بازدید 3819

نخست‌وزیر اسپانیا پارلمان و دولت کاتالونیا را منحل کرد

کد خبر: ۷۴۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۴ 28 October 2017
«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا جمعه شب در واکنش به اعلام استقلال کاتالونیا از سوی دولت محلی این ایالت، پارلمان ودولت کاتالونیا را منحل و برای روز 21 دسامبر (30 آذر )، انتخابات زودهنگام ایالتی‌ اعلام کرد .

به گزارش ایرنا، راخوی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری نشست فوق العاده هیأت وزیران ، برکناری «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا و تمامی اعضای دولتش افزون بر مدیر کل پلیس کاتالونیا را اعلام کرد.
 
وی در این رابطه با بدست گیری اختیارات پوجدمونت، اعلام داشت که با این اختیار ، پارلمان کاتالونیا را منحل و فراخوان انتخابات برای 21 دسامبر را صادر کرده است.
 
وی در توجیه تصمیم خود اشاره کرد که ضروری است که حق بیان به شهروندان کاتالونیا داده شود تا که در مورد آینده خود تصمیم گیرند.
 
راخوی اضافه کرد که دولت نمی‌ خواهد حتی یک دقیقه نیز همزیستی‌ مسالمت آمیز در کاتالونیا را به تعویق اندازد و به همین دلیل باید هر چه زودتر انتخاباتی آزاد ، تمیز و قانونی که بتواند دموکراسی در ایالت کاتالونیا را بازگرداند ، برگزار می شود.
 
نخست وزیر اسپانیا از سوی دیگر خبر داد دولت تصمیم گرفته تمامی سفارتخانه هایی‌ که کاتالونیا خودسرانه در خارج باز کرده را تعطیل و نمایندگان کاتالونیا در بروکسل و مادرید را نیز برکنار کند.
 
راخوی گفت: ما به تصمیماتی پاسخ می‌ دهیم که قصد دارد یک گروگان گیری غیر قابل قبول کاتالان ها و سرقت بخشی از سرزمین مجموع اسپانیایی را تحمیل کند .دولت دارای ابزارهای کافی‌ برای احیای عدالت قانونی و ریشه کن کردن تهدیدهایی‌ که همزیستی‌ را در خطر می‌ اندازند، می‌ باشد.
 
نخست وزیر اسپانیا از سوی دیگر اعلام کرد دولت از دادگاه قانون اساسی‌ درخواست کرده که اعلام استقلال از سوی پارلمان کاتالونیا را باطل کند.
 
بنا بر این گزارش ، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
 
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
 
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های خارجی نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
 
بدین ترتیب بود که ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ را برگزار کرد که از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
 
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار