بازدید 9551
چرا شهرداری «محسن هاشمی» منتفی و دوباره جدی شد؟!

لابی‌های تأثیرگذار برخی احزاب اصلاح‌طلب و سردرگمی اعضای جدید شورا!

به هر حال، آنچه می توان درباره آینده شهرداری تهران گفت، این است که به احتمال فراوان، جانشین «محمدباقر قالیباف» از دل یکی از این جریانات درخواهد آمد. حزب کارگزاران، حزب اتحاد ملت و یا گزینه مورد نظر برخی چهره هایی که پیشتر در حزب مشارکت نقش آفرین بوده اند.
کد خبر: ۷۱۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 14 July 2017
یک هفته از فرصت دو هفته ای که اعضای اصلاح طلب منتخب شورای شهر پنجم تهران برای معرفی گزینه شهرداری پایتخت در نظر گرفته بودند، گذشت؛ بنابراین، اعضای شورای جدید شهر تهران، تنها یک هفته دیگر فرصت دارند تا با نهایی کردن گزینه مد نظر خود، نسبت به انتخاب شهردار تهران برای چهار سال آینده ـ که البته هر سال در خصوص اعتماد دوباره به او رأی گیری خواهد شد ـ اقدام کنند.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به عنوان یک شورای بالادستی و فراحزبی قرار بود، نقش محوری در جریان معرفی کاندیداهای اصلاح طلب برای شورای شهر تهران ایفا کند، اظهارنظرهای روزهای اخیر برخی چهره های اصلاح طلب در خصوص عملکرد این شورا و رئیس آن، یعنی «محمدرضا عارف»، نشان می دهد آنچنان که تصور می شد، شورای عالی نقش محوری را برای تصمیم گیری میان اصلاح طلبان ایفا نکرده است.

بر اساس آنچه چهره هایی مثل «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی و «محسن رهامی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب در خصوص اقدامات و عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در جریان انتخابات اخیر شوراها عنوان کرده اند، گویا برخی احزاب اصلاح طلب و سران آنها، نقش جدی تری در چیدمان لیست اصلاح طلبان داشته اند و اکنون در جریان انتخاب شهردار هم جدی پای کار هستند.

آنچنان که از فحوای کلام اصلاح طلبان منتقد به ساز و کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می توان متوجه شد، احزابی مثل کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت و البته برخی چهره هایی که پیشتر در حزب مشارکت نقش آفرین بوده اند، در جریان بستن لیست انتخاباتی این طیف برای شوراها به ویژه در تهران نقش محوری داشته اند و شورای عالی سیاستگذاری بیشتر پیرو تصمیماتی بوده اند که از سوی این جریانات گرفته می شده است.

اکنون با پیروزی لیست اصلاح طلبان در تهران، انتخاب شهردار به اصلی ترین دغدغه جریان اصلاح طلبی بدل شده است؛ جایی که البته هنوز آنها نتوانسته اند برای آن تصمیم گیری واحدی داشته باشند و با گذشت بیش از 50 روز از انتخابات، انتخاب شهردار همچنان سؤال اصلی بسیاری از مردم و حتی کنشگران سیاسی است. گویا در این بین هم نقش احزاب و افرادی که از آن ها نام برده شد، انکار ناپذیر و ملموس است.

«محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، محمود حجتی، محسن مهرعلیزاده، احمد ترک نژاد، اکبر ترکان، حبیب‌الله بی طرف، رضا اردکانیان، عباس آخوندی، پیروز حناجی، علی عبدالعلی زاده، حتی محمدرضا عارف و معصومه ابتکار» نام هایی هستند که تاکنون از آنها به عنوان گزینه های احتمالی شهرداری تهران یاد شده است. گزینه هایی که حضور برخی از آنها در شهرداری تهران به دلیل حضور در کابینه منتفی است، اما نگاه به همین ترکیب هم نشان می دهد، قدرت لابی، چانه زنی و تأثیرگذاری احزاب کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت و البته برخی چهره هایی که پیشتر در حزب مشارکت نقش آفرین بوده اند، برای انتخاب شهردار تا چه اندازه بالاست.

البته با اینکه جریان دولت هم در این وسط در حال ایفای نقش است، نمی توان نقش پرنگ و جدی مشابه آنچه درباره احزاب و افراد مذکور عنوان شد، برای آنان متصور بود؛ هرچند برخی خبرها حاکی از این است که مطرح شدن برخی چهره ها برای شهرداری تهران تا جایی باعث تأثیرگذاری شده که احتمال دارد برخی از این افراد به اعضای اصلی کابینه دوازدهم بدل شوند یا شاید هم این تاکتیکی باشد برای کاستن از شمار مدعیان شهرداری تهران.

در هر صورت با اینکه می توان با قاطعیت گفت که نام «محسن هاشمی رفسنجانی» از بین گزینه های شهرداری پایتخت حذف شده است، برخی خبرها و تحرکات روزهای اخیر نشان می دهد، خیلی هم نباید با قاطعیت چنین مسأله ای را عنوان کرد. در حالی که تنها یک هفته به پایان مهلت دو هفته ای اعضای شورای شهر تهران برای معرفی شهردار باقی مانده، شنیده ها حاکی از آن است که هنوز دو گزینه نهایی که اصلاح طلبان قرار است از بین آنها شهردار انتخاب کنند، مشخص نشده اند.

گفته می شود، از میان گزینه های اولیه شهرداری تهران یعنی افرادی نظیر «محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، محمود حجتی، محسن مهرعلیزاده، احمد ترک نژاد، اکبر ترکان، حبیب‌الله بی طرف، رضا اردکانیان، عباس آخوندی، پیروز حناچی، علی عبدالعلی زاده، حتی محمدرضا عارف و معصومه ابتکار»، شانس «محسن هاشمی، محمود حجتی، محسن مهرعلیزاده، احمد ترک نژاد و تا حدی هم پیروز حناچی» همچنان برای تصدی مدیریت شهری پایتخت پابرجاست.

تنها چیزی که از تعدد گزینه ها و عدم تصمیم گیری نهایی اعضای شورای شهر تهران در فرصت اندک باقی مانده به اخذ تصمیم نهایی به ذهن متبادر می شود، این است که لابی ها و رایزنی های سنگینی برای انتخاب شهردار از سوی گروه های سیاسی و شخصیت ها وجود دارد. به همین دلیل هم اعضای شورای شهر تهران، هنوز نتوانسته اند برای انتخاب گزینه نهایی شهرداری تصمیم نهایی بگیرند. این را حذف و اضافه شدن گزینه های شهرداری تهران به فهرست نهایی اعضای شورای شهر همچنان نشان می دهد.

با توجه به اینکه هر یک از اعضای منتخب شورای شهر تهران برای دوره پنجم باید دست کم هر کدام پنج گزینه برای شهرداری تهران معرفی کنند و طی ساز و کاری این افراد غربالگری شده و در پایان دو تن انتخاب شوند که یکی از آنها سکان شهرداری پایتخت را بر عهده خواهد گرفت، به نظر می رسد اعضای جدید شورا به دلیل لابی های گسترده احزاب و افرادی که پیشتر از آنها یاد شده، نتوانسته اند به تصمیم نهایی برای شهرداری تهران برسند.

در این بین، حتی شنیده شده که بحثی در ارتباط با انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر بین دو حزب اصلاح طلب صورت گرفته است و پیشنهاد شده که شهردار از بین گزینه های مورد نظر، یکی از این احزاب و رئیس شورای شهر از بین گزینه های حزب دیگر اصلاح طلب انتخاب شود که گویا این مسأله راه به جایی نبرده و یکی از این احزاب بجد معتقد است که شهردار آینده تهران تنها باید از بین گزینه های مورد نظرش برگزیده شود. موضوعی که در صورت صحت آن می توان به درستی سخنان «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی و «محسن رهامی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب در خصوص اقدامات و عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پی برد.

به هر حال، آنچه می توان در خصوص آینده شهرداری تهران گفت، این است که به احتمال فراوان، جانشین «محمدباقر قالیباف» از دل یکی از این جریانات در خواهد آمد. حزب کارگزاران، حزب اتحاد ملت و یا گزینه مورد نظر برخی چهره هایی که پیشتر در حزب مشارکت نقش آفرین بوده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل