بازدید 16544
دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی؛

قاضی مقیسه: آقای فلاح شما در شناسایی و کارشناسی 138شرکت‌ تامین اجتماعی حرفه‌ای بوده‌اید/ فلاح هروی: کارشناسی نکردم، ارزیابی کردم

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.
کد خبر: ۷۲۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 15 August 2017
ابهام در مرگ دستفروش قمی که سرش به جدول خورد و کشته شد!دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.
 
به گزارش تابناک به نقل از میزان، دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: اینکه در کیفرخواست بیان شده بنده با هدف کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی تفاهم‌نامه منعقد کردم اشتباه و برداشتی نادرست است.

قاضی مقیسه گفت: شما بیان کرده‌اید که کارشناس هستید و از وزارت اطلاعات تحقیقات کرده‌اید همچنین شما پرس‌وجو کردید تا ببینید که منابع بابک زنجانی باقی مانده است یا خیر و معاون اقتصادی وزارت اعلام کرد که بله، باقی است. بنابراین داستان‌سرایی نکنید، امروز جلسه آخر است. لطفاً صداقت داشته باشید، آقای "ی" را چه کسی به مسئولان تامین اجتماعی معرفی کرد؟ شما معرفی نکردید؟

فلاح هروی پاسخ داد: خیر، این اتفاقات قبل از اینکه بنده به تأمین اجتماعی بروم رخ داده است.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی طی نامه ای در تاریخ  91/11/14به وزیر وقت نفت می‌نویسد که 5 فقره چک سازمان تأمین اجتماعی ارائه شده به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن نزد بانک مسکن شعبه میدان ونک بابت بدهی به ذی نفع پرداخت میشود. اینها همان چکهای تأمین اجتماعی بودند که به شرکت نفت دادید. شما پولهای محرومترین افراد کشور را که بازنشستگان و محرومان هستند را گرفتید و پول نفت را غارت کردید. با توجه به نامه بابک زنجانی شما چک‌ها را به وزارت نفت دادید هیچ‌کس غیر از شما، بابک زنجانی و شمس در این قضیه دخالت نداشته است.

فلاح هروی پاسخ داد: به من ربطی ندارد، من چک‌ها را تحویل شرکت دادم و به وزارت نفت ندادم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما 355 میلیارد ین ژاپن را به طلب نفت در بانک مسکن گذاشتید. از پول بیت‌المال به بیت‌المال پرداخت کردید. آیا اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری از این بالاتر می‌شود؟

رئیس دادگاه در ادامه به شناسایی 138 شرکت تأمین اجتماعی توسط فلاح هروی اشاره کرد و گفت: مجموعه هتل‌های هما 95 درصد، رایتل 40 درصد، محصولات لطیف 100 درصد، قطار رجا 100 درصد، پتروشیمی امیرکبیر 31.5 درصد، پتروشیمی غدیر 90 درصد، پتروسینا 99.13 درصد، سیمان فیروزکوه 45 درصد، کاشی الوند 93 درصد، بانک پارسیان 4 درصد، مس شهید باهنر 100 درصد، بیمه میهن 19 درصد و مابقی املاک داخل تهران از جمله شرکت‌هایی است که شما آن را کارشناسی و خریداری کرده‌اید آن هم وقتی پولی در کار نبوده است. شما در شناسایی و کارشناسی این شرکت‌ها حرفه‌ای بوده‌اید.

متهم پاسخ داد: بنده کارشناسی نکردم و ارزیابی کردم.
 
قاضی مقیسه گفت: آقای فلاح با قرائت اظهارات دیگران می خواهید چه چیزی را اثبات کنید. این اظهارات اثری در پرونده شما ندارد چون خود شما حیّ و حاضر هستید. با این کارتان دارید وقت تلف می‌کنید اما اشکال ندارد. به دفاع خود ادامه دهید.

فلاح هروی در دفاع از خود گفت: در اظهارات آمده است که از مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی سوال می شود که اگر چک‌های زنجانی پاس نشود شما با چک‌های ضمانتی که داده‌اید می خواهید چکار کنید؛ که ان فرد می‌گوید اگر چک‌ها پاس نشود، شرکت سورینت و آقای زنجانی باید جواب بدهند و تا زمانی که این چک‌ها پاس نشود، چک‌های تضمینی اعتبار و بار حقوقی ندارد و مسئولیت آن بر عهده شرکت سورینت است.

قاضی مقیسه بیان کرد: اگر قوه قضائیه نبود شما چکهای تضمینی را هم نقد می کردید و مثل 1 میلیارد و 200 میلیون یورو و 10 کشتی نفتی آنها را هم غارت می‌کردید. این قوه قضائیه بود که نامه زد به سازمان و جلوی وصول چکها را گرفت.

وی افزود: آقای فلاح شما خیلی قدرت داشته‌اید و خیلی رها بوده اید. به طوری که مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی گفته است که من فقط چک را تحویل خود آقای فلاح می‌دهم. وقتی هم که نسبت به واریز نشدن پول‌ها اعتراض می شود، می‌گویید که ما پول را پرداخت کرده‌ایم و چک ها را در صورتی پس می‌دهیم که پول ما مسترد شود. در صورتی که اصلا شما پولی واریز نکرده بودید.

قاضی مقیسه عنوان کرد: شما 138 شرکت سازمان تامین اجتماعی را کارشناسی دقیق کرده و آنها را خریداری کرده‌اید. شرکت‌هایی که مال سازمان تامین اجتماعی و در واقع مال مردم بوده است.

قاضی مقیسه خطاب به فلاح گفت: آقای فلاح پشت شما چه کسی بوده است که شما اینقدر آزادانه عمل می کردید الان هم با خیال راحت اینجا هستید و سرتان را بالا می گیرید و می گویید من این اتهامات را قبول ندارم. اگر به خدا و آخرت ایمان دارید بیایید و پولها را پس دهید. شما سه نفر تا زنده هستید پول مردم را برگردانید. خواسته من از شما این است که بیایید و پول ها را بدهید که شاید در حکم و مجازاتتان مؤثر باشد.

فلاح عنوان کرد: آقای قاضی شما فقط اظهارات زنجانی را مورد توجه قرار می دهید. لطفا از خود زنجانی درباره اظهاراتش سوال کنید. این موضوعات به من ربطی ندارد.

رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی در ادامه رسیدگی به این پرونده خطاب به متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی گفت: شما اینقدر حریص بودید که نگذاشتید شب به فردا برسد و شبانه رفتید نزد مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی که چک ها را تحویل بگیرید. شما می ترسیدید که او متوجه کلاهبردرای شود و چک را به شما ندهد لذا شبانه به سراغ چک‌ها رفتید. چرا نگذاشتید به فردا برسد.

فلاح پاسخ داد: من فقط به دستور زنجانی شبانه دنبال چک رفتم که البته راننده به همراه مهرش هم همراه من بود. البته آن مقام مسئول هم آدم باهوش و زیرکی بوده است و کسی نیست که به این راحتی بشود سرش کلاه گذاشت.

قاضی مقیسه گفت: قضیه کلاهبرداری شما مثل روز روشن است. تا شب هم ما سند نشان دهیم شما می‌گویید قبول ندارم. لطفا از این مسئله بگذرید و ادامه دهید.

فلاح در ادامه دفاعیات خود از اتهامات کیفرخواست گفت: اینکه گفته شده من 30 درصد از سهام شرکت سورینت را داشته ام اصلا صحیح نیست بر اساس اظهارات زنجانی او صددرصد سهام شرکت‌ها را صاحب بوده است اما بر اساس قانون یک درصد از سهم شرکت به صورت امانی به رئیس هیئت مدیره تعلق می گرفته است و در سایر شرکت‌ها اصلا سمتی نداشته‌ام وصاحب سهام نبوده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: براساس اسناد شما عضو هیئت مدیره همه شرکت‌های زنجانی بوده‌اید. شما رئیس شرکت هلدینگ سورینت، شرکت اصلی کلاهبرداری ازشرکت نفت و سازمان تامین اجتماعی بوده‌اید.

نجفی نماینده دادستان با قرائت نام چند شرکت که فلاح عضو هیت مدیره آنها بود، گفت: اقای فلاح شما رئیس هیئت مدیره شرکت سورینت قشم بوده‌اید. هلدینگ به معنی مادر شرکت‌ها و در رأس سایر شرکت‌ها بودن است و به نوعی مدیریت تمام شرکتها را داشتن است. شما نایب رئیس هیئت مدیره بانک FIIB بوده‌اید. شما عضو هیئت مدیره هتل‌های سورینت بوده اید شما عضو هیئت مدیره هواپیمایی قشم و هواپیمایی آسمان بوده‌اید.

قاضی مقیسه گفت: شما قبول دارید که شریک و یار بابک زنجانی در همه کلاهبرداری‌ها بوده اید.

فلاح گفت: بابک زنجانی حدود 70 شرکت داشته است که من فقط در شش شرکت عضو هیئت مدیره بوده ام وبه جز این 6 شرکت در هیچ جای دیگر اسم من وجود ندارد.

نجفی نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست بیان کرد: آقای قاضی برای کلاهبرداری‌های کلان همیشه چندین شرکت صوری وجود دارد که این شرکت‌ها به صورت ضربدری ضامن یکدیگر می شوند . زنجانی هم از خلأ قانونی در ثبت شرکتها استفاده کرده است و با 100 هزار تومان شرکت ثبت می‌کرده است.

آقای مه آفرید هم همین کار را کرده بود و حدود 50، 60 شرکت را به صورت صوری ثبت کرده بود لذا عضویت آنها در شرکت‌های صوری بوده است.

قاضی مقیسه افزود: اگر قبول ندارید که عضو همه شرکت‌ها بوده‌اید پس شرکت‌های صوری را برای چه ثبت کرده‌اید؛ لذا شما در قالب شرکت‌های صوری اقدام به کلاهبرداری کرده‌اید.

فلاح بیان کرد: خدا من را ببخشد اگر گناه می‌کنم و خدا شما را ببخشد اگر اشتباه می کنید.

وی افزود: برای تعهد داشتن در هیئت مدیره باید سمت داشت. در سال 89 که من بودم اصلا بحث نفت وشرکت نفت مطرح نبوده است یک سند هم وجود ندارد که بگوید که من یک دستور داده باشم که یک خودکار بخرید. این موضوع نشان می دهد که بنده به جز آن شش شرکت در هیچ شرکتی نبوده ام.

وی گفت: من عضو غیر موظف بودم و هیچ سمتی نداشته‌ام. به عنوان مثال شما می‌خواهید بروید حج و شما را می سپارند دست یک کاروان، آن کاروان یک مدیر ، یک سرپرست ، یک رابط و یک آشپز دارد بنابر این وظایف مدیر در آن کاروان به شما ربطی ندارد. شما نشان دهید که به جز شرکت قشم ایر من کجا سمت رسمی داشته‌ام.

فلاح بیان کرد: من در دوران خدمت خود عضو هیئت مدیره 20 الی 30 شرکت بوده‌ام و می‌دانم که در هیچ شرکتی هیچ کاری را بدون مجوز هیئت مدیره نمی‌توان انجام داد.

قاضی مقیسه گفت: بله درست است، اینجا بحث دلسوزی و نظارت بر کارهای شما مطرح نبوده است اما اگر در آنجا دست از پا خطا می‌کردید جلوی شما را قاطعانه می‌گرفتند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما به نمایندگی از شرکت هولدینگ سورینت 138 شرکت خریداری کردید، 30 میلیارد تومان از اموال نفت اعم از ویلا، ماشین، آپارتمان و 15 میلیارد تومان پول نقد در اختیار شماست.

رئیس دادگاه ادامه داد: همسر شما روز گذشته به بنده گفت که سه دنگ از خانه به نام من است و چون می‌دانم این اموال حرام است، الان وکالت می‌دهم که به بیت‌المال برگردد.

فلاح هروی گفت: اجازه دهید من دفاع کنم 3.5 سال منتظر دفاع بودم. آن خانه‌ای که می‌گویید متعلق به نفت نیست. سند آن برای سال 88 است.

فلاح هروی ادامه داد: طبق اظهارات بابک زنجانی وی بیان داشته که براساس گزارش پلیس آگاهی، ناکارآمدی فلاح هروی باعث شد که جابجایی ایشان در نظر گرفته شود و از مجموعه خارج شد، زنجانی اظهار داشته که فلاح هیچ نقشی جز خبرچینی و آوردن گروه مافیایی آقای فلانی نداشته است، حال سؤال اینجاست که دو نفر که شریک هم هستند آیا به این راحتی جدا می‌شوند، چرا در حساب‌های زنجانی من همیشه بدهکار بودم؟

قاضی مقیسه گفت: چرا به اظهارات دیگران اشاره می‌کنید؟ از خودتان صحبت کنید.

فلاح هروی پاسخ داد: کل کیفرخواست بر اساس اظهارات است.

قاضی مقیسه گفت: اختلاف شما و زنجانی در تقسیم منافع آغاز شد و شما زنجانی را تهدید کردید که سه روز دیگر وی را به زندان می‌اندازید.

فلاح هروی پاسخ داد: دروغ است. دروغ است. شما روحانی هستید باور نکنید، در 50 هزار صفحه یک کاغذ پیدا کرده‌اید و به همان استناد می‌کنید.

در ادامه قاضی مقیسه با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان تأمین اجتماعی گفت: این تفاهم‌نامه در تاریخ 27/9/91 فی‌مابین شرکت هولدینگ سورینت قشم به نمایندگی بابک زنجانی، مدیرعامل فلاح هروی، رئیس هئیت مدیره شرکت و سازمان تأمین اجتماعی و آقای م و مدیرعامل شستا در محل سازمان تأمین اجتماعی با موضوع خرید تعدادی از شرکت‌های متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و شصتا منعقد شد.

رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: شما یازده روز پس از تحریم و با علم به اینکه بابک زنجانی، بانک کنت و FIIB تحریم شده است به آقای م گفتید که ما پول داریم و قرارداد را منعقد کردید. آیا این اقدام شراکت در کلاهبرداری و غارت اموال بیت‌المال نیست؟ از رختخواب بیدار شدید و این کارها را انجام دادید؟

فلاح هروی پاسخ داد: من آن موقع خواب نبودم و کشیک بودم. براساس اعلام آقای زنجانی، "م" و بانک مسکن به من گفته شد که برو چک‌ها را بگیر.

متهم پاسخ داد: شما فرمودید که بنده از رختخواب بلند شدم و این کارها را کردم من هم درجواب گفتم که کشیک بوده‌ام.
قاضی مقیسه گفت: شما عضو ISO نبوده‌اید؟ و در قرارداد اصلی نفت حضور نداشته‌اید؟!!

متهم پاسخ داد: عضو هیئت مدیره ISO نبودم، این یک دروغ محض است، تنها جایی که در نفت حضور داشتم، پمپ بنزین است که رفتم بنزین بزنم، شخصی به اسم آقای "م" امضای من را جعل کرده است.

قاضی مقیسه گفت: آقای "م" این مسئله را انکار کرده است اگر امضای شما جعل شده چرا شکایت نکردید؟

متهم پاسخ داد: در تاریخ 22/1/96 شکایت کرده‌ام.
 
 قاضی در واکنش به اعتراض وکیل متهم گفت: آقای وکیل لطفا سکوت کن؛ اینقدر نگویید من وکیل هستم. دیگر اعتراض نکنید که شما را از جلسه بیرون نکنم.

فلاح هروی گفت: آقای قاضی دو امضای من را با یکدیگر تطبیق دهید تا متوجه شوید که امضای من جعل شده است این امضای من را به هر کسی که نشان دهید متوجه می‌شوید که آن جعلی است بنده در خصوص جعلی بودن امضای خود حتی اعتراض کرده ودرخواست کارشناسی کردم اما به آن توجهی نشد.

قاضی مقیسه بیان کرد: دارید دروغ می‌گویید که امضای من جعل شده است. چرا می گویید که ایمیل من ساختگی است.

فلاح گفت: به نظر من شما از جلسه خسته شده‌اید و مایل نیستید دفاعیات من را بشنوید.

قاضی مقیسه افزود: حرفهای شما در چارچوب نیست لطفا در موضوع حرف بزنید.

فلاح عنوان کرد: بر اساس کار کارشناسی که توسط بازپرسی انجام شده است کل بدهی من 14 میلیارد و 800 میلیون تومان است و اگر موضوع خانه یا ویلا مطرح بود در آن جلسات بازپرسی مطرح می‌شد.

فلاح افزود: بحث‌هایی که درباره روکش خودرو و ماساژور شد و رسانه ها روی آن مانوردادند همگی مربوط به بدهی من به زنجانی است.

قاضی مقیسه اظهار کرد: تمام این هزینه‌ها از پول نقد بوده است یعنی از پول مردم هزینه خود کرده‌اید. براساس اظهارات زنجانی شما 30 میلیارد و براساس تحقیقات 1000 میلیارد تومان بدهکار هستید.

فلاح گفت: آقای سوال من این است که روز صفر چه روزی است؟ داستان این است که در کیفرخواست من آمده است که در تاریخ 0/5/91 پول به حساب من منتقل شده است. این تاریخ به چه معنی است؟ موضوع این است که سندی که در کیفرخواست مورد اتکا قرار گرفته است مربوط به سال 88 ،‌89 و 90 است که ربطی به شرکت نفت ندارد. نمی شود که زنجانی بگوید که من فلان قدر به فلانی داده‌ام اما سند نداشته‌ باشد.

قاضی مقسیه گفت: شما کسی هستید که از سال 88 دست زنجانی را گرفتید و از این نهاد به آن دستگاه بردید. این موضوع ادامه داشت تا جایی که گفتید که الان که کشور در تحریم است بهترین فرصت که بیاییم ده محموله نفتی را بفروشیم و پول آن را پس ندهیم. در آن زمان افراد دیگری بودند که می‌توانستند به کشور کمک کنند اما به خاطر نفوذ شما به بابک زنجانی اعتماد شد که نهایتا پولها را غارت کرد.

فلاح در دفاع از خود اظهار کرد: اسناد نشان می‌دهد که من بابت خانه، ویلا و ... به زنجانی بدهکار هستم و این اموال در لیست بدهکاری من آمده است.

قاضی مقیسه گفت: ما می‌گوییم هدیه شما می گویید بدهی، ما می‌گوییم اموال بیت المال شما می گویید بدهکاری ، ما می گوییم بیا بدهیت را به شرکت نفت پس بده شما می گویید بدهکاری به زنجانی.

قاضی مقیسه ادامه داد: ما اینها را اموال بیت المال می‌دانیم و می گوییم که باید این اموال به بیت المال برگردد.

فلاح بیان کرد: من براساس اسناد 14 میلیارد به زنجانی بدهکار هستم. اگر کسی به کسی بدهکار است و طرف طلب خود را نگرفته است چه ربطی به شرکت نفت دارد؟ من می‌گویم که تمام بحث ها مربوط به قبل از سال 91 است.

قاضی مقیسه با اعلام ختم این جلسه گفت: درصورت لزوم جلسه بعدی تشکیل میشود و تاریخ آن متعاقباً اعلام خواهد شد وکلا دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر