بازدید 6869

آشنایی گام به گام با شیوه‌های مبارزه با فساد در ایران

سوم آبان امسال یکی از مدیران کمیته امداد از دوربین‌دار شدن صندوق‌های صدقات برای مقابله با سرقت‌های روزانه‌ای که معتادان از این صندوق‌ها انجام می‌دهند، خبر داد. البته که قصد ندارم این کار کمیته امداد را زیر سؤال ببرم، چون چه چیزی بهتر از اینکه کمیته امداد به عنوان امین مردم، نگران رسیدن درست صدقات به دست اهلش باشد و همین اعتماد هم موجب شده سال به سال کمک‌های مردمی به این سازمان بیشتر شود.
کد خبر: ۷۴۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 24 November 2017
سامان موحدی راد- اخباری که در هفته مورد توجه قرار نمی گیرند یا کمتر مورد توجه قرار می گیرند، هیچ گاه تصادفی این اتفاق برایشان رخ نمی دهد. گاهی تحت الشعاع اخبار مهم تر واقعی قرار می گیرند و بعدها هم کسی تعمدا به آن خبرها باز نمی گردد یا با اخبار ساختگی، تعمدا آن اخبار کنار گذشته می شوند تا کسی درباره آن خبرها نداند و نشود. این روزها خبر و اهمیت آن نیست که لزوما باعث جلب توجه می شود، بلکه اراده برخی افراد به خبرها اهمیت و شایستگی توجه می دهد.

از این هفته می خواهیم هر جمعه اینجا یادداشتی بنویسیم با نگاهی به اخباری که در هفته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

۱. حتما در اخبار شنیده‌اید که از اول  آذر ماه با افزایش قیمت نان، باید نان را به قیمت جدید بخرید. بربری از ۶۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان افزایش پیدا کرده و سنگک از ۸۰۰ تومان به ۹۲۰ تومان رسیده و بدیهی است که مسئولان محترم این افزایش قیمت را به ضمیمه «ارتقای کیفیت نان» توجیه کرده‌اند، ولی هیچ سازوکاری برای مصرف‌کنندگان تعریف نکرده‌اند که این افزایش کیفیت چگونه صورت می‌گیرد. چنانکه حداقل به چشم ما نان دوم آذر با نان ۳۰ آبان تفاوت چندانی نداشت، جز در قیمت! اما همان گونه که به مرور سال‌ها به ما اثبات شده، مَثل حرف مسئولان، مَثل همان مهریه در گذشته‌های دور است که «کی داده و کی گرفته»! و چون گفتن این گونه سخنان هیچ‌گونه مسئولیتی برایشان ایجاد نمی‌کند و منجر به بازخواست و پرسش و پاسخی نمی‌شود، بنابراین در گفتنش اصلا امساک نمی‌کنند؛ اما از این بدیهیات که بگذریم، بد نیست افزایش قیمت نان را در مقایسه با یک بخش از آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مقایسه کنیم:

«در سال ۱۳۸۶ متوسط مقدار مصرف سالانه انواع نان برای یک خانوار ایرانی ۴۵۸ کیلوگرم بوده و این مقدار با طی کردن یک روند نزولی در سال ۱۳۹۵ به ۳۱۱ کیلوگرم در سال رسیده است. مقایسه اعداد دیگر هم وضع‌ فاجعه بارتری دارد. گوشت دام از  ۵۷ کیلوگرم در سال به ۴۱ کیلوگرم و گوشت پرندگان از  ۹۶ کیلوگرم به ۸۶ کیلوگرم رسیده است. اگر معنی مقایسه این اعداد سوء‌تغذیه نیست پس چیست؟»

همین هفته گذشته وقتی خبرنگار تابناک از برخی نمایندگان مجلس قیمت برخی اقلام اساسی را پرسید و بیشترشان نمی‌دانستند، بعدا شکایت کردند که ما نماینده‌ایم وقت ایستادن در صف گوشت و مرغ و نان را نداریم و خرید خانه با کسانی دیگری است. اما غلط می‌پنداشتند که منظور این نبود که شما به سان برخی مقامات علاقه‌مند به حرکات پوپولیستی در صف نان بایستید، ولی مثلا آقای محجوب که نماینده جامعه کارگری در  مجلس است و در پایان سال در تعیین حداقل حقوق ۹۲۹۹۳۱ تومانی برای کارگران نقش دارد، چرا نباید بدانید که این کارگر چند درصد از پول را باید صرف خرید نان کند و چقدرش را برنج و چقدرش را گوشت!

به نظر حداقل خوبی خبر افزایش قیمت نان در هفته گذشته این بود که نمایندگان حالا می‌دانند قیمت نان چقدر است.

۲. حتما در اخبار شنیده‌اید که یکی از متهمان پرونده  صندوق ذخیره فرهنگیان با حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان پول معلمان و بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش از کشور فرار کردند و بنا به گفته آقای جبار کوچکی‌نژاد الان در آلمان به سر می‌برند. اینکه چگونه یک متهم در پرونده‌ای که افکار عمومی به آن حساس هستند، به این راحتی توانسته با این مبلغ از پول بیت‌المال از کشور فرار کند، پرسشی است که بهتر است مسئولان قضایی و انتظامی به آن پاسخ دهند؛ اما برای آنکه  خیلی بهتر شما را با نحوه مبارزه با فساد در کشورمان آشنا کنم، دوست دارم این خبر را در کنار تیتر خبری که یکی دو هفته پیش در خبرگزاری‌ها خواندم مقابله کنم.

سوم آبان امسال، یکی از مدیران کمیته امداد از دوربین‌دار شدن صندوق‌های صدقات برای مقابله با سرقت‌های روزانه‌ای که معتادان از این صندوق‌ها  انجام می‌دهند، خبر داد. البته که قصد ندارم این کار کمیته امداد را زیر سؤال ببرم، چون چه چیزی بهتر از اینکه کمیته امداد به عنوان امین مردم نگران رسیدن درست صدقات به دست اهلش باشد و همین اعتماد هم موجب شده سال به سال کمک‌های مردمی به این سازمان بیشتر شود.

اما عجیب این که ما برای صندوق‌های صدقاتمان دوربین می گذاریم تا خرده پول‌های آن را از دست دزدهای خرده‌پا دور نگه‌ داریم، ولی متهم یک پرونده به این بزرگی و اهمیت بی هیچ دوربینی به راحتی با پول بیت المال از کشور خارج می‌شود.

۰۳این هفته شاهد بسته شدن یک اپلیکیشن پر کاربرد بین کاربران ایرانی بودیم و همزمان صحبت هایی درباره نسخه مشابه ایرانی آن به میان آمد. موافقان مسدود کردن اپلیکیشن برای توجیه کارشان به سبقه اسرائیلی بودن آن اشاره کردند و رشد این اپلیکیشن را نهایتا منجر به رشد اقتصادی اسرائیل می دانند.

داشتم فکر می‌کردم در یک شرایط نرمال، حمایت از یک محصول و برند ایرانی در برابر یک برند اسرائیلی، چیزی نیست که احتیاج به تبلیغات یا مسدود کردن رقیب اسرائیلی‌اش داشته باشد. پس چرا جریان برعکس است؟

۴. این روزها اگر اخبار را فقط از صداوسیما پیگیری کنید، احساس می کنید آقای علی‌اکبر ولایتی دوباره وزیر امور خارجه کشورمان شده‌اند.

۵.اینجا بوئین‌زهراست؟ اردبیل؟ بم؟ ورزقان؟ سرپل‌ذهاب؟

آشنایی گام به گام با شیوه‌های مبارزه با فساد در ایران

عکس فقط سیاه و سفید شده و گویا تاریخ از آن رخت بربسته است. اخبار زلزله را که می‌شنوم، احساس می‌کنم انگار هیچ پیشرفتی نکردیم. انگار در همان‌ جای تاریخ مانده‌ایم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
بگو چند نفر معتاد گرفتی چه کارشان می کنی.همین معتادان نیز احتیاج به امداد شما دارند.
تابناک جان یه حرفهایی می زنی بعد ادم حرف بزنه نشر نمیدی و میسانسوری خب! فرهنگ مردم یک جامعه مثل رودخانه در حرکته.وظیفه دولت هاست که با فرهنگ سازی و ممانعت از ورود الودگیها اجازه از بین رفتن این زلالی رو ندهند.ولی اگر بگوییم ایجاد جنگ تحمیلی بخشی از ذخیره و فرصت فرهنگ پروری ایرانی اسلامی رو کشت.پس از جنگ تاکنون مسؤلان بجز تلاشهایی مقطعی و فردی هیچ اقدام پیوسته و سازمانیافته ای در راستای اعتلای فرهنگ و خوراک دهی متعادل و غیر افراطی به جامعه نداشته اند و به قول خودتون دچار تهاجم فرهنگی و خوراک گیری فکری از بیرون شدیم.مسؤلان هم ژن خوووووب پروری کردند و توانشون رو در تامین خانواده بکار بستن. :)
مشکلات وجود داره اما در این متن آسمون ریسمون بافتید و فقط سیاه نمایی کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
شما ظاهرا تو جامعه نیستی. مشکلات جامعه خیلی عمیق تر از اون چیزیه که فکر میکنی.
کمیته امداد باید خیلی زودتر از نهادهای خصوصی خودش رو بروز می کرد و به جای گذاشتن صندوق در هر کوچه ، هزینه جمع آوری ،شمارش ، پیمانکار احتمالی و حالا نصب دوربین به روش های الکترونیکی و نرم افزاری در کنار روش های سنتی روی می آورد ....
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
یعنی ازین مطلب فقط همین قدر حالیت شد که کمیته امداد باید خیلی زودتر دوربین نصب میکرد تا مبادا کسی پول خرد ها رو بدزده !!!؟؟انصافا تو داری تو ایران تلف میشی هرچه سریعتر باروبندیل ببند برو امریکا بااین بهره هوشی ناسا رو هوامیزنتد
سلام.اگر کمیته امداد فقط یک بار در سال آماری بدهد که چقدر پول در این یک سال مردم به صندوق صدقات ریخته اند. و کمیته این مبلغ پول مردم را کجا.و چگونه خرج کرده است .‌اکثر مردم میگن ما که نمیدانیم کجا خرج میشه.ندادن آمار به مردم از بزرگترین اشتباهات است.
بسی جای تعجب است ؟ که نان سنگک در سال ۹۵ ،آنهم ساده ۱۳۰۰ تومان بایک رو کنجد ۱۵۰۰ تومان ،دو رو کنجد ۲۰۰۰ تومان ،نان بربری کنجدی ۱۰۰۰ تومان ،وساده ( که پخت ندارند ) ۸۰۰ تومان نان تافتون ۶۰۰ تومان ،نان لواش آرد دولتی ۲۵۰ تومان ،آرد آزاد ۳۵۰ تومان ،آیا واقعا مسولین و اتحادیهٔ خبازان از این قیمتها بی اطلاع هستند ،؟ یا اینکه بجای ارزانی نان آنرا گران عنوان میکنند؟ براستی امور مملکت داری شبه ،خانه بازی کودکیمام شده ،حرفهای بی معنا میزنیم ،تا کی میخواهید در خواب خرگوشی باشید ،چرا همهٔ مسایل را وارونه جلوه میدهید؟ مردم نه احمق هستند ،بخدا مردم آگاه شده اند ،نیاز هست شماها مسولین هم آگاه باشید ،از خواب غفلت بیدار گردید ،در طول شش سال ،مایحتاج عمومی ،ارزاق عمومی بیش از ده برابر شده ،این یعنی تورم سالانه صد و بیست درصدی ،مخصوصا سالهای ۸۹ ،تا ۹۴ ،خوب با این نوع اعلان قیمت نان مشخص است که مسولین هیچ اطلاعی از وضعیت کشور ندارند ،ین یک هشدار جدی برای مسولین است ،مردم ایران اکنون حدود ۸۰٪ آنها در زیر خط فقرند ،واز این مقدار حدود ۴۰٪ در حالت فقر مطلق هستند ،،فقر معانی وسیع دارد که یکی از آنها ،خوراک ،وپوشاک است ،بدترین نوع فقر ،فقر درمانی است که تا مریضی به اوج خود نرسد افراد توان پرداخت دارو ،و درمان ،ندارند ،که بیش از ۷۰٪ مردم ایران اکنون به این فقر دچارند ،بدبختانه مسولین از سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی ،به آرامی روی به ریاکاری آورده اند ،و برای این است که نمیدانند قیمت واقعی نان چقدر است ،وبدتر اینکه قیمت نان در شهر تهران منطقه ای ،وگاها محلی هم میباشد ،و مسولین شهری ،هم فقط بفکر راهی برای درآمد زایی برای خود میباشند ،گویی ،هیچکسی در این کشور مسول نیست ،آری قیمتهایی که نوشتم مربوط به خیابان کارگر شمالی محدودهٔ آزادی ،توحید ،بلوار کشاورز ،میباشد که اگر لازم دانستید ،سری به زنید امتحانی بکنید با تشکر ،از زحمتکشان تابناک ،الله نگهدار ،،،
مسئله اصلی در این گزترش کمیته امداد نبود جانم!!!!
متحیرم بسیاری چرا اینقدر سطحی می بینند و می خوانند!!!!
کمیته امداد بهانه ای بود برای اشاره به مسئله ای بسیار بزرگتر!!!!!
در حیرتم از برخی خوانندگانت تابناک جان!!!!
بعد هم کدام سیاه نمایی؟؟؟!!!!!
عین واقعیت است.آسمان ریسمان هم نیست.موارد گفته شده عینا وجود دارد.....
خود بنده مدتهاست می بینم جناب ولایتی راجع هر مسئله ای بخصوص موارد برون مرزی اظهارنظر می کند که قبلا اینگونه نبود و این برایم سوال شده بود.
با موارد ذکر شده کاملا موافقم.این از تیزبینی تابناک است.
كارتي كنن بهتره تا دوربين نصب كنن يه نفرم بكارن پاي دوربين معتادا رو چك كنه كدومشون دزدي كرد
آقا شرمنده در متن بالا ، در کدام قسمت نوشته شده : "آشنایی گام به گام با شیوه های مبارزه با فساد در ایران"
باید تیتر رو عوض کنید، چون من آشنایی گام به گام رو ندیدم!
مردم بی اعتماد هستند حالا یکی شب بادمجان بخورد و خواب بد ببیند پولی بریزد ارزش دوربین گذاشتن ندارد بهتره مردم را توانمند کنید تا گدا پرور این هزینه دوربین را برای فقرا کار ایجاد کنید تا اپراتوری هم نخواسته باشد که چک کند کی پولها را دزدید حالا فرض کنید دوربین هم گذاشتید و فرد را هم شناختید وقتی پیدایش کردید و گرفتید زندان بردید چند برابر ان پول را باید در زندان خرجش کنید و مگر این پول صندوق را به نیازمند نمیدهید خوب این کسی پول را میبرد هم نیازمند است چرا برایش میگویید دزد اگر بردن پول این صندوقها برای نیازمند دزدی است به دیگران چه می گویید.....
تیتر درست است.فقط باید انتهای جمله علامت تعجب می گذاردند.....
ایا فریاد رسی برای نجات هموطنان مظلوم و تنها مانده در میان استعمارگران هست؟
امروز ایران مصداق کربلاست
فقط خودمان باید تن به مبارزه دهیم و با جهاد در علم دست دشمنان را کوتاه کنیم
دولت برای مبارزه بافسادبایدروراست باشدجدی باشدکمیته مبارزه بافسادتشکیل بدهد هزینهاودخل و خرج مردم رابطوردقیق محاسبه کند براساس آن حقوق تایین کند
بطورمیانگین یک کارمندبااین تورم فعلی باید ماهی 6 میلیون خقوق داشته باشد
برق وآب اداره آن بابدبه دولت برگرده شرکتهای که خصوصی شدن بی محابا آزمردم پول میگیرن مردم ازعهده هزینهای آب وبرق ومسکن خودبرنمی آیند
مسئولی که ازمشکلات مردم خبرنداشته باشدبایدکناربرود
ادارات خوددرامدزاشدن این درست نیست من شنیدم به کارمنداشون میگویندطرح بیارید برای بیشترپول گرفتن ازمردم.
آگرنگویم همه اکثرادارات کارمنداشون رشوه گیرن این درست نیست رئیس ان اداره نمیدرونه ؟
اراده قوی وعزم جدی میخواهد شدنیست آگربخواهیم
کاش مقاله ای هم برای گام به گام رفتن( مسولین ،و متوملین ،تجار ،وکسبه) بسوی فساد مینوشتید ؟ چگونه جامعه بفساد کشیده شده است؟
واقعا کسی که از ابرو و خطر میگذرد و پولهای صندوق صدقا را میبرد ان پولها متعلق به انهایت و چون به انها نمیرسد خودشان شخصا بر میدارند .
باسلام
درخصوص نصب دوربین روی صندوق صدقات باید به استحضار برسانم یک دوربین با کلیه متعلقات و هزینه مونیتورینگ و ...حداقل دویست هزار تومان اضافه کنید به ان هزینه های تعمیر و نگهداری مگر چه صدقه تو این صندوق میاد که با پرداخت حقوق کارکنان که عمده هزینه کمیته راشامل می شود چیزی هم گیر تحت پوششیها بیاد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار