بازدید 22217
پیمانه اقتصادی؛

از «مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار» تا «قیمت پراید در عراق گران تر از بازار ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون چهل ماه زندان برای مهندسی که تقلب در کارنامه داشت، استراحت نماگر بورس پس از هشت روز صعود، افزایش بهای انواع سکه در بازار تهران، نظامیان بزرگترین میدان نفتی لیبی را تعطیل کردند، سقف شکنی یورو در کانال 4600 تومان، اعلام دو نرخ تورم برای مرداد، کارمند بانک چگونه 8 میلیارد تومان به جیب زد؟، کاهش ۵۸ درصدی واردات سیگار در پنج ماهه امسال و روشن شدن موتور رشد اقتصادی اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 28 August 2017
از «مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار» تا «پراید در عراق گران تر از بازار ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون چهل ماه زندان برای مهندسی که تقلب در کارنامه داشت، استراحت نماگر بورس پس از هشت روز صعود، افزایش بهای انواع سکه در بازار تهران، نظامیان بزرگترین میدان نفتی لیبی را تعطیل کردند، سقف شکنی یورو در کانال 4600 تومان، اعلام دو نرخ تورم برای مرداد، کارمند بانک چگونه 8 میلیارد تومان به جیب زد؟، کاهش ۵۸ درصدی واردات سیگار در پنج ماهه امسال و روشن شدن موتور رشد اقتصادی اروپا را در بر دارد.


40 ماه زندان برای مهندسی که تقلب در کارنامه داشت!

یکی از مهندسان سابق فولکس‌واگن در دیترویت به چهل ماه زندان محکوم شد. به گزارش رویترز، یک قاضی فدرال «جیمز لیانگ» را به تحمل حبس و نیز پرداخت جریمه 200 هزار دلاری محکوم کرد. لیانگ به‌ دلیل نقشی که در تقلب پیچیده و گسترده فولکس‌واگن برای فروش خودروهایی با میزان آلایندگی فراتر از حد مجاز داشته، محکوم شده است. قاضی پس از اعلام حکم گفت: «امیدوارم این مجازات، موجب پرهیز سایر مهندسان و مدیران خودروسازی از تقلب و دور زدن قوانین شود. تخلف لیانگ، خیانتی بزرگ به مصرف‌کنندگان آمریکایی بود و سیستم اقتصادی آمریکا را دچار مشکلات زیادی کرده است.» لیانگ در زمینه فریب‌ سازمان‌های نظارتی گناهکار شناخته شد و پس از آن در مسیر تحقیقات همکاری کرد. او ممکن بود در صورت عدم‌ همکاری به بیش از پنج سال حبس محکوم شود. فولکس‌واگن درباره فریب سازمان‌های نظارتی گناهکار شناخته شده و بناست با صرف هزینه 25 میلیارد دلاردرآمریکا تمام خودروهای دیزل مورد بحث را اصلاح کند.

نماگر بورس پس از هشت روز صعود، کمی استراحت کرد!

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه پنجم شهریورماه 96 با کاهش 11 واحدی به رقم 82 هزار و 885 واحد رسید. نماگر بورس تهران، آخرین بار در 23 مرداد ماه، قرمزپوش شده بود. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری شاهد روند نزولی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 3.89 واحدی به رقم 26 هزار و 857 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 20 واحدی، عدد 17 هزار و 770 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 15 واحد به رقم 13 هزار و 460 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور کاهش 2 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 162 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 75 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 214 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 339 واحد معادل 0.19 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 911 واحد را به نمایش گذاشت.

از «مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار» تا «پراید در عراق گران تر از بازار ایران»

افزایش بهای انواع سکه در بازار تهران

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز یکشنبه قیمت انواع سکه بین 6000 تا 10000 تومان افزایش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 6100 تومان افزایش به یک میلیون و 222 هزار و 300 تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 10000 تومان افزایش یک میلیون و 192 هزار تومان، نیم سکه با 6000 تومان افزایش؛ 643 هزار تومان، ربع سکه با 7000  تومان افزایش؛ 373 هزار تومان و سکه گرمی با 2000 تومان افزایش 250 هزارتومان معامله شد.

طلا هفته آینده با دیوار بزرگ سطوح مقاومتی روبرو خواهد شد

تحلیلگران اقتصادی بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که قیمت طلا طی هفته آینده با افزایش روبرو خواهد شد ولی برای شکستن سطح مقاومتی 1300 دلاری کار سختی در پیش خواهد بود. به نظر می رسد قیمت طلا در روزهای آینده بین 1280 تا 1300 دلار در نوسان خواهد بود. قیمت طلا در ماه اوت 2.3 درصد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از 12.5 درصد رشد داشته است. بارت ملک تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه تی دی اس تاکید کرد: به نظر من قیمت طلا روندی صعودی خواهد داشت و برای شکستن سطح 1300 دلاری تلاش زیادی خواهد کرد و شاید بتواند این سطح را بشکند. برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که شاید طلا بتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند ولی برای باقی ماندن بالاتر از این سطح کار سخت و دشواری در پیش خواهد داشت. به نظر می رسد تنش های سیاسی در واشنگتن به خصوص وضعیت افزایش سقف بدهی های دولت فدرال می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی داشته باشد. در حالی که احتمال تعطیلی دولت آمریکا به واسطه عدم افزایش سقف بدهی وجود دارد، تقاضای طلا در بازارهای بین المللی با افزایش روبه رو خواهد شد.

نظامیان بزرگ ترین میدان نفتی لیبی را تعطیل کردند

به گزارش رویترز از طرابلس، یک منبع محلی در شهر زنتان لیبی روز یکشنبه، پنجم شهریورماه اعلام کرد یک گروه مسلح محلی دو شیر از خط لوله میدان شراره را بسته و خواهان عرضه سوخت و بهبود شرایط اقتصادی مردم این منطقه شده است. در پی حادثه یاد شده، میدان نفتی شراره که ظرفیت تولید روزانه ۲۸۰ هزار بشکه نفت را دارد، تعطیل شده و شرکت ملی نفت لیبی برای بارگیری نفت این میدان از پایانه زویتنیه، وضع فوق العاده اعلام کرده است. افزون بر آن، یک گروه مسلح دیگر خط لوله منتهی به میدان حماده را بسته است، اما این میدان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و به گفته سخنگوی شرکت آگوکو که بهره برداری این میدان را در اختیار دارد، مذاکره برای بازگشایی این خط لوله از امروز آغاز می‌شود. لیبی از جمله کشورهای عضو اوپک است که به دلیل درگیری با بحران های داخلی، از توافق جهانی کاهش تولید نفت معاف شده است. /شانا

سقف شکنی یورو در کانال 4600 تومان

دومین روز هفته برای فعالان بازار ارز در حالی آغاز شد که میانگین نرخ فروش یورو با جهش 143 تومانی نسبت به پایان روز شنبه، به رقم فروش 4 هزار و 650 تومان رسید. این روند افزایش در کانال 4 هزار و 600 تومان تا ساعت 12 ادامه داشت ولی در ادامه رقم میانگین به کانال قبلی بازگشت. هرچند این نرخ نشان از میانگین قیمت ها دارد نه قیمت لحظه ای در بازار آزاد. بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز، در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 136 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 585 ریال همراه بود و در پایان دومین روز هفته، به رقم فروش 45 هزار و 650 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 543 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 39 ریال گران تر فروخته شد.


مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به افزایش بهای دلار شد، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. از سوی دیگر، روز یکشنبه ارزش دلار در شماری از مناطق مرزی تقویت شد. به گفته فعالان، بالا رفتن ارزش دلار در این مناطق موجب می‌شود که این ارز از بازار ارز ارزان‌تر داخلی خارج شود. در کنار این، حتی اگر ارزی از بازار خارج نشود، اثرات روانی بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه در میان معامله‌گران بازار داخلی جو روانی افزایشی ایجاد خواهد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، عده‌ای از بازیگران بازار، رشد بهای دلار را به رفتار بازارساز نسبت دادند. به گفته شماری از آنها، روز یکشنبه میزان عرضه بازارساز پاسخگوی تقاضای بازار نبود. این در حالی است که عده‌ای باور داشتند، بازارساز در مقطع ابتدایی روز با قیمت بالاتری نسبت به روز قبل اقدام به عرضه کرد. آنها اعتقاد داشتند این قیمت‌گذاری در رشد دلار موثر بود، این در حالی است که تعداد بیشتری باور داشتند، سیاست‌گذار ارزی برای جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به بازار چنین قیمت‌گذاری را در دستور کار قرار داد.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه ارزی، در‌صورتی‌که نرخ دلار بازار فاصله بیشتری از نرخ بازارساز داشته باشد، دلالان ارزی برای کسب سود از این فاصله وارد بازار می‌شوند. دسته‌ای از معامله‌گران نیز افزایش قیمت دلار را در روز یکشنبه ناشی از ورود خالی فروشان ارزی دانستند.به گفته فعالان، خالی فروشان روز یکشنبه انتظار افت قیمت را داشتند، ولی با توجه به روند افزایشی برای پرداخت تعهدات خود ناچار به تهیه ارز شدند.

اعلام دو نرخ تورم برای مرداد

مرکز آمار ایران در حالی روز شنبه نرخ تورم شهری را 7.7درصد اعلام کرده بود که بانک مرکزی روز گذشته نرخ تورم شهری ماه گذشته را 10 درصد اعلام کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه 1396 نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه 1395 براساس سال پایه 100=1395  معادل 10 درصد است. این شاخص در مردادماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.6 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مردادماه 1396 به عدد 107.7 رسید که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش یافت. جدول زیر تغییرات شاخص قیمت 12 گروه کالایی مختلف را نشان می دهد. /تسنیم

از «مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار» تا «پراید در عراق گران تر از بازار ایران»
کارمند بانک چگونه 8 میلیارد تومان به جیب زد؟

بازپرس شعبۀ ٢٠٩ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 2 مشهد اعلام کرد:‌ عامل اختلاس 80 میلیارد ریالی در یکی از بانک های دولتی مشهد دستگیر شد که رسیدگی به پرونده وی در جریان است. قاضی روح الله بهاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متهم این پرونده کارمند این بانک بوده که از طریق پرداخت صوری تسهیلات و واریز آن به حساب غیر و یا حساب مشتریان کم تراکنش، مبلغ 80 میلیارد ریال اختلاس کرده بود. وی بیان کرد: متهم تفهیم اتهام شده و با قرار وثیقه 230 میلیارد ریالی روانه زندان شده است. بهاری خاطرنشان کرد: تحقیقات برای تکمیل پرونده و روشن شدن زوایای پنهان آن ادامه دارد. 

واردات سیگار در پنج ماهه امسال ۵۸ درصد کاهش یافت

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واردات سیگار در پنج ماهه سال ابتدایی امسال را یک میلیارد و 100 میلیون نخ اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که 2 میلیارد و 800 میلیون نخ بوده، 58 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به افزایش صادرات سیگار به میزان 13 درصد در پنج ماهه امسال گفت: صادرات تنباکوی «معسل» نیز به میزان 32 درصد در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. این مقام مسئول، مشخصه کالای دخانی قاچاق و تفاوت آن با کالای دخانی مجاز را، نداشتن پیام و تصویر بهداشتی روی بسته ‌بندی اعلام کرد.

موتور رشد اقتصادی اروپا روشن شد

رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۲ درصد و در سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی ۲.۵ درصد اعلام شده است؛ این در حالی است که رشد اقتصادی منطقه یورو در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۷ درصد بود. صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی منطقه یورو را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲.۱ درصد برآورد کرده که سریع ترین رشد اقتصادی اروپا در ده سال اخیر محسوب می شود. شرکت های آمریکایی بویژه شرکت های چندملیتی آنها هم در این بین به دلیل افزایش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا و تضعیف شدن دلار سود برده اند؛ ضمن اینکه افزایش تقاضای اروپایی ها به دلیل روند مثبت رشد اقتصادی آنها موجب شده تا شرکت های آمریکایی محصولات بیشتری را به منطقه یورو صادر کنند و در سه ماه نخست سال جاری میلادی صادرات کالاهای آمریکایی به اروپا حدود ۱۱ درصد افزایش داشت و این رقم برای سه ماه دوم در مقایسه با سال قبل ۳ درصد بیشتر شد. در همین حال کاهش ارزش دلار موجب شده تا کالاهای آمریکایی برای مصرف کنندگان اروپایی ارزان تر تمام شود و با تبدیل ارز یورو به دلار، سود بیشتری نصیب شرکت های آمریکایی شود. ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا در سال جاری میلادی تا کنون تقریبا ۱۲ درصد افزایش یافته است. /مهر

قیمت پراید در عراق گران تر از بازار ایران!

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق گفت: با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان به نتیجه رسید که قیمت یک خودروی صادراتی باید نصف خودروی داخلی باشد. وی افزود: در مورد صادرات خودرو هزینه‌هایی مانند پلاک گذاری، اسقاط کردن خودروی جایگزین و بسیاری موارد دیگر حذف می‌شود و براین اساس باید قیمت خودروی صادراتی ما نصف قیمت داخلی باشد، چرا که مالیات و عوارض از آن گرفته نمی‌شود. ابراهیم رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در عین حال عنوان کرد: با وجود این، اکنون خودرویی مانند پراید در عراق قیمتی بالاتر از ایران دارد، چرا که در ایران قیمت این خودرو به طور تقریبی حدود ۲۰ میلیون تومان است، اما این رقم در کشور عراق ۷۵۰۰ دلار است که اگر به طور تقریبی قیمت دلار ۴۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود این رقم به بیش از ۲۸ میلیون تومان خواهد رسید.

از «مهم‌ترین عوامل افزایش بهای دلار» تا «قیمت پراید در عراق گران تر از بازار ایران»

دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: اکنون خودروهای ایرانی در کشوری مانند عراق بازاری خوب داشته و تقریبا تمام محصولات ایران خودرو و سایپا در این کشور به فروش می‌رسند. البته پراید در صدر جدول واردات عراق قرار دارد و پس از آن خودروهای دیگری مانند سمند، روآ و ال ۹۰ در رده‌های بعدی قرار دارند، اما در کل عراقی‌ها از حضور پراید بسیار راضی هستند. رضازاده در پاسخ به این سوال که این خودرو از نظر ایمنی با مشکلاتی همراه بوده و در داخل کشور نیز انتقادات متعدد نسبت به آن صورت می‌گیرد، گفت: شاید در کشور گاهی کمی سیاه نمایی در این خصوص صورت گرفته باشد. به هر صورت در عراق هم مانند ایران بخش قابل توجهی از خودروهای سواری پراید است و مردم مشکلات کمتری را تجربه می‌کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۸
شاید اشتباه متوجه شدید قیمت پراید2800000تومان داخل عراق باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
وقتی تو بغداد آپتیما 10000 دلاره کسی مرض داره پراید
بهره 8000 دلار
چقدر عراقیها بیچارن که از پراید ما که در داخل بخاطر ایمنی محکوم میشه راضی هستن. معنی سیاه نمایی رو هم فهمیدیم....لطفا در معنی این لغت بازنگری شود.
در عراق باپول پراید در ایران بهترین ماشین ها را سوار میشن. عوام فریبی نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
!!!با 28000 دلار لکسوز سوار میشن
جالب است که هنوز آقای مسئول در رابطه با کیفیت و ایمنی پراید میگویند در کشور سیاه نمایی شده !!!
مطمئنا تا بحال حتی یکدور با این ماشین نزده اند که انقدر از آن دفاع میکنند
بمیرم برای پراید که در داخل کشور در موردش سیاه نمایی می شود. موضوعی که در امر صادرات کالا نباید از آن غافل شد نرخ برابری دلار با پول رسمی کشورهاست چون ریال در مقابل دلار سه برابر ضعیف تر از دینار عراق است پس قیمت واقعی پراید در عراق 7 میلیون تومان است نه 21 میلیون. شما به ما ده میلیون بدید دعاگویتان هستیم.
احتمالا ایشون بلد نیست صفر هایی یکعدد رو بشمارند قیمت پراید ۲ ونیم میلیون تومن هست اخه ادم حسابی کسی ماشین به اون خوبی میگذره بیاد پراید بگیره؟
این محاسبه خیلی خیلی .....................سرانگشتی است؟؟؟
پراید ۲۸ میلیون تومانی آنهم در کشوری که الانترا را با قیمت کمتر از ۶۰ میلیون تومان سوار میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
قیمتها مشکوکه
ذكر دلايل افزايش قيمت دلار چه مشكلي را حل ميكند؟ چند سال است كه قيمت دلار سير صعودي دارد و هر بار يك دليل براي افزايش قيمت ارز عنوان ميشود. در اين ميان، سنگيني تبعات افزايش قيمت دلار عمدتاً به دوش حقوق بگيران و اقشار آسيب پذير خواهد بود.
خوب در کشور ما هم ماشینهای ساخت خارج گرونتر از مبدا هستن این ذیگه چه مقایسه ای است باید نرخ دلار را داخل اون کشور سنجید
از این به بعد از این خبرا زیاد میشنویم دارن ذهن ها رو آماده میکنن واسه گرونیش تو ایران
پرايد در عراق طرفدار داره چون هزينه نگهداري پاييني داره و سايپا خدمات ميده
در ايران هم هنوز محبوبيت داره اين را از دلال هاي ماشين سوال كنيد . بهترين سود خريد و فروش براي دلالان ماشين هاي داخلي پرايد داره.
آخه مرد حسابی چطوری داری این حرفو میزنی...خودتو مسخره کردی یا مردمو...هرکسی که در ایام محرم و اربعین رفته عراق میدونه قیمت ماشین های ایرانی چنده...
اکثر موارد پراید در عراق به عنوان تاکسی استفاده میشه که عوارض که سازمان تاکسی رانی عراق میگیره روش میره.توی خود ایران هم تاکسی پراید برای رانندش بالای 30 تومان درمیاد و پول خطتاکسی و..روش محاسبه میشه
ملت ایران که بخیل نیست. حالا که پراید اینهمه طرفدار در خارج از کشور دارد همه را به خارجی ها بفروشد و گمرکات را بردارند که ما هم هر کدام را دلمان خواست بخریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار