بازدید 3325

دفاع وزارت‌خارجه انگلیس از برجام در نشست پارلمان

کد خبر: ۷۴۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰ 25 October 2017
الستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه شامگاه سه‌شنبه طی اظهاراتی در پارلمان انگلیس با اشاره به تائید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفت که از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است.

به گزارش ایرنا، الستر برت که در نشستی با موضوع «آینده توافق هسته‌ای ایران» سخنرانی می‌کرد بر اهمیت دیپلماسی در دنیای امروز تأکید کرد و گفت: ما در دنیایی زندگی نمی‌کنیم که سیاست انزوا جواب دهد بلکه بایستی در راستای بهبود روابط با یکدیگر گام برداریم.
 
این سیاستمدار انگلیسی از بهبود روابط دیپلماتیک لندن - تهران طی سال‌های اخیر ابراز خرسندی کرد و یاد آورشد: این رابطه به ما اجازه می‌دهد تا علاوه بر موضوع های موردعلاقه، در رابطه با اختلافاتمان گفت‌وگو و آن‌ها را برطرف سازیم.
 
 
وی توافق هسته‌ای با ایران را یکی از اصلی‌ترین محورهای روابط دو طرف توصیف کرد و تصریح کرد: ما از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام و نظارت آن‌ها رضایت داریم و از نگاه انگلیس برجام زنده و معتبر است.
 
برت افزود: انگلیس هرگز چنین نگاهی را نداشت که برجام معاهده‌ای فراگیر خواهد بود که تمام اختلافات انگلیس و ایران را شامل خواهد شد. هرچند ما نسبت به برخی اقدامات ایران در منطقه نگران هستیم و باید درباره آن گفت‌وگو کنیم اما این مسائل ارتباطی با برجام ندارد.
 
وی بابیان اینکه «انگلیس بر این باور است توافق با ایران بهتر از توافق نکردن است» گفت: ما نسبت به سایر مسائل چشممان را نبسته‌ایم و بنا نداریم در رابطه با مسائلی که با ایران اختلاف داریم تعامل نکنیم؛ اما اکنون سنگ بنایی داریم که به‌رغم بی‌اعتمادی موجود، توافقی به‌دست‌آمده که در آن نگاه‌های گوناگون گنجانده‌شده تا بگوییم توافق خوبی است.
 
معاون وزیر امور خارجه انگلیس با اذعان به اینکه توافق هسته‌ای سبب برقراری صلح و ثبات در منطقه شده است افزود: البته هنوز مسائل زیادی باقیمانده که ما و ایران نسبت به آن آگاه هستیم؛ اما دست‌کم اکنون این فرصت وجود دارد تا در فضایی روی این مسائل کارکنیم که ابری نیست. به نظر من این فضا برای شناخت یکدیگر و حل اختلافات بهتر از شرایطی است که توافق هسته‌ای وجود نداشت.

** هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده است

 
جک استراو، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس نیز طی اظهاراتی در این نشست از پایبندی دولت انگلیس به توافق هسته‌ای ایران ابراز خرسندی کرد.
 
وی پیامدهای خروج واشنگتن از برجام را جدی خواند و گفت: بر این اساس کشورهایی که امروز شرایط مشابهی را که ایران پیش از توافق هسته‌ای داشت، نسبت به گفت‌وگو و توافق با آمریکا محتاط عمل خواهند کرد. آن‌ها نگاه می‌کنند قراردادی که از سوی پنج قدرت جهانی امضاء و متعاقباً از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تائید رسیده به‌راحتی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا پاره می‌شود.
 
استراو تأکید کرد که هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده و تصریح کرد: از آن‌هایی که خلاف چنین ادعایی را مطرح می‌کنند دعوت می‌کنم که به تارنمای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه کنند و گزارش‌های مرتبط با ایران را مطالعه کنند.
 
'این در حالی است که' به گفته جک استراو، 'طرف غربی به تعهداتش در چارچوب برجام در رابطه با تسهیل مراودات بانکی پایبند نبوده' و افزود: این مساله مسئولیت بزرگی را بر دوش دولت انگلیس می‌گذارد تا اطمینان حاصل کند که رابطه مالی با ایران برقرارشده است. چون بانک‌ها به‌تنهایی قادر به حل این مساله نیستند و باید از سوی دولت تضمین دریافت کنند.

** هر کس تصور می‌کند از طریق افزایش فشار می‌تواند توافق سخت‌تری را علیه دولت ایران اعمال نماید، در سیاره دیگری زندگی می‌کند
 
«پیتر وستمکوت» سفیر پیشین انگلیس در آمریکا نیز طی اظهاراتی برجام را بهترین راه‌حل برای خروج از مناقشه هسته‌ای ایران برشمرد و عنوان کرد که اظهارات دونالد ترامپ علیه برجام، بخشی از راهبرد انتقادی وی علیه سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا باراک اوباما به شمار می‌رود.
 
وی اظهار کرد که به‌رغم تلاش پیشین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا (ایپیک) برای ممانعت از امضای برجام اکنون آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که این توافق به نفع امنیت و ثبات منطقه به شمار می‌رود و بهترین راهبرد در قبال آن توسعه برجام و نه لغو آن است.
 
این مقام انگلیسی خاطرنشان کرد که دونالد ترامپ بر این باور است که از طریق تحریم و فشار به ایران می توانداین کشور را متقاعد سازد که ضمانت‌های بیشتری را ارائه دهد؛ اما همه این اقدامات بیهوده است چراکه ما در اوج تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به توافق هسته‌ای دست پیدا کردیم.
 
وی بابیان اینکه «تحریم‌ها هرگز مانع توقف برنامه هسته‌ای ایران نشد» افزود: تهران در سال 2003 میلادی از 164 سانتریفیوژ برخوردار بود اما در جریان توافق هسته‌ای موافقت کرد تا به‌صورت داوطلبانه 19 هزار سانتریفیوژ خود را کاهش دهد. ازاین‌روی، هر کس این تصور را دارد که از طریق افزایش فشار می‌تواند توافق سخت‌تری را علیه دولت ایران اعمال کند، در سیاره دیگری زندگی می‌کند.
 
سایمون گس، سفیر پیشین انگلیس در ایران نیز طی سخنانی، سیاست آمریکا در قبال ایران مبنی بر نادیده گرفتن قدرت این کشور در منطقه را اشتباه و خطرناک توصیف کرد و گفت: واشنگتن بایستی درک خود را نسبت به اقدامات ایران بالا ببرد و در دام گفتمان سنی و شیعه گرفتار نشود.
 
در این نشست همچنین حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان نیز با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای بر لزوم حفظ و اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف‌های امضاء کننده تأکید کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر