بازدید 6666
۴

وقتی عابران قانون را زیر پا می‌گذارند

کد خبر: ۷۲۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 03 September 2017
شمارشگر قرمز رنگ سرچهارراه تغییر رنگ داده و سبز شده است، اما خودروها از جای خود تکان نمی‌خورند. این مسئله موجب شده تا ترافیک سنگین پشت یکی از چهارراه‌های شلوغ شهر تا چند خیابان آن ‌طرف‌تر را هم درگیر خود کند. علت برخی از ترافیک‌های سنگین سر چهارراه‌ها، بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ قرمز است که موجب می‌شود خودروها در زمان سبز بودن چراغ مقابلشان نتوانند به درستی در ادامه مسیر خود حرکت کنند.
 
به گزارش همشهری، به‌طور حتم شما هم بارها چنین تصاویری را در گوشه و کنار شهر یا سر چهارراه‌های شلوغ دیده‌اید. این در حالی است که بسیاری از شهروندان فکر می‌کنند قانون رانندگی فقط باید از سوی راننده وسیله نقلیه اجرا شود اما مسئله اینجاست که بی‌توجهی برخی عابران پیاده هنگام عبور از عرض خیابان‌ها و گذر از معابر آسیب‌های جبران ناپذیری را به‌دنبال دارد، چه آنکه بی‌توجهی به قوانین رانندگی از سوی عابران پیاده موجب شده است که 30درصد از متوفیان تصادفات عابران باشند.

سهم قانونی عابران پیاده
 
در سال‌های دور که نخستین قوانین تردد در پایتخت تدوین شد، برای عابران نیز قوانینی درنظر گرفته شد که رعایت آنها الزامی بود. به‌عبارت دیگر اگر عابرپیاده‌ای تخلف می‌کرد، عوامل شهربانی فرد متخلف را به خارج از حصار شهر می‌بردند تا تنبیه شود. با وجود این در دوره حاضر و تصویب قوانین بازدارنده، اما عابران پیاده هم سهم قابل توجهی در بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی دارند.
 
ایراد ماجرا اینجاست که براساس فرهنگی غلط، این باور در میان بیشتر مردم شکل گرفته است که در تصادف با وسیله نقلیه حتما راننده آن وسیله متخلف است و عابر پیاده هیچ سهمی از تخلف را ندارد.
 
این در حالی است که در ماده 215آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال 84و همچنین ماده 26قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال89 وظایف و تکالیفی برای عابران پیاده مشخص و در این مواد قانونی به روشنی عنوان شده اگر راننده‌ای با عابران پیاده برخورد کند به شرط اینکه عابر از محل‌های معین شده عبور نکرده و راننده نیز مرتکب هیچ تخلفی نشده باشد و سرعت مجاز داشته و گواهینامه قانونی داشته باشد، راننده، هیچ‌گونه مسئولیت کیفری و مدنی نخواهد داشت.

قانون تزیینی
 
اگرچه قانون به صراحت درباره نحوه و میزان تخلف عابران پیاده تعیین تکلیف کرده اما به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از شهروندان تا به حال پلیسی را در حال جریمه کردن عابر پیاده متخلف دیده باشند. این در حالی است که سردار اسکندر مومنی، رئیس سابق پلیس راهور نیروی انتظامی 30آذرماه سال 90از اجرایی شدن قانون جریمه عابران پیاده متخلف از ابتدای زمستان آن سال خبر داده بود.
 
حدود 3سال بعد از این وعده و در اواخر شهریور‌ماه سال 93نیز سردار سیدتیمور حسینی، رئیس وقت پلیس راهور تهران بزرگ همزمان با اجرایی شدن طرح «ایست به احترام زندگی»‌ در پایتخت درباره تخلفات عابران پیاده و جریمه آنها صحبت کرده و گفته بود: در قانون تکالیفی برای عابران پیاده درنظر گرفته شده و احترام به چراغ‌های راهنمایی از سوی عابران هنگام عبور از تقاطعات نیز ازجمله این موارد است که درصورت تخطی از آن، جریمه نیز برای متخطیان پیش‌بینی شده و جریمه30هزار ریالی نیز برای آنها درنظر گرفته می‌شود.
 
البته وی به نبود سازوکار اجرایی شدن این قانون نیز اشاره کرده و گفته بود: مأموران ما در طول اجرای این طرح، با توصیه به عابران، از آنها تقاضا می‌کنند به حقوق رانندگان احترام بگذارند. این در حالی است که طرح ایست به احترام زندگی نیز اجرا شد و به پایان رسید اما هنوز بخشی از قوانین راهنمایی و رانندگی اجرایی نمی‌شود.

عابران پیاده چه وظایفی دارند؟
 
براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی وظایفی برای عابران پیاده درنظر گرفته شده است. شاید بسیاری از ما نیز به این قوانین توجه داشته باشیم اما اگر یکی از این موارد رعایت نشده و عابری با وسیله نقلیه تصادف کند به‌طور حتم وی نیز در این تصادف سهمی داشته و به‌عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنید.
در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا به دلایلی غیرقابل تردد است باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کرد.
 
برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنید.
 
از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشید.
 
از حصار آزادراه‌ها نگذشته و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه‌لای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنید.
در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کرده و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنید.
 
از موانع و خط‌کشی خطوط ویژه، سواره‌رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنید.
در سواره‌رو خیابان برای سوار شدن به‌ وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل‌ نقلیه، توقف نکنید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
تصور کنید یک عابر پیاده خلاف کند. در مثلا سر یک چهار راهی که ضلوغ است. چگونه یک افسر پلیس میخواهد او را جریمه کند. تازه افسر راهنمایی و رانندگی که به هیچ ابزار حفاظتی مجهز نیست حتی در معرض کتک خوردن عابر پیاده هم قرار میگیرد. تازه هم اگر جریمه کند چگونه دولت میخواهد این جریمه را وصول کند. خنده دار است که اگر در چنین موقعیتی مثلا افسر از عابر مدرک شناسایی بخواهد.
در هر کشوری که تا حالا رفتم وقتی چراغ قرمزی نیست و خط کشی است خودروها بی استثنا متوقف می شوند تا عابری که از راه رسیده از روی خط کشی رد شود ولی در ایران سر چهارراه خودرو حق دارد از پشت سر عابر روی خط کشی وقتی چراغ برای عابر پیاده سبز است بپیچد و خق را با خودش می داند. در کشورهای دیرگ ضر بو جرح یا قتل در تصادف رانندگی هشت نه سال زندان دارد در ایران قتل عمد برنامه ریزی شده با دادن پول به بازماندگان حل می شود و برای قتل زنان تسهیلات تخفیف پنجاه درصدی هست. پس وقتی قانوی اجرا نمی شود یا درست اجرا نمی شود شما نمی توانید کل جامعه را مقصر بدانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
یک بار در شهر کلمبو کنار خیابان ایستاده بودم و با تلفن همراهم صحبت می کردم که متوجه شدم خودروها در خیابان ایستاده اند تعجب کردم که متوجه شدم کنار خط عابر پیاده من ایستاده ام و خودروها منتظر عبور من از خیابان هستن. خیلی شرمنده شدم و به احترام آنها که ایستاده بودند من به طرف دیگر خیابان رفتم.
شما وضعیت موتورسواران و عبور آنها را در پیاده رو ها و خط کشی ها و عبور در چزاغ قرمزها و نداشتن کلاه و پارک در پیاده روها را بررسی کنید.
عابران پیاده پیشکش.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار