بازدید 20677
۲
پبمانه اقتصادی؛

از «اقدام عجیب کره شمالی برای تأمین ارز خارجی» تا «سرمایه‌گذاری بیل گیتس در استارت‌آپ‌‌های غذایی»

این پیمانه موضوعاتی همچون نخستین امضای شریعتمداری، گران‌تر شدن دلار آمریکا، ادامه سبز پوشی حافظ در کانال جدید، بازتاب سیاست‌های اقتصادی ترامپ در بورس‌های آسیایی، سکه طرح جدید بر مدار گرانی، کاهش قیمت نفت و گران شدن سنگ آهن، بخش نفت شرکت «مرسک» در دست توتال و تجمع کسبه پاساژ پلاسکو برای چندمین بار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 August 2017
از «اقدام عجیب کره شمالی برای تامین ارز خارجی» تا «سرمایه‌گذاری بیل گیتس در استارت‌آپ‌‌های غذایی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نخستین امضای شریعتمداری، گران‌تر شدن دلار آمریکا، ادامه سبز پوشی حافظ در کانال جدید، بازتاب سیاست‌های اقتصادی ترامپ در بورس‌های آسیایی، سکه طرح جدید بر مدار گرانی، کاهش قیمت نفت و گران شدن سنگ آهن، بخش نفت شرکت «مرسک» در دست توتال و تجمع کسبه پاساژ پلاسکو برای چندمین بار را در بر دارد.


نخستین امضای شریعتمداری خودرویی شد

محمد شریعتمداری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت امروز در نخستین نامه خود به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خواستار اصلاح مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شد. به نقل از تسنیم، شریعتمداری در نامه خود به معاون اول تأکید کرده است: متأسفانه به رغم مذاکرات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با جنابعالی و اتخاذ تصمیم در خصوص عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان (در کنار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت)، در جدول مصوبه یاد شده این بند اضافه گردیده لذا خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمولیت این بند حذف شود.

دلار آمریکا ۴۱ ریال گران‌تر شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 41 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 252 ریال رسید. هر یورو نیز با رشد 2 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 44 هزار و 959 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 464 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، یک ریال ارزان تر فروخته شد. جدول

افزایش ارزش دلار در برابر ین و کاهش ارزش یورو

در معاملات روز گذشته بازارهای آسیایی، ارزش دلار در برابر ین ژاپن بالا رفت. دلار توانست در معاملات امروز بخشی از کاهش ارزش در برابر ین طی هفته گذشته ناشی از تشدید تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی را جبران کند. ارزش دلار آمریکا در برابر دلار استرالیا 3 صدم درصد افزایش یافت و در برابر ین ژاپن نیز با 0.03 درصد افزایش به 109.22 ین رسید. ارزش دلار در برابر یورو نیز به همین میزان افزایش یافت و توانست بخشی از افت ارزش هفته گذشته در برابر یورو را تجربه کند؛ بنابراین، هر یورو 1.1757 دلار در بازار امروز ارزش‌گذاری شد. شاخص ارزش دلار که ارزش این ارز را در برابر 6 ارز بین‌الملی ین، یورو، پوند، یوان و... مورد ارزیابی قرار می‌دهد 0.01 درصد افزایش یافت و به 93.37 واحد رسید. طی هفته جاری سرمایه‌گذاران منتظر سیگنال‌هایی از بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اتحادیه اروپا هستند.

ادامه سبز پوشی حافظ در کانال جدید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 30 مردادماه 96 با افزایش 59 واحدی به رقم 82 هزار و 75 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری شاهد روند رو به رشد شاخص های منتخب در ادامه دو روز گذشته بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 19 واحدی به رقم 26 هزار و 595 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 33 واحدی، عدد 17 هزار و 688 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 25 واحد به رقم 13 هزار و 399 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.13 درصدی، افزایش 114 واحدی را رقم زد و به سطح 90 هزار و 159 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 49 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 445 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 82 واحد معادل 0.05 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 243 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «اقدام عجیب کره شمالی برای تامین ارز خارجی» تا «سرمایه‌گذاری بیل گیتس در استارت‌آپ‌‌های غذایی»

بازتاب سیاست‌های اقتصادی ترامپ در بورس‌های آسیایی

سرمایه‌گذاران در مورد توانایی ترامپ برای پیشبرد اهداف اقتصادی‌اش دچار شک و تردید شده اند و همین مسأله موجب شد، سهام آسیایی روز دوشنبه، به وضعیت ناپایداری دچار شود. شاخص بورس نیکی ژاپن ۰.۴ درصد افت کرد و به پایین‌ترین میزان ۳.۵ ماهه خود رسید و نظرسنجی رویترز که نشان می‌داد، اعتماد به نفس تولیدکنندگان ژاپنی در ماه آگوست به بالاترین میزان خود در بیش از یک دهه خواهد رسید را کم اهمیت جلوه داد. شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه (به جز ژاپن)، ام‌اس‌سی‌آی، به لطف سود متوسط در چین، به سختی خود را در محدوده سودآور نگاه داشت اما اغلب بازارهای دیگر شامل استرالیا، کره‌جنوبی و تایوان در محدوده ضرر قرار گرفتند. سهام وال‌استریت هم تنها پس از این که ترامپ استراتژیست ارشد کاخ سفید، استیو بنن را اخراج کرد و امید کمرنگی برای پیشرفت ایجاد شد، اندکی رشد کرد. به نقل از رویترز ماساهیرو ایچیکاوا، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه سومیتومو میتسویی، می‌گوید: بازار این گونه می‌اندیشد که دولت ترامپ همچنان شکننده می‌ماند و حتی با رفتن استیو بنن، همچنان توانایی دولت برای پیشبرد سیاست‌های خود ضعیف‌تر ‌می‌شود. روز گذشته همچنین شاخص اس‌اندپی مینی با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۴۲۳ رسید که فاصله چندانی با کمترین میزان یک ماهه خود ۲۴۱۹.۵ که در روز جمعه به آن دست یافت، ندارد.

اقدام عجیب کره شمالی برای تأمین ارز خارجی

در حالی که دور جدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی دسترسی این کشور را به ارز خارجی محدود کرده است، گزارش های موجود حاکی از آن هستند که دولت کره شمالی تولید مواد مخدر در سطح صنعتی در این کشور را با هدف صادرات افزایش داده است. این خبر که از سوی یک رسانه کره جنوبی منتشر شده است، حاکی از آن است که شرکت‌های تجاری دولتی در کره شمالی تولید و صادرات مواد مخدر و داروهای غیرقانونی را افزایش داده‌اند. به نقل از دویچه وله، این منابع اعلام کردند به این شرکت‌ها دستور داده شده تا از محل فروش این مواد ارز خارجی تهیه کنند و این شرکت‌ها نیز به دلیل محدود شدن دست آنها در صادرات دیگر کالاها، فعالیت خود در فروش مواد مخدر را گسترش داده‌اند و عملاً مواد مخدر در سطح صنعتی در کره شمالی در حال تولید است. استفان نگی استاد دانشگاه توکیو معتقد است کره شمالی سابقه طولانی در تولید و فروش مواد مخدر داشته و عملاً این صنعت یک حیاط‌خلوت برای دولت کره شمالی در زمینه تأمین ارز خارجی در دوران سختی محسوب می‌شود. وی معتقد است کاملاً واضح است که آنها برای تأمین بودجه مورد نیاز خود برای فعالیت نظامی به ارز خارجی نیاز دارند و به خوبی می‌دانند که پول زیادی در بازار غیرقانونی مواد مخدر وجود دارد. /فارس

سکه طرح جدید بر مدار گرانی

در جریان معاملات روز گذشته بازار تهران انواع سکه با کاهش قیمت مواجه شد و تنها نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۲۰۰ تومان افزایش یافت. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان، نیم سکه ۶۲۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۷ هزار تومان بود. /مهر

امروز بازار طلای تهران تعطیل است

در سالروز شهادت نهمین ستاره آسمان ولایت و امامت، حضرت جوادالائمه امام محمد تقی علیه السلام روز سه شنبه 31 مرداد بازار طلای تهران تعطیل است. برهمین اساس کلیه پاساژهای اصلی بازار طلا و عمده فروشان این بازار فردا بسته بوده و معاملاتی در آن صورت نمی گیرد. طبق تصمیم هیئت امنای بازار طلای تهران؛ پاساژهای اردیبهشت، حکیم هاشمی، خرداد، فروردین، مکاره، سرای زمرد و کوچه خادم مورخ 31 مرداد تعطیل می باشند. همچنین راسته آبشده فروشان طلای بازار تهران معروف به پله آهنی نیز در این روز تعطیل بوده و خرید و فروش در آن انجام نمی گیرد. /سایت طلا

ناکامی ترامپ در اجرای وعده های اقتصادی و مالی به نفع بازار طلا خواهد بود

هفته گذشته باب کورکر سناتور ارشد تأکید کرده بود: ترامپ فاقد ثبات رفتار و عقیده لازم برای موفقیت و پیشرفت است. بسیاری از تجار و بازرگانان آمریکایی نیز نسبت به توانایی ترامپ برای اجرای موفقیت آمیز برنامه های اقتصادی و مالی شک و تردید جدی دارند. این در شرایطی است که سقف بدهی های دولت آمریکا نیز به چالش جدی تبدیل شده است. کنگره و دولت آمریکا باید تا سپتامبر بر سر افزایش سقف بدهی ها به توافق برسند. به نظر می رسد، نگرانی های مربوط به توانایی دولت ترامپ در اجرای برنامه های اقتصادی و مالی، فشار زیادی را بر ارزش سهام وارد خواهد کرد و این مسأله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.

کاهش بهای نفت با چشم انتظاری تجار برای شنیدن خبر‌های خوش

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. در حالی قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت که در آخرین روز هفته گذشته، قیمت نفت آمریکا۳ درصد و قیمت برنت ۳.۳ درصد افزایش داشت. حال سرمایه گذاران منتظرند ببینند چه تغییری در بازار حاصل می شود و آیا واقعا میان عرضه و تقاضا در بازار تعادلی ایجاد می شود یا خیر. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۲۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۳۹ دلار صورت گرفت. هانس ون کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی در ای‌بی‌ان آرمو گفته است: "ما در حال حاضر منتظریم تا ببینیم پس از بازار داغ هفته گذشته، سودی به دست می آوریم یا خیر. اطلاعاتی تازه ای راجع به عدم اطمینان در مورد کاهش موجودی و پایبندی اوپک می تواند دلیل کافی برای فروش مقداری از محصولات آتی خریداری شده باشد."

با رشد بازارهای فیوچرز و جو مثبت بازار فولاد؛ سنگ آهن گران شد

رشد بازارهای فیوچرز و جو مثبت بازار فولاد چین سنگ آهن را در این کشور صعودی کرد به طوری که سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۱.۲۵ دلار هر تن بالا رفت و به ۷۶ دلار هر تن سی اف آر رسید. قرارداد ژانویه سنگ آهن در بورس دالیان نسبت به پنجشنبه گذشته ۳.۹ دلار رشد داشت و میلگرد در بورس شانگهای نیز ۱۳ دلار بالا رفت. البته بیلت در بازار چین تا ۶ دلار افت قیمت داشت در حالی که سه روز قبل آن صعودی بود. پیش بینی کاهش عرضه فولاد در سپتامبر بر جو بازارهای فولاد و سنگ آهن اثر مثبتی داشته است. ظاهرا تعدادی از نوردکاران چینی در استان تانگشان نمی توانند طبق برنامه قبلی تا اول سپتامبر در خطوط و تولید خود مصرف زغال سنگ را به گاز طبیعی تغییر دهند. از این روی، باید موقتا خطوط تولید را تعطیل کنند. در استان هبی نیز کارخانه هایی که موفق نشوند با محدودیت های زیست محیطی هماهنگ شوند باید تولید را موقتا تعطیل کنند. در واقع محدودیت تولید فولاد عامل اصلی حرکت سنگ آهن است. البته عرضه سنگ آهن نیز کاهش یافته است به طوری که هفته گذشته استرالیا ۱۴.۲ میلیون تن سنگ آهن صادرات داشت که ۹.۶ درصد افت هفتگی داشت که به دلیل شرایط نامساعد جوی بود. 

«توتال» بخش نفت شرکت «مرسک» را خرید

شرکت فرانسوی توتال بخش نفت شرکت مرسک را به ارزش 7.45 میلیارد دلار خرید و اعلام کرد، درآمدها و جریان درآمدی خود و چشم‌انداز سود سهامش را تقویت خواهد کرد. شرکت دانمارکی مرسک، بخش نفت خود را به توتال فروخت تا بر دیگر فعالیت‌های خود نظیر تجارت کشتیرانیش تمرکز کند. بر اساس این قرارداد، مرسک 4.95 میلیارد دلار از سهام توتال را دریافت می‌کند و توتال 2.5 میلیارد دلار از بدهی بخش نفت مرسک را به عهده خواهد گرفت. به گزارش فارس، شرکت توتال اخیر قراردادی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با ایران به ارزش 2.4 میلیارد دلار به امضا رسانده است که در مراحل بعدی می‌تواند به 4.8 میلیارد دلار برسد. شرکت مرسک نیز یکی از شرکت‌هایی بود که قرار بود، توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را به عهده بگیرد.

تجمع کسبه پاساژ پلاسکو برای چندمین بار...

به گفته رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان، عمده دلیل تجمع اخیر کسبه پلاسکو پیگیری بحث ساخت این پاساژ از سوی بنیاد مستضعان بوده است. مجتبی درودیان با بیان این مطلب گفت: بیش از هفت ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان ساخت مجدد این پاساژ به زمان‌هایی نامعلوم موکول می‌شود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که کسبه این پاساژ هفت ماه در کسب و کار خود دچار مشکل شده و درآمد ندارند. وی در گفت‌وگو با ایسنا، همچنین عنوان کرد: تسریع روند ساخت این پاساژ و احقاق حق کسبه پلاسکو عمده دلیلی است که اهالی این پاساژ را مجبور کرده برای چندین بار طی ماه‌های گذشته به تجمع بپردازند، البته تجمع اخیر خودجوش بوده و ارتباطی با اتحادیه نداشته است. رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با تأکید بر این که اکنون کسبه منتظر هستند که حداقل بنیاد مستضعفان برای ساخت ساختمان جدید نسبت به عقد قرارداد با آنها اقدام کنند، اظهار کرد: در این زمینه نامه‌های مکتوبی نیز به بنیاد مستضفعان ارسال شده است. حتی اگر از این به بعد مشکلی پیش آمده و اتفاقی رخ دهد این مسئولیت‌ها با مسوولان بنیاد است که در برابر دستگاه‌های امنیتی پاسخگو باشند. به گفته درودیان، در تجمع روز گذشته پلاسکونشینان حدود ۶۰۰ تن حضور داشته‌اند.

سرمایه‌گذاری بیل گیتس در استارت‌آپ‌‌های غذایی

ماه گذشته، یکی از همین شرکت‌های تولیدکننده محصولات جایگزین گوشت به‌نام «Impossible Foods» در آخرین دور جذب سرمایه موفق شد 75 میلیون دلار سرمایه جذب کند و سرمایه کل شرکت را که تنها شش سال از تأسیس آن در سیلیکون ولی می‌گذرد، به 250 میلیون دلار برساند. سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت در حال حاضر بیل گیتس، گوگل و شرکت Temasek هستند. بنابراین اگر قرار باشد شرکتی محصولی را به‌عنوان جایگزین کامل گوشت معرفی کند، احتمالا آن شرکت Impossible Foods خواهد بود. شرکت بعدی که موفق به جذب سرمایه هنگفتی در چند وقت اخیر شده، کمپانی Hampton Creek است که البته اخیرا در زمینه تولید غذاهای جایگزین گوشت و بر پایه گیاهان و همچنین تولید مواد غذایی بدون نیاز به تخم مرغ مانند سس مایونز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این کمپانی سانفرانسیسکویی هم موفق به جذب 200 میلیون سرمایه در چند سال اخیر شده که در آخرین دور در سال گذشته توانست بیش از 60 میلیون دلار سرمایه را جذب کند. محصولات این شرکت همواره در قفسه‌های بزرگ‌ترین و مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر دنیا به‌فروش می‌رسند. متأسفانه این شرکت اخیرا با مشکلات داخلی زیادی مواجه شده که از جمله آنها می‌توان به استعفای 4 عضو از 5 عضو اصلی هیات مدیره اشاره کرد. شرکت Beyond Meat هم یکی از همین شرکت‌هایی است که اخیرا رشد قابل توجهی داشته و موفق به تولید و عرضه گسترده برگرهای گیاهی و جایگزین‌های مناسب گوشت مرغ شده است. این کمپانی هشت ساله، در آخرین دور سرمایه‌گذاری موفق به جذب تنها 17 میلیون دلار شد که البته گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری‌ها در این شرکت بالاتر از رقم اعلام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
حالا هی ایران ازش دفاع کنه
قطعا کره شمالی نیاز به تامین بودجه داره چون در این انزوای سیاسی با رکود اقتصادی شدید روبرو هست و بزودی تمام پایه های حکومتش ویران میشه و هیچ راهی براش وجود نداره جز مقروض شدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل