بازدید 12356
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودروسازان» تا «گردش ۴۲ هزار میلیارد تومانی بازار مسکن»

این پیمانه تیترهایی همچون خودرویی‌ها جلوی رشد بیشتر شاخص بورس را گرفتند، سایه سنگین شاخص سهام آسیا بر بازار طلا، رشد 62 ریالی دلار در روز سه شنبه رقم خورد، افزایش قیمت نفت پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان، حمایت مشروط نیجریه از تمدید توافق اوپک، هشدار "سراج" به بانک‌های متخلفی که نرخ سود را رعایت نمی‌کنند وگفت و گوی هند با ایران برای تجارت با افغانستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 08 November 2017
از «بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودروسازان» تا «گردش ۴۲ هزار میلیارد تومانی بازار مسکن»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون خودرویی‌ها جلوی رشد بیشتر شاخص بورس را گرفتند، سایه سنگین شاخص سهام آسیا بر بازار طلا، رشد 62 ریالی دلار در روز سه شنبه رقم خورد، افزایش قیمت نفت پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان، حمایت مشروط نیجریه از تمدید توافق اوپک، هشدار "سراج" به بانک‌های متخلفی که نرخ سود را رعایت نمی‌کنند وگفت و گوی هند با ایران برای تجارت با افغانستان را در بر دارد.


بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودروسازان

خودروسازان در حالی به افزایش قیمت برخی محصولات خود طی سال‌جاری پرداختند که یکسری از خودروها به‌دلیل اشباع بازار با قیمتی پایین‌تر از نرخ کارخانه عرضه می‌شود. آن گونه که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گویند، این روزها همراه با افزایش قیمت برخی از خودروهای کارخانه‌ای، بازار نه‌تنها واکنش منفی به این موضوع نداشته بلکه قیمت برخی از محصولات در بازار پایین‌تر از کارخانه عرضه می‌شود. از جمله این خودروها می‌توان به رنو کپچر، سراتو، تیبا و چانگان اشاره کرد که بین یک تا ۴ تومان زیر قیمت نمایندگی در بازار به فروش می‌رسند. شرکت‌های خودروساز اوایل ماه جاری قیمت برخی این خودروها را افزایش دادند. آن گونه که به‌نظر می‌رسد، مهم‌ترین عامل در فروش خودرو زیر قیمت کارخانه به بحران تقاضا در بازار مربوط می‌شود؛ از آنجا که افزایش قیمت در برخی خودروها متناسب با تقاضای بازار خودروی کشور نبوده؛ بنابراین برخی از فروشندگان خودرو در بازار مجبور به فروش آنها زیر قیمت کارخانه شده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع در حالی است که به گفته فعالان بازار تقاضای اندکی برای خودروهای دارای تسهیلات در بازار وجود دارد.

خودرویی‌ها جلوی رشد بیشتر شاخص بورس را گرفتند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه شانزدهم آبان‌ماه 96 با افزایش 40 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 87 هزار و 883 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با  افزایش 12 واحدی به رقم 28 هزار و 204 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 27 واحدی، عدد 17 هزار و  551 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 20 واحدی به رقم 13 هزار و 260 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.08 درصد، 75 واحد کاهش را رقم زد به سطح 94 هزار و 665 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 34 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 499 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 49 واحد رشد معادل 0.03 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 47 واحد را به نمایش گذاشت. نماد خودرو (ایران خودرو)، نماد فملي (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، نماد خساپا (سایپا)، نماد حكشتي (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران)، نماد فاراك (ماشين‌ سازي‌ اراك‌)، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) و همچنین نماد وبملت (بانك ملت) بیشترین تأثیر منفی را در برآورد نماگر بورس تهران داشتند.

از «بی‌اعتنایی بازار به افزایش قیمت خودروسازان» تا «گردش ۴۲ هزار میلیارد تومانی بازار مسکن»

سایه سنگین شاخص سهام آسیا بر بازار طلا

شاخص سهام آسیا در ابتدای معاملات روز گذشته به بالاترین سطح خود در ده سال اخیر رسید. قیمت هر اونس طلا نیز با 0.1 درصد کاهش به کمتر از 1280 دلار رسید. قیمت طلا روز دوشنبه، تحت تاثیر تنش های سیاسی در عرصه بین المللی با رشد یک درصدی روبرو شد که این میزان افزایش از 25 سپتامبر تاکنون بی سابقه بوده است. شاخص سهام ام اس سی آی آسیا در آغاز مبادلات روز گذشته با رشد 0.3 درصدی همراه شده است. ارزش دلار آمریکا که روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در 8 ماه اخیر در برابر ارزهای معتبر بین المللی رسیده بود، روز سه شنبه، با کاهش نسبی روبه رو شده است. نگرانی های مربوط به عدم تصویب طرح مالیاتی ترامپ در کنگره آمریکا نیز تأثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشته است.

رشد 62 ریالی دلار در روز سه شنبه رقم خورد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 62 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 673 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 86 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 542 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 111 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 7 ریال گران تر فروخته شد.

افزایش قیمت نفت پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان

روز سه شنبه قیمت نفت به طور نسبی افزایش یافت. اين در حالي است كه اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۲۷ دلار رسید. دلیل افزایش نسبی قیمت نفت، افزایش تنش ها میان ایران و عربستان عنوان شده است. همچنین، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به تحکیم قدرت خود در دربار سعودی به وسیله ی دستگیری تعدادی از اعضای خاندان آل سعود بوده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۳۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۳۲ دلار صورت گرفت. قیمت نفت در روز گذشته به بالاترین میزان خود در ۶ هفته ی اخیر رسیده است. 

حمایت مشروط نیجریه از تمدید توافق اوپک

امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، اعلام کرد: اگر درباره حضور این کشور در توافق جهانی کاهش تولید نفت شرایط مطلوبی مطرح شود، این کشور از تمدید این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی حمایت می‌کند. وی همچنین اعلام کرد میان دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تفاهمی روز افزون برای تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت مشاهده می‌شود. وزیر نفت نیجریه گفت: دلیلی ندارد که یک سازوکار کارآمد را تغییر دهیم؛ برای تمدید توافق اجماع وجود دارد و تنها مسأله، مدت این تمدید است. نیجریه به دلیل بحران داخلی، از توافق جهانی کاهش تولید نفت معاف بود، اما اکنون تولید آن افزایش یافته است. با این همه، کاچیکوو اعلام کرد که روند بازسازی تولید نفت این کشور همچنان ادامه دارد. وی درباره سقف تولید مطلوب برای نیجریه، گفت: ما به دنبال رقمی هستیم که به ما امکان همراهی (با کاهش تولید نفت) را بدهد؛ این رقم  یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.

هشدار "سراج" به بانک‌های متخلفی که نرخ سود را رعایت نمی‌کنند

ناصر سراج در حاشیه جلسه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی و اعضای هیأت رئیسه اتاق ایران در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه برخی از بانکهای دولتی و خصوصی مصوبه شورای پول و اعتبار را در نرخ سود بانکی رعایت نمی‌کنند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: البته این موضوع به بانک مرکزی اعلام شده و در نهایت منجر به بخشنامه‌ای شده است که بانک مرکزی در این رابطه صادر کرده است؛ بنابراین موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود. وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور در مقابل آن بانکهایی که خلاف قانون و مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود، اقدام می‌کنند؛ اقدام قانونی انجام خواهد داد.

گفت و گوی هند با ایران برای تجارت با افغانستان

مقام های دولتی هند می گویند که برای عملیاتی کردن بندر چابهار در جنوب ایران، گفت و گو با مقام های ایرانی را آغاز کرده اند. به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون ' آری نیوز' پاکستان، گفت و گو با مقام های جمهوری اسلامی ایران زمانی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای فشار مضاعف علیه تهران سیاست خصمانه خود را علنی اعلام کرده است. هندوستان با سرمایه 500 میلیون دلاری در صدد است تا بندر چابهار را توسعه دهد تا از این طریق بتواند بدون احساس نیاز به پاکستان روابط تجاری با افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه را گسترش دهد. هند دیپلماسی اقتصاد را در قبال افغانستان در پی گرفته است و از این طریق در صدد نفوذ در این کشور است،اما مقام های پاکستان معتقدند که هند از این طریق می خواهد ثبات و امنیت کشورشان را در مرزهای غربی این کشور مختل کند. به همین دلیل است که اسلام آباد از روابط تجاری بین هند و افغانستان جلوگیری می کند. هند در نظر دارد قبل از عملیاتی شدن بندر در دست احداث چابهار در جنوب ایران عملیات انتقال کالا به افغانستان از طریق خاک ایران را آغاز کند و پیش بینی می شود که بندر چابهار سال آینده افتتاح شود. به نقل از ایرنا، سفیر هند در ایران نیز با اظهار اطمینان از راه اندازی بندر چابهار می گوید که همه چیز بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده در حال انجام است. 

گردش ۴۲ هزار میلیارد تومانی بازار مسکن

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، ۱۰۰ هزار و ۹۷۶ واحد مسکونی در هفت ماهه ابتدای سال جاری معامله شد که نسبت به ۷ ماهه اول سال ۹۵ رشد ۶.۷ درصدی داشته است. میانگین قیمت هر متر مربع در این هفت ماه نیز ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۳ درصد رشد نشان می دهد. گفتنی است، در این مدت (هفت ماه گذشته) ارزش کل معاملات مسکن رقمی معادل ۴۱ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۵ رشد ۱۶.۸ درصدی داشته است. به گزارش مهر، از سوی دیگر در این مدت برای ۸۱ هزار و ۳۴۶ واحد مسکونی قرارداد اجاره به امضا رسید که رشدی معادل ۸.۹ درصد نسبت به ۷ ماه ابتدایی سال گذشته دارد. متوسط قیمت اجاره بها نیز ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان در هر متر مربع بود که رشدی معادل ۱۶.۹ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل را نشان می دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
الان ديگه ماشين خريدن صرف ندارد، گران است خيلي، همه اش هزينه است، ميزنند به ادم، همه جا ترافيكه جاي پارك هم كه نيست،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر