخص تاثیری ندارد و فقط باعث اتلاف پول بیت المال میشود که میتواند به سمت نیازمندان و قشر متوسط جامعه هدایت شود.
آقايان مجلسي ها و يا قبلي ها مردم بايد چوب ندانم كاري شما را بخورند؟؟!!!
باشه يارانه هاي نقدي را حذف كنيد ولي به جاي آن يارانه ها را به حاملهاي انرژي بدهيد و قيمتها را به قبل برگردانيد.
دولت بایستی آمار کامل ودرستی داشته باشد تا بتواند تصمیم بگیرد آمار قبلی فقط تا حدودی تعداد افراد را مشخص کرد در مورد شغل افراد و تعداد بیکاران هیچی مشخص نبود دولت بایستی از داراییهای افراد مطلع باشد تا براساس آن یارانه ثروتمندان راحذف وبه افراد بیکار حفوق بپردازد
وقتی این دولت سرکار اومد یکی از اقداماتشون قرار بود خذف یارانه های پردرآمد ها باشه بعد شروع کردن به ثبت نام و با تبلیغات وسیع و شبانه روزی توی صدا و سیما مردم رو تشویق به عدم ثبت نام مجدد میکردن . میکروفن رو جلوی هرکس تو کوچه و خیابون بردن گفتن ما ثبت نام نمیکنیم. گاهی تهدید هم میکردن اگه کسی نیاز نداشته باشه بگیره جریمه میشه . حرف همه کمک به اقتصاد کشور بود . من ساده با اینکه نیاز هم داشتم فکر کردم منم کمک کنم به کشورم و این مبلغ رو با کار بیشتر جبران میکنم ثبت نام نکردم. در کمال ناباوری بعد این ماجرا دولت اصلا به روی خودش بیاورد و خیلی ها هم با کلی ثروت و چند تا خونه همچنان دارن یارانه میگیرن و جناب هم فرمودن ما نمیخوایم تو زندگی شخصی مردم سرک بکشیم! جالبه کسی رو میشناسم اجاره خونشو نمیتونه بده یارانش قطع شد! درد عدم صداقت و سیاسی بازی یکی و دوتا نیست
یارانه اکثر مردم حذف شده است فقط اعلام سراسری نمی کنند و فقط گفته اند یارانه 3میلیون نفر قطع شده است.
حضرات نمیخواهد قیمتها رابه زمان قبل از سال 56 برگردانند بلکه به زمان دوره اصلاحات یعنی قبل از سال 84 شروع دولت ویرانگر احمدی نژاد برگردانند ملت حاضرند ماهی 45هزارتومان به دولت روحانی بپردازند مسیولینی که بفرمایش امام عرضه اداره یک نانوایی وحتی عرضه اداره خانواده هایشان راهم ندارند قیمتهای مایحتاج زندگی ملت را چند برابر کردند حال با منتگذاری میخواهند یارانه ها را حذف نمایند ملت ایران نیازبه منتگذاری ندارند
احتمالا در نظر دارند آبرومندانه با افزایش قیمت ها این جمعیت را به زیر خط فقر بکشانند تا نیاز به حذف نباشد!!!
محروم کردن عده ای از یارانه مانند ان است که گروهی حق ندارند از اب استفاده کنند.
فقط سر ملت کلاه گشادي گذاشتين. در زمان وضع يارانه با شعارهاي فريبنده عدالت براي همه شروع کرديد با برقراري يارانه نه تنها سفره مردم رنگين تر نشد بلکه تورم 300درصدي را به ارزاق قشر آسيب پذير تحميل کرديد قبض گاز 24هزار توماني به 240هزار تومان افزايش يافت دوباره فريب و حذف يارانه کسانيکه به درستي همه خريد و فروش ها را بنام خود ثبت کرده اند به بهانه دارا بودن شروع کرده ايد تا کي ميخواهيد با مردم غير واقعي باشيد ضمن اينکه قيمت کليه اجناس و حاملهاي انرژي 10 برابر شده ولي يارانه را به صورت غير واقعي حذف مي کنيد باشد تا امتحاني ديگر ما نيز خود را به صورت واقعي بازماييم.
اگر قرار بود حذف شود چرا از ابتدا وضع شد که حذف شود ضمنان دولت در شناسایی افراد نیازمند و غیرنیازمند پارامتری های درستی ندارد مثلا بنده را بدلیل داشتن خودرو حذف کردند در حالی که صاحب خانه نیستم ولی شخصی که خودرو ندارد ولی خانه 500 میلیونی دارد را حذف نکرده اند!!!
خوب چرا مجلس از خير رايش نمي گذرد و قانونا حذف را خودش انجام نمي دهد؟ سنگي بود که مجلسي ها و دولتي ها به خاطر راي در زمان احمدي نژاد در چاه انداختند و حالا هيچکس جرات، ظرفيت و توان بيرون آوردن ان را ندارد.چون کارها به خاطر راي است نه کشور و مردو و دين
هر کس در استعلام و ثبت نام مجدد راستش رو گفته بود حذف کردند و چه بسیار افراد ثروتمند با توجه به آمار غلط همچنان یارانه میگیرند بحث یارانه را یکبار برای همیشه با سپردن آن به بهزیستی و کمیته امداد امام و افراد تحت پوشش آنها حل کنید تعلل بیشتر جایز نیست.
من به جای تشکر از آقای روحانی ترجیح میدم از طرفداران ایشان به خاطر انتخاب مجددشان تشکر کنم.
طرفداران روحانی مچکریم...
باسلام .پردرامدها هنوزیارانه میگیرند نمایندگان محترم.لطفا سؤال بفرمایند.من.بازنشسته.که دوساله یارانه ام قطع شده در برابر پر درامدها چی هستم......بازنشسته فولاد
در دولت یازدهم ،وزارت تعاون ،وبی رفاه ،وبی تامین اجتماعی ،یارانهٔ افرادی را حذف نمودن که درآمد سالانهٔ آنان به نیمی از مبلغ اعلام شده نمی رسید ،نمونهٔ آن خود من هستم که بازنشسته ،واز کار افتاده ،وشصت هفت سن ،با حقوق یک ونیم میلیون ،در تابستان ۱۳۹۵ یارانه ام را قطع نمپدن ،وهرچقدر هم پیگیر شدم کاری از دستم بر نیامد ،کلا دولت کار برای مردم نکرده است ،در حقیقت ،من که جزیی از قشر متوسط جامعه بودم ،در این دوسال واندی ، به قشر فقیر تیدیل شده ام ،وهر ماه ده روز به یکتایب خدا پولی برای خرید هبچ چیز ندارم ،وتنها از ارزاقی که اول ماه آنهم دو سوم ،ماهای سال ۹۱ ،تهیه میکنم استفاده میکنیم ،منی که دارای دو داماد ،ویک نوه هستم ،چرا باید شرمنده شوم ،بخدا این شرمندگی از آن مسولین کشور است ،وعده ای هزارران میلیارد ،به یغما میبرند ،و کسی هم پاسخگو نیست ،هنوز هم حقوق من به دو سوم ۳۵ میلیون نرسیده ؟ حقوق من که در زمان خدمت ،مهندس ناظر بودم ،یک میلیون ،وهشتصد هزار تومان است ،وهیچ درآمدب هم ندارم ،وتوانایی کار کردن هم ندارم ،من فقط این ظلمها را بخدای یگانه ،ومتعال واگذار میکنم اما خدمت من ،وامثال من در دوران انقلاب ‌وجنگ ،وبازسازی ،کشور بود که زمان ایثار ،وگذشت بود ، نه اکنون که از خون شهیدان ،بهره برداری ،مادی ‌وسیاسی میکنند ،بخدا سوگند که هیچ یک از شهدای جنگ تحمیلی ،خواستار ،این که از خون آنها باز ماندگان ،ومخصوصا مسولین بخواهند ،استفاده کنند نبودند ،اما متأسفانه همهٔ بازماندگان الخصوص مسولین بیشترین سؤاستفاده را میکنند ،خوب بیاد دارم که ریاست جمهور خاتمی گفتند ،بیایید برای یکبار ،وهمیشه به این سؤاستفاده ها پایان دهیم ،وخون بهای آنها را به وارثان پرداخت ،واز این به بعد ،شیهدان همه متعلق به مردم باشند ؟ چه خوب درک کرده بود سؤاستفاده ها ،خدا از ظالم ، نگذرد ،؟ واورا سوا ،وروسیاه دوعالم نماید ،آمین ،،؟ ،،
واله روزی که صحبت از یارانه شد انقدر حرفای قشنگ زده شد که فکر کردیم . دوسال دیگه ما به اروپا میرسیم الان هم یه جوری میگن با قطع یارانه ثروتمندان .برسه به نیاز مندان. که ادم که ندونه فکر میکنه همچین اتفاقی میفاه
من ۹۰٪حقوقم را هر ماه به دولت میدهم قیمت ها را به سال ۵۷ برگردانید ملت بنزین یک تومانی می‌خواهند
روزز اولی که قرار بود یارانه پرداخت شود قرار بود هر سال مبلغ یارانه افزایش یابد حالا که زیاد نشد وقیمتها چند برابر شده یارانه را می خواهید حذف کنید.
به این عمل می گویند غل و غش در معامله، اولش قیمتها را چند برابر کردند و گفتند مقذاری را میدهیم که مدیریت کنید، حالا زده اند زیر حرفشان. برای افرادی که یارانه شان را قطع می کنید قیمتها را به وضع قبل بر گردانید.
فعلا که بیمه درمانی را بیکاران بدبخت را که کلی روی آن مانور دادند را قطع و بیکار بیچاره را مجبور می کنند برای یکسال 240000 تومان پرداخت کند. این چه ظلمی است که کسی که کار ندارد و دولت ناتوان از ایجاد کار است را نیز عذاب بیشتری بدهند.
پرداخت يارانه به يک قشر از جامعه ظلم بسيار بزرگى ست و با عدالت اجتماعى سازگار نيست و كسانى كه چنين طرح و لوايحى را تصويب و اجرا ميكنند بويى از عدالت نبردند عدالت تقسيم مساوى و برابر همه چيز بين مردم
مجلس محترم ابتدا باید قانونی را برای تشخیص پردرآمدها مشخص کند چه کسی با داشتن چه مشخصات و موقعیتی پردرآمد است ؟ آیا کسی که همه دار و ندارش یکباب آپارتمان است پر درآمد است ؟ آیا کسی که از هیچ کجایی در جمهوری اسلامی ایران دیناری حقوق و مستمری نمی گیرد بیمه نیست کار ندارد و عیال وار است مصداق پر درآمد را دارد ؟ آیا کسی که بیکار است و حقوقی نمیگیرد و بیمه هم نیست با دارا بودن یک پژو مدل 73 و یک پراید جزو پر درآمدهای جامعه است ؟ ب
من از ثبت نام برای دریافت یارانه خوداری کردم به امید اینکه تعادلی و عدالتی در جامعه بوجود بیاید. امزوز می بینم که فقر زیادتر شده و خودم هم تا حدی با حقوق بازنشستگی برای جبران هزینه ها مشکل دارم و هرروز خبرهائی از سوء استفاده و رانت میشنوم. به سهم خودم دیگر به دولت اعتمادی ندارم . اگر یارانه ام برقراربود کمکی برای هزینه هایم بود و گهگاه هم میتوانستم به نیازمندان کمک کنم. بدهی دولت به شخص من کل یارانه ای ایست که دریافت نکرده ام تا هر تاریخ...
سلام
بهتره حذف بشه یارانه ها. با این کار اجازه بدیم دولت فهیم، تصمیمات مفید تر برامون بگیره. این یک وظیفه هست.
اقدامات روحانی دقیقا برای کاهش مشارکت در انتخابات بعدی و واگذاری پست ریاست جمهوری به اقلیت است
اززش دلار41هزار برابر بیشتر از ریال ایران است.
مگر یارانه را مجلس از بودجه میده که میخواد قطع کنه؟!!لطفا اسامی نمایندگاه موافق حذف یارانه را ذکر کنید تا ملت برای انتخابشان در دور بعد تصمصم بگیره...
نظر من غير قابل انتشار است
هههههههه یارانه؟مگه چیزی هم به اسم یارانه داریم.قیمت اجناس رو با توزیع یارانه چند برابر کردن حالا میخوان با۴۵ ت منت بزارن. اونم حذف کنن مگه چه دردی رو دوا میکنه ۴۵ت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل