بازدید 12615
پیمانه اقتصادی؛

از «تحریم نفت و انرژی ونزوئلا روی میز کاخ سفید» تا «قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی»

این پیمانه موضوعاتی همچون پیش بینی بازار نفت در هفته پیش ‌روی، توصیه دولت هند به کارگران هندی: برای ماهیگیری به آب های ایران نروید، امکان تشدید قرارداد کاهش تولید نفت، چه عواملی افزایش قیمت جو را رقم زد؟، خودروساز کره ای قربانی تنش‌های سیاسی شده است و حذف رانت در بازار ارز با اکران ارز تک نرخی ممکن می شود را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 05 June 2017
از «تحریم نفت و انرژی ونزوئلا روی میز کاخ سفید» تا «قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو، توصیه دولت هند به کارگران هندی: برای ماهیگیری به آبهای ایران نروید، امکان تشدید قرارداد کاهش تولید نفت، چه عواملی افزایش قیمت جو را رقم زد؟، خودروساز کره ای قربانی تنش‌های سیاسی شده است و حذف رانت در بازار ارز با اکران ارز تک نرخی ممکن می شود  را در بر دارد.


پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

در این هفته از یک طرف، کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و کنار کشیدن آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، و از طرف دیگر افزایش نفت لیبی، افزایش تعداد دکل های آمریکا و تشدید نشدن کاهش تولید در تمدید توافق اوپک برای ۹ ماه دیگر، که هدف آن ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بود، مهمترین وقایعی بودند که در هفته گذشته بر بازار نفت تأثیر گذاشت. پیش بینی می شود با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم از تولید خود بکاهد تا اجازه دهد قیمت نفت بالا برود.

تحریم نفت و انرژی ونزوئلا روی میز کاخ سفید

مقامات کاخ سفید اعلام کردند، تحریم‌های ونزوئلا روی میز مذاکره است و بررسی می‌شود و در نخستین گام شرکت‌های نفت و انرژی این کشور هدف قرار خواهند گرفت. به نقل از رویترز، مقامات دولت ترامپ به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه بخش‌های نفت و  انرژی ونزوئلا هستند. بخش نفت و انرژی برای این کشور بسیار حیاتی است، چرا که 95 درصد اقتصاد آن به نفت وابسته است. تحریم‌ها علیه این کشور در حالی از سوی آمریکا دنبال می‌شود که ونزوئلا درگیر ناآرامی‌های داخلی است. بر اساس این گزارش، تحریم‌ها علیه ونزوئلا و به ویژه بخش نفت این کشور توسط مقامات سطح ارشد دولت ترامپ بررسی و بخشی از آن نیز مرور شده است. اگر چه برخی مقامات می‌گویند که مسأله تحریم‌ها علیه ونزوئلا تنها در مرحله بحث و مذاکره است و اقدام آن قریب‌الوقوع نخواهد بود. مقامات کاخ سفید گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا می‌تواند در نخستین گام شرکت نفت دولتی این کشور را مورد تحریم قرار دهد اما آنها همچنان درباره این مسأله دست به عصا راه می‌روند. بر اساس این گزارش، ونزوئلا کشور عضو اوپک است که طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت اقتصادش به شدت فلج شده و تورم در این کشور 700 درصد بالا رفته است. 

توصیه دولت هند به کارگران هندی: برای ماهیگیری به آبهای ایران نروید

سفارت هند در ابوظبی با انتشار توصیه نامه ای به ملوانان هندی ای که قصد کار روی کشتی های ماهیگیری دارند که ممکن است از آبهای امارات عازم آب های جمهوری اسلامی ایران هستند، توصیه کرد در این کشتی ها کار نکنند. به نقل از پایگاه اینترنتی بله ویزیون، در این اطلاعیه خطاب به همه مهاجرانی که قصد دارند بر روی کشتی ها و قایق های ماهیگیری ای کار کنند که از امارات ممکن است وارد آب های ایران شوند آمده است که نیروی دریایی ایران تمام کشتی های غیرقانونی ای که وارد آبهای سرزمینی ایران می شوند را کنترل و توقیف می کند و کشتی هایی که وارد آب های ایران شوند، عقب رانده نمی شوند، بلکه توقیف می گردند. با توجه به این مسأله، به همه مهاجران و کارگران هندی توصیه می شود که تا اطلاع ثانوی از کار کردن بر روی کشتی ها و قایق هایی که ممکن است از امارات عازم ایران شوند خودداری نمایند، زیرا ممکن است موجب بازداشت، زندانی شدن یا حتی به خطر افتادن جان آنها شود. مهاجران هندی همچنین ممکن است تحت پیگرد قانونی مقامات ایرانی قرار گیرند و به جریمه نقدی یا زندان محکوم شوند.

امکان تشدید قرارداد کاهش تولید نفت

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد، خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفته که احتمال دارد در آینده نیاز به کاهش تولید بیشتری داشته باشیم، ولیکن اوپک و دیگر تولیدکندگان در ماه جولای وضعیت بازار را برای گرفتن چنین تصمیمی بررسی می کنند. سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان غیر عضو به رهبری روسیه، هفته گذشته موافقت کردند که قرارداد کاهش تولید نفت را برای ۹ ماه دیگر، یعنی از میانه سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه مارچ ۲۰۱۸، تمدید کنند.

چه عواملی افزایش قیمت جو را رقم زد؟

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت جو در بازار اظهار داشت: افزایش تعرفه واردات از ۵ به ۱۰ درصد، تغییر ارز مبادله‌ای به آزاد و ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت از جمله عواملی است که بر قیمت جو تأثیر گذاشته است. وی افزود: با وجود تأخیر در پرداخت مطالبات دامداران و عدم افزایش نرخ شیر طی سه سال گذشته، افزایش قیمت جو می‌تواند ضربه مهلکی بر پیکره دامدار وارد نماید. به گفته نعمتی، افزایش قیمت جو موقتی است و همزمان با عرضه محصول داخلی به بازار نرخ‌ها کاهش می‌یابد. رئیس اتحادیه دامداران با بیان اینکه جو یکی از اقلام اساسی در صنعت دامپروری است، عنوان کرد: حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد کنسانتره دامداری‌ها را جو تشکیل می‌دهد. از این روی، افزایش قیمت آن می‌تواند تأثیر بسزایی در قیمت تمام شده محصول داشته باشد. وی با اشاره به اینکه دولت در جهت حمایت از کشاورزان اقدام به افزایش تعرفه واردات کرده است، تصریح کرد: دولت باید اقدام به اخذ تصمیماتی نماید که منابع دامدار در آن دیده شود، چرا که هر دو تولیدکننده هستند.

خودروساز کره ای قربانی تنش‌های سیاسی شده است

در پی تشدید تنش‌های سیاسی بین چین و کره‌جنوبی، فروش هیوندای در چین در ماه مه 65 درصد سقوط کرد. به گزارش رویترز، این در شرایطی است که رقبای هیوندای ازجمله هوندا موتور و ولوو رشد دو رقمی فروش را در بازار چین گزارش دادند. هیوندای اعلام کرد در ماه مه فروش این خودروساز در چین به 35 هزارو100 دستگاه خودرو کاهش یافت. به این ترتیب، سومین کاهش متوالی فروش این خودروساز کره‌ای در چین رقم خورد. تحلیلگران معتقدند ضعف فروش هیوندای در بازارهای اصلی موجب خواهد شد این خودروساز در سال‌جاری نیز به هدف فروش جهانی خود دست نیابد. هیوندای علاوه‌بر مشکلات سیاسی چین و کره، با کمبود خودروهای شاسی‌بلند در میان محصولات خود رو‌به‌رو است. در بازار چین، خودروهای شاسی‌بلند طرفداران بسیاری دارد و این خودروها بسیار پرفروش هستند. هیوندای قرار است در فصل چهارم امسال خودروی شاسی‌بلند ‌آی‌ایکس 35 خود را به بازار چین عرضه کند.

حذف رانت در بازار ارز با اکران ارز تک نرخی ممکن می شود

زهرا سعیدی مبارکه در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره تک نرخی کردن ارز تا پایان سال 96، گفت: با وجود اینکه بارها وعده تحقق سیاست یکسان سازی نرخ ارز مطرح شده، این مهم تاکنون اجرایی نشده است. نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:یکسان سازی نرخ ارز در ایجاد ثبات در اقتصاد و تسهیل مبادلات اقتصادی نقش مهمی دارد. وی افزود: ارز چند نرخی برای اقتصاد کشور سم محسوب می شود و رانت در اقتصاد ایجاد می کند. سعیدی مبارکه افزود: البته نرخ ارز در کشور تابع مولفه های مانند میزان تقاضا و عرضه ارز در بازار، نرخ تورم و قیمت جهانی ارزهای مختلف است. وی با مثبت ارزیابی کردن تک نرخی شدن ارز در قیمت مناسب تصریح کرد:در سال های گذشته به دلیل اعمال تحریم ها و مدیریت ضعیف اقتصاد نرخ ارز با رشد صعودی روبرو شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای تک نرخی شدن ارز باید ساختارهای ضعیف اقتصاد کشور تقویت شود و درآمدهای ارزی به میزانی باشد که ارز در نرخ بالایی تک نرخی نشود.

قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی

«پاتریک هارکر»، رئیس بانک فدرال رزرو ایالت «فیلادلفیا» آمریکا گفت: بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، به دنبال رسیدن نرخ تورم از پیش تعیین شده است که بر این اساس، اعمال افزایش نرخ بهره بانکی بیشتر برای دو بار در سال جاری میلادی متصور است. وی خاطرنشان کرد: علیرغم آمار ضعیف اقتصادی آمریکا که در اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، همچنان بسترهای رسیدن برای تورم هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی وجود دارد.   «هارکر» پیش بینی کرد نرخ تورم آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، ۲ درصد خواهد بود. بر همین اساس، بانک مرکزی آمریکا ظرف ۶ ماه گذشته یعنی طی ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی و مارس سال ۲۰۱۷، ۲ بار نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می رود که در جلسه سیزدهم و چهاردهم ماه جاری میلادی بار دیگر نرخ بهره بانکی افزایش پیدا کند. رئیس بانک فدرال رزرو «فیلادلفیا» گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی آمریکا در وضعیت معمول و اوضاع بازار کار مناسب است؛ به همین دلیل برآورد می شود که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، نرخ بیکاری آمریکا به ۴.۲ درصد کاهش پیدا کند. به نقل از مهر، بر پایه این گزارش، انتظار می رود که تا پایان سال جاری میلادی ۲.۵ تا ۳ درصد هم به دستمزد آمریکایی افزوده شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر