بازدید 2220
واردات سنگ قبر از چین

همگام با محصولات چینی از طلوع دل انگیز تا غروب غم انگیز

در میان انواع و اقسام واردات های بی رویه،تأمین سنگ قبرِ مورد نیازِکشور از چین از نمونه موارد عجیبی به نظر می‌رسد که بیش از پیش عمق بی تدبیری دستگاه‌ها و مسئولانِ ذی‌ربط را به تصویر می کِشد.
کد خبر: ۶۹۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲ 11 May 2017
در میان انواع و اقسام واردات های بی رویه،تأمین سنگ قبرِ مورد نیازِکشور از چین از نمونه موارد عجیبی به نظر می‌رسد که بیش از پیش عمق بی تدبیری دستگاه‌ها و مسئولانِ ذی‌ربط را به تصویر می کِشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ایران از حیث اقتصادی با معضلات عدیده و متعددی روبرو است، تورم، رکود، کمبود نقدینگی، نظام بانکداری ناکارآمد، موانع تولید، چالش های پیش رو در عرصه صادرات، نظام مالیاتی نه چندان مطلوب، پایین بودن ساعت کار مفید، کاهش ظرفیت کارخانجات، بیکاری، فارغ التحصیلانی که با مهارت بیگانه هستند، کمبود مواد اولیه، وابستگی اقتصاد به نفت و مواد متعدد و متکثر دیگری که اشاره جز به جز آن در این مجال نمی‌گنجد و البته در تمامی موارد مذکور چه بسیار جلسات، توصیه ها، ارائه طرح و نظرات کارشناسی و آزمون و خطاهای متعددی که تجربه کرده ایم و متأسفانه همچنان در اندر خم یک کوچه به سر می بریم.

در این میان، پدیده واردات بی رویه، از معضلاتی است که خود مسبب و ریشه بسیاری از نارسایی های اقتصاد و حتی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.

در طول سالیان گذشته، اقلام و کالاهای متعددی در لیست واردات قرار گرفته، از بیل و کلنگ، سوزن گرفته تا عطر و ادکلن و تجهیزات و ادوات صنعتی، اما کمتر از واردات سنگ قبر سخن به میان آمده است.

به واقع باید گریست به حال و روز اقتصادی که برای تأمین بخشی از سنگ قبر مورد نیاز خود نیز، چشم به شرق آسیا می دوزد.

عمق این فاجعه زمانی اسفناک تر می شود که ایران به عنوان چهارمین دارنده سنگ معدن در جهان مطرح است.

چندی پیش، رئیس اتحادیه سنگ اصفهان (علی مختاری) در گفت و گویی با رسانه ها از فعالیت 6 هزار واحد تولیدی سنگ بری از ایران خبر داد، بر اساس اظهارات وی، ایران بعد از هند، چین و ایتالیا، دارنده رتبه چهارم سنگ معدن در دنیا  است، با این وجود، بخشی از سنگ مورد نیاز کشور از چین، هند و ترکیه تأمین می شود.

البته بنابر گزارشات منتشر شده، 90 درصد از سنگ مورد نیاز ساختمانی کشور از محل منابع داخلی تأمین می شود اما مشخص نیست با وجود ظرفیت های بالقوه موجود در این حوزه، بر چه مبنا و اساسی ایران به یکی از بازار مصرف های سنگ قبر تولید شده از آن سوی مرزها تبدیل می شود، معضلی که قطعاً در کاهش ظرفیت اشتغال و تولید مرتبط با این عرصه بی تاثیر نیست و استمرار وضعیت موجود و وابستگی هر چه بیشتر به تأمین سنگ از آن سوی مرزها، نتیجه جز تعطیلی بسیاری از مراکز و واحدهای تولیدی مرتبط با این بخش نخواهد داشت.

حمید رضا اکبریان، یکی از فعالان حوزه فروش و توزیع سنگ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: متأسفانه قیمت ارزان تر سنگ های چینی، باعث شده تا اقبال به سنگ های داخلی کاهش یابد در صورتی که بسیاری از سنگ های مذکور (چینی) از کیفیت لازم و کافی برخوردار نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر، مستهلک شدن و قدیمی بودن برخی از ادوات و تجهیزات نیز مزید بر علت شده تا بر پیچیدگی ها و مشکلات فعالیت در این حوزه افزوده شود.

اکبریان به طنز و مزاح گفت: ظاهراً محصولات چینی، بعد از مرگ نیز، گریبان ما را رها نمی کنند و همچنان باید اقلام و محصولات چینی در هر دو دیار فانی و باقی با ما همراه باشد.

این فعال در حوزه خرید و فروش سنگ گفت: البته نارسایی های عرصه تولید و فروش سنگ صرفاً به سنگ قبر خلاصه نمی شود و متأسفانه برخی افراد و گروه ها برای کسب سود بیشتر، به واردات سنگ های خارجیِ گوناگون مبادرت می ورزند که پیامد آن در تسریع روند تعطیلی و انزوای کارخانجات و مراکز تولید سنگ در کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه در بخش های گوناگون استخراج، تولید و فروش با مشکلاتی جدی و عدیده روبرو هستیم که حل و فصل آن در شرایط موجود، ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

اکبریان در تشریح معضلات حوزه تولید و فروش سنگ ایرانی گفت: هزینه تمام شده بالا، امکان رقابت تنگاتنگ با سنگ‌های خارجی را از ایران سلب کرده و همین موضوع باعث تفاوت قیمتی قابل توجهی میان تولیدات ایرانی و چینی می شود.

این فعال در حوزه تولید و فروش سنگ عنوان کرد: رکود صنعت ساختمانی از دیگر چالش هایی است که متأسفانه باعث تشدید مشکلات و کاهش و تَنَزُلِ رونق بازار این حوزه شده است.

ناتوانی در بازار یابی،سود آوری مطلوب را تحت الشعاع قرار می دهد

سیروس تفرشی، یکی از فعالان سابق حوزه معادن سنگ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: متأسفانه در بخش بازاریابی با چالش ها و ضعف های بسیای مواجه هستیم و تا زمانی که در عرصه اشاره شده، به‌صورت حرفه‌ای و کارآمدتری ایفای نقش نکنیم، مشکلات موجود ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در قسمت استخراج سنگ نیز، به‌روز و توانمند نیستیم که این عارضه باعث شده تا ضایعات معادن سنگ، گاهی 40 تا 50 درصد برآورد شود.

تفرشی گفت: تشدید نظارت‌های کیفی بر محصولات و استخراجات معادن سنگ از دیگر ضروریاتی است که باید با جدیت هر چه بیشتری مد نظر قرار گیرد در غیر این‌صورت، مجموع چالش‌های اشاره شده عرصه را بر فعالیت در این بخش، تنگ تر از گذشته می نماید.

این فعال در عرصه معدن سنگ عنوان کرد: شایسته و زیبنده نیست کشوری که دارنده چهارمین معادن سنگ جهان است، به واردات سنگ قبر مبادرت ورزد.

وی افزود: قطعاً با حمایت مضاعف از فعالان این حوزه ، می توان به توفیقات بیشتری نائل شد که بخشی از این حمایت باید در راستای تأمین مواد اولیه و تسهیل فرآیند فراهم سازی آن متمرکز شود زیرا در حال حاضر یکی از چالش های اساسی در عرصه فعالیتی مذکور، مشمول پیچیدگی های مرتبط با تأمین مواد اولیه می شود.

تفرشی عنوان کرد: در صورت تأمین مواد اولیه، در حوزه صادرات نیز می توان به موفقیت های چشمگیر ی دست یافت.

امید آن می رود با برنامه ریزی مدون و اصولی، بستر و شرایط لازم برای توسعه هر چه بیشتر صنعت تولید سنگ مهیا شود و حصول این امر جز با تکیه بر ظرفیت های داخلی و ارتقای سطح امکانات و تجهیزات میسر نخواهد شد.

آن‌چنان که در گزارشات برخی رسانه ها منعکس شده، ایران از توانایی صادرات سنگ قبر به 100 کشور دنیا برخوردار است، امری که مستلزم اتخاذ تدابیر مؤثر، کارآمد و عملیاتی است، در غیر این‌صورت ادامه وضعیت موجود، مسیر تحقق چنین اهدافی را ناهموار و دشوارتر از گذشته خواهد ساخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر