بازدید 12944
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی» تا «کشوری با پایین ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا»

این پیمانه تیترهایی همچون افت 102 واحدی شاخص کل بورس با فولاد و فملی، بازار طلا با کاهش 10 دلاری بسته شد، سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد، کاهش ذخایر نفت خام سنگاپور، تلاش چین برای بستن قراردادهای نفتی با یوآن، گرانی دلار در مرز 4 هزار و 70 تومان، تورم تولیدکننده بخش‌ خدمات افزایش یافت و کاهش ۴۶ میلیون دلاری واردات موز را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 12 November 2017
از «درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی» تا «کشوری با پایین ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افت 102 واحدی شاخص کل بورس با فولاد و فملی، بازار طلا با کاهش 10 دلاری بسته شد، سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد، کاهش ذخایر نفت خام سنگاپور، تلاش چین برای بستن قراردادهای نفتی با یوآن، گرانی دلار در مرز 4 هزار و 70 تومان، تورم تولیدکننده بخش‌ خدمات افزایش یافت و کاهش ۴۶ میلیون دلاری واردات موز را در بر دارد.



افت 102 واحدی شاخص کل بورس با فولاد و فملی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه بیستم آبان‌ماه 96 با کاهش 102 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 87 هزار و 795 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 32 واحدی به رقم 28 هزار و 175 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 11 واحدی، عدد 17 هزار و  531 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 8 واحدی به رقم 13 هزار و 245 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.13 درصد، 122 واحد کاهش را رقم زد به سطح 94 هزار و 534 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 143 واحد کاهش به رقم 61 هزار و 337 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 160 واحد رشد معادل 0.08 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 385 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد فملي (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، نماد اخابر (مخابرات ايران) و نماد كگل (معدني و صنعتي گل گهر) بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از «درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی» تا «کشوری با پایین ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا»

درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی

کمیسیونر اتحادیه اروپا و هیات همراه در دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی و معاونینش درخواست‌های عجیبی از حجتی داشت که می‌توان به صادرات گوشت گاو بدون محدودیت سنی، لبنیات، شیرخشک و میوه تازه از جمله کیوی اشاره کرد. فیل هوگان و هیات همراه در دیدار خود با محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی درباره تحکیم روابط اتحادیه اروپا و ایران در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع غذایی صحبت کرد و گفت: ایران می‌تواند به جای مذاکره و تفاهم با تک تک اعضای اتحادیه اروپا با خود اتحادیه وارد مذاکره شود و به تفاهم برسد که قطعا این دیدار کمک فراوانی به تحکیم روابط اتحادیه اروپا با ایران در حوزه‌های اقتصادی خواهد کرد. در این دیدار کمیسیونر اتحادیه اروپا خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از برنامه ایران برای پیوستن مجدد به شورای جهانی زیتون پرسید و اظهار کرد: می‌خواهم بدانم که آیا مجددا به شورای جهانی زیتون می‌پیوندید یا خیر؟ همچنین برای صادرات روغن زیتون به ایران با مشکل مواجه شده‌ایم که باید در نشستی به بررسی و پیگیری حل این مشکل بپردازیم. وی درخواست کرد که صادرات گوشت گاو از اتحادیه اروپا بدون محدودیت سنی از سوی ایران تسهیل شود. از سوی دیگر نیز صادرات محصولات لبنی مانند شیرخشک از دیگر درخواست‌های ما است. فیل هوگان ادامه داد: گرچه شما خارج از فصل، کیوی از نیوزیلند وارد می‌کنید اما ما نمی‌خواهیم با این کشور رقابت کنیم و درخواست داریم مشکلات سر راه صادرات میوه تازه به ایران حل شود. البته می‌توانیم با پیگیری‌های متعدد و تشکیل هیات مشترک تجاری این موارد را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم. /ایسنا

بازار طلا با کاهش 10 دلاری بسته شد

قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با افزایش ارزش اوراق قرضه آمریکا کاهش یافت اما عملکرد ضعیف‌تر بازارهای بورس و دلار به علت بلاتکلیفی در اصلاحات مالیاتی آمریکا مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. افزایش اوراق قرضه آمریکا با کاهش جذابیت طلا به قیمت طلا فشار آورد اما در عین حال تضعیف ارزش دلار، این فلز گران‌بها را برای مالکان دیگر ارزها ارزان‌تر ساخت. هر اونس طلا با 10 دلار کاهش 1275.07 دلار فروخته شد. قیمت این فلز گران‌بها روز پنج‌شنبه به 1288.34 دلار نیز رسیده بود که بالاترین رقم از 20 اکتبر به شمار می‌رفت و طی هفته گذشته 0.5 درصد افزایش یافت. با انتشار خبری مبنی بر اینکه احتمالا اصلاحات مالیاتی آمریکا تا سال 2019 تاخیر خواهد داشت، دلار نخستین هفته کاهشی را در یک ماه گذشته ثبت کرد.     

سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز شنبه بازار تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۶۲۱ تومان رسید؛ همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۵۱ تومان رسید. هر نیم سکه ۶۸۱ هزار و ۳۲۶ تومان، ربع سکه ۳۹۰ هزار و ۱۸۷ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۴ هزار و ۱۲۱ تومان بود.

کاهش ذخایر نفت خام سنگاپور پس از کاهش جهانی عرضه نفت

میزان موجودی نفت ذخیره شده در تانکرهای نفتی سنگاپور در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است. این نشانه ی این امر است که علیرغم افزایش میزان صادرات نفت خام آمریکا، قرارداد کاهش تولید نفت اوپک موجب بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت ها شده است. به نقل از رویترز، آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که حدودا ۱۵ تانکر بزرگ نفتی در آبهای اطراف سنگاپور و ناحیه ی غربی مالزی تقریبا ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را در خود ذخیره کرده اند. تعداد تانکرهای نفتی از ماه ژوئن گذشته به نصف تقلیل پیدا کرده است.همچنین، این تعداد ده عدد کمتر از مجموع تانکرهایی است که در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی سوخت مازاد ذخیره می کردند. کاهش ذخایر متحرک نفت در مراکز اصلی مبادلات نفتی آسیا نتیجه ی تصمیم داوطلبانه ی کشورهای عضو اوپک و روسیه است. این کشورها قصد دارند تا مازاد عرضه ی چندساله ی موجود در بازار نفت را پایان دهند. 

تلاش چین برای بستن قراردادهای نفتی با یوآن

تصمیم دولت چین برای وارد کردن یوان به قراردادهای نفتی احتمالاً یک ضربه بزرگ و اساسی به دلار نفتی خواهد بود و راه را برای بین‌المللی‌تر شدن یوان در بازارها باز خواهد کرد. به نقل از اسپوتنیک، کارشناسان چینی بر این باورند که پکن هم‌اکنون آماده است تا به پشتوانه طلا پروژه وارد کردن یوان به قراردادهای نفتی خود را کلید بزند و ریسک آن را پذیرفته است. چنگ بنگینگ، یکی از کارشناسان مؤسسه اقتصاد جهانی زیرمجموعه سازمان روابط بین‌الملل معاصر چین معتقد است آغاز شکل‌گیری قراردادهای نفتی بر مبنای ارزی یوان قدمی مهم برای بین‌المللی کردن ارز ملی چین است. چنگ تأکید کرد: هم‌اکنون بهترین زمان برای این کار است. قیمت نفت در سطوح پایین قرار داشته و عرضه نیز از تقاضا بیشتر است و از سوی دیگر چین نیز بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است. وی ادامه داد: اگر ما مبنای پرداخت قراردادهای نفتی را امروز به یوان تعیین نکنیم، ما دیگر یاد نخواهیم گرفت وقتی که شرایط بازار تغییر می‌کند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود، چگونه بر قیمت‌گذاری نفت اثر بگذاریم و در این صورت ما در موضع ضعف قرار می‌گیریم. جزئیات بیشتر

گرانی دلار در مرز 4 هزار و 70 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 38 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت 40 هزار و 710 ریا فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 61 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 540 یرال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 11 هزار و 126 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین روز کار هفته قبل، 7 ریال گران تر فروخته شد.

از «درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی» تا «کشوری با پایین ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا»
تورم تولیدکننده بخش‌ خدمات افزایش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص کل قیمت تولید کننده (تورم تولید) بخش­های خدمات در فصل تابستان امسال به عدد ٢٣٨,٢ رسید که نسبت به فصل بهار 1.6 درصد افزایش یافته است. جزئیات بیشتر

واردات موز ۴۶ میلیون دلار کاهش یافت

یک مقام مسئول گفت:اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار، علاوه بر رشد ۱۰درصدی صادرات سیب تازه در سال ۹۵، موجب کاهش ۹درصدی واردات موز و صرفه جویی ارزی ۴۶ میلیون دلاری در این سال شده است. مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ر مورد صادارت پسته کشور نیز گفت: به رغم تولید و ذخایر قابل توجه ایالت متحده آمریکا در سال ۹۵، صادرات پسته ایران در این سال نسبت به سال ۹۴ با افزایش ۵.۸۵ درصدی از نظر وزنی و ۵.۷۵ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است. شجری خاطر نشان کرد که میزان صادرات پسته در سال ۹۵ حدود ۱۳۸ هزار و ۱۴۰ تن بوده است.

هواپیمایی اتحاد ۱۶ میلیارد دلار از ایرباس هواپیما می‌خرد

خبرها حاکی از آن است که هواپیمایی اتحاد امارات ممکن است در نمایشگاه صنایع هوایی دبی که از ۱۲ ام تا ۱۶ ام نوامبر برگزار می شود، بین ۳۶ تا ۳۸ هواپیمای جدید ایرباس A380 جت Superjumbo به ارزش ۱۶ میلیارد دلار سفارش دهد. به نقل از رویترز، این در حالی است که شرکت های ایرباس و اتحاد هنوز اظهار نظر رسمی ای در مورد این قرارداد نکرده اند. قرارداد احتمالی بین ایرباس و هواپیمایی اتحاد یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه صنایع هوایی دبی خواهد بود که بدون توجه به فضای خاکستری منطقه با توجه به افزایش تنش های سیاسی رخ خواهد داد. این نمایشگاه در فاصله ی ۱۲ تا ۱۶ ام نوامبر و در دبی برگزار می شود. لازم به ذکر است که به دلیل اختلافات سیاسی بین قطر و برخی کشورهای عربی منطقه، هواپیمایی قطر در نمایشگاه صنایع هوایی دبی غایب خواهد بود. همچنین، باید خاطرنشان ساخت که هواپیمایی امارات بزرگترین خریدار غول پیکرترین جت مسافر بری دنیا یعنی هواپیمای ایرباس A380 است. این شرکت در حال حاضر ۱۴۲ فروند از این مدل هواپیما را سفارش داده و ۱۰۰ فروند هم با مدیریت این شرکت هم اکنون در حال پرواز در مسیرهای مختلف هستند. 

کشوری با پایین ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا

روزنامه ایتالیایی ایل سوله روز شنبه نوشت: 'پییر موسکوویسی' رئیس کمیسیون مالی اتحادیه اروپا گزارش این نهاد را درباره رشد اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای سال های 2017 و 2018 منتشر کرد که بر اساس آن، ایتالیا با رشدی برابر با 1.5 درصد در سال 2017 و 1.3 درصد در سال 2018 در انتهای جدول رده بندی رشد اقتصادی در میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، همچنین اتحادیه اروپا پس از پنج سال رشد اقتصادی نسبتاَ ضعیف، در سال جاری میلادی و همچنین سال آینده، با رشدی سریع روبرو خواهد بود. به نظر موسکوویسی، رشد اقتصادی منطقه یورو در امسال و سال های 2018 و 2019، به ترتیب به 2.2 درصد، 2.1 درصد و 1.9 درصد خواهد رسید. وی در گزارش خود افزود: انگلستان نیز در سال 2019 میلادی با وجود خروج از اتحادیه اروپا از نظر رشد اقتصادی از ایتالیا پیشی خواهد گرفت. جزئیات بیشتر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
صادرات گوشت گاو بدون محدودیت؟!!!! بفرمایید کلا دامداری ایران را نابود کنید دیگر
راستی آقا تعارف نکن الان مشکل مرغ و تخم مرغ هم داریم لطف کنید وارد کنید که دیگه یک دفعه و یک جا زیر آب تولیدات داخلی را بزنید بره پی کارش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان