بازدید 10599
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش ۲درصدی صادرات نسبت به سال گذشته» تا «موج گرانی قیمت لوازم خانگی از ماه آینده»

این پیمانه تیترهایی همچون احتمال تغییر در اجرای هدفمندی یارانه ها، اعتراض شدید اردوغان به نرخ بالای بهره در ترکیه، رشد 196 واحدی شاخص کل بورس با حمایت پالايشی ها، رنو و تویوتا رکوردار فروش اروپا، ایران سومین تأمین کننده نفت هند شد، شرکت آلمانی ۷ هزار تن از کارکنان خود را اخراج می‌کند، توتال در شرایط عادی نمی تواند از فاز ۱۱ کنار برود، پیش بینی پرداخت غرامت توسط توتال با فسخ قرارداد و واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماه نخست سال را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 19 November 2017
از «کاهش ۲درصدی صادرات نسبت به سال گذشته» تا «موج گرانی قیمت لوازم خانگی از ماه آینده»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون احتمال تغییر در اجرای هدفمندی یارانه ها، اعتراض شدید اردوغان به نرخ بالای بهره در ترکیه، رشد 196 واحدی شاخص کل بورس با حمایت پالايشی ها، رنو و تویوتا رکوردار فروش اروپا، ایران سومین تأمین کننده نفت هند شد، شرکت آلمانی ۷ هزار تن از کارکنان خود را اخراج می‌کند، توتال در شرایط عادی نمی تواند از فاز ۱۱ کنار برود، پیش بینی پرداخت غرامت توسط توتال با فسخ قرارداد و واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماه نخست سال  را در بر دارد.


احتمال تغییر در اجرای هدفمندی یارانه ها

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور احتمال دارد ریل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تغییر یابد و به مسیر عمرانی هدایت شود. هادی قوامی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: لایحه بودجه سال آینده در آذرماه به مجلس ارایه می شود و احتمال دارد امسال تغییراتی در سیستم بودجه ریزی انجام شود. وی در ادامه به قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه اشاره و اظهار کرد: مسیر اجرای قانون هدفمندی در لایحه بودجه سال 97 ممکن است عوض شود و از این وضع موجود جدا شویم. وی یادآور شد: از سال 89 تا پایان سال 96 بیش از 320 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که 70 درصد آن از محل اصلاح قیمت ها و 30 درصد از محل بودجه عمومی بوده است در صورتی که براساس قانون هدفمندی باید 30 درصد به تولید و 20 درصد به دولت اختصاص یابد که این اتفاق نیفتاده و عکس آن عمل شده است. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین تلاش ما این است که قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 به مسیر عمرانی هدایت شود یعنی به همه استان ها و مناطق یارانه ها مستقیم تعلق بگیرد اما با مصوبات شورای برنامه ریزی استان و کمیته برنامه ریزی شهرستان ها تصمیم بگیرن که این یارانه چگونه هزینه شود.

اردوغان: تورم به خاطر خیارها یا گیاهان نیست، به دلیل نرخ بالای بهره است!

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از بانک مرکزی این کشور شدیدا انتقاد کرده و گفته، این بانک ''در مسیری اشتباه'' قرار دارد. همچنین، وی ادعا کرده که عدم دخالت دولت در سیاست های پولی موجب شده که این کشور با تورم بالا و کاهش جذب سرمایه گذاری مواجه شود. به نقل از Hurriyet، اردوغان اذعان کرده که ''می گویند بانک مرکزی استقلال دارد؛ به ما گفتند که دخالت نکنید. (حالا) این (مسئله) به این نقطه رسیده چون ما دخالت نکردیم''. همچنین اردوغان با اعلام مخالفت خود در مورد سیاست های بانک مرکزی این کشور در خصوص نرخ بهره گفته است که نرخ بهره موجب تورم می شود و این در حالی است که ارزش لیره ی ترکیه نسبت به دلار رو به کاهش است. اردوغان افزوده است ''اینگونه نمی شود، آن را حل می کنیم. ما نمی توانیم این را به یک تابو تبدیل کنیم. این وضعیت برای ۱۵ سال ادامه داشته است. ما نرخ بهره را کاهش داده بودیم و نرخ تورم تک رقمی شده بود. حالا نرخ بهره در حال افزایش است و نرخ تورم دو رقمی شده است''. باید خاطر نشان ساخت که اردوغان با هدف کاهش هزینه های دریافت اعتبار و توسعه ی سرمایه گذاری با سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور مخالف است. در این خصوص اردوغان بیان داشته که ''به اعتقاد من، نرخ بهره علت و تورم معلول است. کسانی که حرف های من را در این خصوص متوجه نمی شوند دیر یا زود متوجه خواهند شد. تورم به دلیل خیارها یا گیاهان به وجود نمی آید، دلیل اصلی آن نرخ بهره است''.

رشد 196 واحدی شاخص کل بورس با حمایت پالايشی ها/ فرابورس 1000 واحد را رد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه 96 با افزایش 196 واحدی معادل 0.22 درصد به رقم 88 هزار و 202 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 62 واحدی به رقم 28 هزار و 278 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 5 واحدی، عدد 17 هزار و 552 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 3 واحدی به رقم 13 هزار و 248 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.20 درصد، 191 واحد افزایش را رقم زد به سطح 94 هزار و 980 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 229 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 795 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 58 کاهش واحد معادل 0.03 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 359 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس شاهد رشد 11 واحدی شاخص کل و رسیدن به رقم 1008 واحد بودیم.



کاهش ۲درصدی صادرات نسبت به سال گذشته

به گفته معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صورت یارانه‌ای به صادر کنندگان تولید کننده تعلق می‌گیرد. محمدرضا مودودی در گفت وگو با مهر افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای صادرکنندگانی که در بخش تجاری فعال هستند و برای حضور در نمایشگاه‌ها، ثبت برند در خارج از کشور و حمل و نقل در نظر گرفته شده است.  معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم از طرف صندوق توسعه ملی و بانک‌ها با بهره بین ۱۳ و نیم درصد تا ۱۴ درصد به صادرکنندگان پرداخت می‌شود. مودودی میزان صادرات را از اول سال تاکنون، ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: صادرات دو درصد نسبت به پارسال کاهش دارد. وی گفت: محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، شیرینی و شکلات، لبنیات، محصولات صنعتی، محصولات فلزی از جمله کالاهای صادراتی هستند که بیشتر به کشورهای پیرامونی، چین و هند صادر شده است.

رنو و تویوتا رکوردار فروش اروپا

فروش خودرو در ماه اکتبر در اروپا رشدی 5.9 درصدی داشته است و شرکت‌های رنو، تویوتا و سئات سه برند پر فروش این ماه در اروپا بودند. به نقل از انجمن خودروسازان اروپا، ثبت نام برای خرید خودرو در ماه اکتبر از یک میلیون و 170 هزار دستگاه در ماه سپتامبر، به یک میلیون و 210 هزار دستگاه خودرو رسید. آمار فروش ماهیانه شرکت تویوتا، به لطف رشد 22 درصدی برند تویوتا و رشد یک درصدی لکسوس، به طور کلی 21 درصد افزایش یافت. به دنبال آن شرکت رنو،  رشد 18 درصدی را به خود دید. در ماه اکتبر میزان تقاضا برای برند داچیا 20 درصد و برای برند رنو 17 درصد افزایش یافته است. اما یکی از پر سر و صدا ترین شرکت‌ها از نظر آمار فروش در این ماه گروه PSA بود. پس از انتشار خبر خرید شرکت اوپل و واکسهال توسط PSA، این شرکت یک رشد فروش 74 درصدی را در اکتبر به خود دید. آمار فروش ترکیبی هر پنج زیر مجموعه PSA، رشد 6.7 درصدی نسبت به سال پیش داشته است. پژو به لطف شاسی بلند هفت سرنشینه "5008"، رشد 17 درصدی و سیتروئن نیز افزایش 7.4 درصد داشت. فولکس واگن هم در ماه اکتبر رشد 4.7 درصدی داشت. شاگرد اول برندهای فولکس واگن، سئات با افزایش فروش ماهیانه 21 درصدی و پس از آن برند اشکودا با رشدی 11 درصدی بود. برند‌های فورد، فیات کرایسلر، مرسدس بنز، کیا و هیوندا به ترتیب 5.8، 1.5، 7.7 و 9.8 درصد رشد داشته‌اند. اما از طرف دیگر، نیسان و ب ام و به ترتیب با کاهش فروش 4.7 و 9.2 درصدی مواجه شدند. /خودروکار

ایران سومین تأمین کننده نفت هند شد

در حال حاضر عراق بعد از عربستان، دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند است. ایران نیز جایگزین نیجریه و به سومین عرضه کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است. آمارهای کشتیرانی نشان می دهد، واردات نفت هند از کشورهای آفریقایی در ماه اکتبر به پایین ترین رقم در بیش از 4 سال گذشته رسیده و سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان به نحو فزاینده ای در حال روی آوردن به نفت ارزان قیمت آمریکا و نفت سنگین خاورمیانه است. میزان تولید نفت خام آمریکا نسبت به اواسط سال 2014 رشدی بیش از 14 درصدی داشته و به 9.65 میلیون بشکه در روز رسیده است. این روند در حال تغییر دادن مسیرهای تجارت نفت است، زیرا نفت نسبتا ارزان و سبک آمریکا در حال تبدیل شدن به یک گزینه جایگزین پایدار رای پالایشگاه های آسیایی است. احسال الحق، مدیر نفت خام و فرآورده های نفتی موسسه مشورتی ریسورس اکونومیست در این باره گفت: «قبلا در بازار آسیا نفت غرب آفریقا با نفت خاورمیانه در حال رقابت بود، اما الان یک رقیب جدید به نام نفت خام آمریکا پیدا شده است.» جزئیات بیشتر

شرکت آلمانی ۷ هزار تن از کارکنان خود را اخراج می‌کند

زیمنس، یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت الکترونیک جهان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دلیل برخی مشکلات، شش هزار و 900 تن از کارکنان خود در سراسر جهان را اخراج و برخی از زیرمجموعه‌های خود در آلمان را نیز تعطیل خواهد کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه دو شرکت زیرمجموعه زیمنس در شهر‌های گرلیتز و لایپزیگ آلمان تعطیل خواهد شد، آمده است: "شرکت‌های زیر مجموعه‌ در شهر‌های ارلانگن و افنباخ نیز ادغام خواهند شد و این به معنای تعطیل شدن زیر مجموعه شرکت در افنباخ است". همچنین اعلام شد که مذاکرات درباره عاقبت یک زیرمجموعه در شهر ارفورت همچنان ادامه دارد. حدود 46 هزار و 800 نفر در زمینه نیروگاه‌های تولید برق و حدود 44 هزار و 800 تن در زمینه تولید موتور در شرکت‌های زیرمجموعه زیمنس آلمان در سراسر جهان به کار مشغول هستند.

افت اندک دلار و رشد یورو در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش قیمت 9 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به قیمت 40 هزار و 820 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 35 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 178 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات، 11 هزار و 144 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه، تغییری نداشت.

از «کاهش ۲درصدی صادرات نسبت به سال گذشته» تا «موج گرانی قیمت لوازم خانگی از ماه آینده»

توتال در شرایط عادی نمی تواند از فاز ۱۱ کنار برود

بیژن زنگنه پس از دیدار با علیشیر سلطان‎اف، معاون نخست وزیر ازبکستان ضمن تشریح محور این دیدار، درباره اخبار ضد و نقیضی که از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و توتال مطرح است، اظهار کرد: ما قرارداد معتبر قانونی با توتال، سی ان پی سی و پتروپارس داریم و در آن مشخص شده است که این شرکت در چه شرایطی می تواند از این پروژه کنار برود. وی تأکید کرد: توتال در شرایطی می‎تواند از این پروژه کنار برود که تحریم‌های بین المللی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود. وزیر نفت با بیان این که متاسفانه عده‎ای می خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش بینی ما درست از آب در آمد، افزود: یک عده هم بارها خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی کند.

پیش بینی پرداخت غرامت توسط توتال با فسخ قرارداد

سخنگوی هیأت رییسه مجلس با اشاره به برخی اخبار منتشره به نقل از مدیرعامل توتال مبنی بر احتمال بازبینی در قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، گفت:قرارداد منعقد شده و بر اساس صحبت هایی که با وزیر نفت صورت گرفته در حال طی کردن فرآیند اجراست. بهروز نعمتی افزود: با توجه به اینکه این قرارداد و سایر قراردادهای نفتی در قالب IPC است، تضامین لازم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری اخذ می‌شود. وی با بیان اینکه هرگونه شرایطی که توتال دارد باید منطبق بر IPC باشد، ادامه داد: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند، باید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی غرامت پرداخت کند. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان، تصریح کرد:مطمئن باشید که توتال نمی رود و قرارداد را ترک نمی‌کند. /خانه ملت

واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماه نخست سال

رئیس انجمن برنج با انتقاد از واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماه نخست سال گفت: بر اساس آمار، سرانه سالانه مصرف برنج به ازای هر نفر ۳۶ تا ۳۷ کیلو بوده که با احتساب تولید داخل باید حدود ۷۰۰ هزارتن برنج وارد شود. وی در پاسخ به این سوال که معاونت امور بازرگانی وزارت جهاد دلیل اصلی واردات را کنترل قاچاق محصول اعلام کرد، افزود: این دو موضوع کاملا جدا است، چراکه واردات بی رویه ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌کند. اکبریان با اشاره به اینکه برخی مسئولان قیمت بالای برنج ایرانی را دلیل اصلی واردات گسترده محصول بیان می‌کنند، بیان کرد:  اکنون قیمت هر کیلو برنج طارم در استان‌های شمالی ۱۰ هزار و ۵۰۰، شیرودی ۶ تا ۶ هزار و ۲۰۰ و ندا ۵ هزار تومان است و تنها برخی افراد سود جو با شایعاتی مبنی بر نرخ ۱۵ و ۱۶ هزار تومانی برنج در بازار تهران به دنبال سود بالای واردات هستند. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که چرا در بازار عمده فروشان تهران هر کیلو برنج طارم با نرخ ۱۶ و ۱۷ هزارتومان عرضه می‌شود، یادآور شد: باتوجه به قیمت برنج در استان‌های شمالی تنها دستگاه‌های نظارتی کم کاری می‌کنند، چراکه با احتساب هزینه‌های حمل و نقل حداکثر هر کیلو برنج طارم با کیفیت باید با نرخ ۱۲ هزار تومان عرضه شود. نایب رییس انجمن برنج با بیان اینکه بعد از فصل ممنوعیت برداشت؛ نیازی به واردات نیست، افزود: مافیای واردات، تنها با اظهاراتی مبنی بر بالا بودن قیمت برنج ایرانی به دنبال منافع خود هستند، در حالیکه دود واردات به چشم برنج کاران می‌رود. /باشگاه خبرنگاران

موج گرانی قیمت لوازم خانگی از ماه آینده

پس از افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی در چند وقت اخیر مسائلی تحت عنوان کم کردن میزان تخفیف فروش لوازم خانگی در فروشگاه‌ها بر سر زبان افتاد و برخی از برندها نیز تخفیف‌های خود را از ۵ تا ۱۰  درصد کم کردند، با این حال اما در بازار گرانی قیمت لوازم خانگی به صورت عملی رخ نداد. مسأله‌ای که به تازگی با اعلام سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر افزایش قیمت این محصولات پس از ماه صفر مجددا قوت گرفته هر چند که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی به صراحت اعلام کرده که هرگونه تغییر قیمت کالا و خدمات توسط انجمن‌ها و تشکلات تولیدی و توزیعی فاقد وجاهت قانونی است. به نقل از ایسنا، حمیدرضا غزنوی- سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، در حال حاضر ارز دولتی برای تهیه قطعات به تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود و شاهد هستیم که ارز آزاد نیز از حدود ۳۵۰۰ تومان به بیش از ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است که این مسائل باعث می‌شود تولید با قیمت فعلی مقرون به صرفه نباشد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
یکی از افتخارات دولت آقای روحانی تک رقمی کردن نرخ تورم بود ولی با این شتاب تند رو به بالایی که تورم به خودش گرفته و باز دو رقمی شده نگرانیم که اگر بفوریت جلوی رشدش را نگیرند و فکری بحالش نکنند بزودی تورم ما شبیه ونزوئلا و زیمامبوه شود!
همان بلايي كه در دولت قبل با افزايش نرخ ارز سر مردم امد دارد تكرار مميشود نسخه هاي بي درمان اقتصاد ما
اقای اردوغان چندین سال بودحه کشورت تامین شد از جند تن طلاهای نابی که وارد کشورت شد دم بر نیاوردی حال کمی تورم کشورت بالا رفته انهم بخاطر نرخ بهره بانک مرکزی ات بالا هست ببین چکار میکنید خدا به ما صبر ایوب داده که نرخ تورم ساعت میگذرد بالا میرود و قیمت اجناس هم تا بحال ماه به ماه بوده سیر صعودی داشته حال هر 15 روز یک مرتبه قیمتها عوض میشوند خدایا هیچ کس نبود به رعناییمان و حال هم هیچکس نشد به رسواییمان و شما نایب ریس کمیسیون مجلس عدد پرداخت یارانه به مردم را ذکر کردند ولی کاش عدد گران شدن بنزین و گازوییل و نفت و گاز و .... در ان زمان برای هر ایرانی عددی حدود 100 هزار تومان میشد که برای همه شد و در عوض 45هزارو500 تومان دادید بعنوان یارانه و حال هر ماه میخواهید انرا قطع کنید ای کاش هر دفعه که به اصطلاح م -ر و... اختلاس میکردند حلوی انهارا میگرفتید با همین پولهای اختلاس شده میشود تمام ایران را از اول ساخت انشاالله برسد به زمانی که همه احساس کنند ما از ایرانیم و ایران هم از ماست انشاالله .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان