بازدید 10602
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «واردات برنج به کشور در فصل برداشت» تا «بازار داغ هیبریدی‌های خفیف»

این پیمانه موضوعاتی همچون شروع پاییزی بورس، قیمت نفت خام سبک ایران از ۵۴ دلار گذشت، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، کاهش 1.8 درصدی قیمت جهانی طلا، گران شدن سکه طرح جدید، پیش بینی طلا در روزهای آینده ، کاهش قیمت دلار و یورو در اول پاییز، ممنوع شدن استفاده از بیت‌کوین در چین، قفل تحریم اروپا بر بزرگترین بانک روسیه، کاهش رتبه اعتباری انگلیس، توزیع ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و مرغ منجمد و نرخ تورم کل بر اساس اعلام مرکز آمار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 24 September 2017
از «واردات برنج به کشور در فصل برداشت» تا «بازار داغ هیبریدی‌های خفیف»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شروع پاییزی بورس، قیمت نفت خام سبک ایران از ۵۴ دلار گذشت،  کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، کاهش 1.8 درصدی قیمت جهانی طلا، گران شدن سکه طرح جدید، پیش بینی طلا در روزهای آینده ، کاهش قیمت دلار و یورو در اول پاییز، ممنوع شدن استفاده از بیت‌کوین در چین، قفل تحریم اروپا بر بزرگترین بانک روسیه، کاهش رتبه اعتباری انگلیس، توزیع ۱۲ هزارتن گوشت قرمز و مرغ منجمد و نرخ تورم کل بر اساس اعلام مرکز آمار را در بر دارد.


شروع پاییزی حافظ با فولاد و فملی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه اول مهرماه 96 با کاهش 33 واحدی به رقم 85 هزار و 798 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری برخلاف روند صعودی روزهای گذشته، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 10 واحدی به رقم 27 هزار و 722 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 14 واحدی، عدد 17 هزار و 965 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 10 واحد به رقم 13 هزار و 593 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.08 درصدی کاهش 73 واحدی را رقم زد و به سطح 93 هزار و 494 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 51 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 854 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 81 واحد معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 188 هزار و 451 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 72 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 67 واحد، نماد ومعادن (توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌) با 36 واحد و نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 35 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از «واردات برنج به کشور در فصل برداشت» تا «بازار داغ هیبریدی‌های خفیف»

واردات برنج به کشور در فصل برداشت

دبیر انجمن برنج با انتقاد از واردات بی رویه این محصول در فصل برداشت، گفت: سطح زیرکشت برنج در استان های غیرشمالی افزایش یافته و وزارت جهاد نتوانسته این مسأله را کنترل کند. جمیل علیزاده شایق در گفت وگو با مهر، از واردات بی رویه برنج در فصل برداشت این محصول به کشور خبر داد و اظهارداشت: متأسفانه اخیرا شاهد بروز نابسامانی هایی در حوزه برنج هستیم. وی ادامه داد: بنا بود میزان تولید، نیاز و کسری برنج در کشور مشخص شود که در این راستا ما با وزارت جهاد به جمع بندی رسیدیم که میزان تولید بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن است. دبیر انجمن برنج با بیان اینکه میزان نیاز کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است، افزود: بنابراین کسری ما حداکثر ۸۰۰ هزارتن خواهد بود. شایق با بیان اینکه وزارت جهاد ابتدا اعلام کرد که واردات برنج از اول مرداد  تا آخر آبان ماه(فصل برداشت) ممنوع است؛ افزود: سپس این تاریخ به اول شهریور تا آخر آبان ماه تغییر کرد. وی تصریح کرد: اما متأسفانه خیلی ها حتی به این تاریخ پایبند نیستند و در حال حاضر شاهد واردات برنج به کشور هستیم. شایق با بیان اینکه بسیاری از این برنج های وارداتی وارد استان های گیلان و مازندران می شود، آن هم دقیقا در فصل برداشت، افزود: در حالی که قرار است از کشت برنج جز در این دو استان حمایت نشود.

قیمت نفت خام سبک ایران از ۵۴ دلار گذشت

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر با یک دلار و ۶۰ سنت افزایش به ۵۴ دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۹ دلار و ۳۱ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز به ۵۱ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۹۱ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۲ دلار و ۸۲ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته یک دلار و ۱۴ سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی و برنت نیز در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر به ترتیب ۷۴ سنت و یک دلار و ۷۶ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۴۹ دلار و هشت سنت و ۵۵ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه رسید. همچنین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ۵۲ دلار و۹۱ سنت و ۵۳ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۸۴ و ۸۵ سنت افزایش را نشان می‌دهد.

تعداد دکل‌های نفتی آمریکا ۵ عدد کاهش یافت

تعداد دکل های نفتی در آمریکا، برای سومین هفته متوالی کاهش داشته است. کاهش قیمت نفت در ماه های گذشته موجب شده تا شرکت ها انرژی آمریکایی از شتاب ۱۴ ماهه خود برای افزایش تعداد دکل ها بکاهند، چرا که به نظر آن ها در شرایط غیرشفاف کنونی، افزایش تعداد دکل ها آن طور که باید به صرفه نیست. به نقل از رویترز، بنا به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در روز جمعه، در هفته منتهی به ۲۲ سپتامبر تعداد دکل های نفتی آمریکا، ۵ عدد کاهش یافته و به ۷۴۴ عدد رسیده است. این کمترین تعداد دکل فعال از ماه ژوئن است.

کاهش 1.8 درصدی قیمت جهانی طلا

تشدید تنش های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی بار دیگر موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده و این مساله موجب شد تا قیمت طلا در پایان مبالات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شود. بر اساس این گزارش طلا معمولا سرمایه گذاری مطمئنی برای حفظ ارزش پول و سرمایه در برابر ریسک های سیاسی و اقتصادی به شمار می رود. کاهش شاخص سهام در بازارهای بین المللی نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. البته قیمت طلا در هفته ای که گذشت با افت 1.8 درصدی روبرو شده است. ری‌یونگ هو وزیر خارجه کره‌شمالی اعلام کرده که این کشور احتمال آزمایش یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام را بررسی می‌کند. وی تأکید کرده است که کره‌شمالی بالاترین سطح تدابیر واکنشی در تاریخ را علیه ایالات متحده بررسی می‌کند. ینس پدرسن تحلیلگر ارشد دانسکه بانک تأکید کرد: قیمت طلا پس از نشست فدرال رزرو آمریکا با کاهش شدیدی روبه رو شد و تا سطح 1287 دلاری کاهش یافت ولی بار دیگر تحت تأثیر تنش بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است.

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۹۰۰ تومان افزایش، به یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با سه هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه ۶۳۳ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۷ هزار تومان بود.

پیش بینی طلا در روزهای آینده 

در نظرسنجی این هفته کیتکو نیوز، 16 کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده اند که از این تعداد 8 تن معادل 50 درصد به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند، 5 نفر معادل 31 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبه رو خواهد شد و 3 نفر معادل 19 درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا در این مدت تغییری نخواهد کرد. در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز هم 525 تن شرکت کرده اند که از این تعداد 237 نفر معادل 45 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در ر وزهای آینده افزایش خواهد یافت، 206 نفر معادل 39 درصد نیز تاکید کردند قیمت طلا در این مدت کاهش خواهد داشت و 82 نفر معادل 16 درصد نیز اعلام کرده اند قیمت طلا تغییری نمی کند. در نظرسنجی هفته گذشته 50 درصد کارشناسان اقتصادی به افزایش قیمت طلا رای دادند و 50 درصد سرمایه گذاران و تجار بین المللی نیز پیش بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبه رو می شود. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با افت 2 درصدی همراه شده است. از ابتدای سال 2017 تاکنون 64 درصد پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و 63 درصد پیش بینی های سرمایه گذاران بین المللی درست بوده است.

دلار و یورو پاییز را کاهشی آغاز کردند

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 4 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 957 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 160 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 614 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 663 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته، 10 ریال گران تر فروخته شد.


چین استفاده از بیت‌کوین را ممنوع کرد

در معاملات روز جمعه بازار جهانی ارزهای مجازی ارزش بیتکوین با 5 درصد کاهش به 3686 دلار رسید. علت اصلی کاهش ارزش بیتکوین سیاست‌های اعمال شده از سوی دولت چین است که مبادله این ارز در بازار داخلی این کشور را ممنوع کرده است. از ابتدای ماه جاری میلادی ارزش بیتکوین با 25 درصد کاهش از 5 هزار دلار به 3686 دلار رسیده است؛ البته ارزش کنونی همچنان 400 درصد بیشتر  از ارزش این ارز در ابتدای سال جاری محسوب می‌شود. ارزش اپریوم، رقیب بیتکوین در بازار نیز با 7 درصد کاهش به 263 دلار رسید. به طور کلی بازار ارز مجازی جهان در حال بازطراحی ساختار خود است و معاملات این ارز از چین به ژاپن و کره جنوبی منتقل شده است. اطلاعات رسمی نشان می‌دهد 50 درصد سهم بازار بیتکوین در دست سرمایه‌گذاران ژاپنی است، طرفداران این ارز معتقدند بیتکوین بالاخره بر مشکلات پیش‌رو فائق خواهد آمد. بر اساس قوانین جدید دولت چین تا 4 هفته آینده تمام معاملات بیتکوین در این کشور ممنوع خواهد شد.

قفل تحریم اروپا بر بزرگترین بانک روسیه

تحریم های ضدروسی غرب، فعالیت اسبربانک بزرگترین بانک روسیه را در کشورهای اروپایی دچار مشکل کرده و برنامه تعطیلی شعبه های آن در چند کشور اروپایی اعلام شده است. گرمان گرف رئیس اسبربانک گفت که برنامه فعالیت های بانکی در اروپا اصلاح و چند شعبه فعال در کشورهای اروپایی تعطیل می شود. رئیس اسبربانک روز شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 افزود: تحریم های غربی وضعیت دشواری را برای فعالیت به وجود آورده و کار با این تحریم ها بسیار سخت است. وی ادامه داد: اسبربانک تحت فشار شدید بانک مرکزی اروپا قرار دارد.هر چند بانک روسی (در قیاس با بانک های اروپایی) چندان بزرگ نیست، اما در ردیف بانک های بسیار بزرگ قرار داده شده و زیر کنترل مستقیم بانک مرکزی اروپا رفته است. گرف بدون ذکر نام کشوری گفت: در این شرایط شعبه های اسبربانک در برخی کشورهای اروپایی بسته خواهد شد. اسبربانک با قدمت 176 ساله و 17 هزار و 500 شعبه در سراسر روسیه و همچنین شعب خارجی در سوئیس، اتریش، بلاروس، اوکراین، قزاقستان، چین و هند بزرگترین بانک روسیه محسوب می‌شود. روسیه از سه سال پیش به دلیل مناقشه اوکراین تحت تحریم های گسترده غرب قرار دارد و بانک ها و مؤسسات مالی و صاحبان صنایع این کشور از دریافت وام از بانک های غربی منع شده اند. /ایرنا

«مودیز» رتبه اعتباری انگلیس را کاهش داد

مؤسسه رتبه‌بندی مودیز رتبه اعتباری انگلیس را کاهش داد. این مؤسسه در گزارش خود علت این اقدام را نگرانی‌های اقتصادی موجود در خروج این کشور از اتحادیه اروپا عنوان کرد. مودیز اعلام کرد این مؤسسه دیگر اطمینانی به توانایی دولت انگلیس در جایگزین کردن توافقات تجارت آزاد با روابط کنونی با اعضای اتحادیه اروپا ندارد که این مسأله می‌تواند تأثیرات منفی اقتصادی را در طول خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشته باشد. این اقدام مودیز تنها چند ساعت پس از سخنان نخست‌وزیر انگلیس که از اتحادیه اروپا خواسته بود تا روابط تجاری کنونی با اتحادیه اروپا را تا دو سال دیگر نگه دارند انجام شد. ترزامی نخست‌وزیر انگلیس در سخنان خود در ایتالیا از مقامات بروکسل خواست تا پیش از ماه مارس سال 2019 از قطع روابط تجاری با انگلیس خودداری کنند تا انگلیس با بحران اقتصادی مواجه نشود.

توزیع ۱۲ هزارتن گوشت قرمز و مرغ منجمد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور خبر داد: از آغاز ماه محرم 10 هزارتن گوشت مرغ و 2 هزارتن گوشت قرمز منجمد مورد نیاز هیات های مذهبی کل کشور عرضه می شود و در این زمینه کمبودی نداریم. علیرضا ولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت نیاز هیات های مذهبی دوباره گوشت قرمز و مرغ به بازار عرضه می شود. وی گفت: همچنین امسال برای هیأت های مذهبی تهران عرضه گوشت گرم گوسفندی را تدارک دیده ایم که با قیمت مصوب دولتی در اختیار این اماکن قرار می گیرد. به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، طبق مصوبه تنظیم بازار هرکیلوگرم گوشت مرغ منجمد با قیمت 53 هزارریال و گوشت قرمز منجمد با قیمت 230 هزار ریال تحویل در سردخانه ها و هر کیلوگرم لاشه گوشت گرم گوسفندی با قیمت 315 هزار ریال در اختیار هیات های مذهبی ماه محرم قرار می گیرد.

نرخ تورم کل به ۸ درصد رسید

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در دوازده ماه منتهی به شهریور، نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۰ درصد،مناطق شهری ۷.۸ درصد و مناطق روستایی ۸.۹ درصد است. شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲۵۲.۷، ۲۴۹.۸ و ۲۶۴.۳ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور بدون تغییر مانده است، در حالیکه برای مناطق شهری ۰.۱ درصد افزایش و مناطق روستایی ۰.۶ درصد کاهش داشته است. جزئیات بیشتر

بازار داغ هیبریدی‌های خفیف

ولوو، پژو، فولکس‌واگن و دیگر خودروسازان بزرگ اروپایی، موتورهای هیبریدی خفیف (با ولتاژ 48 ولت) را به خدمت خواهند گرفت. به گزارش رویترز، مدل‌های ارائه شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، نشان از تغییر جهت خودروسازان به سوی برقی‌سازی دارند. با این وجود، مشکلاتی نظیر هزینه بالای طراحی مجدد خودروها برای استفاده از موتورهای برقی و قیمت بالای باتری‌های مورد نیاز، دورنمای فراگیر شدن خودروهای برقی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. موتورهای هیبریدی خفیف به عنوان جایگزین مطرح شده‌اند. این موتورها از ترکیب انرژی برق و نیز انرژی سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. خودروسازان می‌توانند بدون تغییر در طراحی‌ها، مدل‌های کنونی خود را به این موتورهای ترکیبی مجهز سازند. باتری‌هایی که در خودروهای هیبریدی خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز در مقایسه با باتری‌های خودروهای برقی یا تمام هیبریدی، کوچک‌تر و ارزان‌تر هستند. /دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
متاسفانه به دلیل کشت سنتی برنج تو شمال هزینه کاشت و داشت و برداشتش خیلی بالاس و قیمتی که در میاد با قیمت فعلی هم صرف نداره . این وظیفه وزارت کشاورزیه که ورود کنه و فکری به حال این قضیه بکنه .
اگه تو فصل برداشت برنج وارد نکنن که برنج کارا با قیمتای بالا پدر مصرف کننده رو در میارن....
2
با توجه به مکانیزه شدن امورکشاورزی، مدت زمان کاشت و برداشت برنج کوتاه شده است. بطوریکه در استان مازندران تقریباً تمام زمین به زیر کشت دوم برنج رفته است. کشت اول در دهه اول مرداد ماه و کشت دوم دهه آخر مهر ماه برداشت می شود.
در واقع میزان تولید تقریبا دو برابر شده است. این موضوع نیاز کشور را به واردات کم میکند.

از طرف دیگر با توجه به تراریخته بودن عمده ی برنج های وارداتی و همچنین بالا بودن
هزینه ی تولید برنج در کشور (افزایش چشمگیر قیمت کود، سم و کارمزد کارگران)شایسته است وزارت محترم کشاوررزی به این امر صحه گذاشته پس از بررسی کامل میزان نیاز کشور در فصول مذکور واردات را کاهش دهد تا کشاورزان زحمت کش حاصل دست رنج خود را بتوانند به فروش برسانند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
شما مثل اینکه کلا توباغ نیستی نظر کارشناسی هم میدی. کشت دوم برنج نیست.همون کشت اوله که دوباره پس از برداشت اول .همون گیاه رشد میکنه.محصولش نهایتا 30 درصد برداشت اول. یک طوری میگین مکانیزه که انگار فرشته ها میان برنجارو درو میکنن.هزینه اوناهم بالاست. در ضمن برای محصولات تراریخته تا الان هیچ ضرری اثبات نشده.مشکلات تولید برنج 1-عدم حمایت مالی و علمی از کشاورزان.2 بالا بودن هزینه های تولید3-عدم وجود شبکه توزیع
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان