بازدید 9248
پیمانه اقتصادی؛

از «همگرایی قوی وال‌استریت و مین‌استریت» تا «آماری عجیب از نیروهای شاغل در چین»

این پیمانه تیترهایی همچون افت شاخص کل بورس در کانال ۸۷ هزار واحد، تداوم روند افزایشی نرخ سکه تمام بهار آزادی، خودکفایی گندم به بهای افت کیفیت گندم،مصوبه دولت برای شرکت نفتی ها، ورود مجلس به موضوع گرانی بلیت، قیمت نفت خام سبک ایران از مرز ۶۰ دلار گذشت، اولتیماتوم بانک مرکزی به دارندگان حساب‌های راکد، افزایش سهم بودجه‌ی آلمان در اتحادیه اروپا پس از برگزیت و گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 13 November 2017
از «همگرایی قوی وال‌استریت و مین‌استریت» تا «آماری عجیب از نیروهای شاغل در چین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افت شاخص کل بورس در کانال ۸۷ هزار واحد، تداوم روند افزایشی نرخ سکه تمام بهار آزادی، خودکفایی گندم به بهای افت کیفیت گندم،مصوبه دولت برای شرکت نفتی ها، ورود مجلس به موضوع گرانی بلیت، قیمت نفت خام سبک ایران از مرز ۶۰ دلار گذشت، اولتیماتوم بانک مرکزی به دارندگان حساب‌های راکد، افزایش سهم بودجه‌ی آلمان در اتحادیه اروپا پس از برگزیت و گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم  را در بر دارد.


افت شاخص کل بورس در کانال ۸۷ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیست و یکم آبان‌ماه 96 با کاهش 50 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 87 هزار و 744 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 16 واحدی به رقم 28 هزار و 159 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 19 واحدی، عدد 17 هزار و  512 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 14 واحدی به رقم 13 هزار و 231 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.12 درصد، 114 واحد کاهش را رقم زد به سطح 94 هزار و 419 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 43 واحد کاهش به رقم 61 هزار و 294 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با 68 واحد افت معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 316 واحد را به نمایش گذاشت. نماد خساپا (سایپا)، نماد فملي (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد مبين (پتروشيمي مبين)، نماد وبملت (بانک ملت)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد شبهرن (نفت‌ بهران‌)، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) و همچنین نماد كگل (معدني و صنعتي گل گهر) بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از «  همگرایی قوی وال‌استریت و مین‌استریت» تا «آماری عجیب از نیروهای شاغل در چین»


همگرایی قوی وال‌استریت و مین‌استریت

نظرسنجی هفته اخیر «کیتکو» در نسخه وال‌استریت، برای اولین بار در تاریخ هفت‌ ساله این نظرسنجی، بدون هیچ رأی کاهشی برای طلا به ثبت رسید. کیتکو، این هفته به نظرسنجی از ۲۱ تحلیلگر خبره وال‌استریت و ۶۴۵ خرده‌فروش پرسابقه مین‌استریت پرداخت. هجده تحلیلگر وال‌استریت، معادل ۸۶ درصد از شرکت‌کنندگان، هفته آتی را برای طلا افزایشی پیش‌بینی کردند. در این میان تنها ۳ کارشناس به ثابت ماندن روند قیمتی فلز زرد رای دادند. اتحاد افزایشی و بی‌سابقه وال‌استریتی‌ها با رأی ۴۱۱ خرده‌فروش مین‌استریت، معادل ۶۴ درصد از کل جمعیت، ترکیب شد تا هفته آینده با اکثریت آرا ندای روند افزایشی طلا را به بازار‌ها منتقل کند. در میان خرده‌فروشان ۱۴۶ نفر، معادل ۲۳ درصد، روند کاهشی اونس طلا را محتمل دانستند و تنها ۱۳ درصد از آنها روند ثابتی را برای بازار مطرح کردند. به تقل از دنیای اقتصاد، در مجموع پیش‌بینی‌های کیتکو در سال ۲۰۱۷، مین‌استریتی‌ها با پیش‌بینی صحیح در ۲۶ نوبت از ۴۲ مورد، دقت پیش‌بینی ۶۲ درصدی را برای خود ثبت کردند. وال‌استریتی‌ها عقب‌تر از خرده‌فروشان، از ۴۳ نوبت نظرسنجی، ۲۵ مورد را درست پیش‌بینی کرده و آمار ۵۸ درصدی دقت پیش‌بینی برای خود ثبت کردند.

پیش‌بینی بانک فرانسوی از روند قیمت طلا

بانک بی ان پی پاریباس اعلام کرده است که قیمت جهانی طلا در آغاز سال 2018 میلادی با کاهش روبه رو خواهد شد ولی تا اواسط سال آینده تحت تاثیر پایین بودن نرخ بهره واقعی با افزایش نسبی مواجه می شود. بانک بی ان پی پیش بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2018 میلادی به 1255 دلار خواهد رسید. البته قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست سال آینده به کمتر از 1210 دلار می رسد و این رقم در سه ماه دوم 2018 میلادی به بیش از 1325 دلار خواهد رسید.

تداوم روند افزایشی نرخ سکه تمام بهار آزادی

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۴۷۳ تومان رسید؛ ضمن اینکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۴۵۴ تومان رسید. همچنین هر نیم سکه ۶۸۲ هزار و ۲۳۸ تومان، ربع سکه ۳۸۶ هزار و ۱۳۵ تومان و هر سکه یک گرمی ۲۵۶ هزار تومان بود.

انتقاد از سهم ۷ درصدی خاک در گندم داخلی/ خودکفایی گندم به بهای افت کیفیت گندم

رئیس کانون صنایع غذایی در یک نشست خبری با اشاره به ایرادات جدول پاکی گندم، اظهار داشت: به نظر من این جدول که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده، جدول ناپاکی گندم است، زیرا وجود 7 درصد خاک و 10 درصد آفت گندم را مورد پذیرش قرار می‌دهد. محمدرضا مرتضوی تصریح کرد: به این ترتیب در هر 10 تن گندم، وجود 700 کیلوگرم خاک مجاز است و دولت با این شرایط گندم را از گندم‌کاران می‌خرد.
 
مرتضوی با بیان اینکه قول‌هایی برای اصلاح جدول پاکی گندم طی سال جاری داده شده است، گفت: ضایعات گندم را از کل کشور خریداری می‌کنند، وارد گندم می‌کنند و سپس آن را به دولت می‌فروشند، به‌ طوری‌ که ما در کارخانه حتی شن آکواریوم نیز از گندم جدا می‌کنیم. به گفته وی، ضایعات جداشده از گندم فروخته می‌شود و دوباره عده‌ای این آشغال‌ها را با گندم مخلوط می‌کنند و همان را به دولت می‌فروشند. رئیس کانون صنایع غذایی با بیان اینکه کیفیت گندم ایران در سطح مناسبی قرار دارد، افزود: وجود آشغال و گندم‌های شکسته باعث ایجاد مشکلاتی برای کارخانه‌های مصرف‌کننده گندم شده است. وی تصریح کرد: تأکید بر خودکفایی گندم باعث شد کیفیت گندم پایین بیاید تا بتوانیم از نظر کمی شاهد افزایش تولیدات باشیم. هرچند خودکفایی گندم موضوع قابل قبولی است اما در هیچ جای دنیا وجود 7 درصد خاک در گندم قابل پذیرش نیست و معمولاً این رقم در حدود 0.2 درصد است. وی ادامه داد: به ما قول داده‌اند میزان مجاز خاک موجود در گندم را 2 واحد کاهش دهند، گفت: قرار است در جدول پاکی گندم، رقم 7 درصد به 5 درصد کاهش یابد که البته باز هم رقم بالایی است. /فارس

گرانی سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 62 ریال نسبت به روز شنبه، به قیمت 40 هزار و 772 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 181 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 721 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دومین روز هفته، 11 هزار و 166 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 40 ریال گران تر فروخته شد.

از «همگرایی قوی وال‌استریت و مین‌استریت» تا «آماری عجیب از نیروهای شاغل در چین»

مصوبه دولت برای شرکت نفتی ها

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۶.۸.۱۷ به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ۱ ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ تصویب کرد: اعضای موظف هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران همتراز مقامات موضوع بند (هـ) ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری-مصوب ۱۳۸۶- محسوب می شوند.

ورود مجلس به موضوع گرانی بلیت

رئیس کمیسیون عمران مجلس، از گرانی نرخ بلیت حمل و نقل عمومی در بازگشت زوار به کشور انتقاد کرد و گفت: دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین هفته آتی برای گزارش دهی میهمان این کمیسیون هستند. محمدرضا رضایی با اشاره به برخی دلالی ها در خصوص فروش بلیت اربعین، اظهار کرد:‌ متأسفانه اکنون که سفر بسیاری از زائران به پایان رسیده و حجم زوار برای بازگشت به کشور افزایش یافته قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس رشد را تجربه کرده است. وی با بیان اینکه نباید نرخ ها تابع تقاضا تغییر کنند، تصریح کرد: مصوب کردن نرخ ها برای ممانعت از تغییر آن ها در مناسبت های مختلف لازم است و از همه مهم تر برخورد با دلالان و سوء استفاده کنندگان است که از بازار تقاضای زیاد برای خود کاسبی به راه می اندازند. جزئیات بیشتر

قیمت نفت خام سبک ایران از مرز ۶۰ دلار گذشت

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به سوم نوامبر (جمعه، ۱۲ آبان‌ماه) با ۲ دلار و ۵۹ سنت افزایش به ۶۰ دلار و چهار سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۰ دلار و ۳۹ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی ۲ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۵۷ دلار و ۴۷ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۸ دلار و ۷۳ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۲ دلار و ۳۹ سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی در هفته منتهی به سوم نوامبر، ۲ دلار و ۱۱ سنت افزایش یافت و به ۵۴ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی قیمت نفت خام شاخص برنت ۲ دلار و ۲۵ سنت، افزایش یافته و به ۶۰ دلار و ۸۳ سنت برای هر بشکه رسیده است. قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ترتیب ۵۸ دلار و ۷۷ سنت و ۵۸ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه بوده است که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲ دلار و ۵۱ سنت و ۲ دلار و ۵۶ سنت افزایش نشان می‌دهد.

اولتیماتوم بانک مرکزی به دارندگان حساب‌های راکد

مدیرکل مقررات مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: مبلغ حساب های راکد در کل شبکه بانکی هشت هزار میلیارد ریال است که دستورالعمل بستن آنها در بانک ها از اول آذر اجرایی می شود. ادامه داد: حساب راکد به حساب سپرده ای گفته می شود که نزد یکی از بانک ها یا موسسات حدود دو سال بدون گردش باقی مانده و مبلغ آن دو میلیون تومان یا کمتر است. خارج کردن این مبالغ از شبکه بانکی، خارج کردن آنها از بلاتکلیفی است چون این وجوه منشأ پرسش های زیادی است و امکان بروز فساد یا ضایع شدن حقوق افراد یا پولشویی وجود دارد.

افزایش سهم بودجه‌ی آلمان در اتحادیه اروپا پس از برگزیت

آلمان در نتیجه ی خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا احتمالا ۳.۸ میلیارد یورو بودجه ی اضافی به خزانه ی این اتحادیه واریز می کند. گزارش جدید منتشر شده ای که احتمالا مالیات دهندگان آلمانی را عصبانی خواهد کرد بیان کرده است که فرانسه و ایتالیا به میزان کمتری از آلمان باید بودجه ی اتحادیه ی اروپا را افزایش دهند. به نقل از دویچه وله، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آلمان با خطر ملزم شدن به پرداخت مبلغ بسیار بیشتری به خزانه ی اتحادیه اروپا نسبت به سایر کشورهای اروپایی مواجه است. بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط پارلمان اتحادیه اروپا، بحث ها هنوز در مورد این سوال که آیا باید بودجه ی اتحادیه اروپا کاهش یابد یا سهم کنونی کشورها افزایش یابد در جریان است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم آلمان در بودجه ی اتحادیه ی اروپا بدون احتساب مبالغی که این اتحادیه برای تامین مالی برخی پروژه ها به این کشور برگرداند ۱۵.۶ میلیارد یورو بود. در مقایسه با آلمان، فرانسه باید سالیانه۱.۲ میلیارد یورو بیش از سهم ۵-۶ میلیارد یورویی کنونی این کشور بودجه ی اتحادیه اروپا را افزایش دهد. ایتالیا نیز باید به میزان یک میلیارد یورو بودجه ی اتحادیه اروپا را افزایش دهد. در این خصوص، گروه روزنامه نگاری Funke-Mediengruppe اذعان کرده که ''برگزیت تنها فشار مالی را بر ۲۷ کشور اتحادیه اروپا افزایش نمی دهد، بلکه (نحوه) توزیع این فشار را هم تغییر می دهد''. جزئیات بیشتر

آماری عجیب از نیروهای شاغل در چین

تازه ترین آمارهای منتشره در کشور نشان می دهد، شمار نیروهای شاغل در این کشور به 776 میلیون نفر رسیده است. به نقل از روزنامه مردم چین در روز یکشنبه، کشور چین بر اساس اهداف برنامه ریزی شده قصد دارد، هر سال بین 10 تا 13 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و شمار نیروهای شاغل این کشور اکنون از کل جمعیت قاره اروپا فراتر رفته است. وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی هم در گزارشی در تارنمای خود آورده که در پنج سال گذشته نزدیک به 65 میلیون و 240 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. این وزارتخانه از وضعیت ایجاد فرصت های شغلی ابراز خرسندی کرده و آورده که در شهرهای این کشور در سال های اخیر به طور میانگین هر سال 13 میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است. در 9 ماه سال جاری میلادی نزدیک به 10 میلیون و 970 هزار شغل در چین ایجاد شده است که در مقایسه با دوره مشابه در سال 2016 میلادی نزدیک به 300 هزار فرصت بیشتر بوده است. این در حالی است که نرخ بیکاری در این کشور برای اولین بار از سال 2008 میلادی به زیر چهار درصد رسیده و به طور رسمی 3.95 درصد اعلام شده است. این در حالی است که چین موفق به کنترل نرخ بیکاری با جمعیتی بالغ بر یک میلیاردی و 374 میلیون نفری شده و نکته حائز اهمیت این است که تعداد بیکاران این کشور در ابتدای سال 2016 حدود 972هزار نفر بود. کارشناسان می گویند، بر اساس شرایط اقتصادی و بهبود اوضاع تجارت خارجی و بالا رفتن میزان صادرات و ذخیره ارزی کشور در سال جاری میلادی انتظار می رود چین در سال های آینده سالانه تا 15 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند. /ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل