بازدید 47190

تلاش ناموفق 132 زائر حج برای تشدید بحران ایران و عربستان!

جرمی که اگر به جای مبادی خروجی کشورمان، در مبادی ورودی عربستان یا حین انجام مناسک حج در این کشور کشف می‌شد، می‌توانست تبعات بسیار سنگینی برای زائران مرتکب و کشورمان به دنبال داشته باشد و حتی فراتر از آن، ابعاد غیرقابل تصور و کنترلی بیابد، اما ظاهرا برای مسئولان کشورمان نیز آنچنان که باید، جدی نیست!
کد خبر: ۷۲۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 05 September 2017
در شرایطی که اعزام زائران ایرانی حج تمتع به عربستان پس از یک سال توقف از سر گرفته شد، خبر می‌رسد که 132 تن از هموطنانمان تلاش داشتند شکاف به وجود آمده میان کشورمان و عربستان را تشدید کنند که خوش‌بختانه موفق نشدند!
 
به گزارش «تابناک»؛ این را اسدالله هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: به منظور حفظ شأن و صیانت از حجاج عزیز کشورمان که عازم سرزمین وحی شدند و جلوگیری از خروج مواد مخدر توسط تعداد معدودی از زائران معتاد و مسن و نهایتاً حفاظت از جایگاه نظام مقدس ج.ا.ایران، ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 87 اقدام به برگزاری جلسات متعدد نمود تا از حمل مواد مخدر به عربستان و دستگیری زائران کشورمان جلوگیری کند.

وی افزود: عدم دستگیری حتی یک تن از زائران کشورمان در عربستان به جرم حمل مواد مخدر طی سنوات گذشته از نتایج اقدامات صورت پذیرفته است و این توفیق حاصل تلاش‌های عزیزان نیروی انتظامی، شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، دادستانی کل کشور، سپاه فرودگاه و دبیرخانه ستاد بوده است.

هادی‌نژاد در ادامه به اقدامات مختلف صورت گرفته در خصوص آگاهی بخشی و ممانعت از اعزام زائرانی که مواد مخدر حمل می‌کردند به حج امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی از تاریخ پنجم مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه جاری تاکنون 132 تن به دلیل داشتن مواد مخدر از سفر بازمانده‌اند. از ایشان جمعاً مقدار 1064.50 گرم انواع مواد مخدر و 1803 عدد قرص متادون کشف شد.

بدین ترتیب مشخص می‌شود به رغم انبوه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ها در این زمینه و با علم به اینکه روابط کشورمان با عربستان سعودی در یکی دو سال اخیر به تنش های مختلفی دچار شده و تا مرز بروز بحران‌های جدی تر پیش رفته، هنوز شماری از هموطنانمان که قصد سفر به مقصد کشور میزبان حج را دارند، از اهمیت این موضوع اطلاع ندارند.

موضوعی بسیار حیاتی که با توجه به قوانین سفت و سخت حاکم در عربستان برای چنین جرایمی، می‌تواند به از دست رفتن جان ایشان هم تمام شود و از آن مهم تر، بر آتش اختلافات بروز کرده میان کشور بدمد و آن را شعله ور سازد؛ اما گویی اهمیت چندانی برای برخی زائران ندارد؛ زائرانی که گویی خیلی وقت است قبح مواد مخدر برایشان ریخته و حتی درکی از وضعیت حساس حاکم بر روابط دو کشور ندارند.

همه اینها در حالی است که پس از حادثه خونین سقوط جرثقیل در بیت الله الحرام و وقوع فاجعه خون بار منا در موسم حج تمتع دو سال پیش، واکنش های مقامات سعودی خشم بسیاری از ایرانیان را به همراه داشت و با بروز حوادثی در کشورمان در ادامه راه، روابط ایران و عربستان به تیره ترین وضعیت خود سوق یافت تا جایی که اعزام زائران ایرانی به مراسم حج متوقف و روابط دیپلماتیک دو کشور به کل قطع شد.

این در حالی است که علاوه بر این موارد، ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در حج عمره و اتخاذ موضع انفعال حاکمان سعودی به این جرم نابخشودنی، اعزام زائران ایرانی عمره را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده و بر این اساس، همراه داشتن مواد مخدر در سفر به کشوری که این کار در آن جرمی نابخشودنی با اشد مجازات است، چیزی جز آب به آسیاب بدخواهان نیست.

جرمی که اگر به جای مبادی خروجی کشورمان، در مبادی ورودی عربستان یا حین انجام مناسک حج در این کشور کشف می‌شد، می‌توانست تبعات بسیار سنگینی برای زائران مرتکب و کشورمان به دنبال داشته باشد و حتی فراتر از آن، ابعاد غیرقابل تصور و کنترلی بیابد، اما ظاهرا برای مسئولان کشورمان نیز آنچنان که باید، جدی نیست!

این را می‌شود از سخنان هادی نژاد، معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت که به رغم تأکید بر افزایش  165 و 30 درصدی کشفیات مواد و دستگیری مجرمین در مبادی خروجی به نسبت سال 94، می‌گوید: بازماندگان از سفر در صورت ترک اعتیاد خود و تعهد مبنی بر همراه نداشتن مواد مخدر، می‌توانند سال آینده به حج اعزام شوند.

انگار نه انگار که باید برای این دسته از مجرمان مواد مخدر که همه حساسیت های حاکم بر حج امسال و تنش بروز کرده در روابط ایران و عربستان را ندید گرفته و به انبوه توصیه ها، اطلاع رسانی ها و هشدارها در خصوص عواقب سنگین این جرم، بی محلی کرده بودند، مجازات هایی از قبیل ممنوعیت اعزام ایشان به حج در نظر گرفت، چون خطای ایشان می‌توانست گریبانگیر بسیاری از زائران شده و تبعات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد! 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۱
مقشود تویی ، مکه و مدینه بهانه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
دمت گرم لپ مطلبو گفتی
این را خبر نمی گویند خبر کهنه .قبل از اعزام مانع شدند و لزومی ندارد تکرار شود .تصور از خبر این بود که این 132 نفر در مکه شیطت کرد
کسی که اعتیاد داره از خونه اش دور نمیشه تا خمار نشه اونوقت یه عده میخوان برن حج و با خودشون مواد مصرفی هم ببرن
اعدام
حجکم مقبول
تیتر بدی انتخاب کردید. با محتوای نوشته خیلی تفاوت دارد.
این تیتر خواسته یا ناخواسته در راستای تخریب هویت و شخصیت تبعه ایرانی مهندسی شده ااست. گویی خاندان آل سعود آنهم از نوع تندورهایش تیتر فوق را انتخاب کرده اند
ستاد مبارزه باموآد مخدر باید فرض کند تمامی مرزهایی ایران با عربستان است آنوقت مشکل مواد مخدر حل می شود
درسته قبل از اعزام گرفتنشون. حالا شما چرا تنش ایجاد می کنید. تیتر کم آوردید وصیت نامه شهید جنگجو که بعد ار ۳۴سال پیکرش شناسایی شده را تیتر می کردید.
نظرسنجی که نشان می دهد ۶۰ درصد مردم آمریکا موافق استفاده از بمب اتم بر علیه ایران و کشتن ۲ میلیون ایرانی هستند اینرا تیتر مز کردید.
هرچی میکشیم از خودمونه آقا .... اگه ما درست بودیم مملکتمون اینجوری نبود ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل