بازدید 6881
۲

دریاچه‌های فارس خشکید!

کد خبر: ۷۰۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 07 June 2017
بررسی آخرین وضعیت دریاچه‌های فارس نشان می‌دهد با شروع فصل گرما، اغلب این دریاچه‌ها خشک شده‌اند.
 
به گزارش مهر، با فرا رسیدن فصل گرما و ادامه آن وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس نیز دستخوش تغییرات جدی شد به گونه‌ای که دریاچه مهارلو نیز که تا حدودی آب داشت سطح آب آن پایین آمده است. در حال حاضر بیش از ۱۱ سال است که از خشک شدن دریاچه‌های استان فارس می‌گذرد و هنوز اقدام مناسبی از سوی مسؤولان استانی برای برون‌رفت دریاچه‌ها از این معضل انجام نشده است. در حالی که دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور بعد از ارومیه محسوب می‌شود اما هنوز برای احیای این دریاچه اقدامی نشده و فقط گنبدهای نمک از این دریاچه باقی مانده است. دیگر دریاچه‌های استان فارس نیز مانند پریشان و کافتر شرایط بهتری نسبت به پریشان نداشته و این دریاچه‌ها نیز کاملا خشک هستند به گونه‌ای که فقط بستری از خاک از آنها باقی مانده است.
 
در این باره سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر با توجه به شدت گرما در این استان تمام دریاچه‌های استان به طور کامل خشک شده و این امر ناشی از دمای زیاد هواست.
 
سیاوش محمدی‌بیگدلی با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه‌های استان فارس افزود: طی مدت اخیر گرمای زیاد هوا منجر به تبخیر زیاد آب در دریاچه‌ها شده به همین دلیل با توجه به اینکه دریاچه‌ها ورودی آب نداشته‌اند به طور کامل خشک شده‌اند و حتی دریاچه مهارلو که تا حدودی آب داشت سطح آب آن پایین آمده است. وی ادامه داد: در حال حاضر دریاچه‌های بختگان، پریشان و کافتر به طور کامل خشک هستند و وضعیت‌شان بسیار نگران‌کننده است.
 
سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس درباره دریاچه طشک نیز بیان کرد: در این دریاچه فقط چشمه گمبان که همیشه آبدار بوده نیز تا حدودی آب دارد و مابقی دریاچه خشک است. وی به تشریح وضعیت دریاچه بختگان پرداخت و گفت: این دریاچه بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است که در شرایط آب و هوایی استان تاثیر زیادی داشته اما طی چند سال گذشته به طور کامل خشک شده است.
 
محمدی گفت: در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه و بالا رفتن شوری آب در اطراف دریاچه بختگان و مهارلو شاهد وجود گنبدهای نمکی زیادی هستیم که به دنبال وزش باد نمک‌ها از سطح دریاچه به سمت مزارع می‌رود.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه بختگان بحرانی است، افزود: متاسفانه از سوی مسؤولان کشوری برای احیای این دریاچه تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده در حالی که دریاچه بختگان برای فارس نیز مانند ارومیه مهم است. سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: دریاچه پریشان در کازرون و کافتر در اقلید نیز شرایط مشابهی مانند دریاچه بختگان دارند از این رو باید هر چه سریع‌تر برای احیای دریاچه‌های فارس اقدام کرد، زیرا خشک شدن دریاچه‌ها در تغییر اقلیم نیز تاثیر زیادی داشته است.
 
وی با انتقاد از عدم توجه به احیای دریاچه‌های فارس گفت: به عنوان نمونه سال گذشته برای دریاچه ارومیه 5/2 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد در حالی که برای تمام دریاچه‌های فارس در سال گذشته فقط ۲۵۰ میلیون در نظر گرفته شده بود.
 
محمدی تاکید کرد: مسؤولان کشوری باید هرچه سریع‌تر برای احیای دریاچه‌های استان چاره‌اندیشی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
لطفا مسئولین و مردم اقدام کنند
ايا راه حلي وجود ندارد؟ ايا ايجاد وزارتخانه محيط زيست و الزامي شدن مطالعات زيست محيطي در هر پروژه اي لازم نيست؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل