بازدید 4037

محسن هاشمي: مردم از تناقضات رنجیده خاطرند

آیت ا... هاشمي به دنبال این بود که مردم خودشان تصمیم ساز و تصمیم‌گیرنده اول و آخر باشند. این سرزمین متعلق به همه ایرانیان است و باید هر سلیقه و دیدگاهی حق اظهار نظر داشته باشد. هرگاه فضای قدرت باز بود و اطلاعات و آگاهی به درستی تردد داشت، بهترین تصمیم ها اتخاذ می شود. رنجیده خاطری مردم، نشاط و شادی عمومی را می‌گیرد و ملت ناگزیر حالت تدافعی می گیرند
کد خبر: ۶۹۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 09 May 2017
مناظره‌ها و فعاليت‌هاي انتخاباتي در اين دوره از رقابت‌ها با حواشي فراواني روبه‌رو شده است. برخي كانديداهاي رياست‌جمهوري براي آنكه به اهداف جناحي‌خود برسند، اظهارات و ادعاهايي را بيان مي‌كنند كه در راستاي منافع ملي‌نيست و تنها زمين‌زدن رقباي خود را از اين راه پيگيري مي‌كنند. براي بررسي فضاي جامعه در آستانه انتخابات و نيز واكاوي روحيات مردم مطالبه‌گر به سراغ محسن‌هاشمي،فرزند آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و رييس‌شوراي مركزي حزب‌كارگزاران رفتيم.
 
وي در گفت‌وگو با روزنامه‌ قانون با انتقاد از برخي رويكردها در جامعه تاكيد كرد: آن بخش از جامعه که نقش تماشاچی را ایفا می کنند بدانند تا هنگامی که در این موقعیت باقی بمانند، انتقاد آنان به صورت یک نق و نوق است و عوامل تصمیم ساز و تصمیم گیر نيز به این نوع انتقاد عادت می کنند.

محسن هاشمی گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات زمینه ساز تشخص دموکراسی در جامعه اسلامی ایران است و این تشخص یکی از ابعاد گسترده حقوق شهروندی است. باید شهروندی را در تار و پود جامعه نهادینه کنیم تا مردم بدانند آنچه در معرض نمایش‌شان است چه خوب، چه متوسط و چه بد، خود انتخاب کرده اند.

تماشاچي نباشيم

هاشمي افزود: مردم باید بازیگر باشند و بدانند که بین بازیگری و تماشاچی بودن تفاوت است ! آن بخش از جامعه که نقش تماشاچی را ایفا می کنند بدانند تا هنگامی که در این موقعیت باقی بمانند، انتقاد آنان به صورت یک نق و نوق است و عوامل تصمیم ساز و تصمیم‌گیر نيز به این نوع انتقاد عادت می کنند. اما اگر به صورت موثر و کاربردی در موضوعات زیستی جامعه که انتخابات نيز یک بخش از آن است، توجه ویژه نشان دهند و در وسط میدان حضور داشته باشند و بدانند هرآنچه را در جامعه جاری و ساری است ، خود انتخاب کرده اند، آن گاه در مقام عمل و بازیگری برمی‌آیند.

انقلاب بدون مردم رو به رشد نيست


رييس‌شوراي مركزي حزب‌كارگزاران در پاسخ به اين سوال كه آيا آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني نيز با اين نوع رويكرد موافق بودند، ادامه داد: آیت ا... به دنبال این واقعیت بود که مردم خودشان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده اول و آخر باشند و معتقد بود که انقلاب اسلامی بدون حضور و دخالت مستقیم مردم در همه شؤون، نمی‌تواند روند رو به رشدش را ادامه دهد. خوشبختانه به واسطه حضور و بروز شبکه های مجازی، اطلاعات و آگاهی، توزیع همگانی پیدا کرده است و دیگر ندانستن، نمی تواند بهانه‌ای برای مردم باشد، بنابراین مشارکت مردم در صحنه انتخابات تولید قدرت می کند و این قدرت باعث خواهد شد خرده کانون‌های دیگر قدرت، در مقام اندیشه قرار بگیرند و واقعیت های موجود را بپذیرند.

كاري كنيم آيندگان به ما افتخاركنند


محسن‌هاشمی در واكنش به اظهارات‌گوناگوني كه در آستانه انتخابات، فضاي جامعه را فرا‌مي‌گيرد، گفت: شخصیت جامعه ایران این نیست که عده‌ای هرموضوع بی پایه و اساسی را به مردم بگویند. شخصیت جامعه ایران اسلامی قدمتی بس کهن دارد که یکی از تشخص‌های آن، جمع ایرانیت و اسلامیت است. خوشبختانه هر دو واقعیت ایرانیت و اسلامیت در تاریخ پر فراز و نشیب ما هویداست و این هویدایی به گونه ای بوده است که هیچ گاه فراموش نشده است. بیاییم به احترام جامعه و به احترام تاریخ به گونه ای گفتار، رفتار و عملکرد داشته باشیم که برای آیندگان افتخار آمیز باشیم.

اين فعال سياسي تاکید کرد: این سرزمین متعلق به همه ایرانیان است و باید هر سلیقه و دیدگاهی حق اظهار نظر داشته باشد و بدانند که اندیشه‌شان قابل احترام است و بايد توجه كرد كه اندیشه برای بیان‌شدن است. هرگاه فضای قدرت باز بود و به درستی اطلاعات و آگاهی تردد داشت، بهترین تصمیم ها اتخاذ می شود.

پرسش مردم در رابطه با ابهامات و اتفاقات


رييس‌شوراي مركزي حزب‌كارگزاران ادامه داد: باید برای ایران اسلامی، پرسشگری مردم در خصوص همه ابهامات و اتفاقات نهادینه شود و جامعه پرسشگر، يك جامعه توسعه یافته‌است. مردم در برابر برخی تناقضات و ابهامات رنجیده خاطر هستند و این رنجیده خاطری نشاط و شادی عمومی را می گیرد و ناگزیر حالت تدافعی می گیرند.

هاشمی در پایان افزود: مردم بدانند که وجود موانع طبیعی است و خاصیت قدرت و قواعد آن در جوامع کم‌تر توسعه یافته به دنبال حفظ وضع موجود است اما موانع با فکر، اندیشه و خواست همگانی برداشته می شود و موانع برای برداشته شدن است. امیدوارم مردم نسبت به موجودیت اکنون جامعه و آینده این سرزمین و فرزندان‌شان هشیار باشند و بدانند که تصمیم های آنان برای فردا و فرداهاست، بنابراین آن را به انجام برسانند که شایسته سرزمین کهن ایران اسلامی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر