بازدید 3471
۱

ایوبی: در دولت قبل هنرمندان را «برانداز» می‌خواندند

کد خبر: ۶۹۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷ 02 May 2017
رئیس سابق سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تلاش شد امور فرهنگ و هنر به اصناف و بخش خصوصی واگذار شود، گفت: شکوفایی فرهنگ و هنر در گرو ادامه یافتن دولت تدبیر و امید است.
 
به گزارش روزنامه ایران، حجت‌الله ایوبی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: خوشحالم در کشوری که به نام جمهوری اسلامی ایران است، با زبان رأی با یکدیگر سخن می‌گوییم. در جهانی که زبان غالب آن خشونت و جنگ و اسلحه و تماشای صحنه‌های دلخراش است، در حال برگزاری مهم‌ترین آیین مدنی کشورهای توسعه یافته قرار داریم.
 
رئیس سابق سازمان سینمایی درباره دغدغه‌های خود توضیح داد: برایم جالب و مهم است که رفتار رأی دهندگان طی سال‌های اخیر از انگیزش‌های عاطفی و احساسی عبور کرده و به رفتار عقلانی گرایش یافته است. مردم نامزدهای ریاست جمهوری را با دقت رصد و  برنامه‌هایشان را بررسی می‌کنند و این برنامه‌های نامزدهاست که امروز حرف اول را می‌زند.
 
وی با اشاره به مهم‌ترین اتفاقات و دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: مهم‌ترین برنامه‌های نامزدها تاکنون در مناظره‌ها تأکید بر ایجاد شغل بوده است. باید یادآوری کنیم که در جهان امروز فرهنگ و هنر شغل آفرین است و صرفاً امری تشریفاتی و سرگرمی آفرین نیست. آمار سال ۲۰۰۴ شهر لندن حکایت می‌کند ۲۳.۸ درصد شاغلان این شهر در عرصه فرهنگ و هنر مشغول به کار هستند. این آمار در پاریس ۵۴.۴ درصد است. فرهنگ و هنر اقتصاد خلاق و همراه با اندیشه‌ای را رونق می‌دهد و متأسفانه در اصفهان ۴.۸ درصد در این بخش فعال هستند. آن هم در شهری که گردشگران زیاد و آثار باستانی و بسترهای فرهنگی و هنری زیادی دارد. این یک تلنگر به کاندیداهای ریاست جمهوری است که می‌توان با اقتصاد هنر خلاق شغل ایجاد کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: توجه ویژه به اقتصاد هنر در دوره‌های قبلی مورد غفلت واقع شده است. دکتر جنتی و دکتر صالحی دو وزیر فرهنگ دولت یازدهم مسأله اقتصاد خلاق را مورد اهمیت قرار دادند.
 
ایوبی با اشاره به چاپ نشریه اقتصاد خلاق مبنی بر شغل آفرینی در عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد: نشریه‌ای به این نام در فضای هنری در حال چاپ است. رونق گیشه‌های تئاتر و شمارگان‌های بالای آلبوم‌های موسیقی در این دولت همواره دغدغه بوده و به آن اهمیت داده شده است. اما اگر به دو دولت گذشته نگاه کنیم، باید توجه کنیم که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی کار را به دست گرفت.
 
 وی افزود: در سال ۹۲ جامعه فرهنگی و هنری با بحران‌های فراوانی رو به رو بود و بخش عمده‌ای از وقت ما صرف حل این بحران‌ها شد. یادمان نرفته که این اندیشه در دولت‌های نهم و دهم رواج داشت که هنر برانداز است و نسبتی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و این یک ظلم بزرگ به جامعه هنری کشور بود که چهره فرهنگی ایران را در داخل و خارج از کشور مخدوش می‌کرد. در حالی که ما رنسانس هنر بعد از انقلاب اسلامی ایران را شاهد بوده‌ایم. سینما در گذشته بر سر موضع اتهام بود. تفرقه در انجمن خوشنویسان ایجاد و خانه سینما فعالیتش متوقف شده بود. سینما به بحران مخاطب دچار بود و سالن‌های آمفی تئاتر و موسیقی در حال تعطیلی بودند.
ایوبی با بیان اینکه برگرداندن امید به فرهنگ و هنر مهم‌ترین دستاورد ۴ سال ریاست جمهوری بود، ادامه داد: خوشبختانه امروز بحران مشروعیت تمام شده است و هنرمندان بر صندلی تکریم قرار دارند. امروز رونق اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شده است. سینما تنها در سال 95 اندازه هشت سال دو دولت گذشته فروخته است. ۵۰۰ درصد فروش را در حوزه موسیقی شاهد بوده‌ایم.
 
ایوبی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرایط بازگشت سرمایه در هنر داشته‌ایم. موج مهاجرت هنرمندان از کشور کنترل شده است. سرمایه‌های اقتصادی نیز برگشته است و بخش خصوصی از نادرترین دوره‌هایی است که در هنر فعال شده است. پیش از این تولید فیلم تماماً در اختیار فارابی به عنوان بخش دولتی بود و امروزه فقط ۱۰ درصد است و مابقی به بخش خصوصی مربوط می‌شود.
 
وی با اشاره به اعتماد‌سازی دولت یازدهم برای اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما از ابتدا مردمی کردن فرهنگ و هنر و خارج کردن آن از فضای دولتی و گلخانه‌ای بود تا رابطه بین مردم و هنرمندان عمیق‌تر شود. نمی‌خواستیم هنرمندان تئاتر و موسیقی برای ما فیلم بسازند بلکه می‌خواستیم برای مردم اثر تولید کنند.
 
رئیس سابق مؤسسه فرهنگی اکو با اشاره به یک ضرورت در بیان دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات افزود: معتقدم پیش از هر چیز باید از نامزدها درباره نگاهشان به فرهنگ و هنر پرسید. زیرا اگر آنها سوءظنی درباره این امر داشته باشند، کاری پیش نخواهد رفت. دولت یازدهم باور دارد که باید امور به اصناف واگذار شود. ما ۴ سال گذشته در فضای هنر سعی کردیم بحران‌ها را مدیریت کرده و عدالت را در بخش‌های مختلف در نظر داشته باشیم؛ جلوی تولیدات فاخر و پرهزینه گرفته شد و توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها صورت گرفت.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره برنامه‌های دولت برای رفع ممنوع الفعالیت شدن استاد شجریان نیز گفت: دولت برای اجرای کنسرت استاد شجریان تمام تلاش خود را کرد و خوشحالیم که حداقل آلبوم «طریق عشق» منتشر شد. امیدواریم خداوند به استاد شجریان شفا بدهد و مردم از آوای خوش ایشان بهره‌مند شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
بيچاره دولت قبل همه گناهان را به گردن دولت قبل مي اندازند.
هنرمنداني كه با فتنه همراه شدند و با بي بي سي مصاحبه كردند چه ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل