بازدید 3673

جریمه میلیون دلاری گوگل برای تبلیغ سیاست‌هایش

کد خبر: ۷۱۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰ 18 July 2017
شرکت گوگل به دلیل پرداخت میلیون‌ها دلار به دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس برای تولید صدها مقاله علمی در حمایت از سیاست‌های کلی گوگل و تداوم تسلطش بر بازار متهم شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، براساس گزارشی که یک کمپین نظارتی غیرانتفاعی(CfA) که یک پایگاه داده را منتشر کرده است، شرکت اینترنتی جهانی گوگل متهم است که با پرداخت سالیانه میلیون‌ها دلار به عنوان کمک هزینه و مساعده برای انجام تحقیقاتی که منجر به حمایت از سیاست‌های کلی این شرکت می‌شود، تحقیقات علمی را تحت تاثیر قرار داده است.

بررسی عمیق "CfA" در راستای پروژه شفاف سازی عملکرد گوگل در این زمینه، 330 پژوهش را بین سالهای 2005 تا 2017 شناسایی کرده است که این مقالات همگی در مورد سیاست‌های عمومی و بودجه‌های گوگل بوده است.

طبق گزارش این کمپین، در بیش از نیمی از این موارد(54 درصد)، محققان و دانشگاهها مستقیما از طرف گوگل تامین مالی شده‌اند و باقی تحقیقات نیز توسط شرکت‌های وابسته به گوگل تامین بودجه شده‌اند.

در اکثر موارد خوانندگان مقالات از سرمایه‌گذار تحقیقات مطلع نبوده‌اند و دانشگاهها در دو سوم موارد(65 درصد) حامی مالی پروژه‌های خود را معرفی نکرده‌اند. در حالی که اجازه نام بردن از سرمایه‌گذار را نداشتند و یا نمی‌دانستند که گوگل تامین کننده مالی پروژه‌هایشان بوده است.

دانیل استیونز مدیر اجرایی "CfA" در بیانیه‌ای گفت: گوگل از ثروت و قدرت عظیم خود در جهت سیاستگذاری در هر سطحی استفاده می‌کند. محققان یا باید در کار تحقیقاتی مستقل باشند و یا حداقل از اینکه تامین کننده مالی‌شان گوگل بوده با خبر باشند.

اما لسلی میلر، مدیر سیاست عمومی گوگل، در یک وبلاگ گفت که گزارش "CfA" بسیار گمراه کننده است و انکار می‌کند که گوگل به دنبال خط دهی و اختصاص بورسیه‌های تحصیلی خاص است. گوگل برای افشای ردیف‌های بودجه خود نیاز به اجازه صاحب امتیازان شرکت دارد.

وی افزود: این گزارش بدین جهت گمراه کننده است که همه سرمایه‌گذاری‌ها از طرف هر شرکتی که به نوعی با گوگل در ارتباط بوده است را در این زمره قرار داده است. گوگل برنامه‌های تحقیقاتی زیادی را پشتیبانی می‌کند که منابع مالی و منابع را برای جامعه تحقیقاتی خارجی تامین می‌کند که این به موسسات دولتی و خصوصی کمک می‌کند تحقیقات در مورد موضوعات مهم در علوم رایانه، فناوری و طیف وسیعی از سیاست‌های عمومی و مسائل حقوقی را دنبال کنند. حمایت ما مبتنی بر اصولی است که شامل اینترنت باز است که توسط بسیاری از دانشگاهیان و موسسات که سابقه طولانی در تحقیق در مورد این موضوعات دارند، پشتیبانی می‌کنیم.

به گفته وال استریت ژورنال، کمپین "CfA" علیه گوگل مبارزه می‌کند و بودجه‌اش از رقبای گوگل نظیر شرکت اوراکل تامین می‌شود.

پس از انتشار این فهرست در تاریخ 11 ژوئن، تعدادی از اساتید دانشگاهها مدعی شدند که نامشان نباید در فهرست این گزارش قرار می‌گرفته است. پس از این ادعاها "CfA" برای اصلاح فهرست خود تحت فشار قرار گرفت.

 با این حال وال استریت ژورنال در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که گوگل در حال اجرای برنامه‌ای به منظور استفاده از قدرت علمی دانشگاهها و تحقیقات علمی با استفاده از ایجاد روابط مالی با دانشگاهها و اساتید برای ترغیب و تشویق افکار عمومی به سیاست‌های کلی گوگل است که دانشگاههای هاروارد، کالیفرنیا و برکلی در راس قرار دارند.

به ادعای وال استریت ژورنال، گوگل طی دهه اخیر با تامین مالی صدها مقاله تحقیقاتی در صدد جلوگیری و مبارزه با چالش‌های قانونی بر سر راه تسلط مالی خود بر بازار جهانی بر آمده است و برای این منظور از 5 هزار دلار تا 400 هزار دلار برای هر مقاله پرداخته است.

گوگل در سال حدود 80 میلیارد دلار از تبلیغات درامد دارد، چرا که این تبلیغات ماهیانه بیش از یک میلیارد کاربر سرویس‌های مختلف گوگل مانند "gmail"، "YouTube" و "Google Maps" را مجذوب می‌کند. بیش از 90 درصد از مردم در سراسر دنیا از موتور جستجوگر گوگل استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود سیستم عامل اندروید که توسط این شرکت طراحی شده و امسال بر روی بیش از 1.5 میلیارد گوشی هوشمند نصب شده است، با فروشش درامدی کلان برای این شرکت رقم بزند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار