بازدید 3744

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش صادرات آمریکا و کاهش تولید اوپک

روز پنجشنبه قیمت نفت بدون تغییر ماند. در اواخر روز چهارشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۴۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، افزایش میزان صادرات نفت آمریکا علیرغم کاهش میزان عرضه ی نفت توسط کشورهای عضو اوپک و سایر کشورهای بزرگ صادر کننده ی نفت از جمله روسیه عنوان شده است.
کد خبر: ۷۴۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 09 November 2017
روز پنجشنبه قیمت نفت بدون تغییر ماند. در اواخر روز چهارشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۴۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، افزایش میزان صادرات نفت آمریکا علیرغم کاهش میزان عرضه ی نفت توسط کشورهای عضو اوپک و سایر کشورهای بزرگ صادر کننده ی نفت از جمله روسیه عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز گذشته بدون تغییر ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر قیمت، بشکه ای ۵۶.۸۱ دلار صورت گرفت. در هفته ی گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. همچنین، در هفته ی گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۶۹ دلار رسیده بود.

به اعتقاد برخی معامله گران بازار نفت، عاملی که باعث افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت برنت از ماه جولای شده به دلیل افزایش صادرات نفت آمریکا و پدیدار شدن نشانه های کاهش تقاضا به پایان راه خود رسیده است.

روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳ نوامبر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه (مجموعا ۴۵۷.۱۷ میلیون بشکه) افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تحلیلگران پیش بینی کاهش ۲.۹ میلیون بشکه ای را در بازه زمانی مذکور کرده بودند. افزون بر این، تولید نفت خام آمریکا با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان، بالاترین سطح تولیدی نفت خام در آمریکا است.

در این خصوص، به گفته ی مسوول تنظیم کننده ی بازار انرژی تگزاس، انتظار می رود که تولید نفت خام آمریکا در آینده افزایش یابد. ایالت تگزاس در ماه اخیر میلادی ۹۹۷ مجوز جدید برای استخراج نفت صادر کرده است. این میزان به نسبت ماه مشابه در سال میلادی گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.


این در حالی است که تلاش روسیه و کشورهای اوپک در خصوص پایبندی به قرارداد کاهش عرضه ی نفت اوپک و افزایش قیمت ها، ساختار کلی قیمت بازار نفت را در شرایط حاضر نسبتا ثابت نگه داشته است. درنتیجه ی تلاش مشترک اوپک و روسیه، قیمت نفت تنها در ماه گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند.

در این خصوص نهاد مشاوره ی بازار انرژی FGE گفته است که ''با تمدید قطعی توافق کاهش عرضه بین اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک بعد از مارچ ۲۰۱۸، قیمت ها ممکن است افزایش یابد و به طور موقت به بازه ی ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه برسد''.

سوال اساسی در هفته های آخر سال ۲۰۱۷ این است که آیا معامله گران بازار نفت ترجیح می دهند که با فروش کمتر اقدام به افزایش بیشتر قیمت کنند یا با افزایش فروش به سود دریافتی خود بیفزایند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر