بازدید 13020
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی» تا «افزایش واردات بی رویه پرچم و بیرق از چین»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با ۴ پالایشی، کاهش قیمت انواع سکه در ابتدای هفته، قیمت نفت خام سبک ایران، رکود در بازار لوازم التحریر، توفان ایرما و تقاضای پول نقد، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، ایران همچنان در جایگاه پنجم صدور نفت به هند، ارزانی سنگ آهن و گرانی قیمت جهانی شکر، واگذاری ۱۱۷ میلیارد تومان تصدی دولت در سال جاری، واریز یارانه شهریورماه و پیش‌بینی کاهش 20 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 17 September 2017
از «دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی» تا «افزایش واردت بی رویه پرچم و بیرق از چین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با ۴ پالایشی، کاهش قیمت انواع سکه در ابتدای هفته، قیمت نفت خام سبک ایران، رکود در بازار لوازم التحریر، توفان ایرما و تقاضای پول نقد، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، ایران همچنان در جایگاه پنجم صدور نفت به هند، ارزانی سنگ آهن و گرانی قیمت جهانی شکر، واگذاری ۱۱۷ میلیارد تومان تصدی دولت در سال جاری، واریز یارانه شهریورماه و پیش‌بینی کاهش 20 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز را در بر دارد.


چهار پالایشی حافظ را سبزپوش کردند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 25 شهریورماه 96 با افزایش 160 واحدی به رقم 83 هزار و 683 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 51 واحدی به رقم 27 هزار و 97 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 43 واحدی، عدد 17 هزار و 589 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 32 واحد به رقم 13 هزار و 317 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.04 درصدی افزایش 35 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 224 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 37 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 181 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 747 واحد معادل 0.41 درصد همراه بود و عدد 184 هزار و 865 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 55 واحد، نماد شتران (پالايش نفت تهران) با 55 واحد، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 48 واحد، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز) با 27 واحد و نماد پترول (گروه پتروشيمي س. ايرانيان) با 16 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس تهران داشتند. در مقابل، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 78 واحد و نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 18 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر بورس داشتند.

از «دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی» تا «افزایش واردت بی رویه پرچم و بیرق از چین»

کاهش بهای انواع سکه در آغاز هفته

در جریان معاملات روز شنبه بازار تهران، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 15 هزار تومان به رقم یک میلیون و 222 هزار تومان رسید. هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افت 10 هزار و 600 تومانی به قیمت یک میلیون و 248 هزار و 400 تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی 647 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، 8 هزار تومان ارزان تر شده بود و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 6 هزار تومان کاهش قیمت به رقم 357 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز در بازار تهران، به قیمت 247 هزار تومان معامله شد.

هر گونه تصمیم غیرمنتظره فدرال رزرو به نفع قیمت طلا خواهد بود

تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که قیمت طلا احتمالا طی روزهای آینده با ثبات نسبی روبه رو خواهد شد، ولی این احتمال وجود دارد که هر گونه تصمیم غیر منتظره فدرال رزرو در نشست آتی به نفع قیمت جهانی طلا باشد. بر اساس این گزارش، حتی کارشناسان اقتصادی که همواره معتقد به افزایش قیمت طلا در بلندمدت هستند، اذعان کرده اند که قیمت طلا احتمالا طی روزهای آینده تا حدی کاهش خواهد یافت تا به ثبات نسبی برسد، به ویژه آنکه بازارهای بین المللی واکنش چندانی به آزمایش موشکی کره شمالی نشان نداده است. جاسپر لاولر تحلیلگر ارشد موسسه لندن کاپیتال تأکید کرد: من به طور کلی دیدگاه مثبتی نسبت به قیمت طلا دارم ولی به نظر می رسد این فلز گرانبها طی روزهای آینده به ثبات خواهد رسید. وی در ادامه افزود: زمانی که قیمت طلا به 1350 دلار رسید، نگرانی هایی ایجاد شد و تقاضای فیزیکی نیز با کاهش روبرو شده است. آزمایش موشکی کره شمالی نیز تأثیر چندانی بر قیمت طلا نداشته است. مسائل سیاسی هنوز از عرصه بین المللی حذف نشده است. حمله تروریستی لندن نیز فعلا در صدر اخبار قرار دارد. ولی به نظر می رسد نشست فدرال رزرو آمریکا در روزهای آینده همه چیز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی در ادامه گفت: لحن بیانیه نشست فدرال رزرو آمریکا طی سه شنبه و چهارشنبه تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. به نقل از سایت طلا، اگر لحن بیانیه فدرال رزرو به گونه ای باشد که احتمال افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده کاهش یابد، این مساله به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت طلا خواهد بود.

دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 46 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 14 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 260 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 671 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 691 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته، 9 ریال ارزان تر فروخته شد. به نقل از دنیای اقتصاد، در روزی که دامنه نوسانات دلار محدود بود، پوند به بالاترین قیمت سال 96 رسید. روز شنبه، دامنه نوسانات این ارز اروپایی افزایش یافت و با 80 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 290 تومان رسید. دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی تقویت ارزش آن در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. پوند در بازارهای جهانی انتهای هفته بیش از 2 درصد در برابر دلار تقویت شد و اثر آن تا حدی در قیمت‌گذاری این ارز در بازار داخلی روز شنبه رقم خورد. در مرکز مبادلات ارزی نیز روز شنبه قیمت پوند افزایشی شد و این ارز حتی بیش از میزان بازار آزاد رشد کرد. در اولین روز هفته، پوند مبادله‌ای با 128 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 546 تومان رسید. همچنین درباره وضعیت دلار، افزایشی‌های بازار همچنان امید به رشد روزهای انتهایی تابستان دارند. این دسته باور دارند، در آخرین هفته تابستان، میزان سفرهای خارجی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به باور آنها، از آنجا که پرداخت ارز مسافرتی نیز از 20 شهریورماه متوقف شده است، در آخرین هفته بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. 


قیمت نفت خام سبک ایران به مرز ۵۳ دلار رسید

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به هشتم سپتامبر (جمعه، ۱۷ شهریورماه) با یک دلار و ۴۸ سنت افزایش به ۵۲ دلار و ۴۱ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۹ دلار و ۱۷ سنت بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز به ۵۰ دلار و ۶۹ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۲ دلار و ۱۸ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۱ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۲ دلار و ۱۲ سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی و برنت نیز در هفته منتهی به هشت سپتامبر به ترتیب یک دلار و ۶۴ سنت و یک دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۴۸ دلار و ۳۴ سنت و ۵۳ دلار و ۹۴ سنت برای هر بشکه رسید. همچنین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ۵۲ دلار و هفت سنت و ۵۲ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲ دلار و ۱۵ و ۲ دلار و ۲۶ سنت افزایش را نشان می‌دهد.

رکود در بازار لوازم التحریر در آستانه آغاز سال تحصیلی

رئیس اتحادیه فروشندگان نرم افزار از رکود در بازار لوازم التحریر در آستانه آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت: شهریورماه که زمان اوج فروش در این صنف محسوب می‌شود در قیاس با سال‌های قبل حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌ایم. موسی فرزانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون رکودی در  فضای جامعه حاکم است که بر اساس آن فروش ما هم نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر شده و حجم خریدهای مردم به مراتب کمتر از سال‌های قبل است و همکاران ما که در سال‌های گذشته شهریورماه حتی فرصت نداشتند جواب سلام دیگران را بدهند، این روزها بیکار هستند. رییس اتحادیه فروشندگان نرم افزار با اشاره به این که در سال جاری قیمت نوشت افزار و لوازم التحریر نسبت به سال گذشته تنها پنج تا ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: حتی در برخی اقلام با توجه به رکود حاکم در بازار، افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

توفان ایرما تقاضای پول نقد را دو برابر کرد

تقاضا از بانک مرکزی آمریکا شعبه میامی، برای پول نقد در ایالت توفان‌زده فلوریدا دو برابر شد. به نقل از رویترز، قبل از توفان ایرما، دو شعبه بانک مرکزی مجبور شدند ۲۴ ساعته کار کنند تا بتوانند به افزایش تقاضا قبل از وقوع سیل و قطع برق در این مناطق پاسخ دهند؛ بانک‌های آمریکایی در مسیر طوفان ایرما در هفته گذشته به زحمت دو برابر پول نقد معمول لازم خود را فراهم کردند. طبق گفته مقامات ناظر بر واکنش اضطراری در منطقه تحت کنترل بانک مرکزی آتلانتا، شعب بانک مرکزی در میامی و جکسون‌ویل مبلغ ۲.۹ میلیارد دلار را که دو برابر میانگین هفتگی آنها بود، در خودروهای زرهی ویژه بارگیری کردند و آن را به سوی بانک‌ها و اتحادیه‌های مالی منطقه روانه کردند. ماری گلبی، مدیر دفتر فعالیت‌های نقدی این منطقه در نیواورلئان گفت: ما کاملا فعالیت‌های معمول روزانه خود را ۲ برابر کردیم. در این مورد ما برخلاف آن‌چه در طوفان کاترینا در ۲۰۰۵ اتفاق افتاد نیازمند حمل پول نقد از خارج ایالت به داخل آن نبودیم.

تعداد دکل‌های نفتی آمریکا ۷ عدد کاهش یافت

تعداد دکل های نفتی در آمریکا، این هفته نیز کاهش داشته است. این هفته بیشترین کاهش هفتگی تعداد دکل ها در آمریکا، از ماه ژانویه به این طرف را شاهد بوده ایم و علت آن، کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته گزارش شده است. کاهش قیمت نفت در ماه های گذشته موجب شده تا شرکت ها انرژی آمریکایی از شتاب ۱۴ ماهه خود برای افزایش تعداد دکل ها بکاهند، چون به نظر آن ها در شرایط غیرشفاف کنونی، افزایش تعداد دکل ها آن طور که باید به صرفه نیست. به نقل از رویترز، بنا به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در روز جمعه، در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر تعداد دکل های نفتی آمریکا، ۷ عدد کاهش یافته و به ۷۴۹ عدد رسیده است. این کمترین تعداد دکل فعال از ماه ژوئن است. جزئیات بیشتر

ایران همچنان جایگاه پنجم صدور نفت به هند را حفظ کرد

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، آمارهای به دست آمده از منابع صنعتی و اطلاعات گردآوری شده توسط مؤسسه تامسون رویترز نشان می دهد، میزان واردات نفت هند از ایران در ماه اوت به پایین ترین رقم از فوریه 2016 تاکنون یعنی 335 هزار و 400 بشکه در روز رسیده که به معنای کاهش حدود 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. آمارها نشان می دهد این رقم در ماه اوت 19.2 درصد نسبت به ماه جولای کاهش یافته است. عراق همچنان برای پنجمین ماه متوالی بزرگترین تامین کننده نفت هند بوده است و پس از آن عربستان در رتبه دوم قرار دارد. ونزوئلا و نیجریه در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند و ایران همچنان جایگاه پنجم را از آن خود دارد.

با افت بازارهای فیوچرز و کاهش خرید ها؛ سنگ آهن ارزان شد

آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۱.۵ دلار افت داشته و ۷۴.۲۵ دلار هر تن سی اف آر شده است. روزهای اخیر قرارداد سنگ آهن ژانویه در بورس دالیان چین ۳.۷ دلار افت داشته است. در بورس شانگهای نیز میلگرد ۱۲ دلار و در بازار نقدی داخلی بیلت ۱۲ دلار افت داشته است که به رکود بازار سنگ آهن عمق بیشتر داده است.

قیمت جهانی شکر افزایش یافت

طبق گزارش شورای جهانی غلات در هفته منتهی به هشتم سپتامبر نسبت به هفته گذشته آن قیمت روغن پالم مالزی در هر تن ۲۵ دلار و اندونزی ۳۰ دلار افزایش داشته است. همچنین قیمت شکر ۱۲ دلار افزایش داشته ضمن اینکه نرخ برنج هندی باسماتی ۱۵۰۹، ۳۰ دلار کاهش داشته است. براساس این گزارش قیمت برنج تایلندی ۱۲ دلار افزایش داشته همچنین قیمت برنج هندی باسماتی۱۱۲۱، ۵ دلار افزایش داشته است.
 
این گزارش می افزاید، گندم آسیابانی استرالیا، دریای سیاه و کانادا به ترتیب ۱۶ دلار، ۳ و ۱۲ دلار افزایش قیمت داشته ضمن اینکه قیمت گندم دوروم کانادا ثابت بوده و نرخ گندم آلمان یک دلار کاهش داشته است. براساس این گزارش نرخ روغن سویای آرژانتین دو دلار کاهش داشته و روغن سویای برزیل، ۱۰ دلار ارزان شده است. همچنین روغن آفتابگردان روسیه و اکراین، یک دلار افزایش قیمت داشته است.

واگذاری ۱۱۷ میلیارد تومان تصدی دولت در سال جاری

از آغاز سال جاری تاکنون ۱۱۷۴ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق مزایده به فروش رسیده که این میزان واگذاری، ۱۰۴۶ میلیارد ریال بلوکی و ۱۲۸ میلیارد ریال ترجیحی بوده است. به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، همچنین از ۱۱۷۴ میلیارد ریال واگذاری در این مدت ۱۰۲ میلیارد ریال از طریق بورس و ۱۰۷۴ میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده که ۱۰۶۹ میلیارد ریال آن متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و ۱۰۵ میلیارد ریال متعلق به گروه ۲ واگذاری‌ها بوده است.

یارانه شهریور ماه امشب واریز می‌شود

پیش‌بینی می‌شود، هفتاد و نهمین مرحله یارانه نقدی بامداد یکشنبه26 شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد. به گزارش میزان لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. براساس این گزارش در پنج ماهه ابتدایی سال سازمان هدفمندی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است.

پیش‌بینی کاهش 20 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز

رییس پژوهشکده هواشناسی گفت: بارش‌های کشور در سال آبی 96- 95 به میزان هشت درصد کاهش یافت و این افت در فصل پاییز تا 20 درصد در غرب دریای خزر، شمال غرب کشور و تا اندازه ای استان‌های غربی ادامه می یابد. 

افزایش واردات بی رویه پرچم و بیرق از چین

رئیس اتحادیه صباغان و گل‌‎زنان با اشاره به افزایش واردات بی رویه پرچم و بیرق از چین گفت: با توجه به افزایش 20 درصدی در بخش‌های مختلف بسیاری از فعالان مشغول در صنف صباغی این کار را اعتقادی می‌دانند و تغییرات و افزایش قیمت‌ها را چندان اعمال نمی‌کنند. حسن سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار میزان در خصوص شرایط بازار پرچم و بیرق با نزدیک شدن به مام محرم بیان کرد: خوشبختانه هر ساله با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی مردم استقابل بسیار خوبی از این بازار می‌شود و واردات بی‌رویه از کشور چین موجب صدمه دیدن این بخش از تولید در کشور شده است. وی در ادامه افزود: همانطور که افزایش قاچاق پوشاک موجب رکود کسادی این بازار شده است افزایش حجم واردت غیر قاتونی نیز پایه‌های این شغل را سست خواهد کرد. رئیس اتحادیه صباغان و گل‌‎زنان در توضیح میزان صادرات در صنف صباغان تصریح کرد: در حال حاضر حجم صادرات در این بخش اندک بوده و تنها به کشور عراق صورت می‌گیرد.

از «دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی» تا «افزایش واردات بی رویه پرچم و بیرق از چین»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
قیمت نفت خام سبک ایران به مرز ۵۳ دلار رسید
چه فایده؟!
وقتی سودی برای ملت ندارد، و گویا حتی پول وارد کشور هم نمی شود.
بلکه به بهانه غرامت یا غیره به جیب آمریکا و اروپا می رود.
گرنه 3 برابر دولت قبل نفت می فروشیم، اما در بعد ارزی هیچ گشایشی ایجاد نشده است
چين هنوز پول نفت ايران را گرو نگهداشته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار