بازدید 3216

افزایش ۲۵ درصدی صادرات محصولات لبنی

وزیر جهاد کشاورزی کابینه دوازدهم گفت: با تلاش دامپزشکی کشور امسال صادرات لبنیات رشد 25 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.
کد خبر: ۷۳۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 09 October 2017
وزیر جهاد کشاورزی کابینه دوازدهم گفت: با تلاش دامپزشکی کشور امسال صادرات لبنیات رشد 25 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش ایرنا، 'محمود حجتی' روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی (14 مهرماه) که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شده بود، افزود: مسائل دامپزشکی پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خود را دارد و با کوچکترین غفلت آثار زیانباری را برای کشور به همراه خواهد داشت که این امر نشان می دهد حساسیت فعالیت‌های دامپزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی از چه اهمیتی برخوردار است.

وی اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چند 10 هزار تن تولیدات کشاورزی دام و طیور وجود داشت که اکنون به چندین میلیون تن رسیده است که این نیز از تلاش همکاران ما در این بخش است.

** ایران دومین تولید کننده گوشت شترمرغ دنیا

وزیرجهاد کشاورزی گفت: طی سالهای اخیر با تلاش های دامپزشکی کشور ایران جز دومین تولیدکنندگان شتر مرغ در دنیا شده است.

** رشد 50 درصد صادرات آبزیان 

حجتی تصریح کرد: همچنین در بخش شیلات و صادرات آبزیان بیش از 50 درصد پیشرفت داشته ایم به طوری که در برخی از موارد با ملاحظات بهداشتی را رعایت و بیشتر از حد از ظرفیت‌های طبیعی استفاده کردیم و فرهنگ مراقبت‌های لازم را لحاظ نکرده ایم اما امروز شاهدیم که در بحث بیماری ماهی قزل‌آلا وضعیت مناسبی داریم.

** رشد دو برابری میگو با تلاش های دامپزشکان 

به گفته این مقام مسئول در کابینه دوازدهم، در سال 92 از لحاظ آبزی‌پروری مشکلات زیادی داشتیم به طوریکه به خاطر بیماری لکه سفید حجم زیادی از میگو از بین رفت زیرا در کنترل بیماری لکه سفید تقریبا منفعل بودیم اما وضعیت این بیماری به شکل قابل ملاحظه ای بهبود یافت به طوری که تولید میگو پرورشی از 10 تا 12 تن به 27 هزار تن در 4 سال اخیر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که نقش دامپزشکی تا چه اندازه در اقتصاد کشور، ثروت‌آفرینی ملی و درآمد خانوار و افزایش بهره‌وری و اشتغال موثر است.

** معدوم شدن 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار کشور در اثر بیماری آنفلوانزا 

حجتی با بیان این که در سال گذشته شاهد بودیم که پرندگان مهاجر چه شرایط سختی را برای تولیدکنندگان و سازمان دامپزشکی کشور ایجاد کردند، افزود: اگر تلاش و حساسیت‌های مسئولان نبود اکنون وضعیت بدی در تولید طیور داشتیم، زیرا سال گذشته 17 تا 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار ایران به دلیل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از بین رفت.

وی با تاکید براین که اگر مراقبت‌های لازم سازمان دامپزشکی و همکاران ما نبود معلوم نیست چه بر سر این صنعت می امد، افزود: پیگیریهای سازمان دامپزشکی کشور با امکانات محدود آن صورت گرفته است این در حالیست که منشاء بسیاری از بیماریهای دام و طیور ، پرندگان مهاجر بود که هیچ کس در شیوع آن نقش نداشت.

وی اظهارد اشت: با توجه به مشکلاتی که برای تامین گوشت گرم دام سبک در بازار مصرف داریم اقدام به واردات می‌شود که مراقبت‌های مهم این امر نیز توسط دامپزشکان کشور صورت می گیرد.

به گفته وی، در دامپزشکی محدودیت‌های امکانات، ابزار، ادوات و حتی نیروی انسانی وجود دارد، وضعیت کشورمان از لحاظ کیفیت نیروی انسانی مناسب است اما امکانات ما نارسایی و مشکلاتی دارد که در تلاش برای مرتفع کردن انها هستیم تا از سرمایه تولید کنندگان و مرم مراقبت کنیم و دولت نیز تلاش در حل این مشکلات دارد.

وی با بیان این که روزانه به تعداد واحدهای تولیدکنندگان خوراک بهداشتی، دام اضافه می شود ،افزود: حتی ضایعات محصولات کشاورزی با تبدیل و غنی‌سازی در اختیار صنعت خوراک دام کشورمان قرار می‌گیرد.

وی اظهارداشت: همچنان تمامی مسئولان سازمان دامپزشکی کشور تمام تلاش خود را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام دادند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که نظام دامپزشکی کشور در کنار سازمان دامپزشکی به صورت آزاد به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود خدمات ارائه می‌دهد که با کمک این نظام و سایر تشکیلات به مردم خدمات ارائه می‌شود، گفت: بنابراین با توجه به این که فعالان بخش دام و طیور سرمایه های زیادی را در این بخش گذاشته اند باید توجه کنیم که سرمایه این گروه به دلیل کم توجهی از بین نرود.

حجتی درباره افزایش روزافزون مراودات جهانی کشور ما با کمک سازمان دامپزشکی گفت: صادرات غذا بویژه در حوزه مواد پروتئینی از حساسیت بالایی برخوردار است که در برخی از اوقات این صادرات به صورت زنده انجام می‌شود و ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها