بازدید 7430

زباله‌ای کوچک اما پرخطر!

کد خبر: ۷۱۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 12 July 2017
ته سیگارهای رها شده در طبیعت نه‌تنها سلامت انسان بلکه زندگی موجودات زنده دیگر را به خطر می‌اندازد. یک کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: فارغ از زیان استعمال سیگار برای سلامت انسان و تاثیر آن بر آلودگی هوا، رها کردن فیلتر این ماده دخانی در طبیعت مشکلاتی جدی برای محیط زیست از جمله خاک، گیاهان و جانوران به وجود می‌آورد.

به گزارش ایسنا، فاطمه اکبرپور با بیان اینکه فیلتر سیگار از الیافی به نام «استات سلولز» که یک پلیمر غیرقابل تجزیه و سمی ساخته شده است، گفت: رها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلترها به داخل مخازن سدهایی که آب شرب را تامین می‌کنند وارد شوند و به دلیل عدم تجزیه‌پذیری،مواد خطرناک خود را در آب رها کنند.

این کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فیلترهای سیگار رها شده در طبیعت به دلیل عدم تجزیه‌پذیری وارد خاک می‌شوند و آلودگی آن را به همراه دارد، تصریح کرد: بین دو تا سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب در فیلتر سیگار وجود دارد و با رهاسازی آن در طبیعت توسط پرندگان و حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد همچنین آبزیان فیلترهای سیگار رها شده در آب‌ها را مصرف می‌کنند. در نتیجه به نوعی این مواد سمی وارد چرخه غذایی انسان می‌شود و می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

اکبرپور در ادامه اظهار کرد: کاغذ دور فیلتر سیگار از بهترین جنس کاغذ یعنی «ورق‌های شیت» است که برای تولید آن درختان زیادی نابود می‌شود. شرکت‌های تولید کننده دخانیات با این شعار که فیلتر سیگار سبب از بین رفتن مواد خطرناک سیگار می‌شود، سعی در تبلیغ محصولات خود دارند. اگر واقعا چنین مساله‌ای صحت دارد و جلوی این مواد خطرناک را می‌توان گرفت پس دلیل ابتلا به این همه بیماری‌ ناشی از استعمال دخانیات چیست؟

وی با اشاره به تبلیغات استفاده از سیگارهای الکترونیک در جهان گفت: این نوع سیگارها نیز معضلات زیست محیطی خاص خودشان را دارند چون جزو پسماندهای خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند که آسیب‌های جدی برای محیط زیست دارد.

اکبرپور در پایان با بیان اینکه فیلترهای سیگار سبب آسیب رساندن به خاک، گیاهان و موجودات خاک‌زی می‌شود، تاکید کرد: تولیدکنندگان دخانیات خود باید مسوولیت مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استعمال دخانیات و کنترل آلودگی‌های مربوط به آن را برعهده گیرند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان