بازدید 10490
نظر مخاطبان «تابناک» درباره ترکیب سیاسی دولت دوازدهم؛

اصلاح‌طلبان پیشتاز؛ اصولگرایان و کارگزاران در رده آخر!

در پایان این نظرسنجی اصلاح طلبان با 42.06، نزدیکان روحانی با 23.61، ترکیبی از همه گروه های مذکور با 21.59، اصولگرایان میانه رو با 7.5 و کارگزاران سازندگی با 5.25 از نظریات مردم، به عنوان گروه هایی انتخاب شدند که احتمال دارد، بیشترین پست ها و مسئولیت های کلیدی را در دولت دوازدهم از آن خود کنند.
کد خبر: ۷۱۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 29 July 2017
با نزدیک شدن به موعد معرفی کابینه دولت دوم «حسن روحانی»، بازار گمانه زنی ها و رایزنی ها درباره ترکیب دولت دوازدهم داغ و داغ تر می شود. در این بین، گروه ها و جریانات سیاسی تلاش دارند با افزایش لابی های سیاسی، سهم خود را در میان اعضای دولت آینده افزایش دهند؛ موضوعی که تصمیم گیری در خصوص آن نهایتا بر عهده رئیس جمهور خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ قرار است مراسم تنفیذ «حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی» توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، پنجشنبه این هفته دوازدهم مردادماه در حسینیه امام خمینی (ره) و با حضور سران قوا و جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار می‌شود. دو روز پس از مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی نیز برگزار خواهد شد.

مجلسی ها که ابتدا قرار بود مراسم تحلیف رئیس جمهور را یکشنبه هفته آینده یعنی 15 مردادماه برگزار کنند، پس از بررسی دوباره این موضوع در نهایت تصمیم گرفتند، مراسم تحلیف در روز شنبه 14 مرداد ماه؛ روزی که مجلس جلسه علنی ندارد، برگزار شود. بدین ترتیب، کار دولت یازدهم در پایان هفته جاری پایان می یابد و پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف «حسن روحانی» از ابتدای هفته آینده باید کلید آغاز به کار دولت دوازدهم را در پاستور بچرخاند.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه سال جاری و پیروزی «حسن روحانی» بر رقیبان، بحث چابک سازی دولت و جوانگرایی در آن توسط رئیس جمهور منتخب مردم برای دولت دوازدهم مطرح شد؛ موضوعی که پس از آن به مطرح کردن بحث تغییرات 50 درصدی کابینه توسط «محمد علی نجفی» مشاور رئیس جمهور و رئیس کمیته فرهنگیان ستاد انتخاباتی روحانی انجامید.

روحانی برای آغاز به کار دولت یازدهم، از فرصت دو هفته ای خود پس از برگزاری مراسم تحلیف به منظور معرفی اعضای کابینه استفاده نکرد و در همان روز تحلیف، کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد؛ رویه ای که برخی بر این باورند روحانی برای دولت دوازدهم نیز قصد دارد آن را تکرار کند و وقت را برای آغاز به کار دولت آینده تلف نکند، اما برخی اظهارنظرها از این حکایت دارد که رئیس جمهور می خواهد رویه قبلی خود را تغییر دهد.

در هر حال روحانی فرصت دارد از روز تحلیف به مدت دو هفته، کابینه پیشنهادی خود را به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد نمایندگان و آغاز به کار دولت دوازدهم، معرفی کند. با وجود رویه ای که رئیس جمهور در به کارگیری نیروهای معتدل دو جناح سیاسی در پیش گرفته است، در این بین، گروه ها و جریانات سیاسی مختلف تلاش دارند با انجام رایزی ها و لابی های گسترده، سهم خود را از کابینه دوازدهم افزایش دهند.

در همین خصوص سایت خبری – تحلیلی «تابناک» نظرسنجی با تیتر «به نظر شما کدام گروه، پست های کلیدی دولت دوازدهم را بر عهده می گیرند؟» پیش روی مخاطبان خود قرار داد که طی فرصت چند روزه ای که برای شرکت در این نظرسنجی در نظر گرفته شد، 30 هزار و 830 نفر از مردم نظرات خود را پیرامون این موضوع مطرح کردند.

اصلاح طلبان، اصولگرایان میانه رو، کارگزاران سازندگی، نزدیکان روحانی و ترکیبی از همه گروه های مذکور، پنج گزینه ای بود که مخاطبان «تابناک» می توانستند، در پاسخ به این پرسش، یکی از آنها را انتخاب کرده و پیش بینی خود را از اینکه کدام یک از گروه های ذکر شده پست های کلیدی کابینه دوازدهم را عهده دار خواهند بود، بیان کنند.

در پایان این نظرسنجی، اصلاح طلبان با 42.06، نزدیکان روحانی با 23.61، ترکیبی از همه گروه های مذکور با 21.59، اصولگرایان میانه رو با 7.5 و کارگزاران سازندگی با 5.25 از نظریات مردم، به عنوان گروه هایی انتخاب شدند که احتمال دارد، بیشترین پست ها و مسئولیت های کلیدی را در دولت دوازدهم از آن خود کنند.

با توجه به نظرات مردمی، به نظر می رسد، اصلاح طلبان و نزدیکان روحانی شانس بیشتری را از سایر گروه ها نسبت به گرفتن مسئولیت های کلیدی در دولت آینده دارا باشند. البته رأی واقع بینانه 21.59 درصدی مخاطبان به گزینه «ترکیبی از همه گروه های مذکور» که مسئولیت های مهم کابینه آتی را بر عهده خواهند داشت، نیز نشان می دهد این طیف از مخاطبان بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی و سیاسی مورد نظر خود بیشتر بر اساس عملکرد گذشته روحانی نسبت به انتخاب این گزینه اقدام کرده اند.

اصولگرایان میانه رو با 7.5 و کارگزاران سازندگی با 5.25 درصد کمترین آرای این نظرسنجی را از آن خود اختصاص کرده اند که اگر ملاک و مبنای «حسن روحانی» در چینش کابینه دوازدهم همچون نظرات او در انتخاب اعضای کابینه یازدهم باشد، به نظر می رسد این درصدها به خصوص درباره اصولگرایان میانه رو و بعضا اعضای نزدیک به کارگزاران تغییرات معناداری پیدا کند.

در هر حال، آنچه برآیند این نظرسنجی است، نظریات مردمی و آنچه مخاطبان پیش بینی کرده بودند، است. با توجه به اینکه احتمال می رود رئیس جمهور طی روزهای آتی آخرین تصمیمات خود را جهت معرفی کابینه دوازدهم بگیرد، باید منتظر ماند و دید این تغییرات تا چه اندازه به نظرات مردمی نزدیک خواهد بود.

فعلا آنچه مشخص است، اینکه طبق اعلام «حسن روحانی» و برخی نزدیکان به او از جمله برخی مشاوران و معاونانش، ترکیب دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم 50 درصد تغییر خواهد کرد؛ تغییراتی که برخی گمانه زنی ها آن را بیشتر معطوف به جابجایی افراد و تغییر درصد کمی از اعضای کابینه می دانند. همانطور که گفته شد، این مسائل در حال حاضر فقط گمانه زنی است و باید در نهایت دید، تا چه اندازه با واقعیت و تصمیم نهایی رئیس جمهور همخوانی خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل