بازدید 11304
پیمانه اقتصادی؛

از «انتقال گاز به هند با کار مشترک روسیه و ایران» تا «راهکاری برای پیشگیری از خرابی خودرو»

این پیمانه تیترهایی همچون افت 1.1 درصدی قیمت در پایان ماه اکتبر، افزایش قیمت انواع سکه، تقویت شاخص کل بورس، افزایش قیمت نفت، بازار اوراق مسکن؛ تشدید نوسانات «تسه»ها، تولید شیر خام امسال از ۱۰ میلیون تن عبور می‌کند، افت دلار آمریکا و یورو در کنار رشد درهم در بازار ارز، مصر تا پایان سال آینده در تولید گاز خودکفا می‌شود، برداشت برگ سبز چای به پایان رسید و امضای ۶ تفاهم نامه نفتی بین ایران و روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 02 November 2017
از «انتقال گاز به هند با کار مشترک روسیه و ایران» تا «راهکاری برای پیشگیری از خرابی خودرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افت 1.1 درصدی قیمت در پایان ماه اکتبر، افزایش قیمت انواع سکه، تقویت شاخص کل بورس، افزایش قیمت نفت، بازار اوراق مسکن؛ تشدید نوسانات «تسه»ها، تولید شیر خام امسال از ۱۰ میلیون تن عبور می‌کند، افت دلار آمریکا و یورو در کنار رشد درهم در بازار ارز، مصر تا پایان سال آینده در تولید گاز خودکفا می‌شود، برداشت برگ سبز چای به پایان رسید و امضای ۶ تفاهم نامه نفتی بین ایران و روسیه را در بر دارد.


انتقال گاز به هند با کار مشترک روسیه و ایران

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد روسیه و ایران تا پایان امسال چارچوب قانونی اجرای پروژه‌ انتقال گاز طبیعی از ایران به هند را کلید آماده می‌کنند و این کار در سال 2018 عملی خواهد شد.  نواک همچنین گفت: شرکت گازپروم روسیه درنظر دارد که در ایران گاز طبیعی تولید کند و 1200 کیلومتر خط لوله گاز از ایران به هند را اجرا خواهد کرد. /رویترز

افت 1.1 درصدی قیمت در پایان ماه اکتبر

طلا ماه اکتبر را در حالی به پایان رساند که در این مدت با افت 1.1 درصدی قیمت روبرو شده است. به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر سیاست های پولی و نرخ بهره بانک های مرکزی بزرگ جهان قرار خواهد داشت. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز عامل مهمی برای قیمت طلا خواهد بود. آمارهای اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا قرار است جمعه منتشر شود. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

افزایش قیمت انواع سکه در معاملات روز چهارشنبه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز چهارشنبه نرخ انواع سکه بالا رفت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۹۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۰۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومان، نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش ۶۷۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۵۱ هزار تومان بود.  

تقویت شاخص کل بورس با حمایت پالايش نفت بندرعباس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه 96 با افزایش 195 واحدی معادل 0.22 درصد به رقم 87 هزار و 844 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری بازهم هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 62 واحدی به رقم 28 هزار و 191 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 49 واحدی، عدد 17 هزار و 525 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 37 واحدی به رقم 13 هزار و 240 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.27 درصدی معادل 254 واحد به سطح 94 هزار و 684 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 242 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 532 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل، با کاهش 132 واحد معادل 0.07 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 648 واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات امروز بازار سرمایه، نماد معاملاتی شرکت های پالایش نفت بندرعباس با 97 واحد، گسترش نفت پارسیان با 38 واحد، پتروشیمی پردیس با 32 واحد، بانك ملت با 28 واحد و پالايش نفت اصفهان با 27 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. 

از «» تا «کار مشترک روسیه و ایران برای انتقال گاز به هند»

افزایش قیمت نفت با پایبندی قوی کشور ها به قرارداد کاهش تولید اوپک

روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافت. اواخر روز سه شنبه نیز قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۰.۹۴ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، پایبندی قوی کشورهای عضو اوپک و روسیه به قرارداد کاهش تولید اوپک، از برای خاتمه بخشیدن به مازاد عرضه نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه،  ۵۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکهای ۶۱.۵۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۴ سنت افزایش، بشکه ای ۵۵.۱۲ دلار صورت گرفت. این در حالی ست که قیمت نفت برنت در اوایل روز به بشکه ای ۶۱.۷۰ نیز رسیده بود که بالاترین نرخ از ماه جولای سال ۲۰۱۵ است. قیمت نفت در ماه اکتبر ۷ درصد افزایش یافته و این چهارمین ماه متوالی است که قیمت نفت به لطف قرارداد کاهش تولید اوپک افزایش می یابد. میزان پایبندی به قرارداد کاهش تولید اوپک در ماه اکتبر، ۹۲ درصد بوده است که ۶ درصد بیشتر از سطح پایبندی در ماه سپتامبر است. 

بازار اوراق مسکن؛ تشدید نوسانات «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 3/ 2 درصدی به قیمت 76 هزار و 448 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای آبان و رسیدن به کف 73 هزار تومان (کمترین قیمت از 6 خرداد) در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در مهر ماه شاهد رشد 4/ 34 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به مهر سال گذشته بودیم. به نقل از دنیای اقتصاد، در ماه‌های اخیر افزایش تقاضای مسکن به‌ویژه از سوی «خانه‌اولی»ها با ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن در کنار رشد تقاضای از سوی بافت فرسوده، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن را ( ۷/ ۸ درصدی) رقم زده است.

تولید شیر خام امسال از ۱۰ میلیون تن عبور می‌کند

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور پیش بینی کرد تا پایان امسال تولید شیرخام در کشور از ۱۰ میلیون تن عبور کند و تولید ۸۳۵ هزار تن گوشت قرمز نیز محقق شود. محمد رضا صالحی گفت: با تولید ۸۳۵ هزار تن گوشت قرمز ۹۰ درصد خود اتکایی به تولید این محصول را حفظ خواهیم کرد. ملاصالحی در مورد تولید شیر خام در برنامه ششم توسعه اذعان داشت: در این برنامه تولید ۱۱.۵ میلیون تن و در چشم انداز اقتصاد مقاومتی ۱۵.۵ میلیون تن تولید شیر خام هدفگذاری شده است. وی سرانه مصرف شیر خام در کشور را ۱۰۰ کیلو گرم بیان کرد و گفت: ما با متوسط سرانه جهانی فاصله داریم.

افت دلار آمریکا و یورو در کنار رشد درهم در بازار ارز

در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 32 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 442 ریال فروحته شد. هر یورو نیز با افت 82 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 557 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 89 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 18 ریال گران تر فروخته شد.

از «انتقال گاز به هند با کار مشترک روسیه و ایران» تا « راهکاری برای پیشگیری از خرابی خودرو»


مصر تا پایان سال آینده در تولید گاز خودکفا می‌شود

پایگاه خبری «الیوم السابع » مصر چهارشنبه شب به نقل از «طارق ملا» وزیر نفت این کشور نوشت: مصر تا آخر سال آینده در تولید گاز مایع خودکفا می شود و دیگر گاز مایع وارد نخواهد کرد. طارق ملا افزود:مصر اکنون به طور ماهانه گاز طبیعی به ارزش 200میلیون دلار وارد می کند اما اواخر سال آینده و با تکمیل شدن مراحل بهره برداری از میدان گازی 'ظهر'، دیگر نیاز به واردات گاز ندارد. وزیر نفت مصر گفت که کشورش سالانه به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار از خارج گاز وارد می کند و با بهره برداری از میدان گازی ظهر، این مبلغ در خزانه دولت باقی می ماند و حتی در سال 2020 مازاد مصرف خواهد داشت و می تواند مقادیر زیادی از این گاز را در صنایع سنگین و بخش پتروشیمی استفاده و باقیمانده را نیز صادر کند. وزیر نفت مصر ذخایر گازی تائید شده این کشور را بیش از 72تریلیون فوت مکعب و ذخایز تائید نشده را حدود 120تریلیون فوت مکعب دانست. ملا گفت: کارشناسان می گویند منطقه شرق دریای مدیترانه آینده درخشانی در خصوص ذخایر گازی دارد. /ایرنا

امضای ۶ تفاهم نامه نفتی بین ایران و روسیه

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از امضای ۶ تفاهم‌نامه با شرکت‌های نفتی روس در حاشیه سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران خبر داد. به نقل از وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا درباره جزئیات تفاهم‌نامه‌های امضا شده، اظهار کرد: نخستین تفاهم‌نامه که به امضای بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه رسیده، همکاری راهبردی در حوزه انرژی است. وی با بیان این که، این تفاهم‌نامه‌ها از همکاری تحقیقاتی آموزشی تا توسعه میدان‌های نفت و گاز را شامل می‌شود، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران ۲ تفاهم‌نامه با گازپروم و ۲ تفاهم‌نامه با روسنفت امضا کرده است. جزئیات بیشتر

برداشت برگ سبز چای به پایان رسید

رئیس سازمان چای با بیان اینکه امسال دوره برداشت برگ سبز چای حدود ۵ روز تمدید شد، اظهارداشت: امسال شرایط اقلیمی مناسب بود،  برگ خوبی در برخی باغات داشتیم و برای اینکه کشاورزان همه برگ تولیدی را بتوانند برداشت کنند طول دوره برداشت تمدید شد. وی با اشاره به اینکه برداشت ۵ آبان ماه به اتمام رسید، اضافه کرد: علی رغم خشکی شدیدی که امسال با آن مواجه بودیم، ۱۰۸ هزارتن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان  در کشور تولید شد. رئیس سازمان چای با بیان اینکه سال گذشته میزان بارش‌ها و نزولات جوی استثنایی بود و به همین دلیل قابل مقایسه با هیچچ سالی نیست، ادامه داد: خشکی که ما امسال با آن مواجه بودیم مشابه خشکی بود که در سال ۹۳ اتفاق افتاد ضمن اینکه ما سال ۹۴؛ ۸۷ هزارتن برگ تولید کردیم که امسال حدود ۲۴ درصد رشد دارد همچنین در سال ۹۳؛ میزان تولید ۶۵ هزارتن بوده است. روزبهان در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران(به طور میانگین ۶۵ درصد) به حساب آنان واریز شده است، امیداویم در فصل زمستان باقی مطالبات نیز پرداخت شود، تمام تلاش ما این است که اوایل زمستان این کار انجام شود.

راهکاری برای پیشگیری از خرابی خودرو

در سال ۲۰۱۸ روند استفاده از فناوری‌های تلماتیک و حفظ سوابق رانندگی صاحبان خودرو، بیش از پیش ادامه خواهد یافت. با گسترش فناوری‌های ارتباطی، رانندگان نیز نسبت به ارسال اطلاعات خود حساسیت کمتری نشان می‌دهند و از نتایج این ارتباط دوجانبه با خودروسازان، بهره‌مند می‌شوند. سیستم‌های تلماتیک، که امروزه به‌طور گسترده در خودروهای تویوتا و برخی خودروسازان دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلاعاتی درخصوص وضعیت خودرو به شرکت سازنده ارسال می‌کند. بدین ترتیب، خودروساز می‌تواند در صورت وجود نقص فنی پیام‌های هشدار لازم را به راننده ارسال کند و او را برای انجام تعمیرات فرا بخواند. با فراخوان به موقع، از بروز اشکالات پیچیده‌تر و افزایش هزینه تعمیر خودرو پیشگیری خواهد شد و ریسک خرابی ناگهانی خودرو نیز به شدت کاهش خواهد یافت. در حقیقت این فناوری امکان ارائه خدمات بهتر به خریداران خودروهای پیشرفته را فراهم کرده است. با در نظر گرفتن روند سریع تغییرات و پیشرفت‌های فناورانه در صنعت خودرو، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ نیز شاهد شگفتی‌های تازه‌ای باشیم. به نقل از دنیای اقتصاد، سیستم‌های ارتباطی خودروها، خودروهای برقی و خودران و سامانه‌های پیش‌بینی نقص فنی خودرو تنها نمونه‌هایی هستند که حضور آنها در خودروهای آینده مسجل شده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان