بازدید 7861
۵

وقتی آثار باستانی زباله‌دانی می‌شوند!

کد خبر: ۷۲۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 05 September 2017
سنگ باستانی در روستای شوش از توابع شهرستان باشت رها شده و مردم به عنوان زباله‌دان از آن استفاده می‌کنند و اینگونه میراث فرهنگی و هویت تاریخی مردم این استان در سایه بی‌توجهی و سکوت مسئولان نابود می‌شود.

به گزارش تسنیم از یاسوج، میراث فرهنگی نماد فرهنگ عمومی یک جامعه است تا جایی که امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که قدمت تاریخی چندانی ندارند به دنبال هویت‌سازی برای خود هستند اما کشور ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد دارای فرهنگ غنی و میراثی کهن است اما علی رغم دارا بودن این میراث غنی بعضی از آثار باستانی کهگیلویه و بویراحمد مورد بی‌مهری اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند.

مردم روستای شوش از توابع شهرستان باشت از سنگ باستانی یک متری که در حریم امامزاده این روستا قرار دارد و در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی به عنوان زباله دان استفاده می‌کنند این درحالی است که این سنگ مربوط به دوره ساسانیان است و باید میراث فرهنگی از این سرمایه ملی با تدابیر ویژه محافظت کند.

بدون شک عدم توجه این سازمان به بناهای تاریخی سبب نابودی این آثار خواهد شد در حالی که هر اثر تاریخی علاوه بر اینگه نشانگر هویت مردم بومی آن منطقه است می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری در این استان داشته باشد و امروزه بسیاری از جوامع پیشرفته به دنبال احیای ساختمان‌های قدیمی در راستای حفظ میراث تاریخی خود و وادار کردن بازدید کنندگان به مشارکت در میراث بومی هستند.
 
بدون شک نابودی و آسیب بناهای تاریخی محوطه‌های باستانی و مجموعه آثاری که با عنوان میراث‌های فرهنگی شناخته می‌شوند، فاجعه جبران ناپذیر برای یک جامعه است در حالی که مرمت و بازسازی این آثار هزینه کمتری در بردارد و با یک برنامه‌ریزی هدفمند و سرمایه گذاری اصولی می‌توان از طریق جذب گردشگر نه تنها به نحو مطلوب تر از این میراث محافظت کرد بلکه زمینه توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در منطقه نیز فراهم می‌شود.

به گزارش تسنیم، بیش از 2 هزار و 600 اثر تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون بیش از 650 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
علی‌رغم تماس‌های مکرر خبرنگار تسنیم در یاسوج با باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و همچنین مسعود شفیعی معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد آنها حاضر به پاسخگویی نشدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵
چی شد انقد بی فرهنگ شدیم؟؟!!!
ميبايست سطح بيروني شيء به وسيله توري فلزي بوشانده شود.
اصلن مسئولین بد ! مردم چرا ؟!
بی فرهنگی
قشنگ معلومه کار گردشگر هاست.
مردم بومی این زباله ها رو نریختن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل