بازدید 16778

ماجرای نان‌هایی که باعث «سرطان» می‌شوند

کد خبر: ۷۳۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 19 September 2017
«یکی از عوامل مهمی که امروزه باعث ایجاد گسترش سرطان در کشور شده، بحث نان است؛ نان‌هایی که افرادی با نام "نان خشکی و نمکی" آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به دامداری‌ها و گاوداری‌ها می‌فروشند...»

به گزارش ایسنا، این جملات بخشی از یک پیام صوتی است که اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نگرانی‌هایی را در اذهان عموم ایجاد کرده است.

در این پیام صوتی فردی ظاهرا پزشک از ضایعات نان و استفاده آن در تغذیه دام و طیور صحبت می‌کند و مدعی می‌شود که "این نان‌ها پس از جمع‌آوری در جایی انبار می‌شوند و پس از چند روز به دلیل رطوبت هوا کپک زده و سمی را به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند؛ آفلاتوکسین هم عاملی سرطان‌زا است و با ورود آن به بدن دام، گوشت، شیر و حتی کودی که از دام پای درخت ریخته می‌شود، حاوی این سم خواهند بود و در مجموع این نان باعث می‌شود که میزان رشد سرطان بالا می‌رود. "

اما سازمان غذا و دارو این مبحث را قویا تکذیب می‌کند و آن را بی‌اساس می‌داند.

مهندس سمیره صباح - معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در این باره به ایسنا می‌گوید: اگر چه سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ در همه مواد غذایی مرطوب رشد می‌کند و ما بصورت مستمردر مصاحبه‌های خود بویژه درباره آجیل‌های مانده این موضوع را متذکر شده‌ایم، اما دوز این قارچ در نان‌های خشک آنقدری نیست که بتواند مبتلا کننده انسان به سرطان باشد.

وی تاکید می‌کند: اظهاراتی مبنی بر اینکه آفلاتوکسینی که در اثر رطوبت  در نان خشک ایجاد می‌شود، سرطان‌زا است و مصرف آن توسط  دام و در نتیجه مصرف شیر آن دام توسط انسان، سم آفلاتوکسین را منتقل کرده و باعث بروز سرطان می‌شود، بی‌اساس است.

صباح می‌گوید: بررسی‌های تخصصی در شیر و لبنیات هم خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و تاکید می‌کنیم که صرفا نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی به تنهایی نمی‌شود متوجه آن سم شد.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند: قاطعانه اعلام می‌شود که مقدار آفلاتوکسین موجود در نان خشک در حد مجاز بوده و این مقدار نمی‌تواند مشکلی به معنای سرطان‌زایی برای انسان ایجاد کند.

وی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: از کسانی که بر این ادعا اصرار دارند، می‌خواهیم با آمار وآنالیز دقیق، مطالب خود را به سازمان غذا و دارو ارایه کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
الان سالهاست که توی تهران نمکی و نون خشکی پیدا نمیشه قضیه رو خیلی بزرگ کردین
از این پس به جای نون کیک و باگوت می خوریم . به جای آب آلوده نوشابه و دلستر و به جای ماشین درشکه .... اما به جای مدیریت بهداشت عمومی چکار کنیم و چی استفاده کنیم .... همچنان به دنبال تعهد و مسولیت می گردیم .....
نان خشک رو خوراک دام میکنن این چیزی جدیدی نیست لابد نمیدونستید....متاسفانه اغلب مردم ایران دیگه چیزی به اسم وجدان،گذشت و اعصاب و... ندارن...از این موضوع تو همه صنایع غذایی ایران هست و همچنان هم در حال گسترشه.
این قضایا من را یاد نظرات ضد تراریخته ها انداخت که عملن موارد کوچک را پیراهن عثمان می کنند آنوقت حجم عظیمی از سم و کود را از طریق میوه ها نوش جان می کنیم هیچ کس اصلن در نظر هم نمی گیرد.
در هر صورت اینکار غیربهداشتی است و نباید انجام بگیرد
آجیلها در ایران قارچ دارند ولی سازمان غذا و دارو هیچ واکنشی نشون نمیده.
برای اینها فقط پول مطرح است نه سلامتی مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
روزی 50 نفر کشته جاده ای.یعنی سالی 18000 نفر .برای کسی مهمه نه .جان انسان در این مملکت مهم نیست این فقط امار تلفات جاده ای هستش.ما به اندازه جنگ هر سال داریم کشته میدیم
طبق آمار رسمی، ایران از نظر مبتلایان به سرطان معده در رتبه های اول در دنیا قرار دارد، کارشناسان یکی از مهمترین عوامل این مساله را وجود دوز بالای افلاتوکسین در مواد غذایی ایرانیان میدانند.
مسولان به جای انکار بهتر است به فکر راه حل باشند، با انکار مشکلات حل نمیشوند.
عزیزی که گفتی الان سالهاست نون خشک توزیع نمیشه...بد نیست بدونی الان سالهاست که جمع آوری و توزیع نون خشک بین دامداری ها سازمان یافته شده....درست مثل جمع آوری و توزیع آشغال گوشت برای برخی مواد غذایی...
اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد عاملین آن قاتل هزار کودک سرطانی که در وضعیت دردناک بیماری جان دادند ،هست
سازمان غذا و دارو چرا این پیام صوتی را تکذیب کرده؟ به هر حال کپک نان سمی هست. اینو همه میدونن و فرق نمی کنه سم، میزانش مجاز باشه یا غیر مجاز.
تکذیب سازمان غذا و دارو خیلی عجیبه.
دکتر جان نان خشک کپک زده هم لابد افلاتوکسین نداره؟؟؟؟؟؟
سازمان غذا و دارو چیکارس پس؟؟ این چه بساطیه آخه؟
در این مملکت ،آنچه البته ارزشی ندارد ،جان ملت داری ژن بد است
من از یک متخصص پرسیدم گفت کاملا درسته این قضیه حالا چرا انکار نمیدونم
چرا مسئولان وزارت بهداشت کاری نمیکنند.
خودشان با آََزمایش میگن سم وجود دارد حالا کم هست باید نان خشک را بریزن جلو گاو و گوسفند و بعد شیر و گوشتش را ملت بدبخت بخورن مگر در کشورهای دیگر حیوانات را با نان خشک تغذیه می کنند جان مردم برای مسئولان ایران ارزش نداره مردم سرطان بگیرن اینا سودش را ببرن با فروش دارو و هزینه های بیمارستان که میره تو جیبشان
با سلام اینجانب محمد پارسا خاکپور در طی پژوهشهای انجام شده روشی نوین برای کاهش افلاتوکسین پسماند نان کشف کردم که می توان آن را فروخت و فقط در سطح مشهد از این کار ماهیان حداقل 90 میلیون تومان سود به دست اورد.
در اینکه این سم عامل سرطان ایت شکی نیست ولی اینکه سازمان غذا و دارو می گن مقدارش در نان کپک زده اینقدر کمه که باعث سرطان نمی شه باید بعنوان یک کارشناس بگم همون مقدار کم واسه سرطانی کردن یک موش کافیه و اینکه من 50 سال همین مقادیر کم رو بخورم در دراز مدت اثرشو می ذاره . اینها برای سوددهیشون به جان ملت هم رحم نم یکنند
دیگه به هیچ چیزی تو این مملکت نمیشه اعتماد کرد
باید خودمون مراقب باشیم وگرنه نه دولت که به فکر مردم نیس اصلا مردم کیلو چنده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان