بازدید 15044
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «شروط عراق برای واردات کالا از ایران» تا «چوب جایگزین جدید فولاد در تولید خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون جای گرفتن شاخص کل بورس در کانال جدید، افزایش بهای دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد، آیا طلا می تواند در هفته آتی بالاتر از 1300 دلار برسد؟، بدهی چین به ۳۰۰ برابر GDP رسید، اولویت اول مسعود کرباسیان، ذائقه مردم، علت گرانی گوشت اعلام شد و پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 21 August 2017
از «شروط عراق برای واردات کالا از ایران» تا «چوب جایگزین جدید فولاد در تولید خودرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون جای گرفتن شاخص کل بورس در کانال جدید، افزایش بهای دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد، آیا طلا می تواند در هفته آتی بالاتر از 1300 دلار برسد؟، بدهی چین به ۳۰۰ برابر GDP رسید، اولویت اول مسعود کرباسیان، ذائقه مردم، علت گرانی گوشت اعلام شد و پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو را در بر دارد.


شاخص کل بورس در کانال ۸۲ هزار واحد جای گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 29 مردادماه 96 با افزایش 61 واحدی پس از سه سال و نیم برای نخستین بار به رقم 82 هزار و 16 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری، شاهد روند رو به رشد شاخص های منتخب در ادامه روز شنبه بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 19 واحدی به رقم 26 هزار و 576 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 20 واحدی، عدد 17 هزار و 655 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 15 واحد به رقم 13 هزار و 374 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصدی، افزایش 70 واحدی را رقم زد و به سطح 90 هزار و 45 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 34 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 395 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 180 واحد معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 161 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «شروط عراق برای واردات کالا از ایران» تا «چوب جایگزین جدید فولاد در تولید خودرو»

افزایش بهای دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 66 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 211 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 6 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 44 هزار و 957 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 465 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 6 ریال گران تر فروخته شد.

شروط عراق برای واردات کالا از ایران

وزارت خارجه عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی عراق را ابلاغ کرد؛ بخشنامه‌ای که باید مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار گیرد. برابر نامه سازمان توسعه تجارت به رئیس‌کل گمرک، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و روسای سازمان‌های صنعت و معدن استان‌های غربی، این نامه و مندرجات آن باید مورد تحلیل قرار گیرد و اثرات آن بررسی شود. این نامه توسط وزارت امور خارجه عراق به سفارت ایران ارسال شد و در ترجمه‌ غیررسمی آن آمده است که به موجب اقتضای مصالح عمومی و جهت جلوگیری از ورود کالاهای با معافیت سود و عوارض گمرکی که خرید و فروش آن خلاف قانون بوده به بازارهای داخلی و محلی و همچنین جهت برآورده شدن زمینه رقابت، دولت عراق برای ورود کالاهایی که معافیت گمرکی یا پرداخت معوق دارند، شروطی را تعیین کرده است.

این شروط که در هیأت وزیران عراق به تصویب رسیده و باید روی کالاها درج شود به این شرح است؛

- کالاها و محصولات باید با نام ذینفع وارد عراق شود.

- بر روی هر یک از کالاها و محصولات ورودی جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی، مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به صورت کاملا واضح درج شود.

- کالاها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد.

- مقامات مسئول جلوگیری از ریزش کالاهای دارای معافیت گمرکی به بازارهای داخلی که در قبل از این اتفاق افتاده است از تاریخ ۱/۸/۲۰۱۷ کار خود را شروع می‌کنند.

- این نامه علاوه بر سفارت ایران، به سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای بین‌المللی نیز ارسال شده است.

نرخ انواع سکه افزایش یافت

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷۰۰ تومان افزایش قیمت به یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و هر نیم سکه نیز با هزار تومان افزایش قیمت، ۶۲۸ هزار تومان است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۸ هزار تومان است. /مهر

آیا طلا می تواند در هفته آتی بالاتر از 1300 دلار برسد؟

فواد رزاق زاده تحلیلگر ارشد اقتصادی مؤسسه فارکس لایو گفت: به نظر من یکی از عوامل مهم افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر، کاهش ارزش دلار بوده است. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند، روند صعودی قیمت این فلز زرد در هفته آینده ادامه خواهد یافت. وی افزود: در شرایط کنونی هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند روند نزولی ارزش دلار را متوقف کند. هفته آینده آمارهای مهم اقتصادی چندانی منتشر نخواهد شد بنابر این بعید به نظر می رسد که روند نزولی ارزش دلار متوقف شود. طلا در روزهای آینده برای دستیابی به سطح 1320 دلاری تلاش خواهد کرد. این تحلیلگر ارشد اقتصادی اظهار داشت: کاهش شاخص سهام در بازارهای بین المللی نیز می تواند عامل مثبتی برای ادامه روند صعودی قیمت طلا باشد. بازارهای سهام طی هفته گذشته با کاهش شدیدی روبرو شده است. اگر این روند ادامه یابد، تقاضا برای طلا بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر ادامه تنش در کاخ سفید و برکناری مقام های ارشد تیم ترامپ و همچنین تحولات شبه جزیره کره نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند قیمت جهانی طلا داشته باشد. برگزاری نشست جکسون هول با حضور مدیران ارشد بانک های مرکزی جهان نیز در کانون توجهات بین المللی قرار خواهد داشت. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار است جمعه آینده در این نشست سخنرانی کند. سخنان یلن تأثیر زیادی بر روند افزایش نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده خواهد داشت. از سوی دیگر، به نظر می رسد برگزاری مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا دارد.برگزاری این مانورها احتمالا با واکنش منفی کره شمالی روبرو خواهد شد. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد برنامه بانک های مرکزی اروپا و آمریکا برای کاهش تراز مالی نیز تاثیر مهمی بر روند نوسانات ارزش دلار و یورو و قیمت طلا خواهد داشت.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

در این هفته، از یک طرف، افزایش تولید آمریکا و احتمال کاهش تقاضای چین و از طرف دیگر کاهش شدید موجودی نفت آمریکا، کاهش تولید لیبی و کاهش ارزش دلار از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته ابتدا قیمت نفت شدیدا کاهش یافت، اما در انتهای هفته، با کاهش موجودی آمریکا و کم شدن فعالیت های حفاری این کشور، دوباره قیمت ها بهبود یافتند. پیش بینی می شود که در این هفته نیز موجودی نفت آمریکا کاهش یابد، اما همچنان این کشور تولید خود را در سطح بالایی نگه دارد.

روسیه از ماه آینده واردات نفت از ایران را آغاز می‌کند

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، به خبرنگاران گفت: ایران می‌تواند ظرف ماه آینده تحت برنامه «نفت برای کالا»، تحویل نفت خود به روسیه را آغاز کند. نواک با تأیید شروع صادرات نفت ایران در این بازه زمانی گفت: ما در حال نهایی کردن آخرین جزئیات اسناد قانونی این کار هستیم. من فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده بتوانیم به همه پرسش های شما پاسخ دهیم. نواک قبلا گفته بود که ایران و روسیه به‌زودی بر سر فروش روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت ایران به روسیه توافق خواهند کرد. او اضافه کرد که تامین نفت توسط ایران می‌تواند به صورت فیزیکی یا معاوضه‌ای صورت بگیرد. خریدها هم بر اساس چهارچوب توافق «نفت برای کالا» صورت خواهد گرفت.

بدهی چین به ۳۰۰ برابر GDP رسید

کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که میزان بدهی چین در ماه «می» به ۳۰۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. به نقل از فایننشال تایمز، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش بدهی چین بر رشد اقتصادی این کشور و اقتصاد جهانی تأثیر منفی می گذارد. پیش بینی می شود میزان بدهی این کشور تا پایان سال جاری میلادی به ۷ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار  برسد که از آن بعنوان «بدهی بد» یا بدهی که توان بازپرداخت آن وجود ندارد، یاد می شود. چند روز پیش صندوق بین المللی پول اعلام کرد، بدهی چین می تواند دلیلی برای بحران مالی بعدی - به دنبال بی ثبات شدن بازپرداخت وام ها- شود.  

نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری شد

رئیس جمهوری به استناد اصل 124 قانون اساسی و در حکمی محمد نهاوندیان را به عنوان «معاون اقتصادی رییس جمهوری» منصوب کرد.

کرباسیان اولویت اولش را گفت

مسعود کرباسیان پس از پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رأی اعتماد به وزیران افزود: در سال تولید و اشتغال هستیم و رئیس جمهوری هم به این اشاره داشتند که این محور مهم فعالیت دولت در سال جاری است. کرباسیان اظهار کرد: به لحاظ گستردگی وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه های مختلف از اجرای اصل 44، مالیات، خصوصی سازی، بازارسرمایه و همکاری با نظام بانکی و نیز جذب سرمایه گذری خارجی یک محور خاصی را نمی شود دنبال کرد محور اصلی ما تولید اشتغال است. وی به همدلی در دولت اشاره کرد و گفت: باید با همکاری وزارت خانه های دیگر بتوانیم به این هدف مان برسیم هدفی که از طرف رییس جمهوری تعیین شده است و برای تحقق این امر از ظرفیت های تمام سازمان های مرتبط به این وزارت خانه را به کار بگیریم.

ذائقه مردم علت گرانی گوشت اعلام شد!

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل نوسانات قیمت گوشت قرمز گفت: همواره نیاز بازار داخلی با 90 درصد گوشت گرم و ده درصد گوشت منجمد تأمین می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر ذائقه ده‌ درصدی که گوشت منجمد استفاده می‌کردند نیز به مصرف گوشت گرم متمایل و باعث شده است تنظیم بازار گوشت قرمز با مشکل مواجه شود. حسن رکنی با بیان اینکه تأمین گوشت گرم با محدودیت‌های بسیاری در حمل و نگهداری روبه‌روست، گفت: تأمین گوشت گرم همواره با اقدام احتیاطی همراه است که برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار را سخت کرده است. به نقل از تسنیم، رکنی با اعلام اینکه گوشت منجمد موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار است و قیمت آن نسبت به سال گذشته کیلویی دوهزار تومان هم کاهش داشته است، گفت: با بالا رفتن کیفیت و کاهش قیمت باز هم مردم رغبتی به استفاده از گوشت سرد ندارند که این مسئله به فرهنگ مصرف گوشت قرمز در ایران بازمی‌گردد.

چوب جایگزین جدید فولاد در تولید خودرو

فشار جهانی بر خودروسازان برای تولید خودروهای سبک‌تر، موجب شده برخی قطعه‌سازان در ژاپن به ماده‌ای روی بیاورند که جایگزین غریبی برای فولاد است؛ چوب. به گزارش رویترز، محققان و تولیدکنندگان ژاپنی قطعات خودرو اعلام کردند با استفاده از براده‌های چوب موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که وزنی معادل یک‌پنجم فولاد دارد و پنج برابر مقاوم‌تر از فولاد است. این فیبرهای نانوی سلولزی می‌تواند در دهه‌های آینده به‌ عنوان جایگزین مناسبی برای فولاد مطرح باشد. این ماده رقیب مواد بر پایه کربن خواهد بود و تا زمان ارائه به بازار راه درازی در پیش دارد. با رواج خودروهای برقی، کاهش وزن خودرو‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا سبب استفاده کمتر از باتری‌های گران‌قیمتی خواهد شد که نیروی محرکه خودرو را فراهم می‌کنند. به نقل از دنیای اقتصاد، فیبرهای نانوی سلولزی در تولید محصولات بسیاری از جوهر تا نمایشگرهای شفاف، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما استفاده از آنها در بدنه خودرو با استفاده از تکنولوژی‌های جدید میسر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
3 برابر نه 300 برابر
آقای معاون امور دام! یک سوال؟ چرا قیمت گوشت در ایران 4 برابر اروپا و آمریکاست؟! یعنی اونجا اقدامات احتیاطی انجام نمیشه؟ مردم اون کشورها گوشت نمیخورن؟!
سوء مدیریت خودتون رو گردن مردم نندازید! وقتی نمیتونید کار کنید خیلی راحت برید کنار! این میز و صندلی ها به کسی وفا نکرده و نخواهد کرد.
خدا رو شكر كه بت كمونيسم در حال فروپاشي است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر