بازدید 9313
۱

رویش ۱۰۰ واحد تولیدی نوپا در مقابل سقوط کارخانه‌های ریشه دار!

با نزدیک شدن انتخابات بحث کارخانه های ورشکسته تبدیل به ابزاری جهت زیر سئوال بردن عملکرد دولت در زمینه تولید و اشتغال شده است. کارخانه هایی که بعضاً قدمت آن ها به بیش از 80 سال هم می رسد! وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تعداد این کارخانه ها در مقابل کارخانه های راه اندازی شده اندک است.
کد خبر: ۶۸۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴ 27 April 2017
با نزدیک شدن انتخابات بحث کارخانه های ورشکسته تبدیل به ابزاری جهت زیر سئوال بردن عملکرد دولت در زمینه تولید و اشتغال شده است. کارخانه هایی که بعضاً قدمت آن ها به بیش از 80 سال هم می رسد! وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تعداد این کارخانه ها در مقابل کارخانه های راه اندازی شده اندک است.

به گزارش تابناک اقتصادی، با آغاز دهه 90 شمسی اقتصاد ایران با رکودی مواجه شد که یکی از نتایج آن بسته شدن درب برخی کارخانه هایی بود که عمر آن ها بعضا به بیش از 80 سال هم می رسید. کارخانه هایی مانند ارج، داروگر، روغن نباتی جهان، پلی اکریل اصفهان که اسم آن ها برای ایرانیان یادآور تولید ملی و توانمندی جوانان این مرز و بوم بود. به هر صورت با نزدیک شدن به ایام انتخابات، فهرست این کارخانه های ورشکسته دست به دست در شبکه های اجتماعی می چرخد و تبدیل به نقطه ضعفی برای دولت شده اند. در ابتدا دولت مردان منکر ورشکستگی این کارخانه ها می شدند اما اکنون در مصاحبه های خود ورشکستگی برخی از این کارخانه ها را قبول کرده اند. 

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه مورخ 6 اردیبهشت، بعد از پایان هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سئوالات آن ها پاسخ داد. نعمت زاده در پاسخ به سئوالی پیرامون تعطیلی برخی کارخانه ها بیان نمود: تعطیلی این کارخانه ها ربطی به دولت یازدهم نداشته است، بلکه برخی از آن ها 10 تا 15 سال پیش تعطیل شده اند.

به گفته وی، این کارخانه ها قدیمی و فرسوده بوده و اگر صاحبان آن ها علاقه مند باشند می توانند به بازسازی و نوسازی آن ها اقدام کنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به برگزاری چهار جلسه در خصوص کارخانه ارج و بیش از 10 جلسه درباره کارخانه آزمایش، تصریح کرد: این کارخانه ها به افرادی کاربلد و علاقه مند واگذار نشده و برخی از آنان در خارج از کشور به سر می برند یا از سرمایه کافی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: امروز کارخانه ارج در منطقه ای قرار گرفته که اراضی آن با افزایش ارزش مواجه شده و به همین دلیل صاحب آن رغبتی به سرمایه گذاری مجدد در تولید ندارد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه این رویه در همه جای جهان معمول است و برخی شرکت ها منحل و تعطیل و در مقابل برخی شرکت های جدید به وجود می آیند، یادآوری کرد: در 10 سال گذشته بیش از یکصد واحد تولید لوازم خانگی با تولید کالاهای کیفی و صادراتی در کشور به وجود آمده، اما در مقابل چند شرکت هم بوده اند که تولیدشان متوقف شده است.

وی تاکید کرد: کارگران این کارخانه ها در گذشته بیکار شده اند و ربطی به دولت یازدهم نداشته است، هر چند ارج و آزمایش اکنون به صورت محدود و نه با ظرفیت کامل راه اندازی شده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دولت به دنبال احیای واحدهای غیرفعال و نیمه فعال است، از برنامه ریزی برای رفع مشکلات مالی و کمبود نقدینگی 10 هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی کشور با ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و با همکاری بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال خبر داد.

به هر صورت آنچه در این مصاحبه حائز اهمیت می باشد این نکته است که وزیر صنعت ورشکستگی برخی از این کارخانه ها را قبول کرده، چیزی که در گذشته منکر آن بوده است. همچنین ایشان اشاره نموده اند که در 10 سال گذشته بیش از یکصد واحد تولید لوازم خانگی با تولیدات باکیفیت و صادراتی ایجاد شده است. باید دید که مقصود وزیر صنعت از یکصد واحد تولیدی لوازم خانگی کدام واحدهای تولیدی بوده اند و در صورت امکان فهرست این یکصد واحد تولیدی را در اختیار رسانه ها جهت اطلاع رسانی به عموم مردم قرار دهند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
با سلام خدمت همه عزیزان برسانم که بحث واردات می کنند انچه به چشم دیدم بگویم اول اینکه کل وسایل دوچرخه بصورت قطعه با نام ساخت ایران و نام کارگاه در چین سفارش می دهند و خود می اورند - وسایل موتور سیکلت هم به همین شکل - ورق تخته و درب های ضد سرقت و یو پی و سی همه اینها می روند در چین نام گارگاه بر روی ان حک می کنند و وارد می کنند3- چوب بستنی 5- کفش با نام تبریز از چین می اید . حالا چه کسانی هستند . فقط افراد با نفوس هستند . یک کمک به ستاد امام جمعه می کنند . دو در کارهای خیر شرکت می کنند . با مراجع ارتباط دارند . سوم ..... اینها هستند که باعث فلج شدن تولید هستند نه چند لنج که با چند ملوان بدبخت چند کیسه برنج می آورند و امرار معاش می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار