بازدید 9233
نقدی بر 3 برنامه‌ای که قرار بود محل ارائه برنامه کاندیداها باشد؛

«اخلاق» در مناظره‎های انتخاباتی به فنا رفت!

بیان الفاظ ناشایست و اتهام زدن به افراد و نامزدهایی که از سوی شورای نگهبان صلاحیت آنها تایید شده است در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری بدون شک هیچ سود و منفعتی نه تنها برای جریان انتخابات ندارد، بلکه موقعیتی را فراهم می‎کند تا جریانات ضدانقلاب و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از این فرصت‎ها در جهت پیاده کردن تفکرات و مسائل مورد نظر خود به خصوص در بین جوانان وارد عمل شوند.
کد خبر: ۶۹۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 14 May 2017

3 مناظره تلویزیونی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از رسانه ملی پخ شد که آخرین ان همین جمعه گذشته یعنی 22 اردیبهشت ماه و در فاصله 7 روز مانده به برگزاری انتخابات بود، این برنامه ها قرار بود محلی باشد برای ارائه برنامه های انتخاباتی کاندیداها و نقد دیگر کاندیداها بر آن، اما تنها چیزی که در این مجال مورد توجه قرار نگرفت مساله برنامه کاندیداها بود.

به گزارش «تابناک» هرچقدر که به روزهای انتخابات نزدیک تر می شویم، تب و تاب انتخابات بیشتری در کشور ایجاد می شود تا جاییی که در فاصله 5 روز به انتخابات متینگ ها و نشست های انتخاباتی کاندیداها هم روزهای شلوغ تری را به خود می بیند و هم اینکه اخبار انتخاباتی با حسیاست و دقت نظر بیشتری از سوی مردم دنبال می شود؛ این در حالی است که جریانات سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا هم با جدیت بیشتری، تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات دو چندان می کنند تا پیروز میدان باشند.

یکی از موضوعات و برنامه های انتخاباتی مهم، مساله مناظرههای انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود. نامزدها در 3 مناظره انتخاباتی حضور یافتند که مرتبط با مسائل اجتماعی، سیاسی – فرهنگی و اقتصادی بود. آخرین مناظره که موضوع آن مسائل اقتصادی بود، در حالی روز جمعه به پایان رسید که بسیاری از چهره های سیاسی و حتی مردم از نحوه برقراری دیالوگ بین کاندیداها گلایه مند بودند و برخی هم اعتقاد داشتند، تقریبا تنها چیزی که به آن پرداخته نشد، مساله برنامه کاندیداها بود.

سه جمعه متوالی در اردیبهشت ماه به مناظره های انتخاباتی اختصاص یافت تا کاندیداها در طول این مناظره ها، برنامه های خود را ارائه دهند و در خلال طرح برنامه، انتقادات دیگر کاندیداها را پاسخ بگویند. اما تقریبا از هرکسی امروز بپرسید نه تنها هیچ اطلاعی از برنامه های احتمالی کاندیداها پیدا نکرده است، بلکه تنها عایدی شان از مناظره ها دریافتن میزان برخی سوء استفاده های مالی و ... باشد.

در سه مناظره انتخاباتی برگزار شده بین نامزدهای انتخاباتی شاید مهمترین نکتهای که مردم بسیار به آن توجه داشتند و از نظرشان دور نماند، رفتارهای برخی از نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری بود که فضا و میدان رقابت انتخاباتی را به الفاظ و جملاتی آمیخته کردند که جای آنها در محفل انتخاباتی آن هم در پیشگاه عامه مردم ایران نبود.

بیان الفاظ ناشایست و اتهام زدن به افراد و نامزدهایی که از سوی شورای نگهبان صلاحیت آنها تایید شده است در جریان انتخابات ریاستجمهوری بدون شک هیچ سود و منفعتی نه تنها برای جریان انتخابات ندارد، بلکه موقعیتی را فراهم میکند تا جریانات ضدانقلاب و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از این فرصتها در جهت پیاده کردن تفکرات و مسائل مورد نظر خود به خصوص در بین جوانان وارد عمل شوند.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» با ارائه برآوردی از آنچه در جریان مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری گذشت، تاکید کرد: هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری دوره دوازدهم دارای سوابق و مسئولیتهای حساس و مهمی در کشورمان بودند از این رو انتظار بود در رقابتهای انتخاباتی اخلاق را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

وی افزود: بدون شک آقایان کاندیدا به خوبی و با توجه به سابقهای که داشتند می‌دانند بیان الفاظ و عبارتهای نادرست از زبان آنها به ضرر نظام جمهوری اسلامی ایران و به سود دشمنان انقلاب است. لذا در انتخاب واژه ها برای به چالش کشیدن رقیبا باید دقت نظر خاصی از خود به خرج می دادند.

«آیت‌الله محسن مجتهد شبستری» تصریح کرد: شایسته است نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری نسب به رویکردهایی که در رقابتهای انتخاباتی خود به کار میگیرند با دفت وارد عمل شوند. اگر چنین رویکردی در پیش گرفته می شد، امروز دیگر کسی نمی توانست بگوید در رقابت های انتخاباتی اخلاق به فنا رفته است.

وی یادآوری کرد: بیان تهمت و افترا از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به یکدیگر امری نادرست و غیرقابل قبول بود؛ چرا که اگر اتهامی درباره نامزدهای انتخاباتی یا دیگر افراد منتسب، نزدیک و دور آنها مطرح بوده و یا باشد؛ دستگاه قضایی مسئول رسیدگی به آن است و بیان آن در مناظرههای انتخاباتی دردی از مردم درمان نخواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز اظهار امیدواری کرد: طی چند روز باقی مانده به انتخابات ریاستجمهوری، نامزدها با رعایت اخلاق و اصول رقابت در جهت بیان نظرات و دیدگاههای خود به مردم وارد عمل شوند تا بتوانند به آنچه هدف دارند دست پیدا کنند.

به نظر می رسد، اینکه کاندیداها در جریان رقابت های انتخاباتی و به ویژه در مناظره ها، اخلاق را رعایت نکردند و برای به چالش کشیدن رقیبان خود از هر راهی وارد شدند، مورد پذیرش و قبول اکثریت واقع بین جامعه باشد، با این وجود می توان گفت به رغم تاکید و تکرار مساله ای به نام «لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی» تنها موضوعی که مورد توجه کاندیداهای محترم قرار نگرفت این مساله بود.

در برخی زمان های مناظره برخی کاندیداها حتی به عمد و برای عصبانی کردن رقیب و به حاشیه بردن موضوع مناظره و عدم پاسخگویی در قبال برنامه های شان بر طبل مسائل و موضوعاتی می کوبیدند که نه تنها فایده ای به حال مردم نداشت و شناختی برای آنان به جهت انتخاب صحیح ایجاد نمی کرد؛ بلکه بسیاری از عملکردها و دستاوردهای نظام را زیر سئوال می برد.

عمده تحلیلگران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که 3 مناظره انتخاباتی که برای انتخابات 29 اردیبهشت ماه از صدا و سیما پخش شد، نه تنها باعث تشریح برنامه های کاندیداها برای اداره امور کشور و آشنایی مردم با آن نشد، بلکه تنها عرصه ای بود برای به فنا رفتن اخلاق.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۰
احسنت
همینه دیگه ... و جالبه همه ادعای مسلمونی دارن !!!!!
نتیجه این نوع مناظره طبیعی است که بد اخلاقی باشه
این هایی که حقوق نجومی زیرزبانشان مزه می کند کاری به اخلاق ندارن
در اخلاق قالیباف راهِ احمدی نژاد را رفت
ای مردم گول ظاهر را نخورند
سلام
دقيقا ودقيقا جائزة مطرح كردن أين مسائل چنين جايي هست.
متاسفانه نامزدها در بعد دینی تقوا و در بعد اجتماعی اخلاق را رعایت نکردند
قالیباف هم خودش عصبی بود وهم سعی میکرد دیگری را عصبانی کنه وعموماازاصل موضوع مناطره دورمیشد
محمد فاضلى جامعه شناس:
ما هنوزهزینه اشتباهات فتحعلى شاه قاجار در جنگ با روسیه را در ١٩٠سال قبل مى پردازیم.
میگویند: دولت قبل را فراموش کنیم!؟
بسیار مهمتر و تأسف بارتر از بد اخلاقیهایی که متأسفانه آقای قالیباف در هر سه مناظره آغازگر آن بود سیاه نمایی های
بی شماری بود که کل دوران انقلاب و خدمات بی مانند آنرا قلم قرمز کشیدند
دولت مردان اين مملكت هيچ برنامه اي براي پيشرفت و رفع مشكلات نداشته و ندارند و فقط حرف هاي نامربوط تحويل مردم مي دهند و بايد نگران بد آموزي برنامه هاي تلوزيوني براي اعضاي خانواده بود
مهمترین دستاورد دولت یازدهم معرفی کشور جیبوتی به جهانیان بود.خخخخخ
ملت بدجور تو دهن امثال شما زدن
بی اخلاقی رو مخالفان دولت شروع کردند...
«اخلاق» در مناظره‎های انتخاباتی به فنا رفت!....
بسمه تعالی
مگه قبلش اخلاق بود که در مناظره ها به فنا برود. در دوره محمود احمدی نژاد توسط خود ایشان این پردده حیاء در نهایت بی حیائی دریده شد.
با سلام و عرض ادب ..انتقاد سازنده ست .
الان كه قاليباف لوله شده ميگيد اخلاق به فنا رفت
این کاندیداها سنبل مسئولین ما هستن
این کاندیداها سنبل مسئولین ما هستن
میشه از رفتارشون حدس زد جاهای دیگه چخبره
چطور شد در این انتخابات به الفاظ حساس شدید؟
آقای قالیباف که از واژه "کثافت کاری" استفاده کرد، فراموش نشود.
اول آقای قالیباف شروع کرد
قالیباف و رئیسی این را شروع کردند.
اخلاق به فنا نرفت بلکه وضعیت واقعی اخلاق عیان شد. تلنگری بود که همه باید به فکر ارتقا این وضعیت باشند
8 سال پیش به فنا رفت
چهره روحانی در مناظره ها چی؟
خجالت بکشيد خود شما بوديد که بدلايل نامعلوم بر طبل مناظره مستقيم می کوبيديد
برنامه آقای روحانی رو ندیدید؟
متاسفام
این روشی است که از زمان احمدی نژادتعمدا به آن دامن زد و میزند
یطور تیتر زدید انگار از مریخ اومدن
به قالیباف بگو. بجای اینکه از برنامه خودش بگه از همان ابتدا شروع به بداخلاقی کرد
حد اقل حسن و نتیجه اش این خواهد بود که هر کدام از آقایان که رئیس جمهور شوند بیشتر از قبل حواسشان را جمع می کنند.
بنظرم اینکه کسی جلوی خودت(مناظرات) حرف بزنه بهتره تا بره سفرهای تبلیغاتی تخربت کنه
اگرحرف هایبکه گفته شد صحت داشته یاشد صلاحیت ندارند واگر صحت نداشته باشد ...
با اخلاق ترین کاندیدا تا به حال آقای رئیسی بودند و بی اخلاق ترین کاندیدا آقای روحانی
بسیار متاسفم که بعد از چهار سال الان میگید اخلاق درمناظره های انتخاباتی به فنا رفت !
کاملا موافقم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل