بازدید 20741

حاتمی‌کیا در «پرواز به وقت شام» چه چیزی را نمایش می‌دهد؟

هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما هستند؛ خلبان و کمک‌خلبانی که از قضا پدر و پسر هم هستند. آنها حالا در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند؛ اما این همه ماجرا نیست. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌اند.
کد خبر: ۷۴۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 04 November 2017
حاتمی‌کیا در «پرواز به وقت شام» چه چیزی را نمایش می‌دهد؟
تازه‌ترین فیلم بلند سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، در شرایطی آخرین مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد که با توجه به فاصله مانده تا سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، باید دید این فیلم به این رویداد می‌رسد؟ اما پرسش بزرگ‌تر این است که حاتمی‌کیا در «پرواز به وقت شام» دقیقاً چه چیزی را نمایش می‌دهد و اصلِ داستانی که این کارگردان کاربلد به سراغش رفته، چیست؟
 
به گزارش «تابناک»؛ ابراهیم حاتمی‌کیا در سال‌های اخیر مجدد به مسیر گذشته بازگشته و کمی از فضای فیلمسازی درام اجتماعی فاصله گرفته است. در همین راستا، پس از «چ»، «بادیگارد» را ساخت و اکنون فیلم «پرواز به وقت شام» را درباره سوریه ساخته است. روند تولید این فیلم سینمایی با انتشار چند تصویر در مراحل تولید پی گرفته شد و حاتمی‌کیا مطابق با رویه مرسومش، آنچنانش خبررسانی گسترده‌ای از روند تولید اثرش را رسانه‌ای نکرد.
 
همین تاکتیک اطلاع رسانی قطره چکانی حاتمی کیا، به افزایش کنجاوی درباره فیلم‌هایش دامن می‌زنند و بسیاری برای رفع این کنجکاوی در ایام جشنواره فیلم فجر به سانس‌های نمایش فیلم‌های حاتمی کیا هجوم می‌برند و در دو دهه اخیر هیچ گاه شاهد نبوده‌ایم که اکران فیلم‌های این کارگردان باهوش بدون هیجان و غلغله جمعیت در ایام جشنواره رقم بخورد. این بار نیز بسیاری کنجکاوند تا ببینید حاتمی‌کیا از کدام زاویه به سراغ روایتی از داعش رفته است.
 
امروز جزئیاتی از فیلم تازه این کارگردان نشت کرد و مشخص شد داستان او، یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما هستند؛ خلبان و کمک‌خلبانی که از قضا پدر و پسر هم هستند. آنها حالا در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. اما این همه ماجرا نیست. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌اند.

 
حاتمی‌کیا در «پرواز به وقت شام» چه چیزی را نمایش می‌دهد؟ حاتمی‌کیا تصویربرداری‌های فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان‌و‌بلوچستان انجام داده و ظاهراً برای بازسازی و واقعی شدن لوکیشن‌ها، شماری از خودروهای رزمی نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت به همراه شماری از خودروهای سالم و منهدم شده داعش به ایران منتقل شده و در لوکیشن‌های متفاوت فیلم مورد استفاده قرار گرفته است.
 
حاتمی‌کیا بدین شکل کوشیده تا نقص در جزئیات دکوپاژها نباشد و اصل داستان با چنین نقایص فنی و تصویری که ممکن است به گاف‌های اساسی ختم شود، به حاشیه رانده نشود. این کارگردان پرسابقه همین میزان حساسیت را در مراحل پس از تولید نیز دارد و با توجه به نیاز به بهره برداری از جلوه‌های ویژه برای صحنه‌های اکشن این فیلم، طبیعتاً مراحل پس از تولید همچون فیلم «چ» بسیار طولانی خواهد بود.
 
اکنون باید دید آیا در فاصله حدود 90 روز تا جشنواره فیلم فجر، این مراحل به پایان می‌رسد و فیلم حاتمی کیا در سی و ششمین جشنواره فجر رونمایی می‌شود و یا باید منتظر بود تا این فیلم در اکران سال 1396 عرضه شود و در اکران عمومی به تماشایش بنشینیم.
 
البته با توجه به اینکه حدود یک ماه از فیلمبرداری آخرین سکانس‌ها می‌گذرد و برخی خبرها حکایت از آن دارد که تدوین این فیلم نیز مراحل پایانی را می‌گذراند، دور از انتظار نیست که این فیلم به جشنواره برسد. «پرواز به وقت شام» نوزدهمین فیلم بلند سینمایی ابراهیم حاتمی کیا است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر