بازدید 9302
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «حقوق کارگرانی که دیده نمی‌شود» تا «دلالانی که سرِ گردنه گوشت ایستاده‌اند»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد 41 واحدی شاخص کل سهام، بازار سکه تمام در مسیر کاهش، کاهش 0.3 درصدی قیمت جهانی طلا، کاهش دلار در برابر یورو و افزایش در برابر ین، کاهش قیمت نفت با احتمال کاهش تقاضای چین، عقب نشینی دلار و ادامه رشد یورو، افت ۱۸ دلاری سنگ آهن چین، سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری کیاموتورز در هند و تنش در کارخانه آئودی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 02 May 2017
از «حقوق کارگرانی که دیده نمی‌شود» تا «دلالانی که سرِ گردنه گوشت ایستاده‌اند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد 41 واحدی شاخص کل سهام، بازار سکه تمام در مسیر کاهش، کاهش 0.3 درصدی قیمت جهانی طلا، کاهش دلار در برابر یورو و افزایش در برابر ین، کاهش قیمت نفت با احتمال کاهش تقاضای چین، عقب نشینی دلار و ادامه رشد یورو، افت ۱۸ دلاری سنگ آهن چین، سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری کیاموتورز در هند و تنش در کارخانه آئودی را در بر دارد.


شاخص کل سهام با رشد 41 واحدی مواجه شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 41 واحدی به رقم 79 هزار و 826 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 14 واحدی به رقم 27 هزار و 479 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 25 واحد افزایش عدد 17 هزار و 601 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 20 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 831 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش همراه بود و با افت 60 واحدی به رقم 87 هزار و 693 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 84 واحدی به رقم  55 هزار و 407 واحد رسید؛ اما شاخص بازار دوم همانند روز قبل  با کاهش همراه بود و در پایان روز کاری بورس، با عقب نشینی 223 واحدی، عدد 176 هزار و 855 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار یعنی ساعت 9:45 دقیقه در نقطه 79 هزار و 909 واحد رقم زد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 7.74 واحدی به عدد 932 واحد رسید.


بازار سکه تمام در مسیر کاهش

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت ۱۲۰۰ تومانی به یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان رسید، همچنین نرخ سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز با افت هزار تومانی مواجه بود. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، نیم سکه ۶۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۷ هزار تومان است.

کاهش 0.3 درصدی قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 0.3 درصد کاهش به کمتر از 1264 دلار رسیده است. قیمت طلا هفته گذشته نیز با بیش از 1.6 درصد کاهش روبه رو شد که این بیشترین میزان افت هفتگی از 10 مارس به شمار می رود. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره 5 سنت، پلاتینوم 2 دلار و پالادیوم 6 دلار کاهش داشتند و فلز رادیوم هم نسبت به روز گذشته ثابت بود. 

کاهش دلار در برابر یورو و افزایش در برابر ین

روز دوشنبه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و این در حالی بود که دلار در برابر ین اندکی افزایش داشته است. این تغییرات پس از آن صورت گرفت گرفت که داده های ضعیف از میزان فعالیت کارخانجات آمریکا و نرخ تورم، انتظار برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن را کمرنگ کرد. شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی (PCE) به استثنای غذا و انرژی 0.1 درصد در ماه مارس کاهش داشته است و این اولین و بزرگترین افت از سپتامبر 2001. می باشد. در 12 ماه گذشته منتهی به ماه مارس، آنچه به اصلاح شاخص قیمت هسته‌ی PCE نامیده می شود، 1.6 درصد رشد داشته است که کمترین میزان افزایش از جولای سال گذشته بوده. بررسی شاخص قیمت هسته‌ی PCE، که بهترین وسیله ی فدرال رزرو برای اندازه گیری تورم است، نشان می دهد که از هدف ۲ در صدی بانک مرکزی کمتر است. انتشار این آمار منجر به افزایش ارزش یورو و رسیدن به 1.0897 دلار شد که تنها اندکی کمتر از رکورد به دست آمده در ۵.۵ ماه گذشته است که 1.0950 دلار بود. این در حالی بود که ارزش دلار در برابر ین اندکی افزایش داشت و به 111.41 ین رسید که تنها اندکی کمتر از رکورد به دست آمده در ۴ هفته گذشته است که 111.77 ین بود.

احتمال کاهش تقاضای چین، قیمت نفت را کاهش داد

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. علت این امر بیشتر آن بود که آمار و ارقام ناامید کننده ای از وضع اقتصادی چین منتشر شده است که فضای تقاضا برای نفت را تیره و تار کرده است. با این حال احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال باعث شده است که جلوی افت شدید قیمت گرفته شود. قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۱۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۹۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۲۱ دلار صورت گرفت.

حقوق کارگرانی که دیده نمی‌شود

روزی که به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود برای کارگرانی که با مشکلاتشان دست و پنجه نرم می‌کنند روز خوشایندی نیست. مشکلات جامعه کارگری آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد نمی‌توان به این سادگی  برای آنها راهکار یافت. نبود امنیت شغلی و قراردادهای چند روزه، حقوق‌هایی که چرخ زندگی را به سختی می‌چرخاند، حقوق‌های معوقه، بیمه، مسکن و حمایت‌های لازم همه و همه از مهم‌ترین مشکلات قشر زحمتکش کارگری است. این روزها تعطیلی کارخانه‌ها و نیمه فعال بودن آنها به اوج رسیده و کمتر کارخانه‌ای وجود دارد که با همه توان کار کند. گرچه هر از گاهی کارگران برای دریافت حداقل یک ماه حقوق باید تجمع و راهپیمایی کنند اما به نظر می‌رسد هیچگاه حقوق کارگران دیده نشد و آنچه وجود دارد تنها شعارهایی است که محقق نمی‌شوند. به گزارش صبح نو، بی توجهی به معیشت و حقوق‌های معوقه کارگران مشکلی بوده که چند سال است تنها در هفته کارگر اشاره به آن می‌شود و بعد فراموش خواهد شد. البته گاهی متاسفانه کارفرمایان کارگران را تهدید می‌کنند که در صورت اعتراض به حقوق معوقه از کار اخراج می‌شوند. امسال در حالی قرار است، اشتغال و تولید به عنوان دو رکن اساسی حرکت کشور در دستور کار قرار گیرد که موج بیکاری و رکود از نخستین روزهای سال آغاز شده و هر روز شاهد تعطیلی نمادها و نام‌های تجاری و سابقه‌دار کشور هستیم؛ اما مسوولانی که باید به فکر مردم باشند در سکوت فرو رفته‌اند یا وعده‌هایی می‌دهند که یا محقق نمی‌شود یا به سرعت به باد فراموشی سپرده می‌شوند؛ اما این روزها جامعه کارگری در کشور ما حال و روز خوبی ندارد و نگرانی از افزایش قیمت‌ها و پایین بودن قدرت خرید به دلیل دستمزد ناچیز کارگری از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است.

عقب نشینی دلار در کانال 3700 تومان؛ ادامه رشد یورو در کانال 4100 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد ارز (یازدهم اردیبهشت) هر دلار آمریکا با کاهش 104 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 603 ریال فروخته شد. هر یورو نیز به رشد خود ادامه داد و با افزایش 273 ریالی به رقم 41 هزار و 379 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 338 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 10 ریال ارزان تر بود.



افت ۱۸ دلاری سنگ آهن چین

با اینکه روزهای پایانی آوریل بازار سنگ آهن وارداتی چین با کمی بهبود قیمت روبه رو شد، در مجموع، سنگ آهن طی ماه گذشته میلادی، ۱۸ دلار در هر تن افت قیمت داشته است. به گزارش بورس کالای ایران، با توجه به بهبود قیمت فولاد احتمالا ماه می  نیز رشد قیمت‌هایی در راه است. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا در آوریل ۱.۲۵ دلار رشد روزانه داشته ۶۸ دلار هر تن سی  اف آر ثبت شد که در راستای رشد قیمت فولاد و خبرهای جدید مربوط به کاهش ظرفیت تولید فولاد چین بود. ظاهرا همه فولادسازان در سه شهر استان هبی تا سال ۲۰۲۰ باید خطوط تولید فرسوده را تعطیل کنند. این خبرها قیمت فولاد را بالا برد و بر بازار سنگ آهن اثر گذاشت. فعالان بازار انتظار دارند حداقل تا اواسط ماه می قیمت سنگ آهن صعودی باشد که به پشتوانه کاهش تولید فولاد، خواهد بود. در هر حال تا سال‌ها نمی‌توان منتظر رسیدن قیمت سنگ آهن به اوج ماه‌های نخست سال جاری بود.

سرانجام قیمت نان در سال جاری

قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه در سال ۹۶ یارانه تولید به نان همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت نان مصرفی مردم تغییری نمی‌کند اما کارگروهی به منظور بررسی افزایش هزینه‌های نانوایان تشکیل شده است.

سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری کیاموتورز در هند

شرکت خودروسازی کره‌ای کیاموتورز اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه به ارزش 1/ 1 میلیارد دلار را در هندوستان تأسیس کند. به این ترتیب کیاموتورز همزمان با افت فروش در چین ورود خود به یکی از سریع‌ترین بازارهای جهان را اعلام کرده است. کیاموتورز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد در این کارخانه جدید سالانه 300 هزار خودرو تولید کند. این کارخانه قرار است در استان آندرا پرادش هندوستان راه‌اندازی شود و از اواخر سال 2019 آغاز به کار خواهد کرد. شرکت خودروسازی کیا و شرکت خواهرش، هیوندایی موتور در پی بروز تنش سیاسی بین سئول و پکن بر سر سیستم دفاع موشکی آمریکا، شاهد افت فروش خود در چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان شدند. حالا کیاموتورز اعلام کرده است که در کارخانه جدید خود در هندوستان قصد دارد یک سدان کامپکت و یک خودروی شاسی‌بلند مخصوص بازار هندوستان تولید کند. هندوستان پنجمین بازار بزرگ خودروی جهان است و رشد بسیار سریعی را تجربه می‌کند.

کارخانه خودروسازی که ۴ هزار کارگر ناراضی دارد

وقتی کارخانه خودروسازی آئودی در مکزیک شروع به استخدام کرد به خاطر شهرتی که این نام داشت، با بیش از 165 هزار فرم تقاضای کار مواجه شد. حالا اما در شرایطی که هفت ماه از آغاز تولید خودروی کراس‌اوور مدل «کیو فایو» در این کارخانه می‌گذرد، در حدود 4 هزار نفری که توانستند در این کارخانه کار کنند، در میانه یک دعوای صنفی قرار گرفته‌اند و رهبری اتحادیه صنفی را مسئول مشکلات خود دانسته‌اند. آنها مدعی هستند که دستمزد و مزایایشان در سطح پایینی قرار دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از رهبران اتحادیه صنفی این کارگران که برای اجتناب از مشکل با شرکت آئودی خواست نامش فاش نشود، گفت که کارگران در وهله نخست از اتحادیه صنفی خود ناراضی‌اند چون این وظیفه اتحادیه صنفی است که برای دستمزدها و شرایط کاری بهتر نیروهای این کارخانه تلاش کند. رهبر اتحادیه صنفی کارگران آئودی اعلام کرده است در صورتی که 66 درصد از کارگران رأی عدم اعتماد به این اتحادیه را امضا کنند، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

دلالانی که سرِ گردنه گوشت ایستاده‌اند

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ گوشت گوسفندی در بازار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوسفندی مجدداً با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان به مغازه‌دار و ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه نرخ دام زنده در میادین روبه کاهش است، افزود: نرخ هر کیلو دام زنده در سطح بازار از ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان متغییر است. ملکی ادامه داد: عرضه دام زنده به سبب بارش‌های اخیر و مختل شدن راه‌های مواصلاتی با کاهش روبروست. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص آخرین وضعیت صادرات دام بیان کرد: صادرات رسمی و غیر رسمی دام زنده کماکان ادامه دارد و از مسئولین انتظار می‌رود که برای جلوگیری از تنش قیمت در بازار، جلوی این امر را بگیرند. وی با اشاره به نقش دلالان در افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها گفت: در شرایطی که بازار با رونق روبروست دلالان بی بهره نمی‌مانند از این رو از مسئولین تقاضا داریم که عمیق‌تر به این موضوع نگاه کرده تا در آستانه ماه رمضان با سهولت هر چه بیشتر مردم نسبت به خرید روزانه خود اقدام نمایند. ملکی در خصوص راهکارهای اساسی در جهت جلوگیری از قیمت‌ها تصریح کرد: براساس هماهنگی با شرکت پشتیبانی امور دام به زودی گوشت وارداتی نیوزیلندی و آسیای میانه وارد کشور می‌شود که درنهایت با اشباع شدن بازار تنش قیمت‌ها فروکش خواهد کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
خدا به داد کارگرای عزیز برسه. شرایط این روزها خیلی سخته. فقط همین گرانی عجیب گوشت کافیه برای تحت فشار قرار دادن زندگی این قشر از جامعه.
هنوز مکانیزم تنظیم بازار وجود ندارد! مسئولینی که نمیتوانند چند بازار داخلی را کنترل کنند، چگونه از اداره مملکت سخن میگویند؟
ناعدالتی اینجا هم دست از سر کارگران بر نداشت، تیتری که در میان قیمت سکه و دلار و آهن و تورم و شاخص گم شد!!!! در واقع چیزهایی که هیچ وجه اشتراکی با کار و کارگر و وضعیت معیشتی آنها ندارد. حداقل حقوق کارگر 862 هزار( دقت کنید هزارتومان) و حقوق مدیران 24 میلیون( دقت کنید فاصله بین هزار و میلیون را)، این است وضعیت امروز کارگران، در واقع باید گفت قربون دوره ساسانیان و طبقه بندی شان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر