بازدید 15240
استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با «تابناک»:

برخی استانداران ابقاء می‌شوند/ دلایل انتخاب استانداران غیربومی/ پژاک و تروریست‌ها فعالیتی در آذربایجان غربی ندارند

قطعا چند نفر از استانداران دولت یازدهم در دولت دوازدهم ابقاء خواهند شد، البته اینها بر می گردد به تصمیم وزیر کشور و دولت، اما استاندارانی که عملکرد خوبی داشته اند و توانسته اند انسجام خوبی را بین مردم، مسئولان و نمایندگان ایجاد کنند، احتمال جا به جایی شان کمتر است.
کد خبر: ۷۴۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 03 November 2017
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به دلایل در پیش گرفتن سیاست انتخاب استانداران غیربومی توسط وزارت کشور در دولت دوازدهم، از ابقای برخی استاندارانی که عملکرد خوبی در دولت یازدهم داشته اند خبر داد.

«محمد مهدی شهریاری» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره دلایل انتخاب استانداران غیر بومی در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در سیاست کلی وزارت کشور در این دوره این است که استانداران بومی نباشند. اینکه بومی نباشند به این دلیل است که این بومی بودن می تواند عوارضی را برای استان و استاندار بومی داشته باشد؛ چرا که در صورت بومی بودن استاندار اختلاف شهری و منطقه ای ممکن است در برخی موارد و موضوعات زیاد شود.

وی افزود: هر استانی از 10 شهر دارد تا 20 و یا 30 شهر. استاندار بومی بالاخره متولد یکی از این شهرهاست و هر عملکردی داشته باشد، بالاخره ممکن است در استان اینگونه مطرح شود که استاندار هوای فلان شهر را بیشتر دارد و بودجه ها را به آنجا می برد و یا اینکه می گویند بیشتر از مدیرانی که خودش می شناسد، استفاده می کند. به همین خاطر وزارت کشور تصمیم گرفت استانداران را از بین گزینه های غیر بومی برگزیند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: منتهی حتما در این بین تناسبی بین افرادی که انتخاب می شوند و استان مورد نظر وجود خواهد داشت. مثلا در مورد بنده که از استان خراسان شمالی برای استانداری آذربایجان غربی انتخاب شدم، باید اشاره کنم که خراسان شمالی از نظر قومیتی، مذهبی، کشاورزی، دامپروری و ... شباهت های زیادی به استان آذربایجان غربی دارد.

وی به دلایل انتخاب خود برای استانداری آذربایجان غربی، ادامه داد: یکی از دلایل دیگری که بنده برای استانداری آذربایجان غربی انتخاب شدم این است که ما در این استان ارتباط سرزمینی با 3 کشور از 7 کشور همسایه ایران داریم. مشکلاتی در مرزها و مشکلاتی آن طرف مرزها داریم. در مباحث گمرک و چنین موضوعات هم مباحثی داریم که شاید دیپلمات بودن بنده نیز در این انتخاب موثر بوده است.

شهریاری ادامه داد: جدای از اینها چون این استان نزدیک تر از سایر استان های ما به اروپا است و یکسری از کمپانی های اروپایی هم برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی اعلام آمادگی کرده اند، با توجه پتانسیل هایی که این استان دارد، امکان بیشتری برای ورود اروپایی ها به کشورمان ایجاد کرده است.

به گفته وی، استانداران بر اساس معیارهایی که اشاره کردم، انتخاب شده اند و می شوند و قطعا اینطور نیست که یک نفر را وزارت کشور از شرق کشور برای غرب کشور انتخاب کند و آن فرد هم هیچ شناختی نسبت به منطقه ای که برای آن برگزیده می شود، نداشته باشد. به نظر من این موضوع سیاست خوبی است و در مواجهه ای که بنده با مردم آذربایجان غربی داشتم آنها از انتخاب استاندار غیربومی استقبال کردند.

این نماینده سابق مجلس درباره نظرات مردم آذربایجان غربی در مورد انتخاب استاندار غیر بومی، عنوان کرد: مردم استان اعتقاد داشتند که چون بنده از یک استان دیگر انتخاب شده ام، خیلی هم بهتر است و خواسته آنها هم انتخاب یک استاندار غیربومی بوده است. مردم بر این اعتقاد بودند که وقتی استاندار بومی انتخاب می شود، همیشه افرادی دور استاندار هستند که بقیه نسبت به آنها حساسیت دارند. بالاخره بنده با عدم شناخت از گروه ها و دسته بندی های خاصی که در استان وجود دارند و هر کسی هم دنبال رانت و منافع خودش هم هست، کارم را دنبال می کنم.

وی یادآوری کرد: البته خوشبختانه در استان آذربایجان غربی این مسائل خیلی مطرح نیست و مردم بسیار نجیب هستند که در کمال وقار و محجوبیتی که دارند، از قومیت های مختلف یعنی ترک، کرد و مسیحیان در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی دارند که این می تواند الگویی باشد برای تمام کشور. بالاخره در هرجایی هم افرادی پیدا می شوند که بحث های افراطی را مطرح می کنند، اما قریب به اتفاق مردم استان اصلا چنین نگاهی ندارند.

شهریاری در پاسخ به این سئوال تا چه زمانی وضعیت استان ها و انتخاب استانداران مشخص خواهد شد؟ گفته می شود بر خلاف سیاست غیر بومی گزینی استانداران، برخی از استانداران فعلی نظیر استاندار خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ماندگار خواهند شد و کار خود را ادامه خواهند داد؟ گفت: قطعا چند نفر از استانداران دولت یازدهم در دولت دوازدهم ابقاء خواهند شد، البته اینها بر می گردد به تصمیم وزیر کشور و دولت، اما استاندارانی که عملکرد خوبی داشته اند و توانسته اند انسجام خوبی را بین مردم، مسئولان و نمایندگان ایجاد کنند، احتمال جا به جایی شان کمتر است.

وی در پاسخ به این سئوال که آخرین وضعیت فعالیت گروهک های تروریستی مثل پژاک و اینها در استان آذربایجان غربی چگونه است؟ تاکید کرد: این گروهک های تروریستی در حقیقت می توان گفت که تقریبا دیگر وجود ندارند؛ یعنی با توجه به فعالیت ها و اقداماتی که نیروهای امنیتی، سپاه، قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و نیروی انتظامی داشته اند و دارند، در آذربایجان غربی هیچ مشکل دیگری از این ناحیه نداریم.

سرکنسول سابق ایران در فرانکفورت اضافه کرد: تحرکات این گروهک های تروریستی در حال حاضر عمدتا در آن طرف مرزهای جمهوری اسلامی و آذربایجان غربی است که آن هم توسط نیروهای امنیتی در حال رصد شدن است و اشراف کاملی در مورد فعالیت ها و اقدامات آنها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: البته این را هم بگویم که مردم کرد ما هیچ ارتباطی با این گروهک های تروریستی ندارند. اگر هم موارد معدودی وجود دارد در هر جایی ممکن است چنین موضوعاتی باشد. این تنها مربوط به مرزهای غربی کشور ما هم نیست و ممکن است در هر جای دیگری از کشور و خارج از کشور چنین افراد و مواردی باشند.

به گفته شهریاری، در زمینه فعالیت های گروهک های تروریستی الحمدلله اکنون مشکل خاصی در استان آذربایجان غربی وجود ندارد و همانطور که گفتم تقریبا اینها وجود و فعالیتی ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۱۰
تو این مملکت کسی بر اساس لیاقت و توانایی سر کار نیست , یه مشت خواص و فرزندانشان دارند میتازند.
قوم گرایی یعنی چی؟بومی تا با حال چه کار بزرگی کرده که غیر بونی نمی تواند؟هر دو غیر کارآمد و غیر قابل اعتمادند
یه استاندار ضعیف در استان کوچیک رو اوردن استاندار استان بزرگی کردن فکرر میکنن مردم خر هستن
هر هفته نزدیک 10 نفر از مرزداران به دست تروریستای پژاک و پ ک ک شهید میشن کلی هم مردم از دستشون اذیت میشن چن ماه پیش یه معدن رو با تهدید تعطیل کردن چطور مشکلی نیست؟؟؟؟
استاندار غير بومي تا بياد منطقه و فرهنگ مردم را بشناسه وقتش تمومه، پس اين كار غلطه
این اقا خودش کرده وهوای کردا رو داره
قابل توجه استاندار خوش خیال: شنیده ها حاکی از درگیری امروز نیروهای هنگ مرزی چالدران در منطقه بابانور و شهادت هشت تن از مرزبانان غیور را دارد.
اومد گفت تو آذربایجان مشکل امنیتی نداریم و من خیلی لیاقت دارم که روز بعدش ۸ تا از مرزبانامون رو شهید کردن
ایشون چه جور استانداری هستن که از شرایط منطقه کوچترین و کمترین آگاهی ندارن . میگه پژاک پ ک ک نیس همین دیروز 8 نفر از مرزبانای بیگناه این منطقه شهید شدن اگه پژاک نیس حتما خود کشی بوده دیگه . لازم نیس تاریخ اقوام این منطقه بلد باشه فقط ای کاش قبل از استاندار شدن حداقل تاریخ 1 سال پیش رو مطالعه می کرد که چقدر ما کشته و شهید دادیم چقدر تو مرزامون همون گروه هایی که وجود ندارن دارن باج میگیرن ، آدم میکشن ، قاچاق انسان و مواد و ...... انجام میدن باید به وزارت کشور به خاطر همچین انتخابای جایزه داد
(( استاندار بومی بالاخره متولد یکی از این شهرهاست و هر عملکردی داشته باشد، بالاخره ممکن است در استان اینگونه مطرح شود که استاندار هوای فلان شهر را بیشتر دارد))
چه دليل مسخره اي، خوب رييس جمهور هم متولد يكي از شهرهاي ايران است حالا بايد رييس جمهور رو از خارج بياريم!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار