بازدید 13261
۱
توسط قاضی مقیسه صورت گرفت

معرفی عامل غارت بیت‌المال توسط بابک زنجانی

کد خبر: ۷۲۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 14 August 2017
قاضی مقیسه عامل اصلی غارت بیت‌المال توسط بابک زنجانی را معرفی کرد.

به گزارش تسنیم، حمید فلاح هروی در ادامه یازدهمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اظهار کرد: من از عهده نظارت بر فعالیت‌های بابک زنجانی برنمی‌آمدم بنابراین او را به مسئولان وقت وزارت اطلاعات معرفی کردم. آنها از سوابق قبلی زنجانی سوال کردند و زنجانی توضیح داد. 

متهم افزود: آنها گفتند که گذشته زنجانی ربطی به ما ندارد و ما به توانایی در حال و آینده او نیاز داریم و پس از این نیز خودشان با زنجانی ارتباط مستقیم برقرار کردند و از من خواستند در بسیاری از موارد ورود نکنم. 

وی اضافه کرد: مسئولان وزارت اطلاعات در ابتدا از زنجانی خواستند برای سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی که عازم مقصدهای اروپایی است اقدامی انجام دهد.

در این لحظه قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: یعنی شما ادعا می‌کنید که وزارت اطلاعات تخلفات زنجانی را می‌دانسته و باز هم گفته مهم نیست؟ آیا شما نگفتید زنجانی فلان سابقه را دارد.

متهم پاسخ داد: واقعا از سابقه زنجانی اطلاع نداشتم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: طبق اظهارات صریح زنجانی بیش از 30 میلیارد از اموال او در اختیار شماست و طبق تحقیقات پلیس بیش از 1000 میلیارد تومان از اموال زنجانی در اختیار شما قرار دارد و شما اینها را در دوبی هزینه کردید. آن وقت اینجا از امیرالمومنین حرف می‌زنید. 

متهم پاسخ داد: آیا امیرالمومنین می‌گوید دروغ بگویید. 

قاضی در پاسخ گفت: آیا امیرالمومنین گفته است که اموال بیت‌المال را به غارت ببرید. 

رئیس دادگاه افزود: همه سعی ما این است که اموال به غارت رفته به بیت‌المال بازگردد. شما در این 3 سال و نیم یک قدم برای بازگرداندن آن 30 میلیارد اموالی که خود زنجانی اظهار کرده برنداشته‌اید. 

متهم در پاسخ گفت:‌کارشناسی و حسابرسی کنید تا بازگردانم.

قاضی نیز افزود: کارشناسی شده است.

متهم جواب داد: طبق کارشناسی انجام شده 14 میلیارد از اموال زنجانی در اختیار من است.  شما به صحبت‌های افراد استناد می‌کنید در حالی که در مسائل مالی باید سند وجود داشته باشد. 

قاضی مقیسه جواب داد: بابک زنجانی 15 میلیارد پول نقد به شما داده است. او هنوز وجود دارد و اعدام نشده است و این اظهارات او صریحا اعلام شده است. شما ادعا می‌کنید که مسئولان امر از تخلفات قبلی بابک زنجانی و 2 سال زندان وی خبر داشتند اما با این حال یک میلیارد و دویست میلیون یورو پول و 10 کشتی نفت به او دادند. 

متهم جواب داد: من این حرفها را نزدم گفتم سال 88 برای کنترل بیشتر بابک را به وزارت اطلاعات معرفی کردم و خودم کنار کشیدم. 

قاضی نیز جواب داد: شما کنار نکشیدید و تا لحظه دستگیری به کار خود ادامه دادید. 

قاضیه مقیسه ادامه داد: شما به پشتوانه مسئولیت و جایگاه امنیتی خود نقطه حرکت و شروع تخلفات بابک زنجانی در مسائل ارزی و نفتی بودید وگرنه بابک زنجانی عددی نبود.  بلکه شما سرمنشا تخلفات، جرایم و غارت بیت‌المال توسط زنجانی بودید.

وی ادامه داد: شما در جلسه مورخه 7 تیرماه سال 91  وزرا و رئیس بانک مرکزی چه می‌کردید؟‌ امضای شما پای خرید بانک FIIB و مشارکت با بانک ملت چه می‌کرد.

متهم توضیح داد: من یک مشاور هستم و برای اینکه بتوانم اظهارنظر کنم باید اطلاعات کسب کنم و کسب اطلاع از طریق مطالعه تا حضور در جاهای مختلف انجام می‌شود. 

قاضی نیز جواب داد: اصلا فضای مشاوره مطرح نبود و خود شما اغراق کرده‌اید چون عضو هیئت مدیره بودید حضورتان چشمگیر بود و شما به عنوان تشکیلات به جلسه وزرا و جلسه بانک مرکزی رفتید. 

متهم در ادامه به بحث معرفی زنجانی به سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه عربستان سعودی ممانعت‌های بسیاری برای جابه‌جایی پول ایجاد می‌کرد و سازمان حج ایران نیز نیاز مبرم برای انتقال ارز داشت و سعودی‌ها اجازه نمی‌دادند به حساب بعثه واریز شود از طریق یک واسطه دیگر به سازمان حج معرفی شدید و در جلسه با مدیران مالی این سازمان زنجانی قبول کرد که حدود 400 میلیون یورو با کارمزد پایین انتقال دهد که این کار هم انجام شد.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما که هستید هر مشکلی ایجاد می‌شد به شما می‌گفتند و شما نیز «بابک‌جون» را معرفی می‌کردید. 

متهم پاسخ داد: دبیر ستاد تدابیر ویژه دولت از دوستان قدیمی من بود و با این فرد عضو هیئت امنای یک هیئتی بودیم که او نیز زنجانی را به خوبی می‌شناخت و اطلاع داشت که یک چنین اتفاقی برای سازمان حج رخ داده و سازمان حج نیز به ستاد رفته و دستور خاص برای جابه‌جایی پول گرفته بود. 

وی توضیح داد: این فرد از من پرسید که آیا زنجانی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ من پاسخ دادم که باید با خودش صحبت کنم و زنجانی گفت می‌توانم، که نهایت به سازمان حج معرفی شدیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱
چه نفوذی داشته این بابک زنجانی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر